Nieuw gediende met een "projectje"
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-04-2015 23:28 #1103582
door V700 register
Nieuw gediende met een "projectje" is gemaakt door V700 register
Hoi allemaal,
Korte voorstelronde is altijd netjes dus ik doe even me, ik ben Paul en ondertussen 48 jaar.
Ik heb het forum gevonden n.a.v. een project wat ik ben gestart, ik zocht informatie over de volvo S90 en blijkbaar wordt dat ook toegelaten hier want ik vond genoeg.
Ben zelf al een jaar of 20 alweer bezitter van een 164, heb diverse volvo's gehad (144, m'n eerste auto! en in de loop van de jaren erna ook een 244, 480 turbo, 264) maar de 164 is een blijvertje gebleken...
Was altijd een liefhebber van dat neusje
De 164 is na aanschaf geheel onder het mes geweest en totaal gerestaureerd, op de motorruimte na, de motor lag er nog in maar verder is ie compleet gestript en opnieuw opgebouwd en voorzien van divers nieuw plaatwerk zoals dorpels, onderkant deuren enz. enz.
Maar om de introductie niet uit de hand te laten lopen, het project waar ik aan begonnen ben is een motorwissel, de originele B30a eruit en een 3.0 24klepper van een S90 (1997) erin.
Heb een jaar of wat geleden op turboricks wat info gevonden van iemand die dat gedaan heeft en dat leek me ook wel wat, heb met de B30 niet echt geweldige ervaringen en een schepje meer vermogen en een betere automaat (4-bak) leek me ook wel fijn.
Kortom de stoute schoenen aangetrokken en een donor S90 gekocht met 340K op de teller, auto naar huis gereden en achter de garage gezet (want daar staan al 2 auto's en een motor in dus die kan er ff niet meer bij)
Ik heb wel de nodige sleutel ervaring (ooit een B20 in een Bedford gelegd met de versnellingsbak, stuurbekrachtiging van een Ford Granada erop, stuurkolom van een bmw-3 serie) en dat succesvol door de keuring gekregen en zelfs 2x mee naar Zuid-Frankrijk op vakantie geweest. Verder nog regulier gepruts aan de 164, blokje erin, blokje eruit vanwege revisie, koppakking vervangen toen die d'r uit lag en verder nog wat andere auto's waar af en toe iets aan gesleuteld moest worden. Ik ga er vanuit dat het gaat lukken maar zal vast nog wel eens met m'n handen in't haar staan maar het is gelukkig niet m'n dagelijkse auto dus wat maakt't uit.
Ik hoop ergens eind v/d zomer 2015 weer te kunnen rijden, voor de geinteresseerden, ik hou een verslag bij op:
www.tinternet.nl/volvo164/volvo164.html
Zal hier ook af en toe wat vragen & melden lijkt me, het project is gestart! Ik geloof dat het "dagboek" hiervoor de bedoeling is? maar dat moet ik nog ff lezen allemaal.
Tips&truuks zijn altijd welkom, tot forums!
Korte voorstelronde is altijd netjes dus ik doe even me, ik ben Paul en ondertussen 48 jaar.
Ik heb het forum gevonden n.a.v. een project wat ik ben gestart, ik zocht informatie over de volvo S90 en blijkbaar wordt dat ook toegelaten hier want ik vond genoeg.
Ben zelf al een jaar of 20 alweer bezitter van een 164, heb diverse volvo's gehad (144, m'n eerste auto! en in de loop van de jaren erna ook een 244, 480 turbo, 264) maar de 164 is een blijvertje gebleken...
Was altijd een liefhebber van dat neusje

De 164 is na aanschaf geheel onder het mes geweest en totaal gerestaureerd, op de motorruimte na, de motor lag er nog in maar verder is ie compleet gestript en opnieuw opgebouwd en voorzien van divers nieuw plaatwerk zoals dorpels, onderkant deuren enz. enz.
Maar om de introductie niet uit de hand te laten lopen, het project waar ik aan begonnen ben is een motorwissel, de originele B30a eruit en een 3.0 24klepper van een S90 (1997) erin.
Heb een jaar of wat geleden op turboricks wat info gevonden van iemand die dat gedaan heeft en dat leek me ook wel wat, heb met de B30 niet echt geweldige ervaringen en een schepje meer vermogen en een betere automaat (4-bak) leek me ook wel fijn.
Kortom de stoute schoenen aangetrokken en een donor S90 gekocht met 340K op de teller, auto naar huis gereden en achter de garage gezet (want daar staan al 2 auto's en een motor in dus die kan er ff niet meer bij)
Ik heb wel de nodige sleutel ervaring (ooit een B20 in een Bedford gelegd met de versnellingsbak, stuurbekrachtiging van een Ford Granada erop, stuurkolom van een bmw-3 serie) en dat succesvol door de keuring gekregen en zelfs 2x mee naar Zuid-Frankrijk op vakantie geweest. Verder nog regulier gepruts aan de 164, blokje erin, blokje eruit vanwege revisie, koppakking vervangen toen die d'r uit lag en verder nog wat andere auto's waar af en toe iets aan gesleuteld moest worden. Ik ga er vanuit dat het gaat lukken maar zal vast nog wel eens met m'n handen in't haar staan maar het is gelukkig niet m'n dagelijkse auto dus wat maakt't uit.
Ik hoop ergens eind v/d zomer 2015 weer te kunnen rijden, voor de geinteresseerden, ik hou een verslag bij op:
www.tinternet.nl/volvo164/volvo164.html
Zal hier ook af en toe wat vragen & melden lijkt me, het project is gestart! Ik geloof dat het "dagboek" hiervoor de bedoeling is? maar dat moet ik nog ff lezen allemaal.
Tips&truuks zijn altijd welkom, tot forums!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-04-2015 23:33 #1417194
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Voorstelling
Nieuwe forumgast
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-04-2015 08:45 #1417196
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Welkom hier, van een andere
Welkom hier, van een andere langdurige Volvo gek! Ik ben benieuwd of dat gaat bevallen, dat blok in de 164, de puristen zullen ervan gruwen! Ikzlf hou meer van het opwaarderen van de bestaande echniek, zodat het enigszins origineel blijft, maar vrijheid, blijheid! Je zult hier genoeg info kunnen krijgen, al ken ikzelf juist die blokken alleen van een afstand..
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-04-2015 10:22 #1417198
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Wel leuk!
Wel leuk, hoor, een S90 blok in een klassieker als een 164.
Ik ken een 262C Bertone met dezelfde transplantatie.
Natuurlijk: "puur" is het niet, maar wel leuk!
Groeten,
Lieme Huib
Ik ken een 262C Bertone met dezelfde transplantatie.
Natuurlijk: "puur" is het niet, maar wel leuk!
Groeten,
Lieme Huib
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-04-2015 12:53 #1417202
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic turbo?
Leuk project, ik had die op turbobricks al gezien, is een erg mooie auto met die torrq thrust velgen.
Ga je er ook nog een turbo of blower aanhangen?
Groeten,
Impala
Ga je er ook nog een turbo of blower aanhangen?
Groeten,
Impala
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-04-2015 13:33 #1417203
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Vind het knap als je het
Vind het knap als je het klaar krijgt. Dat blok omwisselen, mechanisch gezien zal dat wel leuken.
Maar om de hele elektriek aan het werken te krijgen op de juiste wijze????
Knap als het je leukt. Ben hardtsikke benieuwd en hoop dat het gaat. Lijkt mij geweldig. Mooi oud van buiten en onder de kap een stuk moderner. Ben pragmaticus en geen purist. Vandaar.
Gr. Joop
Maar om de hele elektriek aan het werken te krijgen op de juiste wijze????
Knap als het je leukt. Ben hardtsikke benieuwd en hoop dat het gaat. Lijkt mij geweldig. Mooi oud van buiten en onder de kap een stuk moderner. Ben pragmaticus en geen purist. Vandaar.
Gr. Joop
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-04-2015 14:19 #1417205
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic mooi project!
Mooi project, ik ben ook meer van sleutelen en genieten van de technologie en niet van de originaliteit. Een 780 met zo'n 6 cyl zou wat mij betreft ook errug mooi zijn. Wat betreft motor electronica zou ik denk ik richting megasquirt of een andere aftermarket oplossing denken, dan heb je ook meer vrijheid om zelf je keuzes te maken. Af en toe eens een verslagje en foto's hier zou ik erg op prijs stellen

- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-04-2015 21:51 #1417215
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic De
De originele automaatbak van de S90 is elektronisch geregeld, door een eigen computer. Die communiceert weer met de ECU. Als je de motor verder origineel wilt houden en de standaard bak uit de S90 wilt gebruiken dan kun je natuurlijk alles (hardware, computers en kabelbomen) overzetten. Slim om een complete auto als donor te gebruiken, dan weet je zeker dat alles bij elkaar past en werkt (of ieder geval gewerkt heeft) en kun je rustig kijken hoe het zit.
Als je het blok wilt tunen en een ander injectiesysteem wilt gebruiken EN de standaard automaatbak wilt blijven gebruiken dan zit er dus wat uitzoekwerk aan om het injectiesysteem de computer voor de bak de juiste informatie te laten geven.
Als je het blok wilt tunen en een ander injectiesysteem wilt gebruiken EN de standaard automaatbak wilt blijven gebruiken dan zit er dus wat uitzoekwerk aan om het injectiesysteem de computer voor de bak de juiste informatie te laten geven.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-04-2015 22:21 #1417218
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik zeg heerlijk deze
Ik zeg heerlijk deze projecten, zag het ook al op TB, keep up the good work
en laat regelmatig wat horen. Ennuhhh... nu kun je er ook meteen
die automaatbak "flippers" van The Poi op zetten (of was het Chris Wita).
en laat regelmatig wat horen. Ennuhhh... nu kun je er ook meteen
die automaatbak "flippers" van The Poi op zetten (of was het Chris Wita).
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-04-2015 23:46 #1417227
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bedankt allemaal voor de
Bedankt allemaal voor de welkomst-begroetingen!
Het zal best een aardige dobber worden, zowel mechanisch maar ook om de hele electronica werkend te krijgen, vandaar inderdaad dat ik gewoon een complete en rijdende S90 heb gekocht, heb ik tenminste alle onderdelen
.
Er zijn diverse aftermarket spullen verkrijgbaar voor het aansturen van versnellingsbakken en ook een cool kastje van abbott-tach waarmee je de digitale snelheid omzet naar een electromotortje waarmee je de oude kabel aangedreven snelheidsmeter gewoon kunt laten functioneren!
Evt. samen met wat spul van DakotaDigital hoop ik het werkend te krijgen zonderdat ik het originele S90 dashboard moet behouden (en dan ergens verstoppen), het omzetten van het signaal van de VSS van de achteras gebeurt in de snelheidsmeter van de S90 waarmee het een digitaal signaal oplevert om de automaat ECU te voorzien van de benodigde snelheids-info.
Oh ja, dan moet ik eerst nog een achteras van een 240 (1986 of later begrijp ik) eronder zetten
waar zo'n snelheids-sensor is ingebouwd, maar dat is zowieso wel fijn begrijp ik vanwege een aanwezig sperdifferentieeel bij type 1031 meen ik. Mijn achteras is na 360K eigenlijk toch wel kaas dus die was ook wel eens aan de beurt.
Affijn, uitdagingen genoeg, morgen de bedrading van de S90 in binnenkant er helemaal uit, ben gisteren nog een tijdje bezig geweest en alles is nu bijna los en klaar om eruit te halen. Onder de motorkap is alles al netjes verwijderd zodat ik dan eindelijk kan kijken wat er allemaal vanaf kan om alleen de noodzakelijke draadjes over te houden
Wat tunen betreft, eerst dit maar eens netjes ingebouwd en rijdend+gekeurd krijgen, dan is er vast een volgend stapje mogelijk, zo gek als je het maar wilt hebben, maar voor de echte pk's en het racen heb ik al een andere auto
Het gaat me vooral om wat extra vermogen/koppel, moderne techniek en een betere automaat en niet op de laatste plaats, gewoon een mooie uitdaging!
Het zal best een aardige dobber worden, zowel mechanisch maar ook om de hele electronica werkend te krijgen, vandaar inderdaad dat ik gewoon een complete en rijdende S90 heb gekocht, heb ik tenminste alle onderdelen

Er zijn diverse aftermarket spullen verkrijgbaar voor het aansturen van versnellingsbakken en ook een cool kastje van abbott-tach waarmee je de digitale snelheid omzet naar een electromotortje waarmee je de oude kabel aangedreven snelheidsmeter gewoon kunt laten functioneren!
Evt. samen met wat spul van DakotaDigital hoop ik het werkend te krijgen zonderdat ik het originele S90 dashboard moet behouden (en dan ergens verstoppen), het omzetten van het signaal van de VSS van de achteras gebeurt in de snelheidsmeter van de S90 waarmee het een digitaal signaal oplevert om de automaat ECU te voorzien van de benodigde snelheids-info.
Oh ja, dan moet ik eerst nog een achteras van een 240 (1986 of later begrijp ik) eronder zetten

Affijn, uitdagingen genoeg, morgen de bedrading van de S90 in binnenkant er helemaal uit, ben gisteren nog een tijdje bezig geweest en alles is nu bijna los en klaar om eruit te halen. Onder de motorkap is alles al netjes verwijderd zodat ik dan eindelijk kan kijken wat er allemaal vanaf kan om alleen de noodzakelijke draadjes over te houden

Wat tunen betreft, eerst dit maar eens netjes ingebouwd en rijdend+gekeurd krijgen, dan is er vast een volgend stapje mogelijk, zo gek als je het maar wilt hebben, maar voor de echte pk's en het racen heb ik al een andere auto

Moderators: Jerry Stam