Intro van nieuwe bezitter van 960 Estate

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-07-2014 17:06 #1101601 door Mathy van Nisselroy
Intro van nieuwe bezitter van 960 Estate is gemaakt door Mathy van Nisselroy
Sinds 3-4-2014 ben ik de troste bezitter van een donkergroen-metallic 960 Estate met 3 liter 6cilinder (b 6304s serie 345952).
M'n eerste Volvo, omdat we op zoek waren naar een lekkere vakantie auto (3 kids) ter vervanging van een Toyota Avensis verso (7-zitter) en door de week bruikbaar als familie auto voor vrouw, kids en 3 honden. Heerlijk zo'n grote kofferbak met daarin ook al een extra bankje gemonteerd.
Hij stamt uit '95, officieel 27 september '95. Heeft een aantal jaren (tot 17-6-2002) in Duitsland gereden, daarna geimporteerd naar Zweden en heeft daar 2 eigenaars gehad. Mijn zwager heeft 'm naar Nederland gehaald in juni 2012 en sinds kort dus van mij.
Met 314.663km overgenomen en inmiddels (318k) zitten er voor nieuwe remschijven en blokken op, is de bestuurdersstoel gerepareerd (bekend probleem schijnt, stoel wilde niet meer achteruit), nieuwe midden- en einddemper, oliefilter + verse olie en net 4 nieuwe zomerbanden en uitgelijnd.
Heerlijke reisauto, lekker kleine draaicirkel en hij rijdt als een zonnetje! ('t zuipt alleen wel als een ketter, zakelijk rij ik als zelfstandig ondernemer voor dagelijks  gebruik een Prius Plug-In en haal op m'n sloffen 1:23 !)

Nog te ondernemen:
  • De airco-pomp lijkt het niet te doen, dus die wil ik voor onze zomervakantei (Spanje) nog zien te vervangen en kijken of we de warmte uit de auto kunnen krijgen,
  • Automaat-flushen (iemand een adresje in de omg. van Utrecht?)
  • Wat roestplekjes aanpakken.

Dan hoop ik er nog een aantal jaar van te kunnen genieten.

Ik ben overigens ook op zoek naar een Werkplaatshandleiding. Weet iemand of die ook digitaal te verkrijgen zijn? Ik hou me graag aanbevolen.

Groet,
Peter Kruijt

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-07-2014 17:25 #1407550 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Verbruik
Tsja, verbruik is een gevolg van eht gebruik. met veel korte stukjes en stadsverkeer is zo'n drieliter zespitter in het nadeel, op lange afstanden en hogere snelheden de Prius.
Ik heb eens drie dagen met een Prius gereden, en haalde gemiddeld 1:10. Met de V90, onder dezelfde omstandigheden, 1:9.... en met de BMW v8 zelfs diezelfde 1:10!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-07-2014 12:01 #1407582 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic vervolg
UPDATE:

Gisterenavond m.b.v. het Airco-topic gecontroleerd of de Compressor werkte. +-pool aangesloten op de accu en ja hoor, de koppeling ging netjes meedraaien, dus die leek in ieder geval intact.
Vanmorgen vroeg VOMD gebeld en ik kon meteen langskomen. Airco-systeem was leeg, maar dat had ik al verwacht. Keurig op lekkage, getest en na 20 minuten alles goed. Gevuld met R134a, 20cc olie en 10cc UV en tada, alles werkt naar behoren.

Heerlijk, voor € 49,50 de warmte uit de auto en het airco-systeem blijkt zelfs van zo'n auto bak gewoon 100% goed.

Volgende week terug naar Carlo en Alexander om de nodige zaken na te kijken. Goed gevoel bij die mannen! Adresje om aan te bevelen als je zelf (nog) niet alles weet te zitten!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-07-2014 18:47 #1407994 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Vervolg
Helaas,
2 dagen later lijkt de airco niet meer te werken.
Afgelopen dinsdag voor een check-up bij Carlo geweest en helaas, de condensor lekt.
Daarnaast moet er het nodige gedaan gaan worden om de auto weer enigzins goed te krijgen.

- Stabilisatorstang rechtsvoor is versleten,
- Rubber stabilisatorstang rechtsachter niet goed meer,
- Airco condensor kapot,
- Olielekkage rechts voor motorblok en achterop (keerring nokkenas?),
- Mogelijk versleten S-veer achteras,
- 2 verschillende Nivomaten (lijken wel goed te werken), auto staat snel rechts maar zakt. Wel redelijk vlot weer in als ie stil staat (vind ik),
- Loshangend hitteschild bij achteras (rotplek),

Ik heb t geluk dat m'n zwager heel veel onderdelen heeft liggen, een brug heeft en alle gereedschappen die we maar nodig kunnen hebben, dus Inmiddels zelf met hulp vervangen:
-Stabilisatorstangetje voor, zowel L als R, WAT een verschil! Ze stuurt meteen veel strakker en geen herrie meer,
- Rubber stabilisatorstang Rechtsachter. Links zag er nog goed uit en hebben we laten zitten. Onderstel voelt echt veelsteviger aan,
- Condensor vervangen. We hadden een hoop condensors liggen, maar geen een was de juiste, dus maar een nieuwe besteld. Nu hopen dat alles lekdicht zit,

Helaas geen geschikt klem-moertje kunnen vinden om het hitteschildje vast te zetten, dus ik denk maar eens een nieuw schildje te bestellen met bijbehorende klemmoertjes,

Komende week maar weer eens de airco gaan checken en vullen, hopen dat ie het dan weer goed doet. Anders is het wel een erg warme auto!

Aan de motor ga ik zelf voorlopig niet beginnen, dus dat zal wel een grote beurt gaan worden.

De bedoeling is dat onze 'oude dame' Straks betrouwbaar op en neer naar Spanje wil rijden en dat we nog de nodige jaren van haar kunnen genieten.

• Piet van der Plas
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-07-2014 21:13 #1407997 door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic test
Als de airco na twee dagen al weer leeg is dan is er iets goed mis gegaan bij de lektest van carlo!
Alle werkplaatsboeken van de 9-serie zijn door volvo op een dvd gezet, is voor 49,50  o.m.verkrijgbaar bij nordicar.
Wat je in ieder geval wil voorkomen bij de 6 cylinder motor is plotseling groot koelvloeistofverlies omdat dit vrijwel zeker resulteert in een kromme cylinderkop.
Dus als je naar spanje op en neer gaat rijden zou ik preventief de radiator en de kachelkraan vervangen. Aansluitingen zijn gedeeltelijk van kunststof, worden bros en kunnen spontaan afbreken

Piet

• René Minnebo (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
27-07-2014 16:15 #1408013 door René Minnebo (GAST)
Beantwoord door René Minnebo (GAST) in topic zijn

Piet22 schreef : Als de airco na twee dagen al weer leeg is dan is er iets goed mis gegaan bij de lektest van carlo!

Zijn VOMD en Carlo 1 en dezelfde personen

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-07-2014 18:07 #1408016 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Inderdaad!
Inderdaad!

• Hein Wolda
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-07-2014 17:38 #1408044 door Hein Wolda
Beantwoord door Hein Wolda in topic Voor mij ook een bekend euvel met lektest
Mijn airco is onlangs ook (sleuteldag vd Wulp in Spijkenisse) gevuld en toen heb ik er zelf bijgestaan dat de vacuumlektest door het apparaat werd uitgevoerd.  100% OK maar na 2 dagen werkte de airco niet meer en bleek bij de volgende sleuteldag bij Nordicar ook dat de condensor lek was.
Mijn verklaring is dat er wellicht een lek is dat door de vacumering dichtgetrokken wordt maar zodra de airco gevuld wordt, dat dan e.e.a. open gaat staan en hoppa: leeg. Bij mij was het erg goed te zien op de condensor.  Bij Nordicar pakte ze nog de UV lamp en de gele bril, maar zonder die hulpmiddelen zag ik het ook goed :-)
Het lijkt me dus niet specifiek iets dat VOMD fout heeft gedaan

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-07-2014 17:46 #1408045 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic vervolg
Haha,
ik begin te begrijpen waarom er een 'Dagboek" gedeelte is op dit forum :-)

nadat we dit weekeinde een nieuwe Condensor hadden gemonteerd vanmorgen naar de Airco-boer geweest.
Alles netjes vacuum en op druk, hele systeem lekvrij en inmiddels werkt dus de Airco weer zoals ie zou moeten horen. Nu maar hopen dat de rest het langer volhoudt dan de vorige keer....

Vervolgens nog de grote "Inlaatslang" tussen LMM en o.a. gasklep vervangen en alles eromheen schoongemaakt. De oude slang had een scheurtje waar de nodige olie-troep vandaan kwam. (precies daar waar die soort olie-expansieklep met filtertje op aansluit. De binnenbus met een paar nokjes is in het verleden niet goed gepositioneerd geweest, dat kun je makkelijk fout in elkaar zetten met als gevolg dat het rubber kapot draait en daar gaat scheuren/lekken) Nu zit alles netjes en vast met klemmen. Gasklep netjes schoongemaakt en hopen dat daar mogelijke problemen mee verholpen zijn.

Ook nog de achter ruitenwisser compleet gedemonteerd ( al doende leert men), die wilde niet meer ronddraaien. De as waarop de wisser zit gemonteerd zat nogal vast, het hele motorwerk en stangetjes binnen in liep nog prima. Na wat stevig sleutelwerk de as uit de houder weten te krijgen, ingevet en loopt nu weer prachtig soepel, dus de overvloedige regen is door de nu weerk werkende achterruitwisser netjes weggeveegd.
vervolgens nog nieuwe witte lampen + stadslichten voor gemonteerd, hebben we wat meer nachtverlichting als we op vakantie gaan, en en passant nog een zwager geholpen met de vervanging van het volledige stuurhuis van z'n 940. Mooi systeem en als je weet hoe 't in elkaar zit is het vlot gedaan. Hij was net volledig gereviseerd bij een andere garage, nou, dat hebben ze niet al te best gedaan. Alles zat redelijk los en de rubbers om de stuurassen waren volgelopen met olie. Ze stonden BOL nadat er een paar liter ingegaan was.... er zaten kennelijk geen keerringen in. Ze hebben een nieuwe laten komen die wel goed is en ook dat werkt nu weer naar behoren. Helaas zal hij wel opnieuw moeten uitlijnen, maar ach.

Leuk om te zien dat de voortrein van een 940 uit '98 aardig anders is als die van een 960 uit '95.

Nu maar eens gaan stoeien aan m'n handrem, ik hoop dat die onder de armsteun bij te stellen is. Schijnt anders een rottig klusje te zijn bij de Multilink achteras.
Langzamerhand tijd voor een dagboek?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-07-2014 17:52 #1408046 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dag Hein,   identiek
Dag Hein,

identiek hetzelfde verhaal als bij mij.

Bij Carlo keurig 20 minuten aan het vacuum gehangen, (onder)druk was identiek, DUS goed dicht.
Een week later zagen we dus idd. dat de condensor duidelijk lek was. Gevalletje waar zij erg weinig aan hadden kunnen doen.
Mijn nieuwe condensor had trouwens 3 aansluitignen voor Temperatuursensoren etc. (van vooraf gezien links onder, vlak bij de 2 aansluitingen). M'n 960 had er maar 1. Die ene sensor overgezet, de andere 2 gaten zitten netjes dicht met het ventiel en alles lijkt goed te werken.
Investering was 99 euro voor de nieuwe Condensor. De man bij Bosch heeft 't allemaal goed bekeken en getest en alles is nu netjes vacuum. Airco werkt nu dus ook voortreffelijk (en hopenlijk blijft dat zo de komende jaren).

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC