Dimlicht valt soms uit. Welke noodoplossing is haalbaar op de camping

• Coen de Voogd
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
16-08-2024 09:07 #1475648 door Coen de Voogd
Beantwoord door Coen de Voogd in topic Wel of geen ‘altijd licht aan’ systeem
Willem207,
Zit er in jouw auto ook een dergelijk ‘verlichting schakelaar bypass systeem’ en is dat geactiveerd? Zoja, dan heb je mogelijk wat aan de antwoorden die gegeven zijn tav. vergelijkbare problemen. Rode draad in die antwoorden is/was: zet dat systeem uit middels het verwijderen van de zekering die dat systeem activeert. In latere modellen is dat zekering 25, in oudere modellen is dat - klaarblijkelijk - niet altijd even duidelijk. Mogelijk kan de handleiding van jouw bouwjaar en/of toelichting in zekeringkast daar meer helderheid over verschaffen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-08-2024 10:46 #1475649 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hulprelais
Als ik het E-schema kijk, dan lijkt het lamp-defect relais wel de schuldige. De volle stroom naar de dimlichten gaat via dit relais, dus kan er intern best iets loos zijn. Met 24 uur kun je een onderdeel op de camping geleverd krijgen (vraag mij niet hoe ik dat weet), maar dat is voor jou te laat.
Om niet teveel overhoop te halen, zou je de voeding naar de stadslichten kunnen gebruiken om een relais aan te sturen. Daarmee kun je dan direct voeding (via een extra zekering!) vanaf de accu naar de dimlichten brengen.
Wat ook zou kunnen, is de voeding die nu vanuit het lamp-defect relais naar de dimlichten loopt te onderbreken en te gebruiken om een relais te schakelen. De stroom door het lamp-defect relais wordt dan vele malen kleiner met een goede kans dat die het dan nog wel even redt tot je thuis bent.

Maar het allersimpelste is om overdag te gaan rijden....

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-08-2024 10:48 #1475650 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ja, gezien de staat van
Ja, gezien de staat van zekering nr 25 is dat systeem aanwezig. Ik zal zo proberen de zekering eruit te halen.
Misschien lost dat het probleem al op

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-08-2024 11:14 #1475651 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Zekering 25 / Grootlicht
Alleen als de lichtschakelaar op 0 staat, wordt zekering 25 gebruikt. In stand I wordt die niet gebruikt.

Ik bedenk mij net de allersimpelste oplossing: verwissel de draden van grootlicht en dimlicht in de koplampunits. Grootlicht werkt via zekeringen 17 en 18 (waarschijnlijk) en wordt niet door het lamp-defectrelais gecontroleerd. Je hebt dan wel een blauw lampje branden in het dashboard, maar daar valt mee te leven.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-08-2024 16:25 #1475654 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic We zijn veilig thuisgekomen :
We zijn veilig thuisgekomen :)
De meeste van de contactpunten heb ik zo goed mogelijk schoongemaakt en door het herhaaldelijk loshalen en weer vastzetten zijn denk ik de verbindingen beter geworden. Het probleem heeft zich tijdens de reis niet meer voorgedaan. En natuurlijk gewoon het licht aanzetten met de schakelaar.

Maar ik zal binnenkort eens een dagje inplannen om het een en ander na te lopen en te vervangen. Het is wel fijn om op de verlichting te kunnen vertrouwen.

Oh, het viel me op dat, als het contact uit staat en ik trap op de rem, dan gaat de dashboard verlichting aan. Lijkt me ook niet helemaal goed. Lijkt in ieder geval op slechte massa ergens.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-08-2024 16:27 #1475655 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Oh, bijna vergeten!
Oh, bijna vergeten!

Bedankt voor het meedenken!!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-08-2024 10:16 #1475662 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Veilig thuis.
Mooi dat je thuis bent gekomen zonder verdere problemen!
Ik zou om te beginnen zekering 25 verwijderen, zeker als die al een beetje begint aan te bakken. De werking blijft hetzelfde met de lichtschakelaar in stand 1, alleen in stand 0 blijft het dimlicht nu uit.
Dat je remlicht het dashboard laat oplichten zou ik eerst zoeken in de massa van de achterlichtunits. Denk ook aan de connector van de trekhaak als je die hebt. Kwetsbaar door vocht en zorgt dan soms voor rare storingen.

• Jurriaan Nijkerk
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-08-2024 15:59 #1475663 door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic pas op brandgevaar!
Op sloopterreinen kwam ik wel vaker wagens tegen met brandschade door uitgefikte zekeringkastjes.

Oorzaak: slechte contacten waardoor de boel heet wordt. door de hitte oxideren de contacten nog meer, de boel wordt nog heter en tenslotte eindig je met een paasvuur. Ik heb hiervan een prachtig voorbeeld liggen.

De remedie: jaarlijks vóór de winter de zekeringen er uit, de contacten inspuiten met contactreiniger en de zekeringen een paar maal terugplaatsen zodat de boel schoon wordt.

Niet onverstandig omdat goede zekeringkastjes bijna niet te krijgen zijn, niet nieuw en niet tweedehands. Bovendien is de montage een heidense klus, iedere zekeringsplaats heeft twee stekkers, reken maar uit.

Hier zit geen monteur op te wachten.

Ik heb altijd al gevonden dat het materiaalgebruik voor deze kastjes Volvo-onwaardig is.

Tja, je kunt nu eenmaal niet alles naar je zin hebben.

Gelukkig worden de draadkleuren bij de stekkers aangegeven, maar dan is het nog een hele uitzoekerij wat de plus en wat de min is van de zekering en van de draad.

Ik heb ooit een zekeringhouder vervangen en ben hiermee, plus de controle op de juiste aansluitingen, meer dan een dag bezig geweest. Op zich een goed klusje voor levenslang veroordeelden.

Dus vertonen zich bruine plekjes op het witte kunststof, dan weet je wat je te doen staat. Contactreiniger, altijd bij je hebben. Da's ook handig voor vuile lampcontacten en stekkers.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC