Ratelen en knipperen bij starten - 780 B280F
- Marco Arts
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
26-11-2024 13:41 #1112163
door Marco Arts
Ratelen en knipperen bij starten - 780 B280F is gemaakt door Marco Arts
Beste forummers,
ik hoop dat iemand dit al eens heeft voorgehad (en opgelost): bij doordraaien van het contactslot beginnen de (alle) controlelampjes (snel) te knipperen onder begeleiding van een ratelend geluid. Denk aan een speelkaart tussen de spaken van de fiets om motorgeluid na te doen (voor de 50'ers onder jullie)... Geluid lijkt van achter het dashboard/contactslot te komen. Het knipperen en ratelen duurt niet altijd even lang (1-2 seconden) en de auto start er vooralsnog wel "doorheen", maar ik ben natuurlijk bang dat dat op een gegeven moment niet meer het geval is. Accuspanning heb ik nog niet gemeten (doe ik vanavond). De startmotor heeft al een extern relais, dus de startproblemen van de V6 waren eigenlijk achter de rug...
Ik meen me vaag te herinneren dat ik op youtube ooit iets dergelijks heb gezien, maar vind uiteraard niks meer.
Ik hoop dat iemand de kwaal herkent, en een eenvoudige oplossing weet!
met beste groeten, marco.
ik hoop dat iemand dit al eens heeft voorgehad (en opgelost): bij doordraaien van het contactslot beginnen de (alle) controlelampjes (snel) te knipperen onder begeleiding van een ratelend geluid. Denk aan een speelkaart tussen de spaken van de fiets om motorgeluid na te doen (voor de 50'ers onder jullie)... Geluid lijkt van achter het dashboard/contactslot te komen. Het knipperen en ratelen duurt niet altijd even lang (1-2 seconden) en de auto start er vooralsnog wel "doorheen", maar ik ben natuurlijk bang dat dat op een gegeven moment niet meer het geval is. Accuspanning heb ik nog niet gemeten (doe ik vanavond). De startmotor heeft al een extern relais, dus de startproblemen van de V6 waren eigenlijk achter de rug...
Ik meen me vaag te herinneren dat ik op youtube ooit iets dergelijks heb gezien, maar vind uiteraard niks meer.
Ik hoop dat iemand de kwaal herkent, en een eenvoudige oplossing weet!
met beste groeten, marco.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
26-11-2024 14:28 #1476230
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Slechte massa
Mijn eerste reactie zou zijn: slechte massa of overlijdende accu.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
26-11-2024 14:59 #1476232
door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Massa van de waarschuwingslampjes?
Hallo Marco
Is het niet het geklakker van het knipperlichtrelais, dat je normaalgesproken hoort als je de gordel niet om hebt?
groetjes
Mathy
Is het niet het geklakker van het knipperlichtrelais, dat je normaalgesproken hoort als je de gordel niet om hebt?
groetjes
Mathy
- Marco Arts
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
26-11-2024 15:15 #1476233
door Marco Arts
Beantwoord door Marco Arts in topic Geklakker
Dat geklakker heeft de auto niet. Wellicht uitgeschakeld? Bij mijn 780 (canadees) klinkt er een ting-ting geluid, net zoals wanneer de deur open staat en de sleutel in het contact steekt bij niet draaiende motor.
Het tempo van het ratelen is ook ongeveer 1x zo snel dan dat waarschuwingsgeklakker van de gordel als ik me dat geluid goed herinner.
Waar zouden jullie die slechte massa (van de waarschuwingslampjes?) zoeken?
Ik zal vanavond sowieso eens de spanning van de batterij meten. Ding is intussen wel vijfeneenhalf jaar oud, dus het zou wel kunnen.
Het tempo van het ratelen is ook ongeveer 1x zo snel dan dat waarschuwingsgeklakker van de gordel als ik me dat geluid goed herinner.
Waar zouden jullie die slechte massa (van de waarschuwingslampjes?) zoeken?
Ik zal vanavond sowieso eens de spanning van de batterij meten. Ding is intussen wel vijfeneenhalf jaar oud, dus het zou wel kunnen.
- Peter Borghs
- Junior lid
-
Minder
Meer
26-11-2024 16:16 #1476235
door Peter Borghs
Beantwoord door Peter Borghs in topic Dynamo
nog oké?
- Marco Arts
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
26-11-2024 16:50 #1476236
door Marco Arts
Beantwoord door Marco Arts in topic Dynamo
Kan eens zien of die laadt als ik vanavond de batterij meet. Is samen met de batterij vervangen, dus eigenlijk te jong om versleten te zijn.
Maar je weet maar nooit!
Maar je weet maar nooit!
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
26-11-2024 19:09 #1476239
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Spanning te laag?
Klinkt als een accu die zijn vermogen niet meer kan leveren .
Dan gaat er tijdens het starten ook van alles " klapperen"
Hoeveel kilometers heeft de 780 v6 al gelopen ,
Dan gaat er tijdens het starten ook van alles " klapperen"
Hoeveel kilometers heeft de 780 v6 al gelopen ,
- Marco Arts
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
26-11-2024 21:25 #1476241
door Marco Arts
Beantwoord door Marco Arts in topic tja
heb vanavond alles wat ik heb kunnen zien/vinden proper gemaakt en met contactspray ingespoten (flink wat connectoren groen en vet+vuil), maar was mijn multimeter vergeten... De auto staat een kwartier op de fiets van huis. Meten doe ik morgen dus...
Henk: de auto heeft 237000 km gelopen, de batterij is geen 5,5 jaar oud (wat ik dacht), maar nog maar anderhalf jaar oud. Staat nooit buiten, maar in een parkeergarage (niet echt warm, maar minimaal 10 graden en droog). Ik had wel nog een vraag: ik heb geen werkplaatshandboek, dus heeft iemand een afbeelding/foto van aardkabel-locaties bij een V6? Ik heb alleen deze gevonden (en die was bijzonder vettig aan de motorzijde, groen aan de andere kant, wel heel). Zie pijltje op gedownloade foto.

- noppen20
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-11-2024 08:49 #1476243
door noppen20
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Beantwoord door noppen20 in topic Of je er wat aan hebt weet ik
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
- Marco Arts
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-11-2024 10:13 #1476244
door Marco Arts
Beantwoord door Marco Arts in topic Dank!
Dit helpt in elk geval al een beetje, weet waar zoeken en hoe het er (af-fabriek tenminste) uitzag.
De massa accu-carosserie had ik gevonden, de rest niet.
De massa accu-carosserie had ik gevonden, de rest niet.
Moderators: Jerry Stam