Nieuwe 940 LPT met wat werk
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-09-2018 11:10 #1108276
door V700 register
Nieuwe 940 LPT met wat werk is gemaakt door V700 register
Hallo allemaal!
Ik loop hier al een tijdje rond en ben reeds een jaar lid van de vereniging. Aangezien ik net een nieuwe wagen heb zal ik me maar even voorstellen. Mijn naam is Mick, ik ben nog student aan de Universiteit Twente en woon in Amersfoort. Ik heb al enige tijd een grijze 745 uit '87 en heb daarvoor een Volvo 440 uit '93 gehad. Ik heb veel zelf en met mijn vader gesleuteld en gebruikte tot nu toe mijn auto vooral voor roadtrips en vakanties.
Omdat ik nu voor mijn afstudeerstage dagelijks met de auto naar Deventer op en neer ga, was ik al enige tijd aan het kijken naar iets moderns op LPG. De keuze was tussen een 850/V70 of een 940 op LPG(3). Gezien het vertrouwde gevoel en de verwachte degelijkheid bij hogere KM-standen, moest dat uiteraard een 940 worden. Na wat rondkijken op Marktplaats ben ik in Enschede bij een, volgens de handelaar in perfecte staat verkerende, 940 terecht gekomen. Bij aankomst was meteen al duidelijk dat dit niet het geval was: krassen, rare aftermarket parkeersensoren, een slecht sluitende en openende motorkap, kapotte accu, versleten bougiekabels en te zachte versleten banden. Tijdens een proefrit bleek de airco niet te werken, beide tanken bijna leeg te zijn, en bij inspectie bij Tom's Classics bleken de uitlaat lek en schokbrekers versleten. Maar hij liep goed op zowel LPG als Benzine, het interieur is (voor mijn standaarden) erg netjes en de km stand (+- 320000) was te overzien. Met een APK t/m maart tijd genoeg om alles mooi te maken. Kortom, precies iets voor mij! Ik heb ongeveer helft geboden en betaald en ben vervolgens met draaiende motor naar de automaterialen handel gegaan voor een nieuwe accu. Daarna heb ik hem meteen bij Tom achter gelaten voor nieuwe distributie (die was bijna door), kleppen stellen en de ontstekingsdelen vervangen. Ik kreeg er trouwens 4 versleten zomer banden op stalen velgen en een extra bumperlip bij, dus mijn schuur begint zich al aardig te vullen.
Gisteren de wagen opgehaald, heerlijk comfortabel naar Amersfoort gereden. Dat is wel even wat anders dan mijn 740 zeg! Hij rijdt wat rustiger en heeft flink meer vermogen. Zo'n moderne auto met injectie en turbo heeft toch ook wel wat gaafs! Al heeft het wel wat minder charme dan m'n 740. Die M90-versnellingsbak kan ik ook wel aan wennen en de climate control, elektrische ramen en (hopelijk binnenkort) airco zijn ook wel echt fijn. Hij heeft een 80L (netto, dus zal wel 100L bruto zijn) LPG tank, maar daardoor dus nauwelijks kofferbak ruimte.
Ik heb even een inventarisatie van de benodigde werkzaamheden gemaakt:
- Regulier onderhoud (filtertjes, olie, etc)
- Tankklep scharnier repareren. (Die is afgebroken bij de eerste tankbeurt)
- Parkeersensoren verwijderen
- LM-velgen met goede banden (Heeft iemand iets leuks in de aanbieding? Je weet met te vinden!)
- Speakers repareren/vervangen en carkit inbouwen
- Airco repareren en afvullen. De compressor werkt wel, maar de airco is leeg en wellicht ergens lek. (Iemand een adresje in de buurt van Amersfoort / Deventer of daartussenin?)
- Simons uitlaat monteren
- Turbo-meter en wellicht een MBC
- Cruise control inbouwen (Heeft iemand een complete set voor handgeschakeld in de aanbieding? Je weet met te vinden!)
Dan heb ik nog twee afstandsbedieningen gevonden in de asbak (zie foto's). Kan iemand mij hier iets over vertellen? Horen deze bij mijn auto en heeft er iemand een handleiding om ze werkend te krijgen?
Ik zag dat de vacuümslang bij de turbo (wastegate?) aardig versleten is. Weet iemand welke soort slang ik daarvoor moet bestellen? Ik ga deze week bij Estate Services een bestelling plaatsen en wil die graag ook meenemen. Kan dat met gewone slangklemmen vastgezet worden, of moet ik daar speciale klemmetjes voor te gebruiken?
Maar goed, eerst een weekje op vakantie en dan kan het sleutelplezier weer beginnen! Helaas heb ik bij de aankomende sleuteldagen andere plannen, anders was ik er zeker bij geweest.
Groeten,
Mick
Ik loop hier al een tijdje rond en ben reeds een jaar lid van de vereniging. Aangezien ik net een nieuwe wagen heb zal ik me maar even voorstellen. Mijn naam is Mick, ik ben nog student aan de Universiteit Twente en woon in Amersfoort. Ik heb al enige tijd een grijze 745 uit '87 en heb daarvoor een Volvo 440 uit '93 gehad. Ik heb veel zelf en met mijn vader gesleuteld en gebruikte tot nu toe mijn auto vooral voor roadtrips en vakanties.
Omdat ik nu voor mijn afstudeerstage dagelijks met de auto naar Deventer op en neer ga, was ik al enige tijd aan het kijken naar iets moderns op LPG. De keuze was tussen een 850/V70 of een 940 op LPG(3). Gezien het vertrouwde gevoel en de verwachte degelijkheid bij hogere KM-standen, moest dat uiteraard een 940 worden. Na wat rondkijken op Marktplaats ben ik in Enschede bij een, volgens de handelaar in perfecte staat verkerende, 940 terecht gekomen. Bij aankomst was meteen al duidelijk dat dit niet het geval was: krassen, rare aftermarket parkeersensoren, een slecht sluitende en openende motorkap, kapotte accu, versleten bougiekabels en te zachte versleten banden. Tijdens een proefrit bleek de airco niet te werken, beide tanken bijna leeg te zijn, en bij inspectie bij Tom's Classics bleken de uitlaat lek en schokbrekers versleten. Maar hij liep goed op zowel LPG als Benzine, het interieur is (voor mijn standaarden) erg netjes en de km stand (+- 320000) was te overzien. Met een APK t/m maart tijd genoeg om alles mooi te maken. Kortom, precies iets voor mij! Ik heb ongeveer helft geboden en betaald en ben vervolgens met draaiende motor naar de automaterialen handel gegaan voor een nieuwe accu. Daarna heb ik hem meteen bij Tom achter gelaten voor nieuwe distributie (die was bijna door), kleppen stellen en de ontstekingsdelen vervangen. Ik kreeg er trouwens 4 versleten zomer banden op stalen velgen en een extra bumperlip bij, dus mijn schuur begint zich al aardig te vullen.
Gisteren de wagen opgehaald, heerlijk comfortabel naar Amersfoort gereden. Dat is wel even wat anders dan mijn 740 zeg! Hij rijdt wat rustiger en heeft flink meer vermogen. Zo'n moderne auto met injectie en turbo heeft toch ook wel wat gaafs! Al heeft het wel wat minder charme dan m'n 740. Die M90-versnellingsbak kan ik ook wel aan wennen en de climate control, elektrische ramen en (hopelijk binnenkort) airco zijn ook wel echt fijn. Hij heeft een 80L (netto, dus zal wel 100L bruto zijn) LPG tank, maar daardoor dus nauwelijks kofferbak ruimte.
Ik heb even een inventarisatie van de benodigde werkzaamheden gemaakt:
- Regulier onderhoud (filtertjes, olie, etc)
- Tankklep scharnier repareren. (Die is afgebroken bij de eerste tankbeurt)
- Parkeersensoren verwijderen
- LM-velgen met goede banden (Heeft iemand iets leuks in de aanbieding? Je weet met te vinden!)
- Speakers repareren/vervangen en carkit inbouwen
- Airco repareren en afvullen. De compressor werkt wel, maar de airco is leeg en wellicht ergens lek. (Iemand een adresje in de buurt van Amersfoort / Deventer of daartussenin?)
- Simons uitlaat monteren
- Turbo-meter en wellicht een MBC
- Cruise control inbouwen (Heeft iemand een complete set voor handgeschakeld in de aanbieding? Je weet met te vinden!)
Dan heb ik nog twee afstandsbedieningen gevonden in de asbak (zie foto's). Kan iemand mij hier iets over vertellen? Horen deze bij mijn auto en heeft er iemand een handleiding om ze werkend te krijgen?
Ik zag dat de vacuümslang bij de turbo (wastegate?) aardig versleten is. Weet iemand welke soort slang ik daarvoor moet bestellen? Ik ga deze week bij Estate Services een bestelling plaatsen en wil die graag ook meenemen. Kan dat met gewone slangklemmen vastgezet worden, of moet ik daar speciale klemmetjes voor te gebruiken?
Maar goed, eerst een weekje op vakantie en dan kan het sleutelplezier weer beginnen! Helaas heb ik bij de aankomende sleuteldagen andere plannen, anders was ik er zeker bij geweest.
Groeten,
Mick
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jerry Stam (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-09-2018 11:34 #1449276
door Jerry Stam (GAST)
Beantwoord door Jerry Stam (GAST) in topic Veel plezier
De afstandsbedieningen zijn de zgn Guard 2 afstandsbedieningen.
Als je achter het handschoenenkastje het juiste relais hebt zitten en er een goede batterij in stopt is er kans dat ze werken.
Als je achter het handschoenenkastje het juiste relais hebt zitten en er een goede batterij in stopt is er kans dat ze werken.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
28-09-2018 05:35 #1449294
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Veel plezier met de 940
Veel plezier met de 940 gewenst!
Zo te lezen heb je een boel kleinere klusjes te doen om 'm weer echt fijn te krijgen, een paar tips:
Vacuumslang is vacuumslang. Het enige wat je hoeft te weten is de gebruikte diameter: het moet strak op de aansluitingen passen. Zou ik gewoon bij de automaterialenhandel halen, Brezan oid.
Tankklep scharnier kan je vervangen door een andere: zit met vier doordruk-pennetjes aan de auto vast. Soms is er een oogje van het klepje zelf afgebroken: dan moet je ook een ander klepje. Is dat nog goed, dan kan je het scharnier overzetten. Is wel even een prutsklusje om de veer goed te doen.
Speakers: de originele volvo papieren speakers zijn niet geweldig, maar er waren ook premium speakers (met een chroomradje in de tweeter). Die zijn wel de moeite waard. Of anders een setje kwaliteitsspeakers op de originele plaatsen, dan klinkt het echt heel veel beter. 13 cm voor, 10 cm achter in de portieren. Eventueel voor een compo-setje met de tweeters in de dashboard plaatsen. Originele bedrading is erg dun: wil je echt mooi geluid dan is echt speakerdraad wel aan te raden.
Zo te lezen heb je een boel kleinere klusjes te doen om 'm weer echt fijn te krijgen, een paar tips:
Vacuumslang is vacuumslang. Het enige wat je hoeft te weten is de gebruikte diameter: het moet strak op de aansluitingen passen. Zou ik gewoon bij de automaterialenhandel halen, Brezan oid.
Tankklep scharnier kan je vervangen door een andere: zit met vier doordruk-pennetjes aan de auto vast. Soms is er een oogje van het klepje zelf afgebroken: dan moet je ook een ander klepje. Is dat nog goed, dan kan je het scharnier overzetten. Is wel even een prutsklusje om de veer goed te doen.
Speakers: de originele volvo papieren speakers zijn niet geweldig, maar er waren ook premium speakers (met een chroomradje in de tweeter). Die zijn wel de moeite waard. Of anders een setje kwaliteitsspeakers op de originele plaatsen, dan klinkt het echt heel veel beter. 13 cm voor, 10 cm achter in de portieren. Eventueel voor een compo-setje met de tweeters in de dashboard plaatsen. Originele bedrading is erg dun: wil je echt mooi geluid dan is echt speakerdraad wel aan te raden.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
28-09-2018 10:18 #1449302
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Speakers
Wbt die speakers in de portieren, wat is de maximale diepte die beschikbaar is? Aan wat voor "kwaliteitsspeakers" denk je dan?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Lex Stax
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
28-09-2018 12:53 #1449305
door Lex Stax
Beantwoord door Lex Stax in topic Let op de pasvorm: voor niet
Let op de pasvorm: voor niet-940-speakers moet er wat geknuseld worden om ze te laten passen (speakerringen). De meeste moderne speakers van enkele tientjes en van een beetje merk, zijn beter dat de premium speakers.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Lex Stax
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
28-09-2018 13:24 #1449306
door Lex Stax
Beantwoord door Lex Stax in topic Voorbeeld van een premium 940
Voorbeeld van een premium 940/960 speaker. Hierbij is er een aparte tweeter ingebouwd. Dus geen kartonnen dubbelconus speaker.
Zie: link.marktplaats.nl/m1323816807?utm_sour...ntent=app_ios_tablet
Zie: link.marktplaats.nl/m1323816807?utm_sour...ntent=app_ios_tablet
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
29-09-2018 11:20 #1449314
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Ik heb zelf in de 940 zonder
Ik heb zelf in de 940 zonder problemen infinity kappa's gemonteerd, en dat geeft ineens een heel veel schoner geluid... Er is behoorlijk wat ruimte voor conus en magneet in een 940 vorportier: achter is wat krapper, en een vroege 740/740 is voor ook krapper. Dan ben je beperkt tot een 10cm speaker, tezij je het deurpaneel wisselt of verzaagt.
Ovrigens hoeft er in de 940 niet iets voor aangepast te worden: bij een 960-II ligt dat anders. Daar heb ik nu nog originele speakers in zitten.
Ovrigens hoeft er in de 940 niet iets voor aangepast te worden: bij een 960-II ligt dat anders. Daar heb ik nu nog originele speakers in zitten.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
29-09-2018 14:00 #1449317
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik heb nog 13cm speakers
Ik heb nog 13cm speakers liggen. Hopelijk krijg ik die mooi erin. De speakers achterin klinken ook slecht, dus daar moet ik nog naar op zoek.
Weet iemand de diameter van de vacuumslang? Ik zie 3.5 mm, 4mm en 5mm bij Estate services.
Van het tankschaniertje is een oogje afgebroken, maar het klepje en de veer zijn volgens mij nog goed. Weet iemand hoe ik het oude schanier los krijg? Is dat gewoon loswippen, of moet daar nog iets speciaals gebeuren?
Weet iemand de diameter van de vacuumslang? Ik zie 3.5 mm, 4mm en 5mm bij Estate services.
Van het tankschaniertje is een oogje afgebroken, maar het klepje en de veer zijn volgens mij nog goed. Weet iemand hoe ik het oude schanier los krijg? Is dat gewoon loswippen, of moet daar nog iets speciaals gebeuren?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
29-09-2018 19:07 #1449324
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hier focal
Ik heb een focal composetje ingebouwd. Ff ringen van 12mm betonplex gezaagd voor in de portieren want er stond een prachtset op marktplaats in 10cm. Zit het ook lekker stevig. Achterste speakers afgekoppeld, we zitten zelden met meer dan 2 in de auto en das beter voor het stereo beeld. Achter op het reservewiel een platte pioneer subwoofer en onder de linker afdekking een 2 kanaals focal versterker. Idioot mooi geluid voorin !
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
29-09-2018 21:04 #1449327
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Zoals gezegd: het tankklep
Zoals gezegd: het tankklep-scharnier zit aan de auto (die halfronde boog) met vier pennetjes die je met een doorslagje gewoon er doorheen kunt tikken. Daarna komt het heel gemakkelijk los.
Als je geluk hebt vis je de pennetjes onder de auto weer op en kan je ze hergebruiken, maar soms verdwijnt er eentje in een randje en moet je ze nieuw aanschaffen, of van een sloper hebben.
Het scharnier zit aan het klepje zelf met de veer en twee plastic pennetjes. Dat is een kwestie van het klepje vooral eerst goed op kamertemperatuur brengen, en dan voorzichtig met tangetjes eerst de veer en dan de pennetjes lostrekken. Absoluut een prutsklusje waar je wat gevoel bij moet hebben, anders breekt er alsnog iets af.
Als je geluk hebt vis je de pennetjes onder de auto weer op en kan je ze hergebruiken, maar soms verdwijnt er eentje in een randje en moet je ze nieuw aanschaffen, of van een sloper hebben.
Het scharnier zit aan het klepje zelf met de veer en twee plastic pennetjes. Dat is een kwestie van het klepje vooral eerst goed op kamertemperatuur brengen, en dan voorzichtig met tangetjes eerst de veer en dan de pennetjes lostrekken. Absoluut een prutsklusje waar je wat gevoel bij moet hebben, anders breekt er alsnog iets af.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Jerry Stam