Wordt wel eens tijd

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-11-2016 10:35 #1432747 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Kijk zo leer ik nog eens wat :-)
Hartelijk dank voor de uitgebreide antwoorden. Erg leuk en leerzaam om te lezen.

Maar hoe zit het dan met een (te) arm mengsel op LPG? De microwelding en erosie worden daar niet erger van. Dus dat is om die reden geen probleem?

Waarom heeft de 745 ( 1 op 10 vialle f-verdamper) nooit klepschade (nu al + 200.000 km) en de 744 (1 op 8 OMVL E85 verdamper) wel (om de 10.000 km)?

Rob

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-11-2016 11:43 #1432750 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Tja: waarom had mijn 945 van
Tja: waarom had mijn 945 van 1993 met B230FB motor elke 30.000 km wel een stelbeurtje nodig waarbij de ruimte nog net niet nul was, en waarom heeft Rooie Sien (945, 1993, B230FB) bij stelbeurten om de 80.000 km nog braafjes 0.25 ruimte op de slechtste klep? Allebei simpele verdamper-installaties, Rooie Sien is een fractie zuiniger met automaat dan de 1993 met handbak.
Ik weet het niet, het lijkt exemplarisch te zijn. 700.000 km met dezelfde kop, vanaf 260.000 km op LPG, is wel redelijk uniek, denk ik.

• noppen20
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
29-11-2016 14:48 #1432757 door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic Te arm mengsel
Rob, ik begrijp je vraag over te arm mengsel op LPG niet helemaal.
Vraag je wat er gebeurd als LPG op een te arm mengsel loopt? of waarom LPG een armer mengsel nodig heeft?

Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-11-2016 18:52 #1432765 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic de eerste
wat gebeurt er als lpg op een te arm mengsel loopt.

Rob

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-11-2016 20:09 #1432768 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Hmm
Hallo noppen20

"Meer kleppen" worden vooral gekozen, omdat je op die manier een grotere doorstroomopening kunt krijgen. Er kan dus meer lucht in als er meer kleppen per cilinder aanwezig zijn.

Dat kleppen draaien is opzet. Zo raken klep en zitting elkaar niet iedere keer op dezelfde plek, waardoor slijtage verdeelt wordt over de hele omtrek. Hierdoor slijten klep en zitting minder hard. "Twee klepveren per klep" heeft als doel te voorkomen, dat de klep gaat dansen. Alles heeft een eigenfrequentie. Druk je de veer in met z'n eigenfrequentie, dan zal ie blijven stuiteren i.p.v. netje stil te staan als dat moet. Met twee verschillende veren treedt dat effect veel minder op. En veren die tegengesteld gewonden zijn, kruipen niet in elkaar.

En microwelding treedt inderdaad vooral op bij gebruik van twee dezelfde materialen. Maar de kleppen zijn meestal van een staallegering en de zittingen van een messinglegering.

groetjes

Mathy

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-11-2016 10:38 #1432779 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic En wil je op LPG rijden, dan
En wil je op LPG rijden, dan leven die messing legeringen niet lang. Gelukkig gebruikt Volvo in onze motoren iets degelijkers...
Te zachte klepzittingen zijn DE reden waarom sommige motoren niet goed op LPG willen lopen. Zo had een collega ooit een Mazda 323F waarvan de kop al bij 60.000 km was uitgesteld!

• Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-11-2016 11:35 #1432780 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Waar of onwaar?

Maar de kleppen zijn meestal van een staallegering en de zittingen van een messinglegering.
Ja, zittingen in waterpompen en afsluiters zijn wel van messing of brons maar zittingen in verbrandingsmotoren?

• noppen20
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
30-11-2016 13:43 #1432782 door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic Helemaal gelijk Mathy
Wat betreft betere doorstroming met meer kleppen heb je inderdaad gelijk Mathy, maar aangezien het hier om de kwestie LPG ging gaf ik alleen aan waarom meer kleppen gunstig kan zijn voor de klep slijtage.

Zelfde gaat op voor de veren, dit wordt inderdaad niet enkel en alléén gedaan voor de klep-slijtage. Er bestaan zelfs varianten met 3 veren.

Microwelding zie je vooral bij 2 gelijke materialen. Maar het treed vrijwel altijd op, je kan het verminderen door twee verschillende materialen te kiezen.
Wat er precies in de Volvo zit weet ik niet, maar zittingen worden van allerlei exotische materiaal legeringen gemaakt. Zo wordt wel eens een bepaalde koperlegering toegepast om de warmte afvoer/geleiding te verbeteren. Er bestaan ook titanium zetels, hoewel deze spijker hard zijn, zijn ze slechter in het afvoeren van de warmte.
Zo zijn er verschrikkelijk veel varianten welke allemaal hun voor of nadelen hebben.
Ook dit had ik alleen maar even aangegeven als reden voor de kleppen slijten.

• noppen20
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
05-12-2016 16:37 #1432895 door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic Om even op de vraag van rob terug te komen
Bij LPG gebeurd eigenlijk niet veel anders dan bij benzine wanneer het mengsel té arm wordt.
Er gebeurd veel in de motor, en alles vermelden wordt nogal enthousiast (en ook weet ik lang niet alles)
In de meeste gevallen ga ik even uit van de "ideale" situatie, alhoewel dit vrijwel nooit het geval is.
Soms zal het wat kort door de bocht zijn, maar het gaat hier meer om het idee.

Wat is een arm/rijk mengsel.
Theoretisch gezien wil je ongeveer 14,7kg lucht per 1kg brandstof hebben.
Bij deze verhouding verbrand alles benzine (let op voor LPG is iets dit anders) en houd je geen zuurstof over.
Is het mengsel te rijk dan ontbrand niet alle benzine want je zuurstof is op.
Is het mengsel te arm dan ontbrand alles benzine, maar blijft er ongebruikte zuurstof over.

Waarom is een arm mengsel dan zo gevaarlijk?
Als je een arm mengsel heb vindt ontbranding heel snel plaats. Het is meer dan voldoende zuurstof aanwezig voor ontbranding.
De ontbranding hoeft als het ware niet op zoek naar zuurstof, want dat is er in overvloed.
Dit is ook waarom je openhaart sneller/harder gaat branden als je er met een blaasbalg in gaat zitten blazen.
Je ontbranding vindt sneller plaats, waardoor de warmte langer in de cilinder aanwezig is voor het via de uitlaat er weer uit gaat.
Dit lijdt niet meteen tot desastreuze gevolgen maar echt fijn is het niet. Bij LPG is dit niet veel anders. 1 en ander heeft ook te maken met wanneer je de boel ontsteekt maar laat ik hier achterwege.

Veel erger is klop, knock of detonatie. Verschillende woorden voor meer van hetzelfde. Ik houd hier maar even de term "klop" aan.
Normaal gesproken vonkt je bougie, en van daar uit ontbrandt je mengsel naar buiten toe. Let op; het ontbrandt....het explodeert niet want het gaat redelijk gecontroleerd.
Wanneer je een arm mengsel hebt wordt de boel warmer/heter van binnen zoals eerder gezegd.
En voor ontbranding heb je zuurstof(lucht), brandstof(benzine/lpg) en warmte(vonk) nodig.
Compressie speelt ook nog een rol, want als je kijkt bij een diesel is er geen bougie aanwezig, als je lucht samendrukt stijgt deze in temperatuur.
Een diesel drukt de lucht alleen veel harder samen dan een benzine motor, waardoor de vonk niet meer nodig is.

Wat gebeurd er bij klop dan?
De motor spuit een arm mengsel in de cilinder, en de zuiger komt omhoog en drukt de boel samen.
De bougie ontsteekt je mengsel, en ontbrand vanuit dat punt naar buiten toe.
Bij klop gebeurd er dan nog wat anders. Op een andere plek in de cilinder ontsteekt de brandstof ook.
Dit komt door de extra warmte van het arme mengsel, en overvloed aan zuurstof.
De ontbranding van de brandstof door de bougie zorgt voor het laatste zetje warmte, en zorgt dat er op een tweede plek boven de zuiger een ontbranding plaats vind.
Door de twee brandhaarden vindt de ontbranding niet langer gecontroleerd plaats, en kun je meer spreken van een explosie (detonation).
Dit gebeurd een stuk gewelddadiger dan bij een normale ontsteking, en vindt ook te vroeg plaatst.
Deze explosie zorgt er onder andere voor dat een beschermend laagje wat normaal tegen je cilinderwanden plakt, weggeblazen wordt.
Klop kan in zéér korte tijd een heel motorblok om zeep helpen.

Overigens is klop wat anders dan pre-ignition, of een te vroege ontbranding.
Klop vindt plaats ná de ontsteking van de bougie, en pre-ignition ervóór.

Zoals gezegd is alles wat kort door de bocht, maar gaat het om het idee.

Hoe verschilt benzine met LPG dan?
Wat het klop-principe betreft niet heel veel. Het gebeurd alleen minder snel.
Benzine wordt vaak euro95 getankt, die 95 is de mate waarin de brandstof "klop-vast" is. Bij euro98 heb je dus minder snel last van klop.
LPG is nóg klopvaster, volgens mij ergens in de regio 102-105 maar exacte cijfers zijn er niet want het is mede afhankelijk van de verhouding Butaan/Propaan.

LPG heeft doorgaans ook een armer mengsel nodig dan benzine.
Voor benzine was 14,7:1 de perfecte verhouding, bij LPG is dit ongeveer 15,5kg lucht per kg LPG.
Dit varieert een beetje bij LPG omdat de verhouding Propaan/Butaan nog wel eens wil wijzigen.
In de zomer is het ongeveer 70% butaan / 30% propaan. En in de winter is dit omgekeerd. Het verschil is maar klein, en hier wordt door de LPG computer ook geen rekening mee gehouden.

Nou... dit is dus alsnog veel langer geworden dan bedoelt.
Maar hopelijk is je vraag een beetje beantwoord.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-12-2016 13:23 #1432997 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic heel veel dank
voor de uitgebreide uitleg.

En om op het topic onderwerp terug te komen, U bent een aanwinst voor deze gemeenschap :-)

Rob

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC