Nieuw in de Volvo-wereld, even voorstellen...

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-11-2018 10:17 #1108411 door V700 register
Nieuw in de Volvo-wereld, even voorstellen... is gemaakt door V700 register
Goedemorgen,

Sinds twee-en-een-halve week ben ik de (trotse) bezitter van een Volvo 960 2.5 24V uit 1995. Een kleine droom van vroeger die eindelijk is uitgekomen.

Deze Volvo heeft inmiddels 357k op de teller en rijdt sinds 2014 op LPG. De installatie is ingebouwd bij een kilometerstand van 219k kilometer. In de afgelopen 5 jaar is er dus bijna 140k kilometer op gas gereden. De vorige eigenaar heeft in een notitieboekje minutieus bijgehouden hoeveel er getankt is, en wat er aan onderhoud gepleegd is. Een waardevolle bron van informatie bij de aanschaf. Bij 351k kilometer is de distributieriem en de waterpomp vervangen en heeft de auto een kleine beurt gehad. Vrij recent zijn er nog nieuwe Nivomat's gemonteerd. Tot zover wat informatie over de 960.

Voor deze 960 heb ik een scala aan andere auto's gereden, te weten: Honda Civic Hybrid, Lancia Musa, Renault Laguna, Renault Scenic, Peugeot 307, Audi A3, Seat Toledo, maar nog nooit een Volvo. Ooit reed ik met een Volvo 240 Turbo van een buurman, en daar zal ik aangestoken zijn door het Volvovirus. Tegenwoordig kunnen nieuwe, moderne auto's mij niet bekoren en ik vond het een mooi moment om een jongensdroom tot leven te wekken. In eerste instantie gekeken voor een goede 245, maar dat reed toch net niet zoals ik verwacht had. Omdat ik de auto als daily-driver gebruik en dus moet kunnen vertrouwen op de bedrijfszekerheid van de auto.

Er zijn wel wat dingen die de komende tijd wat aandacht vragen, en ik wil mijn weg in de 960 vinden voor wat betreft de techniek. Inmiddels heb ik wat achterstallig zaken weggewerkt zoals defecte lampjes, versleten ruitenwissers, en binnenkort komen er nieuwe sloffen onder de 960. Gemiddeld rij ik 12 liter op 100 kilometer op LPG, naar mijn menig best netjes voor een zware slee zoals deze. Sinds een dag of twee gaat er bij sommige bochten naar links een lampje branden. Het lampje zit boven de ingebouwde gasmeter op het dashboard. Het is een simpel rood ledje met een zwart en een rood draadje eraan. Het draadje verdwijnt achter het dashboard en ik ben nog niet in de gelegenheid geweest om te onderzoeken waar het draadje naartoe gaat. Het lijkt mij geen onderdeel van de standaarduitrustig van Volvo, het komt niet voor in het instructieboekje. Het is ook geen onderdeel van de LPG-installatie, want in het installatieschema is geen rood ledje opgenomen, anders dan in de gasmeter van de installatie. Zou het een onderdeel kunnen zijn van de ingebouwde Volvo guard alarminstallatie? Waarom gaat het lampje dan branden in bochten naar links? Het is geen waarschuwingslampje voor de tankinhoud omdat het lampje ook gaat branden bij een volle LPG en benzinetank.

Ik hoop dat er hier wat knappe koppen rondlopen die het lampje herkennen en mij er iets meer over kunnen vertellen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Lex Stax
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-11-2018 10:23 #1450767 door Lex Stax
Beantwoord door Lex Stax in topic Welkom hier bij de
Welkom hier bij de liefhebbers van de laatste achterwielaangedreven Volvo’s. Een 960 is een bijzonder fijne auto. En dit is de plek om kennis te halen(en te brengen). Kom een keer naar een sleuteldag (ook als je geen lid bent).
Dat is zeer informatief en gezellig.

Schroom niet om meer, veel meer, foto’s te plaatsen.
Rood lampje: we zjin hier dol op dit soort vraagstukken, dus dat antwoord komt wel.

• Henk Huisman
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-11-2018 11:40 #1450768 door Henk Huisman
Beantwoord door Henk Huisman in topic Klep smering
Mogelijk is de auto voor zien van klep smering t.b.v. de lpg installatie.
Dan is dat voorraad tankje bijna leeg.
Dat tankje zit vaak in de buurt van het koelvloeistof tankje nabij de rechter veerpoot.

Groeten Henk

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-11-2018 11:52 #1450769 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Klep smering
Fantastisch Henk, dat is 'm! Dank je wel voor de tip!

• Piet van der Plas
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-11-2018 13:22 #1450770 door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic Dat ledje zou van het
Dat ledje zou van het Euroalarm kunnen zijn maar hoort natuurlijk niet te knipperen in de bochten..

Heb je nog een afstandbediening met twee schuine knopjes of een rood of zwart sleuteltje bij de auto gekregen?

Piet

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-11-2018 12:45 #1450798 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic LED lampje klepsmering JLM is uit.
Dat ledje was van het JLM-vaatje, dat stond onder niveau. Bij de plaatselijke LPG-dealer even een nieuwe fles gehaald en het reservoir bijgevuld, lampje blijft nu uit. Dank je wel voor het meedenken Piet

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-11-2018 15:16 #1450803 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Gefeliciteerd met de 960, en
Gefeliciteerd met de 960, en welkom hier!
Zelf rijd ik al langere tijd met (diverse) 960's op LPG, en voor zover ik weet is de klepsmeerinstallatie overbodig bij deze motoren. Wat voor gasinstallatie zit erin?
Je verbruik is erg netjes, die 1:8 haal ik meestal niet. Kan samenhangen met het klepsmeersysteem of een wat arme afstelling van de gasinstallatie.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-11-2018 18:58 #1450837 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dank je wel Willem,
Dank je wel Willem,

Het betreft hier een installatie van Vogels, de exacte specificaties weet ik niet, maar ik kan max. 65 liter tanken en de vulopening zit links in de achterbumper. Ik ben niet van het type doortrappen, meestal hang ik ergens op de rechterbaan met een kop koffie en relaxte muziek. Hoewel, de 6-cilinder-roffel is wel erg lekker om soms even te horen.
De motor start beduidend minder goed als'ie warm is en meer als een half uur uit is geweest. Koude start doet'ie dan wel weer oke, maar de eerste paar honderd meter gaat weleens onder protest... 3 december krijgt de LPG-installatie een beurt want ik het het idee dat dat al een poos niet gebeurt is (volgens het onderhoudsboekje).
Het JLM-smeersysteem blijf ik maar gewoon bijvullen, of de motor het nou nodig heeft of niet, het zal er niet voor niets in zitten. Dank voor de leuke reactie!

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-11-2018 08:19 #1450844 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Controleer even of je
Controleer even of je gasinstallatie werkt met injectoren per cilinder, of dat er een ringmixer in het inlaattraject zit. Die laatste is aardig gevaarlijk bij een 960: er zijn meerdere exemplaren, waaronder mijn eigen V90, uitgebrand door zo'n gasinstallatie.
Het inlaatspruitstuk is namelijk veel te groot om vol te staan met gas/lucht mengsel: een backfire heeft dan verwoestende gevolgen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-11-2018 10:10 #1450847 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ringmixer ???
Google is je grootste vriend (en vijand, maar dat is een andere discussie)

Even gekeken hoe een ringmixer er uitziet, en even onder de motorkap gekeken... Klopt het dat ik een "ringmixer" zie, vlak boven het LPG-filter?

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC