francofiel af?

  • Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-03-2016 10:05 #1426784 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Nee. Tenzij je met de
Nee. Tenzij je met de vrachtwagens mee wilt rijden. 1:10 op benzine is goed haalbaar met een 740, maar niet met LPG, of met een automaat. De 940's hebben kortere achterassen, draaien dus meer toeren en zijn daardoor op lange afstand/hogere snelheden onzuiniger dan de 740. Ik zit met de 940 automaat tussen de 1:6,5 en 1:8, afhankelijk van wegenmix en jaargetijde.
Overigens ga ik er bij legale snelheden op de snelweg wel van uit, dat je de tellerafwijking meetelt. 130 GPS dus, oftewel meestal ongeveer 140 op de teller. Rijd je langzamer, dan zal het iets zuiniger kunnen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • noppen20
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
16-03-2016 10:51 #1426793 door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic met fluwelen voet misschien haalbaar...
Ik rijdt 3/4 van de tijd snelweg/80km wegen zonder files en 120km per dag.
Rijd ook altijd op gps snelheid, dus ook op teller ongeveer 10 te hard.
Met LPG (Prins VSI g3) haal ik meestal tussen de 1:8,5 en 1:9,5
Heb wel eens ultieme poging gedaan om verbruik omlaag te brengen, banden op 2,8bar(wel veel meer herrie) en 100 op de snelweg, ramen dicht en airco uit...
Met als resultaat; 1:10,5

Gezien de LPG prijs mij de moeite niet waard om bijna 40km/u langzamer te gaan rijden.

Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-03-2016 17:09 #1426800 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Bovendien gaan je banden de
Bovendien gaan je banden de helft zo lang mee, omdat je maar de helft van eht profiel gebruikt. Ik dacht bij mijn vorige setje ook eens te luisteren naar degenen die vinden, dat de door Volvo voorgeschreven spanning bij onze bakstenen te laag is voor moderne banden... Met als resultaat een gladde baan middenin en ruim profiel op de randen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-03-2016 17:22 #1426803 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ik haal op benzine met de 940
ik haal op benzine met de 940 ZF makkelijk 1 op 11, op vakantie zelfs 1 op 12. Wel een beetje opletten onder de 83km p/h met binair gasgeven maar als ie eenmaal in lockup zit en je normaal meerijdt in de randstad op de snelweg moet het wel heel gek lopen als ik slechter dan 1 op 10 rijd (en dat komt dan meestal door veel korte ritjes).

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-03-2016 18:20 #1426807 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic In de randstad zit ik altijd
In de randstad zit ik altijd in files, met die 1:6,5 tot gevolg. En in het noorden mogen we 130, niet maar 100. Ik denk dat dat een flink deel van het verschil is.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-03-2016 23:59 #1426817 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Afwijking
Hallo Willem

Jij schreef : ... dat je de tellerafwijking meetelt. 130 GPS dus, oftewel meestal ongeveer 140 op de teller.


Dat mag gelden voor iedere andere auto, maar op de rollentestbank die Michael Oudman destijds georganiseerd heeft bleek, dat auto's met bandenmaat 195/65/15 tussen 60 km/h en 140 km/h maximaal een afwijking hadden van 2 km/h. Voor die tijd had ik met de navigatie al vastgesteld, dat de afwijking niet meer dan 3 á 4 km/h kon zijn.

groetjes

Mathy

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-03-2016 00:05 #1426818 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Hallo Volvisti
Hallo Volvisti

De bandendruk waar Volvo het in het instructieboekje over heeft, is voor moderne(re) banden veel te laag. De Vredesteins die er nu op liggen voelden aan, alsof ze bij de eerst beste bocht van de velg wilde lopen. 2,8 bar kan, afhankelijk van de banden. Ik meen dat ik er momenteel 2,6 bar rondom op heb staan, maar ik heb met de vorige set banden (Nokians, die beter bevielen dan de Vredesteins van nu) ook al 2,8 op gehad. Ik meen dat ik toen 2,8 bar voor erop had staan en 2,6 bar achter (meestal rij ik leeg rond, er ligt ook geen LPG-tank in).

groetjes

Mathy

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-03-2016 10:23 #1426828 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Van Frans naar Zweeds
Ben zelf jaar geleden overgestapt van 205-jes naar een 940. Qua onderhoud is zo'n fransoosje ook appeltje eitje hoor. Ruimte genoeg om overal bij te kunnen en simpele techniek.
Naast persoonlijke zaken als design en de iconische waarde van zo'n baksteen is de ruimte de grote plus. Ooit eens nagezocht, maar van de gangbare automerken is alleen de E-klasse een grotere station. Comfort is gerust Frans te noemen.
Verbruik is niet laag, ik rij 1:8.5 met een '98 LPI, voornamelijk snelweg (120), maar met een gasprijs van 1/3 van de benzine is dat niet erg.
V70/850 is vooral ook duurder in onderhoud. Moderner, dus gevoeliger en je kunt minder zelf. Ga anders eens in beiden een proefrit maken, weet je gelijk je voorkeur.

Elke keer als ik inparkeer of halve draai maak word ik weer blij van de draaicirkel. Voorwielen kunnen bijna dwars! En met vakantie gewoon niet hoeven nadenken over 'zullen we de kinderwagen wel of niet meenemen'. :)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-03-2016 21:38 #1426837 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Beste Wim,
Beste Wim,

Wij hebben sinds kort een 940 HPT en zijn zeer tevreden over het rijcomfort en het 'degelijke' gevoel. Als je op zoek bent naar een zuinige auto, dan is een dergelijke Volvo niet de juiste keuze.

Brandstofkosten zijn echter niet de enige kostenpost. Lage afschrijving en betrouwbaarheid is ook wat waard!

Succes met je zoektocht.

Gr. Willem

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-03-2016 09:02 #1426851 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic files zijn dodelijk voor het
files zijn dodelijk voor het verbruik, 130 ook trouwens ;-)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD