Wordt wel eens tijd

• Paul Goossens (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-11-2016 13:50 #1432638 door Paul Goossens (GAST)
Beantwoord door Paul Goossens (GAST) in topic Zou je me die link kunnen
Zou je me die link kunnen doorsturen waar je die chips besteld hebt? ben benieuwd of dat ook op mijn 960-2 zou kunnen..

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• noppen20
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
24-11-2016 15:29 #1432642 door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic PB gestuurd
Heb je een PB gestuurd.

Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-11-2016 00:55 #1432655 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Ik denk niet dat ze ze hebben
Ik denk niet dat ze ze hebben voor de B6xx4, maar kan me vergissen. Daarnaast hebben ze me op de VB zelf afgeraden die chips te kopen voor een turboloze motor, omdat ze daar amper verschil zullen uitmaken. Dus ook geen brandstofbesparing.
Nou ging dat wel over de redblock natuurlijk. Misschien is er uit de motronic 1.8 wat meer te halen. Misschien ook nog minder, en dan zou het averechts werken.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-11-2016 17:46 #1432668 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Iets rustiger rijden
Ik heb gemerkt dat iets rustiger rijden toch ook wel een behoorlijke invloed heeft. Ik zit nu met LPG eigenlijk nooit meer onder de 1 : 8, terwijl ik vroeger tussen 1 : 7.5 à 8 reed. Ik laat de verkeerslichtsprintjes maar achterwege en voor invoegen neem ik ook iets meer tijd. In dagelijkse reistijd maakt het allemaal geen ene malle moer uit.
Ik vermoed dat bij vooral veel snelweg rijden 7 à 8% besparing nog wel eens lastig te halen zal zijn, omdat de belasting daar constant is en de lambda regeling in closed loop de tijd heeft om een optimum te zoeken. Maar inderdaad, op gas is mengselverrijking bij hogere belastingen niet nodig zoals bij benzine, eerste winst dus.
Voor dat bedrag kun je wel eens wat proberen, dus ik ben benieuwd naar je ervaringen.

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-11-2016 22:58 #1432675 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic Iets rustiger en constant
Dat helpt het beste voor brandstof besparing.
Niet remmen ook. Remmen is energie verlies.
Houdt je voet stil en de lambdaregeling regelt je brandstof verbruik.
De chip in je LH maakt dan niet veel uit.
De chip in je ezk heeft wel invloed die geeft een ruimere variatie op het onstekingtijdstip in gunstige zin. Techniek moet wel in orde zijn. Volvo is conservatiever om invloed van storingen te beperken.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-11-2016 11:11 #1432676 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic mengsel verrijking bij lpg en hoge belasting
"mengselverrijking bij hogere belastingen niet nodig zoals bij benzine, eerste winst dus."

Wessdan heeft het me in Gemert ook al uitgelegd. Maar het is voor mij toch een beetje klepel en klok.

Wat ik altijd onthouden heb:

lpg verbrand heter dan benzine. Dus gedoe met kleppen.

Als een benzine motor te arm loopt wordt ie heter en das nie goe.

Op gas werkt dat kennelijk anders. Te arm op LPG is niet erg. Maar hoe werkt dat dan? Hoezo waarom enzo :-) Waarom verbrandt lpg zo anders dan benzine

De 744 loopt 1 op 8 en daar moet regelmatig een nieuw plaatje in

de 745 loopt 1 op 10 en daar is nooit klepschade dwz 210.000 km geleden is daar voor het laatst een plaatje gewisseld.

Hartelijk dank, Rob

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-11-2016 15:28 #1432724 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Waarom onthoudt toch altijd
Waarom onthoudt toch altijd iedereen dat idiote verhaal van heter verbranden? Het is waar, maar tegelijk ook klinkklare nonsens. Want inderdaad, het verbrandt heter: wel ongeveer 3% stijging in ontbrandingstemperatuur. Daar merkt je motor dus helemaal niets van.
Wat is dan het "probleem"bij LPG, waardoor dit fabeltje blijft rondzingen?
LPG is een heel schone brandstof: nog veel schoner dan loodvrije benzine, die op zijn beurt weer veel schoner is dan loodhoudende benzine. Dat betekent ook, dat er bij de verbranding steeds minder resten achterblijven. Die resten zetten zich neer op de kleppen, en door die verbrandingsresten krijgen de kleppen een beetje meer temperatuur-reserve: ze kunnen meer hitte opnemen. Bij LPG heb je vrijwel schone kleppen, en daarop zijn ze niet berekend... Het gevolg is dus dat ze sneller kunnen verbranden, en "men" denkt dat dat door een hogere temperatuur komt.
Systemen als flashlube voorkomen het verbranden van je kleppen door weer verontreiniging in de verbranding toe te voegen, en zo te zorgen voor een laagje asafzetting op de kleppen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-11-2016 17:47 #1432733 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Verbrandingstemperatuur
Dat verhaal van verbrandingsresten die de kleppen zouden beschermen ken ik eigenlijk alleen van lood, maar dat zit tegenwoordig ook niet meer in benzine.
Die hogere verbrandingstemperatuur komt niet helemaal uit de lucht vallen want er worden wel hetere uitlaatgassen gemeten. Een theorie is de verbrandingssnelheid: LPG verbrandt langzamer dan benzine. Het ontstekingstijdstip en de hele vorm van de verbrandingskamer is op de verbrandingssnelheid van benzine afgestemd, maar niet op LPG. Dat kan betekenen dat de langzamere LPG verbranding in sommige bedrijfssituaties nog net niet is afgelopen als de uitlaatklep al weer opengaat. Die zou daarom heter kunnen worden dan waar hij voor is ontworpen. Ik weet niet of dat voor Volvo motoren ook opgaat, maar het zou kunnen verklaren waarom de klepspeling onder 0.3 mm ineens veel sneller terugloopt (grotere speling --> later openen).
Mengselverrijking bij hogere belastingen om zo met verdampende benzine nog wat extra warmte af te voeren heeft op LPG geen effect. Het zou juist wel eens omgekeerd zo kunnen zijn de uitlaatgastemperatuur hoger wordt omdat de verbranding dan nóg wat langer duurt.
Interessant onderwerp!

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-11-2016 00:06 #1432740 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Sneller
Hallo Rob

Kleinere speling is niet alleen later open, maar ook minder ver open. Er moet dus even veel uitlaatgas door een kleiner oppervlakte. Hierdoor stroomt het gas sneller, wat voor een snijbrandereffect zorgt. Daardoor slijten de kleppen sneller.

groetjes

Mathy

• noppen20
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
29-11-2016 09:14 #1432744 door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic Voor zo ver mij bekend
Voor zo ver mij bekend slijten de kleppen door 3 dingen:

Brinelling - (zie google) doordat je kleppen heet worden (ik zeg niet dat LPG heter wordt) zijn ze makkelijker te vervormen. Net als dat een smit doet door het ijzer heet te stoken en dan te vervormen door er met een zware hamer op te slaan. 1 van de redenen dat er tegenwoordig meer kleppen worden geplaatst (16 kleppers bv) is om te krachten te reduceren. De kleppen kunnen hierdoor kleiner worden waardoor de krachten omlaag gaan. Hierdoor wordt de slijtage door dit effect kleiner, om even bij de "smit" te blijven; hij slaat als het ware met een kleine hamer.

Erosie - Dit wordt puur mechanisch veroorzaakt. Je kleppen hebben iets de neiging om te draaien wanneer de veer ingedrukt wordt. Dit wordt nog wel eens tegengegaan door 2 veren achter de kleppen te plaatsen, met de helix in tegenover gestelde richting. Vroeger zat er lood in de benzine, dit zorgde voor extra smering waardoor je minder last van erosie had bij de kleppen wanneer deze ietsjes draaide in hun zitting. Tegenwoordig zitten er lood-vervangers en andere additieven in de benzine. LPG is een pure brandstof, en heeft deze additieve er dus niet inzitten. Hierdoor mis je dus deze extra smering, waardoor je kleppen onder andere sneller slijten.

Microwelding - Ik weet niet of je dit vrij letterlijk mag vertalen naar microlassen, maar goed...Wanneer 2 vrijwel gelijke metalen in contact komen met elkaar dan willen deze als het waren aan elkaar blijven plakken. Ze lassen (welding) op zeer klein(micro) niveau als het waren aan elkaar. Wanneer de oppervlaktes van elkaar getrokken worden dan breken er moleculen los, waardoor je oppervlakte schade krijgt. Hoe puurder, minder vervuiling, er op de oppervlaktes zit hoe groter het effect. LPG brand schoon, en door de afwezigheid van additieve/vervuiling heb je hier meer last van dan bij bijvoorbeeld benzine.

Voor wat betreft de temperatuur geloof ik ook niet dat LPG heter brand dan benzine, ik geloof zelfs dat LPG in eerste instantie een lagere temperatuur geeft. Eén grote maar... benzine komt vloeibaar het blok binnen en moet daar verdampen/vernevelen. Verdampen onttrekt relatief veel warmte. LPG wordt doorgaans als gas ingespoten, het gaat van vloeistof naar gas in de verdamper. (LPI is een uitzondering, want hier wordt het wel als vloeistof ingespoten) LPG heeft dus niet, of in mindere mate, het koelende effect wat ontstaat tijdens verdampen. De lagere verbrandingstemperatuur van LPG wordt dus weer teniet gedaan door de slechtere koeling van de kleppen. Hierdoor hebben de kleppen bij zowel benzine als LPG vrijwel dezelfde temperatuur, het zal ergens wel een paar procentjes kunnen schelen maar welke kant op durf ik niet te zeggen.

Slijtage van kleppen bij LPG wordt dus vooral veroorzaakt door het feit dat LPG eigenlijk té schoon brand. Door de afwezigheid van lood(vervangers) en additieve is er minder klep-smering waardoor erosie sneller plaats vindt. Doordat het zo schoon brand heb je geen/minder afzetting op je kleppen waardoor je ook meer last krijgt van microwelding. Eventuele temperatuursverschillen zouden vrijwel alleen effect op brinelling hebben, maar die paar graden zul je niet zo snel merken. Valvecare en soortgelijke doen niet veel anders dan als het ware lood(vervangers) en additieven toevoegen zoals bij benzine het geval is om de erosie en microwelding tegen te gaan.

Dit is in ieder geval hoe ik het altijd begrepen/geleerd heb, correct me if I'm wrong ;)

Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC