francofiel af?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-03-2016 14:53 #1105132 door V700 register
francofiel af? is gemaakt door V700 register
Beste mensen,

Kan een francofiel op z'n 50e nog van opvatting veranderen?
Na jaren (zakelijk) met veel plezier comfortabel Citroen en Peugeot te hebben gereden, sta ik nu op het punt zelf een auto te moeten kopen.
Een met veel laadruimte, op LPG en liefst zo degelijk mogelijk, want ik wil er jaren in gaan rijden.
Nu heb ik de 940 estate altijd een prachtige auto gevonden (en nog!).
Zijn er nog typen die de voorkeur verdienen? Liefst een versie die zo zuinig mogelijk rijd (al is zuinigheid niet z'n sterkste kant begreep ik).
Wat is trouwens de hoogte van de laadopening achter? Ik heb overal al gezocht, maar tot nu toe niets kunnen vinden.

Ik krijg signalen dat een V70 zuiniger zou rijden. Is dat ook zo?

Hartelijke groet,

Wim

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-03-2016 16:03 #1426687 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Een V70 is behoorlijk wat
Een V70 is behoorlijk wat moderner, qua motorontwerp, qua stroomlijn, dus ja, die is behoorlijk zuiniger. Met de S70 classic reed mijn vader regelmatig 1:12, wat ons met 740's en 940's nooit gelukt is.
Wat de 940 betreft: een LPT rijdt fijn, een late turbo ook, een B230FB wat mij betreft ook, maar de 1994 B230FD komt vermogen te kort. Net als de tweeliters (zonder turbo).
Zoek liefst een exemplaar met moderne slave-injectie gasinstallatie: ringmixers zijn wel een beetje het verleden...

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-03-2016 16:27 #1426689 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Nou....
Wim,

Die Volvo's lusten, net als de Zweden, best wel een slok! Zuinig zijn ze niet. Wat ze wel zijn, is betrouwbaar. Je kunt er gemakkelijk 700.000km of meer mee rijden, vooral de 4 cilinders en de V6 motoren.
Wat laadruimte betreft: Groter vind je ze niet meer behalve een Amerikaans stationwagen of zo.

Comfort... Tja... Als je Citroen hebt gereden, ik weet niet welk type, maar een DS, XM en een CX is niet te evenaarden echter ik denk dat dat niet de auto's zijn die je gereden hebt van de zaak. Maakt niet uit, een moderne C5 rijdt heel anders dan een Volvo / baksteen.

Ik kan maar 1 ding zeggen over de achterwiel aangedreven Volvo's: Je houdt van het design, het ruime interieur (vooral de Estate's) en de oer deugdelijke Zweedse techniek of niet. Meer is er niet. Het verbruik neem je op de koop toe en het comfort ook, tenzij je kiest voor een V90 of het latere type 960, model 95 en later met de zes cilinder lijn motoren en het onderstel met bladveer. Dat rijdt werkelijk zeer comfortabel. Deze modellen kenmerken zich wel met meer storingen echter.

Positief punt van de Volvo tov de Franse designs: het onderhoud! Het onderhoud van de 700/900 is opvallend eenvoudig en gemakkelijk tov de Franse ontwerpen. Je kun overal gemakkelijk bij.

Advies: ga eens een proefrit maken van een paar honder kilometer. Meer kan ik niet zeggen

Succes met de keuze,

Robert

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-03-2016 22:08 #1426699 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic sommige zeggen dat de 940 de
sommige zeggen dat de 940 de beste volvo ooit is.
Persoonlijk: de 244 en 945 zijn mijn laatste volvo's.

• Robert Geurts
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-03-2016 22:17 #1426700 door Robert Geurts
Beantwoord door Robert Geurts in topic Het is precies zoals mijn naamgenoot zegt
Jaren Citroen gereden, mijn laatste was een XM. Heerlijke auto, ik zou er zo weer eentje willen. Uiteindelijk was de berline (Frans voor hatchback) niet praktisch genoeg en wilde ik graag zelf het onderhoud doen.

Eerst een 740 geprobeerd en nu al 6 jaar een 940 Estate. Degelijk, praktisch, en als er wat stuk gaat maak je het gewoon. Ik heb nog steeds geen reden kunnen bedenken om mijn Volvo weg te doen. Hij lust een slok, maar daar staan hele lage afschrijving en onderhoudskosten tegenover. Elk alternatief is duurder, tenzij ik flink inlever op gebruiksgemak.

Langzamerhand worden ze wel wat oud, de mijne is van 1997. Da's toch al weer 19 jaar. Afgelopen week met mijn zoon uitgerekend wanneer we de 4 ton halen. Over 7 jaar. Dat is nu ons doel :-)

Gr,

Robert

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-03-2016 22:40 #1426701 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic francofiel af?
Dank voor jullie reacties!
@Willem:
"een slave lpg injectiesysteem" Bedoel je daar een G3 installatie mee, of zijn er binnen G3 nog verschillen?

groet,

Wim

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-03-2016 06:36 #1426703 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Dat laatste. Ringmixer kan
Dat laatste. Ringmixer kan ook bij G3, maar is vrij ongebruikelijk. Een installatie met LPG-injector per cilinder is goed, een installatie met 1 inspuitpunt in de inlaatluchtbuis is wat minder. Al rijd ik daar nu zelf wel mee, op een niet-turbo 940.
Als je G3 wilt, dan blijven overigens alleen de LPT, de allerlaatste turbo's en eventueel een 960/V90 over als mogelijkheden.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-03-2016 14:53 #1426719 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Francofiel af? Ach, ik woon
Francofiel af? Ach, ik woon en werk in Frankrijk en heb 4 Volvo's en een Land Rover.............Fra

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-03-2016 17:04 #1426755 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Wat is het verbruik van zo'n
Wat is het verbruik van zo'n 940 op gas?
Is 1 op 10 haalbaar op de snelweg (er vanuit gaande dat de max. snelheden niet overschreden worden) ?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-03-2016 20:30 #1426762 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Als je heel heel heel
Als je heel heel heel voorzichtig bent wel ja.
1 op 8 is reëler en dan nog netjes.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC