De Blauwe Baksteen

• Lex Stax
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-09-2016 19:03 #1430849 door Lex Stax
Beantwoord door Lex Stax in topic Pascal moet wel erg gelukkig
Pascal moet wel erg gelukkig zijn: kasteel van een huis en een kasteel van een auto (in bijpassend adellijk blauw!) :-)

Mooie foto's!!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Chris Kobes
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-09-2016 19:15 #1430851 door Chris Kobes
Beantwoord door Chris Kobes in topic Plaatjes
Nou het is ook een plaatje om zo te zien!
Niet alleen het interieur ziet er spik splinternieuw uit of heb je je al uitgeleefd met het wassen?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-09-2016 22:52 #1430863 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Yup... schitterende auto hoor
Yup... schitterende auto hoor.

• Bas Walhof
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-09-2016 18:09 #1430890 door Bas Walhof
Beantwoord door Bas Walhof in topic mooi exemplaar !
mooi exemplaar ! proficiat en veel plezier !

• Pascal Kogelman
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
17-10-2016 23:08 #1431525 door Pascal Kogelman
Beantwoord door Pascal Kogelman in topic werkzaamheden
Ik heb de Blauwe Baksteen nu ongeveer een maand en ik moet zeggen dat het voortreffelijk rijdt. Lekker pittig (de BB is vlotter dan de Paarse Toerbuffel, ondanks dat beiden een MBC hebben) helemaal in combinatie met de automaat heb je altijd koppel genoeg voor een vlotte inhaalactie. Vialle LPI bevalt mij ook : onmerkbare overschakeling van benzine op LPG, ondanks dat het blok in 17 jaar al ruim 300.000 km op gas gereden heeft. Alleen jammer dat actieradius op gas korter is: ik moet nu na zo'n 330 km tanken (Vialle LPI met dubbele cilindertanks, inhoud is mij onbekend) en dat was met de Buffel ruim 450 km op gas (Prins VSI met 76 liter ringtank). De Prins VSI bracht mij gemiddeld 8,5 km ver op een liter LPG en de Vialle LPI zo'n 7 a 7,5 km. De Vialle is dus onzuiniger, maar schakelt veel vlotter over op gas (paar honderd meter rijden) in vergelijking met de Prins die bij een koelwatertemp. van 45 graden pas overschakelt. Dus rijdt de Prins VSI verhoudingsgewijs meer op benzine dan de LPI.

Ondertussen zijn de volgende werkzaamheden verricht, waardoor de BB technisch weer helemaal bij de tijd is:
* Raamlijsten voorruit vervangen door nette (roestvrije) exemplaren
* Alle lampjes tellerbak vervangen
* Verlichting automaatpook vervangen
* Dakrails vervangen door corrosie-vrije exemplaren
* Motorolie ververst
* Remvloeistof ververst
* Beide achterbanden vervangen voor frisse exemplaren (Michelin Privacy 3)
* Originele Volvo speakers in de D-stijlen geplaatst (nu een goed geluid uit 8 speakers)
* Pakking retourleiding vd turbo vernieuwd ivm lichte olielekkage
* Kleppen gesteld
* Een van beide claxons vervangen (het geluid is nu weer in overeenstemming met het formaat van de auto).
* Voorbumper gesteld (kierde iets)
* Spy setje gemonteerd (centrale deurvergrendeling afstandbediend met knipperfunctie)
* Beide fuseekogels vervangen
* Nieuwe APK (geen bijzonderheden, slechts 1 koplamp afstellen)
* Anti roest behandeling gegeven: onderkant behandeld met Dinitrol Metallic (tegen pekel/steenslag/roest). Holle ruimtes behandeld met Fluid Film.
Laat de winter maar komen straks!
Dit alles met dank aan de sleuteldag bij Bosscha, wat hulp van Timen en Gerben en huisvlijt.

Op dit moment doet alles het naar behoren. Voor de toekomst wil ik nog optische verbeteringen doorvoeren: de achterspoiler en snowcap Nautic Blue metallic spuiten en monteren, andere buitenspiegel monteren (ligt al klaar), misschien nog twee portieren laten spuiten ivm lelijke bijwerkplekken, zoeken naar een plafondverlichting met vertraging en op zoek naar een grijs leren armsteun met bekerhouders voor de rondere variant (wie er eentje te koop heeft, mag mij PB-en)
groet,
Pascal

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-10-2016 08:27 #1431530 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Gras
Je laat er geen gras over groeien, Pascal! De auto is goed terechtgekomen.

Antiroest behandeling? Mij vertellen ze altijd dat 940's niet roesten... Die van ons staat buiten en wordt tijdens de winter gewoon gebruikt. Antiroest behandeling aanrader dan?

Gr. Willem

• Pascal Kogelman
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
18-10-2016 09:58 #1431532 door Pascal Kogelman
Beantwoord door Pascal Kogelman in topic anti roest
Over een anti-roest behandeling zijn de meningen verdeeld. Daar is veel over te lezen op het internet. Ik heb het altijd gedaan zowel destijds mijn mijn Amazon, 240 en 940. Af fabriek zijn de 940's goed beschermd tegen roest. Uiteindelijk kunnen ze allemaal roesten, alleen duurt het wat langer. De Zweden brachten vanaf de jaren '60 zelf ook Dinitrol aan op hun Volvo's. Je ziet nog wel eens een oude sticker daarvan achter de ruit geplakt zitten. Mijn auto's staan ook altijd buiten in weer en wind en op vochtige plaatsen. Toen de 940 op de brug stond zag ik aan de onderkant wat vliegroest, dit heb ik weggekrabd/geschuurd en toen alles mooi droog en roestvrij was de Dinitrol er op gespoten om te conserveren. Je krijgt dan een mooie bruin/koperkleurige laag op de onderkant die elastisch blijft, de laag bevat metaaldeeltjes en werkt langdurig. Deze beschermt zowel tegen steenslag als pekel/weersinvloeden. Ook in de buurt vd trekhaak en de accubak zijn het beruchte plekken. Mijn accubak was nog compleet roestvrij en dat wil ik graag zou houden. De trekhaak(balk) heb ik eerst nog met Hammerite bewerkt. Is nu meteen weer mooi zwart.
Verder zorgen dat de afwateringsgaatjes in de portieren, achterklep en dorpels open zijn (even met een ti wrap in wroeten om eventuele verstoppingen tegen te gaan) dan zorgt de rijwind daar voor luchtstromingen en verdamping van eventueel vocht. Ik heb die holle ruimtes nog volgespoten met Fluid Film ( soort schapenvet dat blijft kruipen in alle velsnaden). Dus alle holle ruimtes lekker volbaggeren totdat de Fluid Film uit de ontwateringsgaatjes naar buiten druipt.
De schoenmaker uit ons dorp zei 35 jaar geleden al toen hij mij uitlegde dat ik mijn nieuwe voetbalschoenen wekelijks moest invetten: " Waar vet zit kan geen water komen". Op de foto's wat oude foto's van de onderkant van mijn 240 om een indruk te krijgen.
In het verleden is er met een endoscoop (soort camera) gekeken in de dorpels van de BB, die waren nog mooi droog en roestvrij ook deze zijn toen met Fluid Film behandeld (daarvoor moet je de grote doppen onder het vloertapijt valk naast de dorpels verwijderen) dus dat heb ik nu niet (weer) gedaan. Meestal loop ik elk jaar aan het einde vd zomer de anti-roestbehandeling even na en werk bij waar nodig.
Iedereen moet doen waar hij/zij zich prettig bij voelt. Het geld dat die paar spuitbussen kosten weegt m.i. niet op tegen eventueel laswerk door roest.
groet,
Pascal

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-10-2016 07:13 #1431564 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Af fabriek zijn de late 940's
Af fabriek zijn de late 940's en 960's helemaal niet goed tegen roest beschermd: vanaf pakweg 1994 is er behoorlijk op de coating bezuinigd. Het is dan ook helemaal niet raar als in alle felsnaden van de bodem roest zit: dat zagen we tien jaar geleden ook al, terwijl de 1988 740's toen nog vrijwel allemaal perfect waren. Ik zou dus zeker iets aan preventie laten doen.

Wat verbruik betreft: ik vermoed een samenhang met het pittiger rijden. Waarschijnlijk staat deze MBC wat strakkker en dus hogere druk dan bij de paarse. Zeker als je dat extra vermogen dan gaat gebruiken wordt het niet zuiniger.
Als je er iets aan wilt doe, stel dan de MBC opnieuw af, en laat de parameters van de vialle installatie ook eens bekijken. Een LPi hoort iets zuiniger te lopen dan een VSi, als beiden echt goed zijn ingeregeld.

• Pascal Kogelman
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
22-10-2016 15:56 #1431656 door Pascal Kogelman
Beantwoord door Pascal Kogelman in topic Dorpel lijsten
Afgelopen dagen weer een paar leuke klusjes aan de BB verricht:
* Binnenverlichting met vertraging ingebouwd. Met dank aan Gerben's elektronicakwaliteiten die via een relais voor een vertragingspuls zorgt vanaf het bestuurdersportier. Mijn plafondlamp had geen werkende vertraging, dus er eentje bij Arjan A. opgehaald . Nu gaat de binnenverlichting automatisch aan zodra je de deur op afstand opent en dooft na ongeveer 20 seconden vanzelf. Precies zoals ik het graag hebben wil.
* Dorpel sierlijsten bevestigd d.m.v. dubbelzijdig Tesa tape.
* Het leren interieur ingevet om het te voeden en mooi te houden. Nu alleen nog zo'n mooie grijs leren middenarmsteun met bekerhouder zien te vinden.
En zo knooit men verder.
groet,
Pascal

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-10-2016 18:05 #1431657 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bekerhouder
Ik heb een bekerhouder uit een 960 in m'n 940 gemonteerd maar vind het een waardeloos ding. De kleur (grijs leer) klopt maar verder......De bekers vallen om omdat er een plateau onder zit. Als je interesse hebt, laat maar weten.....
In m'n v70classic en 850 zat een betere uitvoering. Ga ik op zoek naar zo iets.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC