Dimlicht valt soms uit. Welke noodoplossing is haalbaar op de camping
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-08-2024 20:37 #1112091
door V700 register
Dimlicht valt soms uit. Welke noodoplossing is haalbaar op de camping is gemaakt door V700 register
Hoi allemaal,
Van onze heerlijk rijdende 945 uit 1993 vallen soms de dimlichten uit. Niet persé ideaal, omdat we nu in Frankrijk zijn en morgenavond terug naar huis willen.
Nu ben ik al aan het speuren geweest en de zekering van de dimlichten is op zich nog wel goed, maar de hij is vastgesmolten in de houder.
Er is ook een pin van het lampcontrole relais ietwat gesmolten en de houder ervan heeft ook een flink heet geworden aansluiting. Dus ik snap waar de fout zit, maar ik kan dat niet zo eenvoudig oplossing hier op de camping.
Dus ik dacht, als ik de mistlicht aan de voorzijde nu koppel aan het dimlicht, draadjes doorknippen en weer verbinden, dan gaat het dimlicht aan als ik het knopje op het dashboard indruk. Dat de mistlichten dan niet werken, daar kan ik wel even mee leven.
Maar gaat dat goed? Met de schakelaar en zekering?
Een andere optie is om het dimlicht gelijk aan de accu te koppelen, maar dan moet ik elke keer als we stoppen de motorkap openen om het licht uit te doen.
Uiteraard ga ik het als we weer thuis zijn allemaal weer maken zoals het hoort, maar ik vroeg me af wat voor nu de beste oplossing is
Groet,
Willem
Van onze heerlijk rijdende 945 uit 1993 vallen soms de dimlichten uit. Niet persé ideaal, omdat we nu in Frankrijk zijn en morgenavond terug naar huis willen.
Nu ben ik al aan het speuren geweest en de zekering van de dimlichten is op zich nog wel goed, maar de hij is vastgesmolten in de houder.
Er is ook een pin van het lampcontrole relais ietwat gesmolten en de houder ervan heeft ook een flink heet geworden aansluiting. Dus ik snap waar de fout zit, maar ik kan dat niet zo eenvoudig oplossing hier op de camping.
Dus ik dacht, als ik de mistlicht aan de voorzijde nu koppel aan het dimlicht, draadjes doorknippen en weer verbinden, dan gaat het dimlicht aan als ik het knopje op het dashboard indruk. Dat de mistlichten dan niet werken, daar kan ik wel even mee leven.
Maar gaat dat goed? Met de schakelaar en zekering?
Een andere optie is om het dimlicht gelijk aan de accu te koppelen, maar dan moet ik elke keer als we stoppen de motorkap openen om het licht uit te doen.
Uiteraard ga ik het als we weer thuis zijn allemaal weer maken zoals het hoort, maar ik vroeg me af wat voor nu de beste oplossing is
Groet,
Willem
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Coen de Voogd
- Premium lid
-
Minder
Meer
15-08-2024 21:08 #1475636
door Coen de Voogd
Beantwoord door Coen de Voogd in topic Waar zit de oorzaak
Heb je enig idee waar de oorzaak zit van het vast gesmolten zijn van je zekering tbv je dimlichten? Mocht de oorzaak zitten in je lampen dan krijg je geheid dezelfde problemen ook met je voorgestelde oplossing(en). Let wel: nooit zwaardere gebruikers (vermogen) aan bekabeling hangen dan waar deze voor is afgezekerd (dus geen zwaardere zekeringen plaatsen!!!) . Anders zeer reeële kans op brand… .
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-08-2024 21:13 #1475637
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hoi Coen,
Hoi Coen,
Geen zwaardere zekering plaatsen, dat weet ik.
Hoe zouden de koplampen kunnen zorgen voor deze problemen?
Ik verdenk het lampcontrole relais, ik lees wel vaker dat daar problemen door komen. Het is een mooi stukje techniek, maar ook wel weer zo'n 30 jaar in de auto. Het gekke daarvan is dat de ietwat losgemolten pin niet overeenkomt met de aansluiting die een beetje gesmolten is. Dus daarin zit in ieder geval iets niet helemaal lekker.
Geen zwaardere zekering plaatsen, dat weet ik.
Hoe zouden de koplampen kunnen zorgen voor deze problemen?
Ik verdenk het lampcontrole relais, ik lees wel vaker dat daar problemen door komen. Het is een mooi stukje techniek, maar ook wel weer zo'n 30 jaar in de auto. Het gekke daarvan is dat de ietwat losgemolten pin niet overeenkomt met de aansluiting die een beetje gesmolten is. Dus daarin zit in ieder geval iets niet helemaal lekker.
- Coen de Voogd
- Premium lid
-
Minder
Meer
15-08-2024 21:33 #1475638
door Coen de Voogd
Beantwoord door Coen de Voogd in topic Mistlampen los schakelen?
Zijn je mistlampen los te schakelen of moet daarvoor je dimlichten al branden? Uit mijn hoofd zit er een afhankelijkheid in, toch?
Dat zou er voor pleiten om je dimlichten rechtstreeks - uiteraard voorzien van juiste zekering en diameter kabel - op je accu aan te sluiten. Dit is immers de meest basale manier van aansluiten.
Let wel: lampen trekken een aanzienlijk aantal ampères, dus dikke kabel nodig. Hoe dik kan je wel op internet vinden, genoeg online tooltjes voor beschikbaar..
Geen idee wat er mis kan zijn met je dimlichten. Mochten het led of xenon lampen zijn dan zit daar wat electronica bij (wat kapot of vreemd kan doen).
Dat zou er voor pleiten om je dimlichten rechtstreeks - uiteraard voorzien van juiste zekering en diameter kabel - op je accu aan te sluiten. Dit is immers de meest basale manier van aansluiten.
Let wel: lampen trekken een aanzienlijk aantal ampères, dus dikke kabel nodig. Hoe dik kan je wel op internet vinden, genoeg online tooltjes voor beschikbaar..
Geen idee wat er mis kan zijn met je dimlichten. Mochten het led of xenon lampen zijn dan zit daar wat electronica bij (wat kapot of vreemd kan doen).
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-08-2024 21:51 #1475640
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Is volgens mij een bekend
Is volgens mij een bekend probleem heb dit zelf ook gehad effe uit m’n hoofd als het dimlicht op uit staat gaat het dimlicht aan zonder gebruik van een relais dus de volle spanning gaat over de zekering dit gaat na al die jaren van gebruik mis en smelt je zekering kast
Gewoon een kwestie van zekering verwijderen en dimlicht op aan zetten dan is het dimlicht wel geschakeld via relais en gaat je dimlicht gewoon aan via contact
Tenminste zo heb ik het jaren geleden gedaan en zo rij ik nog steeds
Gewoon een kwestie van zekering verwijderen en dimlicht op aan zetten dan is het dimlicht wel geschakeld via relais en gaat je dimlicht gewoon aan via contact
Tenminste zo heb ik het jaren geleden gedaan en zo rij ik nog steeds
- Coen de Voogd
- Premium lid
-
Minder
Meer
15-08-2024 22:17 #1475642
door Coen de Voogd
Beantwoord door Coen de Voogd in topic Zekering 25
Hi Taxi Feiken,
doel je nu op het altijd ‘ingeschakeld zijn van je dimlichten dus afhankelijk van stand van lichtschakelaar, via de optie van t plaatsen van zekering 25’?
Door zekering 25 te verwijderen worden de lampen ‘gewoon weer geschakeld via de daartoe bestemde draai schakelaar’.
Voor zover ik weet is deze “feature” pas op latere bouwjaren aanwezig (vanaf 1995??). Die ook: volvo700vereniging.nl/node/52075
doel je nu op het altijd ‘ingeschakeld zijn van je dimlichten dus afhankelijk van stand van lichtschakelaar, via de optie van t plaatsen van zekering 25’?
Door zekering 25 te verwijderen worden de lampen ‘gewoon weer geschakeld via de daartoe bestemde draai schakelaar’.
Voor zover ik weet is deze “feature” pas op latere bouwjaren aanwezig (vanaf 1995??). Die ook: volvo700vereniging.nl/node/52075
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-08-2024 22:31 #1475643
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Klopt
Klopt
Heeft die van jou dat nog niet ?
Heeft die van jou dat nog niet ?
- Coen de Voogd
- Premium lid
-
Minder
Meer
15-08-2024 22:57 #1475645
door Coen de Voogd
Beantwoord door Coen de Voogd in topic 1998
Mijn 940 is uit 1998 en heeft deze feature ook. Mede vanwege het by-passen van het verlichtings relais K heb ik zekering 25 verwijderd.
Maar daar gaat t nu niet om. De vraagsteller heeft een volvo uit 1993.
Maar daar gaat t nu niet om. De vraagsteller heeft een volvo uit 1993.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-08-2024 23:05 #1475646
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Das waar alleen de symptomen
Das waar alleen de symptomen lijken erg op elkaar
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
16-08-2024 00:37 #1475647
door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Verschillend
Hallo Volvisti
Volvo heeft door de jaren heen bij onze modellen verschillende methodes gebruikt om "licht altijd aan" te realiseren. Ik meen dat er ook ooit zekering 21 is gebruikt. Daarnaast hebben sommige auto's een schroefje als ik me niet vergis. Bij mijn 945 van modeljaar 1991 zit het in de schakelaar. Vervang ik de schakelaar (wat ooit nog eens moet gebeuren) dan is "licht altijd aan" verleden tijd.
groetjes
Mathy
Volvo heeft door de jaren heen bij onze modellen verschillende methodes gebruikt om "licht altijd aan" te realiseren. Ik meen dat er ook ooit zekering 21 is gebruikt. Daarnaast hebben sommige auto's een schroefje als ik me niet vergis. Bij mijn 945 van modeljaar 1991 zit het in de schakelaar. Vervang ik de schakelaar (wat ooit nog eens moet gebeuren) dan is "licht altijd aan" verleden tijd.
groetjes
Mathy
Moderators: Jerry Stam