tuning in het Zuid-Oosten
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
29-01-2015 23:28 #1103182
door V700 register
tuning in het Zuid-Oosten is gemaakt door V700 register
Hallo,
Ik ben Hein 44 jaar en woonachtig in Deurne.
Ik werk als onderhoudsmonteur in een inktfabriek.
Ik heb een 740 sandstone kleurige B230FT uit 1986 geheel omgebouwd naar type '98 940.
Dit is door de vorige eigenaren gedaan in Zweden en in Nederland.
De auto is voorzien van een prins VSI installatie.
Ik heb al een hoop aan de auto gedaan, zo heb ik de Polaris velgen laten richten en heb ze daarna zelf weer strak gezet en gespoten.
Bilstein B6's gemonteerd icm een verlagingsset.
Stabilisatorrubbers al vervangen door Pu remankerplaten vervangen, tussenlager cardanas vervangen en nog veel meer kleine dingen.
Hierna was het tijd voor wat meer vermogen, want 135pk is toch wel erg magertjes.
Na veel lezen hier op het forum en op turbobricks, heb ik contact opgenomen met Chris Arntzen (Scaniar) en hem gevraagd waar ik nou eigenlijk het beste mee kon beginnen om de auto wat vlotter van z'n plek te laten komen. Chris heeft op het moment geen 940 meer (wel een hele mooie v70r met 320pk op lpi) maar is nog altijd erg gepassioneerd als het over de 940 gaat icm tunen en kan je er veel over vertellen. Via Chris heb ik dan ook chips gekocht, nokkenas, goldbox en een 16T schuine flens.
Toen kon de pret gaan beginnen, eerst de chips gemonteerd samen met de goldbox, dit gaf al een verbetering, maar ik kreeg de auto niet boven de 0.6 bar geschroefd, dacht eerst dat het aan de bleedvalve lag, maar na wat experimenteren zou ik het toch in de originele turbo moeten zoeken.
Vervolgens turbo er maar afgehaald, want deze moest toch plaats maken voor de 16T en wat bleek een flinke scheur bij de wategate. 16T is geen plug en play, deze moet geklokt worden en er moet een nieuwe steun gemaakt worden de wastegate actuator, 3 gaten moeten uitgeboord worden en stukje weg frezen bij uitlaatspruitstuk, uitlaatspruitstuk heb ik ook maar meteen gepoort.
Dan kwam het volgende probleem de uitlaat, door de schuine flens, heb je een mooi groot gat maar er is niets te verkrijgen wat er standaard oppast, dus heb ik een oude downpipe van een v70 gekocht, waar ik alleen de aansluitring nodig had voor op de turbo aan te sluiten, vervolgens heb ik 2 90graden bochten 3" gekocht en na passen en meten heb ik m'n downpipe gebouwd, meteen een lasbung uit een oude uitlaat geslepen en deze er ook maar in gemaakt voor de AFR . De rest van de uitlaat had ik al verzameld een Ferrita einddemper via marktplaats en de rest is Simons via advanced performance parts.
De auto ging nu al flink hard voorruit echter kreeg ik op lpg bij vollast fuelcuts en liep hij te arm.
Dus werd het tijd voor de nokkenas te plaatsen en de kleppen te stellen, dit had ik nog niet gedaan omdat ik geen vulplaatjes heb en deze dan weer apart moet bestellen en ook geen gereedschap hiervoor heb.
Dus een afspraak gemaakt met chris (scaniar) de tuningsgoeroe voor het plaatsen van de nokkenas en het stellen van de kleppen.
Afgelopen Zaterdag om 7.30u vertrokken naar Zevenaar, dit was een helse rit door de ijzel en hevige sneeuwval, maximaal 80km/u op de snelweg en veel ellende gezien aldaar. Maar de 940 op winterbanden is hiervoor gemaakt!!! Een halfuur later als gepland kwam ik aan bij Chris, hier werd met uiterste precisie de RSI stage 2 nokkenas erin gelepeld en de kleppen gesteld, dit onder zeer koude omstandigheden. Chris kan dit bijna geblindoekt. Tijdens het monteren heb ik nog veel dingen met Chris door kunnen spreken over het verder tunen van de 940.
Hij attendeerde mij er ook nog op dat het open luchtfilter wat nu rechtstreeks op de lmm zit niet goed is en dat dit eigenlijk met een bocht moet, voor een betere gasrespons.
Doordat ik de computer los gehad had kon ik niet meteen goed voelen wat de auto deed, dus ben ik op benzine naar huis gereden om de ecu in te leren. Ik vond het in het begin nogal erg tegenvallen, maar toen de ecu goed ingeleerd was, wat een feest, de AFR op lpg bij volgas 0.84 bij een boost van 0.8 bar, was nu wel goed. Maar bij thuiskomst nog eens een paar keer goed geaccelereerd te hebben deed zich het volgende probleem voor, of de wielen slippen in z'n 2 en 3 door of het is de koppeling.
Wat ga ik in de toekomst nog aan de auto doen:
turbodruk verder omhoog schroeven en evt prins software aanschaffen zodat de vsi installatie het ook bij hogere drukken beter kan bij houden.
Koppeling aanpassen/vervangen
inlaatspruitstuk nog een keer poorten en evt. de cilinderkop
Misschien nog een keer een 19t erop als ik deze voor een schappelijke prijs aan kan komen.
Verder moet de auto dagelijks gebruikt kunnen worden en voor de familie beschikbaar zijn.
Ik ben Hein 44 jaar en woonachtig in Deurne.
Ik werk als onderhoudsmonteur in een inktfabriek.
Ik heb een 740 sandstone kleurige B230FT uit 1986 geheel omgebouwd naar type '98 940.
Dit is door de vorige eigenaren gedaan in Zweden en in Nederland.
De auto is voorzien van een prins VSI installatie.
Ik heb al een hoop aan de auto gedaan, zo heb ik de Polaris velgen laten richten en heb ze daarna zelf weer strak gezet en gespoten.
Bilstein B6's gemonteerd icm een verlagingsset.
Stabilisatorrubbers al vervangen door Pu remankerplaten vervangen, tussenlager cardanas vervangen en nog veel meer kleine dingen.
Hierna was het tijd voor wat meer vermogen, want 135pk is toch wel erg magertjes.
Na veel lezen hier op het forum en op turbobricks, heb ik contact opgenomen met Chris Arntzen (Scaniar) en hem gevraagd waar ik nou eigenlijk het beste mee kon beginnen om de auto wat vlotter van z'n plek te laten komen. Chris heeft op het moment geen 940 meer (wel een hele mooie v70r met 320pk op lpi) maar is nog altijd erg gepassioneerd als het over de 940 gaat icm tunen en kan je er veel over vertellen. Via Chris heb ik dan ook chips gekocht, nokkenas, goldbox en een 16T schuine flens.
Toen kon de pret gaan beginnen, eerst de chips gemonteerd samen met de goldbox, dit gaf al een verbetering, maar ik kreeg de auto niet boven de 0.6 bar geschroefd, dacht eerst dat het aan de bleedvalve lag, maar na wat experimenteren zou ik het toch in de originele turbo moeten zoeken.
Vervolgens turbo er maar afgehaald, want deze moest toch plaats maken voor de 16T en wat bleek een flinke scheur bij de wategate. 16T is geen plug en play, deze moet geklokt worden en er moet een nieuwe steun gemaakt worden de wastegate actuator, 3 gaten moeten uitgeboord worden en stukje weg frezen bij uitlaatspruitstuk, uitlaatspruitstuk heb ik ook maar meteen gepoort.
Dan kwam het volgende probleem de uitlaat, door de schuine flens, heb je een mooi groot gat maar er is niets te verkrijgen wat er standaard oppast, dus heb ik een oude downpipe van een v70 gekocht, waar ik alleen de aansluitring nodig had voor op de turbo aan te sluiten, vervolgens heb ik 2 90graden bochten 3" gekocht en na passen en meten heb ik m'n downpipe gebouwd, meteen een lasbung uit een oude uitlaat geslepen en deze er ook maar in gemaakt voor de AFR . De rest van de uitlaat had ik al verzameld een Ferrita einddemper via marktplaats en de rest is Simons via advanced performance parts.
De auto ging nu al flink hard voorruit echter kreeg ik op lpg bij vollast fuelcuts en liep hij te arm.
Dus werd het tijd voor de nokkenas te plaatsen en de kleppen te stellen, dit had ik nog niet gedaan omdat ik geen vulplaatjes heb en deze dan weer apart moet bestellen en ook geen gereedschap hiervoor heb.
Dus een afspraak gemaakt met chris (scaniar) de tuningsgoeroe voor het plaatsen van de nokkenas en het stellen van de kleppen.
Afgelopen Zaterdag om 7.30u vertrokken naar Zevenaar, dit was een helse rit door de ijzel en hevige sneeuwval, maximaal 80km/u op de snelweg en veel ellende gezien aldaar. Maar de 940 op winterbanden is hiervoor gemaakt!!! Een halfuur later als gepland kwam ik aan bij Chris, hier werd met uiterste precisie de RSI stage 2 nokkenas erin gelepeld en de kleppen gesteld, dit onder zeer koude omstandigheden. Chris kan dit bijna geblindoekt. Tijdens het monteren heb ik nog veel dingen met Chris door kunnen spreken over het verder tunen van de 940.
Hij attendeerde mij er ook nog op dat het open luchtfilter wat nu rechtstreeks op de lmm zit niet goed is en dat dit eigenlijk met een bocht moet, voor een betere gasrespons.
Doordat ik de computer los gehad had kon ik niet meteen goed voelen wat de auto deed, dus ben ik op benzine naar huis gereden om de ecu in te leren. Ik vond het in het begin nogal erg tegenvallen, maar toen de ecu goed ingeleerd was, wat een feest, de AFR op lpg bij volgas 0.84 bij een boost van 0.8 bar, was nu wel goed. Maar bij thuiskomst nog eens een paar keer goed geaccelereerd te hebben deed zich het volgende probleem voor, of de wielen slippen in z'n 2 en 3 door of het is de koppeling.
Wat ga ik in de toekomst nog aan de auto doen:
turbodruk verder omhoog schroeven en evt prins software aanschaffen zodat de vsi installatie het ook bij hogere drukken beter kan bij houden.
Koppeling aanpassen/vervangen
inlaatspruitstuk nog een keer poorten en evt. de cilinderkop
Misschien nog een keer een 19t erop als ik deze voor een schappelijke prijs aan kan komen.
Verder moet de auto dagelijks gebruikt kunnen worden en voor de familie beschikbaar zijn.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
29-01-2015 23:39 #1415492
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic foto van de auto
foto van de auto
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- ADRIAANB234FT
-
- Junior lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 24
30-01-2015 13:31 #1415498
door ADRIAANB234FT
Beantwoord door ADRIAANB234FT in topic Sensationeel
Hallo Chris,
Benijdenswaardig mooie Estate heb je. Prachtige combinatie dat goud met die Polarissen. Als je op ze bent uitgekeken, neem ik ze graag van je over. Maar dat terzijde. Met wat lichte aanpassingen heb ik indertijd de turbo voor de V70R gemonteerd op mijn tweeliter 16-klepper (type TD04 HL-18T, Volvo-onderdeelnr: 8601456). Samen met greentops van Bosch en instelbare benzinedrukregelaar, custom 3 inch downpipe, HJS racekat en een door EPS gebouwde 3 inch rvs uitlaat. En uiteraard de M46 door een M90 L2 vervangen (simpel en topconversie! Wel even het dual-mass bakbeest vervangen!). Tegelijk de koppeling aangepast: koppelingsschijf van 850GLT, 20 splines, 228mm, Sachs onderdeelnummer: 18 1862 314 032 en 86 1862 314 032. Drukplaat Sachs Race Engineering, 228mm, onderdeelnummer: 883082 999763. Goed voor ruim 450NM.
Op de rollenbank met aangepaste ecu en modificatie van de tcu, leverde dat direct 287 pk (380 Nm) op bij bescheiden turbodruk van 0,9 bar en met standaard nokkenassen. Sensationeel voelde dat toen aan. En zeer goed bruikbaar als dagelijks vervoer.
Goedbedoelde waarschuwing: niets went zo snel als meer vermogen. Na een half jaar begon het bij mij al weer te kriebelen. Wat daarbij helpt is een erfenisje of een forse spaarrekening...
Heel veel plezier met je Estate!
Adriaan
Benijdenswaardig mooie Estate heb je. Prachtige combinatie dat goud met die Polarissen. Als je op ze bent uitgekeken, neem ik ze graag van je over. Maar dat terzijde. Met wat lichte aanpassingen heb ik indertijd de turbo voor de V70R gemonteerd op mijn tweeliter 16-klepper (type TD04 HL-18T, Volvo-onderdeelnr: 8601456). Samen met greentops van Bosch en instelbare benzinedrukregelaar, custom 3 inch downpipe, HJS racekat en een door EPS gebouwde 3 inch rvs uitlaat. En uiteraard de M46 door een M90 L2 vervangen (simpel en topconversie! Wel even het dual-mass bakbeest vervangen!). Tegelijk de koppeling aangepast: koppelingsschijf van 850GLT, 20 splines, 228mm, Sachs onderdeelnummer: 18 1862 314 032 en 86 1862 314 032. Drukplaat Sachs Race Engineering, 228mm, onderdeelnummer: 883082 999763. Goed voor ruim 450NM.
Op de rollenbank met aangepaste ecu en modificatie van de tcu, leverde dat direct 287 pk (380 Nm) op bij bescheiden turbodruk van 0,9 bar en met standaard nokkenassen. Sensationeel voelde dat toen aan. En zeer goed bruikbaar als dagelijks vervoer.
Goedbedoelde waarschuwing: niets went zo snel als meer vermogen. Na een half jaar begon het bij mij al weer te kriebelen. Wat daarbij helpt is een erfenisje of een forse spaarrekening...
Heel veel plezier met je Estate!
Adriaan
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
30-01-2015 14:05 #1415500
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Adriaan, als ik die foto's
Adriaan, als ik die foto's bekijk op turbobricks heb je veel gedaan. Ik vraag me af waarom je dan niet gelijk al dat spul aan een 3 l. 6 cilinder hangt? Gaat dat niet?
Heb je toch al gelijk van basis af al meer vermogen.
Gr. Joop
Heb je toch al gelijk van basis af al meer vermogen.
Gr. Joop
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Chris Kobes
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
31-01-2015 16:08 #1415521
door Chris Kobes
Beantwoord door Chris Kobes in topic Leuke plannen
Kijk dit is nog eens leuk om te lezen!
Ik zit al geruime tijd te denken om ook niet de achterkant van m'n 940 te verlagen.
Hoe bevallen de Bilstein B6'en i.c.m. de verlaging?
Qua turbodruk houdt het hier ook op zo rond de 0.7 bar en krijg dan ook last van fuel cuts bij vollast.
Ik heb alleen volgens mij niet zoveel mogelijk hebben i.v.m. de Vialle installatie die erin zit, maar dat moet ik nog eens bevestigen bij de specialist.
Succes met je wagen!
Ik zit al geruime tijd te denken om ook niet de achterkant van m'n 940 te verlagen.
Hoe bevallen de Bilstein B6'en i.c.m. de verlaging?
Qua turbodruk houdt het hier ook op zo rond de 0.7 bar en krijg dan ook last van fuel cuts bij vollast.
Ik heb alleen volgens mij niet zoveel mogelijk hebben i.v.m. de Vialle installatie die erin zit, maar dat moet ik nog eens bevestigen bij de specialist.
Succes met je wagen!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- ADRIAANB234FT
-
- Junior lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 24
31-01-2015 18:38 #1415526
door ADRIAANB234FT
Beantwoord door ADRIAANB234FT in topic Chris???
Sorry Hein, geen idee hoe ik aan Chris kom...
@Joop. Ten eerste zit er in mijn 960 standaard een 16-kleps turbo. Die heeft af fabriek nagenoeg evenveel pk's, maar beduidend meer koppel bij lager toerental dan zescilinder. Wat jouw vraag betreft: veel meer dan 350 pk wil je echt niet voor een 'daily driver', zeker niet in een baksteen. En daar zit ik al fors boven. Prettige bijkomstigheid is dat een 4cil. stukje lichter in de neus is dan 6 in lijn.
Adriaan
@Joop. Ten eerste zit er in mijn 960 standaard een 16-kleps turbo. Die heeft af fabriek nagenoeg evenveel pk's, maar beduidend meer koppel bij lager toerental dan zescilinder. Wat jouw vraag betreft: veel meer dan 350 pk wil je echt niet voor een 'daily driver', zeker niet in een baksteen. En daar zit ik al fors boven. Prettige bijkomstigheid is dat een 4cil. stukje lichter in de neus is dan 6 in lijn.
Adriaan
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
31-01-2015 19:58 #1415528
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dat
Dat gewicht scheelt maar 15-20, vergeleken tussen een B2xx met turbo en de 6 cilinder. Maar wellicht voel je het wel goed.
De 6 cilinders zijn volgens mij minder robuust voor flinke tuning, de 4 cilinders zijn een betere basis.
Waar zit jij nu op Adriaan, en hoe heb je deze getallen vastgesteld (interesse hoor)?
De 6 cilinders zijn volgens mij minder robuust voor flinke tuning, de 4 cilinders zijn een betere basis.
Waar zit jij nu op Adriaan, en hoe heb je deze getallen vastgesteld (interesse hoor)?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
31-01-2015 20:50 #1415533
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Adriaan, een 960 met 16
Adriaan, een 960 met 16 kleppen en een turbo, Is dat dan een Italiaan?
Bij mijn weten, maar ik ben een beginneling, zijn deze 960 tigers zo alleen in Italie leverd.
Gr. Joop
Bij mijn weten, maar ik ben een beginneling, zijn deze 960 tigers zo alleen in Italie leverd.
Gr. Joop
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
31-01-2015 21:50 #1415537
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Of
Of in België, in ieder geval landen waar de wegenbelasting (mede) afhangt van het slagvolume.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- ADRIAANB234FT
-
- Junior lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 24
01-02-2015 11:27 #1415543
door ADRIAANB234FT
Beantwoord door ADRIAANB234FT in topic Stand alone ecu
Henk, bij het tunen van een redblock boven de 200-250 pk loop je al snel tegen de grenzen van het standaard motormanagement aan. Dat valt te ondervangen door andere chips (bv Bla-bla). Ontsteking, injectie, turbodruk etc van mijn B234FT werd geregeld door een stand alone Emerald ems. Dat inregelen (mappen) gebeurt op een rollenbank en deels op de weg met behulp van een laptop. Op de bank wordt ook het vermogen vastgesteld. Op de weg ligt het accent op het bijregelen om in elk toerental een zo evenwichtig mogelijke vermogensspreiding (driveability) te krijgen. Binnenkort wordt de Emerald vervangen door een Zweedse Maxx ems. Samen met wat andere modificaties ten gunste van betrouwbaarheid en levensduur van de motor.
@Joop
Mijn 960 begon zijn leven in Italië.
Adriaan
@Joop
Mijn 960 begon zijn leven in Italië.
Adriaan
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Jerry Stam