Terug bij waar we gebleven waren...945 1996 2.3 Malmö
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-11-2017 21:04 #1107225
door V700 register
Terug bij waar we gebleven waren...945 1996 2.3 Malmö is gemaakt door V700 register
Dag Forum-lezers!
Tussen 2005 n 2008 was ik als 745 en daarna 945 rijder een redelijk frequent bezoeker van dit forum. De 945 (blackberry pearl 1997 LPI) van toen hebben we ingewisseld voor een Mercedes Benz W123 , model 230TE, ook op LPG. Daarna volgden twee heerlijk rijdende, super-ruime maar oh zo onbetrouwbare Citroens XM Break. De afgelopen twee jaar reden we, puberkinderen met aanhang inmiddels, in een Fiat Multipla. Ja, de echte, met de "onderkin". Niet dat laffe faceliftmodel. Door velen beschouwd als de lelijkste auto ooit, maar wij vielen hier thuis wel voor dit geschifte ontwerp. Wat je er ook verder van vindt, zoveel ruimte en praktische inzetbaarheid in zo'n kort autootje is een ingenieuze prestatie.
Om de Mulitpla door de APK te krijgen moest er voor ruim 1700 aan verspijkerd worden. Dat wilden we niet in die auto steken, daar reed hij gewoon niet fijn genoeg voor. Dus... op zoek naar een opvolger. Volvo, toch maar weer.
Eerst naar de 850 / V70 classic gekeken en zelfs een V70 tweede generatie (2001 ev) geprobeerd. Maar ja, toch te veel "standaard" en te weinig gevoel. Op aandringen van de kinderen ("pap, zo'n moderne anonieme bak past gewoon niet bij ons") ook de 940 bij de zoektocht opgenomen.
En dat is m dus geworden. Na 10 jaar weer terug bij een Baksteen. Gekocht bij een "algemene" handelaar/garage (geen "dozenschuiver" noch VolvoSpecialist) die alle rust en tijd voor ons nam en de auto pico bello afleverde. Hij bood 2 x de sloopwaarde voor de Multipla. Deal.
Het is een 945 van juni 1996, 535.000 NAP-gecontroleerde km's op de teller, met kleine afleverbeurt, nieuwe APK,4 goede Michelins ruim profiel, nieuwe uitlaat, een redelijk complete onderhoudshistorie, waaruit o.a. blijkt dat kleppen en distributie 55.000 km geleden gedaan zijn. Volgens het garantiebewijs - dat erbij zit - een 945 Malmö kleur nr 412 (tropic Green).
B230FK motor met Vialle-Volvo LPI onderbouw installatie (G3 uiteraard) en de fijne Light Pressure Turbo.
Automatische airco, één airbag in t stuur, nog de oude smalle handgreep op de achterklep, stoffen bekleding, geintegreerd kinderzitje op de achterbank compleet met gordelverlengers, en helaas (nu nog...) stalen velgen met plastic wieldoppen.
De auto ziet er heel netjes uit, is duidelijk met zorg bereden, prachtig in de lak, nergens deukjes of slordigheden, het interieur is vrijwel helemaal heel, geen kraakjes, bonkjes of rammeltjes. Rijdt, stuurt, schakelt, remt zoals ik het me herinner: goedmoedig, comfortabel, rustgevend en als je erom vraagt nog kwiek genoeg om hup hup hup op de 150 te zitten.
Vrijwel alles werkt, alleen de linkerkant van het tellerblok wordt niet goed verlicht en de cruise control doet niks (vermoed dat dat met de schakeling rempedaal / koppelingspedaal te maken heeft; de kabel zit er nl wel en ligt niet los). En de bekende barst in de voorruit, gelukkig minimaal barstje van ca 15 cm, uit het zicht.
Wensen:
werkende Cruise Control (tips? graag!)
mooie LM velgen
Barstje in voorruit eruit
We gaan weer heerlijk genieten van het zoeven, fietsen naar binnen schuiven, draaicirceltje van 9,6 m, caravan trekken (Yvonne Mostard 1966), een volle tank voor €56,-, de sonore rust bij 110 per uur in z'n 5 - en van de tips, verhalen en ervaringen die we als liefhebbers op dit forum met elkaar delen!
Frans, Haarlem.
Tussen 2005 n 2008 was ik als 745 en daarna 945 rijder een redelijk frequent bezoeker van dit forum. De 945 (blackberry pearl 1997 LPI) van toen hebben we ingewisseld voor een Mercedes Benz W123 , model 230TE, ook op LPG. Daarna volgden twee heerlijk rijdende, super-ruime maar oh zo onbetrouwbare Citroens XM Break. De afgelopen twee jaar reden we, puberkinderen met aanhang inmiddels, in een Fiat Multipla. Ja, de echte, met de "onderkin". Niet dat laffe faceliftmodel. Door velen beschouwd als de lelijkste auto ooit, maar wij vielen hier thuis wel voor dit geschifte ontwerp. Wat je er ook verder van vindt, zoveel ruimte en praktische inzetbaarheid in zo'n kort autootje is een ingenieuze prestatie.
Om de Mulitpla door de APK te krijgen moest er voor ruim 1700 aan verspijkerd worden. Dat wilden we niet in die auto steken, daar reed hij gewoon niet fijn genoeg voor. Dus... op zoek naar een opvolger. Volvo, toch maar weer.
Eerst naar de 850 / V70 classic gekeken en zelfs een V70 tweede generatie (2001 ev) geprobeerd. Maar ja, toch te veel "standaard" en te weinig gevoel. Op aandringen van de kinderen ("pap, zo'n moderne anonieme bak past gewoon niet bij ons") ook de 940 bij de zoektocht opgenomen.
En dat is m dus geworden. Na 10 jaar weer terug bij een Baksteen. Gekocht bij een "algemene" handelaar/garage (geen "dozenschuiver" noch VolvoSpecialist) die alle rust en tijd voor ons nam en de auto pico bello afleverde. Hij bood 2 x de sloopwaarde voor de Multipla. Deal.
Het is een 945 van juni 1996, 535.000 NAP-gecontroleerde km's op de teller, met kleine afleverbeurt, nieuwe APK,4 goede Michelins ruim profiel, nieuwe uitlaat, een redelijk complete onderhoudshistorie, waaruit o.a. blijkt dat kleppen en distributie 55.000 km geleden gedaan zijn. Volgens het garantiebewijs - dat erbij zit - een 945 Malmö kleur nr 412 (tropic Green).
B230FK motor met Vialle-Volvo LPI onderbouw installatie (G3 uiteraard) en de fijne Light Pressure Turbo.
Automatische airco, één airbag in t stuur, nog de oude smalle handgreep op de achterklep, stoffen bekleding, geintegreerd kinderzitje op de achterbank compleet met gordelverlengers, en helaas (nu nog...) stalen velgen met plastic wieldoppen.
De auto ziet er heel netjes uit, is duidelijk met zorg bereden, prachtig in de lak, nergens deukjes of slordigheden, het interieur is vrijwel helemaal heel, geen kraakjes, bonkjes of rammeltjes. Rijdt, stuurt, schakelt, remt zoals ik het me herinner: goedmoedig, comfortabel, rustgevend en als je erom vraagt nog kwiek genoeg om hup hup hup op de 150 te zitten.
Vrijwel alles werkt, alleen de linkerkant van het tellerblok wordt niet goed verlicht en de cruise control doet niks (vermoed dat dat met de schakeling rempedaal / koppelingspedaal te maken heeft; de kabel zit er nl wel en ligt niet los). En de bekende barst in de voorruit, gelukkig minimaal barstje van ca 15 cm, uit het zicht.
Wensen:
werkende Cruise Control (tips? graag!)
mooie LM velgen
Barstje in voorruit eruit
We gaan weer heerlijk genieten van het zoeven, fietsen naar binnen schuiven, draaicirceltje van 9,6 m, caravan trekken (Yvonne Mostard 1966), een volle tank voor €56,-, de sonore rust bij 110 per uur in z'n 5 - en van de tips, verhalen en ervaringen die we als liefhebbers op dit forum met elkaar delen!
Frans, Haarlem.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Lex Stax
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-11-2017 21:12 #1441812
door Lex Stax
Beantwoord door Lex Stax in topic Mooi! Welkom terug.
Mooi! Welkom terug.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Yannic Nuijt
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 2
01-11-2017 21:47 #1441814
door Yannic Nuijt
Beantwoord door Yannic Nuijt in topic Volle tank voor €56?
Welkom terug!
Een volle rank voor €56 is dat lpg? Hoe groot is jouw tank dan wel niet? Bij mij houdt het bij €24 toch wel op voor zo'n 40 liter lpg in een Viale twin-tank.
Wat betreft de cruisecontrol; heb je het vacuüm systeem al nagelopen? Dit is te checken door de vacuüm leidingen bij het pompje los te trekken en dan aan de leiding te zuigen. Dan voel je vanzelf wel of het systeem dicht is. Test zowel de balg als de pedaal schakelaars.
Wat bij mij het probleem was dat één van de pedaal schakelaars elektrische geen contact maakte en hierdoor was de lus tussen de schakelaars niet gesloten. Is gewoon te doen door de kabel van de schakelaar te trekken en dan even met de multimeter doorpiepen. Deze moeten in de pedaal omhoog stand gaan piepen.
Dit zijn de dingen die ik heb gecontroleerd bij mijn systeem toen die het niet deed.
Een volle rank voor €56 is dat lpg? Hoe groot is jouw tank dan wel niet? Bij mij houdt het bij €24 toch wel op voor zo'n 40 liter lpg in een Viale twin-tank.
Wat betreft de cruisecontrol; heb je het vacuüm systeem al nagelopen? Dit is te checken door de vacuüm leidingen bij het pompje los te trekken en dan aan de leiding te zuigen. Dan voel je vanzelf wel of het systeem dicht is. Test zowel de balg als de pedaal schakelaars.
Wat bij mij het probleem was dat één van de pedaal schakelaars elektrische geen contact maakte en hierdoor was de lus tussen de schakelaars niet gesloten. Is gewoon te doen door de kabel van de schakelaar te trekken en dan even met de multimeter doorpiepen. Deze moeten in de pedaal omhoog stand gaan piepen.
Dit zijn de dingen die ik heb gecontroleerd bij mijn systeem toen die het niet deed.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-11-2017 22:58 #1441821
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Leuke introductie
en natuurlijk een mooie auto, geniet ervan!
Groeten Willem
Groeten Willem
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
02-11-2017 13:45 #1441829
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Welkom terug! Altijd leuk,
Welkom terug! Altijd leuk, iemand die begrijpt wat een auto leuk maakt (ik heb indertijd de Multipla als lease overwogen, maar zat er niet lekker in).
Welke LM velgen denk je aan? Originele, aftermarket, 15, 16, 17 inch?
Welke LM velgen denk je aan? Originele, aftermarket, 15, 16, 17 inch?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Pascal Kogelman
- Premium lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 107
02-11-2017 17:22 #1441834
door Pascal Kogelman
Beantwoord door Pascal Kogelman in topic Nice!
Goede old skool keuze, Doesbrand. Verstandig advies vd kinderen.
Ook de caravan ziet er mooi uit!
Nice zo'n combi. Veel veilige kilometers toegewenst.
groet,
Pascal
Ook de caravan ziet er mooi uit!
Nice zo'n combi. Veel veilige kilometers toegewenst.
groet,
Pascal
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
02-11-2017 20:33 #1441841
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Mooi maar vanavond nog 50
Mooi maar vanavond nog 50 liter getankt voor 28,50
lpg pomp klinkt een beetje als een afzetter
Mak
lpg pomp klinkt een beetje als een afzetter

Mak
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
02-11-2017 23:59 #1441847
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic typfout... €36 ipv €56
volle tank LPG voor €36, dus. De hoofdprijs aan de snelweg, inderdaad.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-11-2017 22:30 #1441892
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic cruise control werkend krijgen
dan je 1up voor deze tips. Ik ben niet bepaald heel handig of technisch maar als ik t zo lees krijg ik t al benauwd bij "het pompje" (welk pompje, waar?), de balg (?) en de pedaal schaklaars. Waar vind ik die?
En heb jij je CC uiteindelijk wel werkend gekregen?
En heb jij je CC uiteindelijk wel werkend gekregen?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-11-2017 22:34 #1441893
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic welke LM velgen zijn er...?
Hi Willem,
het is geen hot item hoor die velgen. Liever ga ik eerst nog betere speakers monteren. Intussen heb ik wel zitten zoeken welke velgen er allemaal zijn, kon daar op dit forum geen overzichtje van vinden. Die Adhara velgen vind ik erg mooi. Ik hou meer van klassiek-traditioneel dan sportief. Past ook beter bij die wat bedaagde kleur groenblauw...
Zijn er nog andere LM velgen in de categorie "klassiek"?
het is geen hot item hoor die velgen. Liever ga ik eerst nog betere speakers monteren. Intussen heb ik wel zitten zoeken welke velgen er allemaal zijn, kon daar op dit forum geen overzichtje van vinden. Die Adhara velgen vind ik erg mooi. Ik hou meer van klassiek-traditioneel dan sportief. Past ook beter bij die wat bedaagde kleur groenblauw...
Zijn er nog andere LM velgen in de categorie "klassiek"?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Jerry Stam