accu dynamo 180223:probleem verholpen

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-02-2023 09:45 #1472559 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Meten
Om bij te laden moet de dynamospanning hoger zijn dan accuspanning. Met draaiende motor moet je daarom iets van 14 V meten tussen massa en + op de dynamo. Je meet nu waarschijnlijk de accuspanning omdat die niet bijlaadt. Wel raar dat het laadstroomplampje brandt en ook uitgaat, dat kan alleen als de dynamo zelf spanning opwekt.
Je zegt dat je de dynamo hebt vervangen, maar weet je zeker dat die vervanger ook niet defect is? Voordat je de hele auto omkeert, zou ik eerst de dynamo eens laten doormeten bij een revisiebedrijf. Ik weet niet waar je zit in Nederland, maar in Amersfoort zit nog een goede.
Onze Volvo's hebben behalve voor de ontsteking ook nog zo'n 8 - 10 A nodig voor de benzinepomp(en), dus een bijna lege accu kan best snel leeg zijn.
Rob

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-02-2023 10:20 #1472561 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic Nieuwe spanningsregelaar en koolborstels
Lijkt me geen slechte eerste stap.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-02-2023 10:53 #1472564 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Vroeger
"Teste" je de dynamo door de auto te starten en dan de Min van de accu te halen bij draaiende motor. Sloeg de motor af? Dynamo niet goed.
Maar ja dat was vroeger
Ik weet niet of dat mag/kan bij jullie moderne motoren.
Ook zou je de aansluiting van de " kleine rode plus " eens los kunnen halen en deze eens goed schoon maken .

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-02-2023 17:25 #1472562 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Rode draad
<blockquote>
Wat is de functie van het piepdunne draadje dat op de dynamo is aangesloten e met met de plusdraad in de kabelboom verdwijnt? Ik kon daar zowel met contact uit als met contact aan geen spanning op meten.
</blockquote>

Volgens het E-schema zou dit een rood draadje moeten zijn. Hiermee wordt het laden van de dynamo "gestart" (bekrachtigd). Een fietsdynamo heeft een permanente magneet en begint dus stroom te geven zodra die draait. Een autodynamo werkr met electromagneten en die moet stroom van de accu krijgen om magnetisch te worden. Als de dynamo is "opgestart" wekt die zelf stroom op en heb je die externe voeding van de accu niet meer nodig. De accustroom komt via dat lampje in je dashboard. Als de dynamo eenmaal begint te laden, gaat dit lampje uit. In het ijzer van de dynamo blijft nog wat restmagnetisme achter, dat is soms net genoeg om de dynamo ook zonder die externe 12V bij hogere toeren "aan te laten slaan".

Met contact aan zou je dus 12V moeten meten op dit rode draadje. Je moet hem dan wel even van de dynamo aftrekken. Misschien heeft een voorganger aan de bedrading zitten klooien en is dit laadstroomlampje niet meer op de originele manier aangesloten.

Ik heb niet voldoende kennis van dynamo's om te kunnen zeggen of je een draaiende dynamo kunt laten aanslaan door die rode draad aansluiting even direct met 12V van de accu aan te tikken. In ieder geval kan dat wel door direct vanaf de accu via een lampje 12V op die aansluiting te zetten. In dat geval begrenst dat lampje de maximale stroom.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-02-2023 09:54 #1472566 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Mooi!
Mooi dat het is opgelost! Altijd een lekker gevoel als je een oorzaak vindt en je de boel weer rijdend hebt.
De dynamo zal nog wel iets gedaan hebben, maar omdat het laadstroomlampje brandt op het verschil in dynamo en accuspanning, zal die waarschijnlijk zo flauw hebben gebrand, dat dat niet zochtbaar was of dat het je dat niet is opgevallen. Ik heb zelf tegenwoordig een reserve koolborstel/spanningsregelaar in de auto liggen, voor mijn gemoedsrust op lange vakantiereizen.

• Reinier Verbeek
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
20-02-2023 12:02 #1472568 door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic Duidelijk
Fijn dat het opgelost is. En het is een risico, waar je rekening mee moet houden, dat zaken die op de plank liggen kapot zijn of kapot zijn gegaan door het liggen.

Maar ook een steeds groter risico tegenwoordig (onder andere als gevolg van de wereldhandel) dat dingen kapot of met geen enkele mogelijkheid om ooit te werken uit de doos komen. Dat het er uitziet als precies het gewenste onderdeel, de maten kloppen en toch (kan het) niet werken. Een tijdje geleden had ik die ervaring met zoiets simpels als een kleppendekselpakking. Volvo dealer, Volvo op de sealverpakking, goede maat, maar vanaf dag 1 loopt de olie over het spruitstuk. Meer een transportkanaal, dan een pakking. Vervangen door een andere (bij een van onze adverteerders gekocht) en geen probleem meer.

Dank aan Timen.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC