accu dynamo 180223:probleem verholpen
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-02-2023 23:06 #1111539
door V700 register
accu dynamo 180223:probleem verholpen is gemaakt door V700 register
Hoi Forumleden.,
Al heel lang niets van me laten horen, waarvoor mijn excuses.
Ik zit sinds gisteren met een vaag probleem waar ik maar weinig kaas van kan eten.
Auto: Volvo 940 2.0 1993
Vanaf een viaduct reed ik een weg op met dubbele rijbanen. Plotseling begon de motor te sputteren alsof de brandstoftoevoer haperde. Tot mijn stomme verbazing zag ik dat de benzinemeter een lege tank aangaf, zonder dat het oranje waarschuwingslampje oplichtte.
Dat kon helemaal niet want ik had nog maar 450 km gereden met een volle tank en een kwartier daarvoor gaf de meter nog bijna een halve tank aan. Ik kon de auto in de middenberm op een asfaltstrook parkeren. Er was ruimte genoeg om zonder gevaar zelf op onderzoek gegaan. Bij het stoppen was de motor stilgevallen, en toen ik weer probeerde te starten gebeurde er helemaal niets. Zelfs niet de gebruikelijke klik. Ook zag ik dat de verlichting die ik altijd voer gedoofd was. De benzinemeter bleef op 0, maar de temperatuurmeter gaf nog wel de juiste waarde aan. Er was geen benzinegeur ter ruiken en ook geen benzinespoor. Op een gegeven moment begon ik een storing in het electrisch systeem te vermoeden. Ik merkte dat de pluspool aan de accu niet helemaal vast aangedraaid was, maar die zat er toch wel zo strak om dat er voldoende contact tussen de pool en de klem moest zijn. Toen ik de accuspanning mat kreeg ik een waarde van ongeveer 10V, Wat ik ook mat is dat de spanning (met stilstaande motor dus) weer opliep.
Ik vermoedde dat de accu (3maanden jong) zich zelf opgeblazen had en regelde een kennis (Alex) die na zijn werk een nieuwe accu zou ophalen, zodat ik (hopelijk) Volvo met gereedschap, hond en eigenaar weer naar huis zou kunnen rijden. Het duurde even voor Alex met de nieuwe accu kwam, dus ik drentelde nog wat om de auto heen. Een nieuwe meting van de spanning leerde me dat die opgelopen was tot plm 11V. Tijd om even te proberen te starten. Bij het omdraaien van het contact viel het me op dat de benzinemeter nu wel weer de juiste stand aangaf. De startmotor kon de motor een paar keer in de rondte krijgen maar met te kort snelheid om aan te slaan. ik concludeerde dat er veel tekort spanning was geweest om de benzine op druk te krijgen, vandaar dat idee van een brandstofprobleem.
Nadat we de accu vervangen hadden voor een nieuw kon ik de auto zonder problemen starten en via een tussenstop bij Alex (gootsteenverstopping) kon ik weer in het donker met de lichten aan naar huis rijden (resp 5 en 20 km). Probleem opgelost. Dacht ik....
Vanmorgen heb ik de oude accu bij een garage gezet om te kijken of die daar geladen kon worden. Met de nieuwe accu ben ik naar mijn werkplaats gereden die op plm 20km afstand van mijn huis ligt. Ik had dus te vroeg gejuicht. Na plm 5 km zag ik dat de benzinemeter weer naar 0 kroop en 3 km verder begon de motor weer te sputteren. Hetzelfde verhaal als gisteren. Accuspanning heel erg laag en als de motor uitstond stijgend als de motor aan was snel dalend. Ik ben toen een tijd aan het prutsen geweest en oa alle niet essentiele zekeringen er uit getrokken, omdat ik het vermoeden had dat er een groot stroomverbruiker was die accu sneller leeg trok dan dat de accu capaciteit had om stroom te genereren. In combinatie met een kapotte dynamo. Na verloop van tijd was de spanning van de accu weer aardig opgelopen de benzinemeter stond weer op 33% en in de hoop mijn werkplaats te halen heb ik de reis voortgezet. 3km voor mijn einddoel begon de benzinemeter weer te zakken en ik kon mijn einddoel net al sputterend halen.Ik had nog een reserve dynamo liggen en tijdens het wisselen van de dynamo's heb ik de accu weer wat bijgeladen. Helaas bood de vervanging van de dynamo's geen oplossing. Wel kon ik na het opladen de motor weer normaal starten, maar na een testrondje van 5km kreeg ik weer dezelfde verschijnselen.
Ik heb in mijn werkplaats nog een Isuzu 3.0 Diesel 4wd staan (geschorst en zonder APK). Daar heb ik de 80Ah accu van opgeladen (de motor van de Isuzu draait nog wel) en die vervolgens in mijn Volvo gezet om weer thuis te komen. Dat ging uitstekend en deze accu wordt nu weer opgeladen aan de lader.
Mijn vraag lijkt me duidelijk: Hoe kan het dat met (ogenschijnlijk) goede accu's en dynamo's er in de Volvo een storing is die de accu zo snel leeg trekt dat die accu eigenlijk niet genoeg stroom per tijdseenheid kan leveren? En dat doet zonder dat er brand of kortsluiting ontstaat?
Ik laat het even hierbij. Eerst maar even douchen en slapen.
Jaap
**edit1 160223** Vandaag eerst maar een by-pass vanaf de dynamo naar de accu leggen, evt een losse accu die ik met de massa-startkabel met de auto verbind. En natuurlijk de spanning bij de dynamo meten
Update 160223
Het goede nieuws is dat de auto nog niet tot een smeulend wrak is geworden en dat er ook een aanwijzingen zijn dat deze storing daar binnenkort tot zal leiden.
Maar ik heb nog geen oorzaak kunnen vinden en het probleem bestaat dus nog steeds.
Omdat ik gisteren toen ik stil kwam te staan alle niet essentiele zekeringen had verwijderd misten er een paar functies. Dus ik heb vanmiddag eerst alle zekeringen gechecked en terug gezet. daarna functioneerde het laadstroomlampje ook weer zoals verwacht. Zekering 6 voor de stoelverwarming heb ik er maar uitgelaten. Ik zal kijken of er nog meer energiespaarkandidaten zijn.
Volgens Noppen is het normaal dat je auto er de brui aangeeft na plm 30km zonder laadstroom. Zijn daar meer ervaringen mee? Wat mij verbaasd is dat de accu zonder laadstroom niet in staat is om voldoende amperes per seconde (heet dat capaciteit?) te leveren en zichzelf als het ware uitput, om vervolgens als er geen vermogen meer gevraagd word zichzelf weer op hogere spanning te brengen.
Mijn experimenten met de by-pass kabel tussen accuplus--dynamo-plus en vervolgens accumassa--dynamomassa bij motor geven mij de voorzichtige overtuiging dat de bedrading van het laadcircuit in orde is. Dat leidt dan weer tot de conclusie dat de dynamo geen stroom levert. Ik heb 2 dynamo's geprobeerd maar de vervangende lag al een jaar of wat in op de plan. Morgen eerst maar de originele
Wat is de functie van het piepdunne draadje dat op de dynamo is aangesloten e met met de plusdraad in de kabelboom verdwijnt? Ik kon daar zowel met contact uit als met contact aan geen spanning op meten. De plaatselijke garagist had het over de bekrachtiging van de dynamo en een zekering die dat beveiligde. Kan ik zonder problemen dat draadje tijdelijk vervangen door een verbinding aan te leggen met de plus? Ik kwam op het forum een bijdrage tegen van iemand die schreef dat de dynamo na een paar keer toeren maken zichzelf zal bekrachtigen.
Gisteren met de Isuzu 80ah accu naar huis gereden, die vannacht aan de lader gehad (zakte van 4a naar 2a). Met deze accu wat rondgereden en naar mijn werkplaats gegaan (totaal plm 40km). En toen wees de benzinemeter alweer 0. Verder geexperimenteerd met de originele 55ah accu die in de garage was opgeladen. Onderwijl met de Isuzu de 80ah accu en de nieuwe 55ah accu opgeladen. De originele 55ah accu had nog voldoende vermogen om me thuis te brengen. Die staat nu aan de lader, zodat ik morgen met 3 volle accu's op pad kan.
180223 Oplossing gevonden!! (gistermiddag al)
Zoals je uit de diverse bijdragen kunt lezen wordt er al meer van uit gegaan dat beide dynamo’s die ik heb gebruikt wel eens defect kunnen zijn. Na de tests die ik op 18 februari uitgevoerd heb, heb ik de oorspronkelijke dynamo, nu dus gedemonteerd, meegenomen vanuit mijn werkplaats (eigenlijk een sleutelplek) om die thuis nog eens te bekijken. Na wat leeswerk op dit forum wist ik wat ik los moest schroeven om de koolborstels te kunnen bekijken en leek mij al duidelijk dat daar het probleem waarschijnlijk zijn oorsprong vond. IZie de foto volvo700vereniging.nl/sites/default/publ...oolborsels230217.jpg Ik kreeg de tip dat in Alkmaar het bedrijf Rotor mij van nieuwe koolborstels zou kunnen voorzien en een testbank had. Ik ben dus met 3 accu’s (een voorin, 2 achterin) naar Alkmaar gereden en heb de dynamo laten beoordelen. De koolborstels waren inderdaad versleten en ook de sleepringen liepen op hun einde. Op mijn aandringen werden toch maar koolborstels gemonteerd en op de testbank bleek dat de dynamo in ieder geval voorlopig weer spanning leverde. Vanuit Alkmaar is het minstens 45km naar mijn sleutelplek en dat leverde nog een andere spanning op toen bleek dat de eerste van de reserveaccu’s niet goed was opgeladen en al na 5km zonder puf stond. Bij mijn sleutelplek heb ik de “reserve’ dynamo gewisseld voor de nu geteste en goedgekeurde oorspronkelijke. Je wordt snel handiger in zo’n klusje dus na ruim een uur kon ik de oorspronkelijke accu weer op mijn auto testen en controleren. En toen bleek ik wel 14V op de B+ aansluiting van de dynamo te hebben en liep de accuspanning ook op in plaats van af.
Iedereen die mij van advies heeft gediend: van harte bedankt. De wetenschap dat mensen met je meedenken bovendien een niet onbelangrijke morele ondersteuning!
Misschien dat ik binnenkort nog even een samenvatting van mijn ervaringen met dit probleem bijvoeg zodat lotgenoten niet het gehele verhaal hoeven door te spitten.
Nu naar bed en morgen gezond weer op.
Al heel lang niets van me laten horen, waarvoor mijn excuses.
Ik zit sinds gisteren met een vaag probleem waar ik maar weinig kaas van kan eten.
Auto: Volvo 940 2.0 1993
Vanaf een viaduct reed ik een weg op met dubbele rijbanen. Plotseling begon de motor te sputteren alsof de brandstoftoevoer haperde. Tot mijn stomme verbazing zag ik dat de benzinemeter een lege tank aangaf, zonder dat het oranje waarschuwingslampje oplichtte.
Dat kon helemaal niet want ik had nog maar 450 km gereden met een volle tank en een kwartier daarvoor gaf de meter nog bijna een halve tank aan. Ik kon de auto in de middenberm op een asfaltstrook parkeren. Er was ruimte genoeg om zonder gevaar zelf op onderzoek gegaan. Bij het stoppen was de motor stilgevallen, en toen ik weer probeerde te starten gebeurde er helemaal niets. Zelfs niet de gebruikelijke klik. Ook zag ik dat de verlichting die ik altijd voer gedoofd was. De benzinemeter bleef op 0, maar de temperatuurmeter gaf nog wel de juiste waarde aan. Er was geen benzinegeur ter ruiken en ook geen benzinespoor. Op een gegeven moment begon ik een storing in het electrisch systeem te vermoeden. Ik merkte dat de pluspool aan de accu niet helemaal vast aangedraaid was, maar die zat er toch wel zo strak om dat er voldoende contact tussen de pool en de klem moest zijn. Toen ik de accuspanning mat kreeg ik een waarde van ongeveer 10V, Wat ik ook mat is dat de spanning (met stilstaande motor dus) weer opliep.
Ik vermoedde dat de accu (3maanden jong) zich zelf opgeblazen had en regelde een kennis (Alex) die na zijn werk een nieuwe accu zou ophalen, zodat ik (hopelijk) Volvo met gereedschap, hond en eigenaar weer naar huis zou kunnen rijden. Het duurde even voor Alex met de nieuwe accu kwam, dus ik drentelde nog wat om de auto heen. Een nieuwe meting van de spanning leerde me dat die opgelopen was tot plm 11V. Tijd om even te proberen te starten. Bij het omdraaien van het contact viel het me op dat de benzinemeter nu wel weer de juiste stand aangaf. De startmotor kon de motor een paar keer in de rondte krijgen maar met te kort snelheid om aan te slaan. ik concludeerde dat er veel tekort spanning was geweest om de benzine op druk te krijgen, vandaar dat idee van een brandstofprobleem.
Nadat we de accu vervangen hadden voor een nieuw kon ik de auto zonder problemen starten en via een tussenstop bij Alex (gootsteenverstopping) kon ik weer in het donker met de lichten aan naar huis rijden (resp 5 en 20 km). Probleem opgelost. Dacht ik....
Vanmorgen heb ik de oude accu bij een garage gezet om te kijken of die daar geladen kon worden. Met de nieuwe accu ben ik naar mijn werkplaats gereden die op plm 20km afstand van mijn huis ligt. Ik had dus te vroeg gejuicht. Na plm 5 km zag ik dat de benzinemeter weer naar 0 kroop en 3 km verder begon de motor weer te sputteren. Hetzelfde verhaal als gisteren. Accuspanning heel erg laag en als de motor uitstond stijgend als de motor aan was snel dalend. Ik ben toen een tijd aan het prutsen geweest en oa alle niet essentiele zekeringen er uit getrokken, omdat ik het vermoeden had dat er een groot stroomverbruiker was die accu sneller leeg trok dan dat de accu capaciteit had om stroom te genereren. In combinatie met een kapotte dynamo. Na verloop van tijd was de spanning van de accu weer aardig opgelopen de benzinemeter stond weer op 33% en in de hoop mijn werkplaats te halen heb ik de reis voortgezet. 3km voor mijn einddoel begon de benzinemeter weer te zakken en ik kon mijn einddoel net al sputterend halen.Ik had nog een reserve dynamo liggen en tijdens het wisselen van de dynamo's heb ik de accu weer wat bijgeladen. Helaas bood de vervanging van de dynamo's geen oplossing. Wel kon ik na het opladen de motor weer normaal starten, maar na een testrondje van 5km kreeg ik weer dezelfde verschijnselen.
Ik heb in mijn werkplaats nog een Isuzu 3.0 Diesel 4wd staan (geschorst en zonder APK). Daar heb ik de 80Ah accu van opgeladen (de motor van de Isuzu draait nog wel) en die vervolgens in mijn Volvo gezet om weer thuis te komen. Dat ging uitstekend en deze accu wordt nu weer opgeladen aan de lader.
Mijn vraag lijkt me duidelijk: Hoe kan het dat met (ogenschijnlijk) goede accu's en dynamo's er in de Volvo een storing is die de accu zo snel leeg trekt dat die accu eigenlijk niet genoeg stroom per tijdseenheid kan leveren? En dat doet zonder dat er brand of kortsluiting ontstaat?
Ik laat het even hierbij. Eerst maar even douchen en slapen.
Jaap
**edit1 160223** Vandaag eerst maar een by-pass vanaf de dynamo naar de accu leggen, evt een losse accu die ik met de massa-startkabel met de auto verbind. En natuurlijk de spanning bij de dynamo meten
Update 160223
Het goede nieuws is dat de auto nog niet tot een smeulend wrak is geworden en dat er ook een aanwijzingen zijn dat deze storing daar binnenkort tot zal leiden.
Maar ik heb nog geen oorzaak kunnen vinden en het probleem bestaat dus nog steeds.
Omdat ik gisteren toen ik stil kwam te staan alle niet essentiele zekeringen had verwijderd misten er een paar functies. Dus ik heb vanmiddag eerst alle zekeringen gechecked en terug gezet. daarna functioneerde het laadstroomlampje ook weer zoals verwacht. Zekering 6 voor de stoelverwarming heb ik er maar uitgelaten. Ik zal kijken of er nog meer energiespaarkandidaten zijn.
Volgens Noppen is het normaal dat je auto er de brui aangeeft na plm 30km zonder laadstroom. Zijn daar meer ervaringen mee? Wat mij verbaasd is dat de accu zonder laadstroom niet in staat is om voldoende amperes per seconde (heet dat capaciteit?) te leveren en zichzelf als het ware uitput, om vervolgens als er geen vermogen meer gevraagd word zichzelf weer op hogere spanning te brengen.
Mijn experimenten met de by-pass kabel tussen accuplus--dynamo-plus en vervolgens accumassa--dynamomassa bij motor geven mij de voorzichtige overtuiging dat de bedrading van het laadcircuit in orde is. Dat leidt dan weer tot de conclusie dat de dynamo geen stroom levert. Ik heb 2 dynamo's geprobeerd maar de vervangende lag al een jaar of wat in op de plan. Morgen eerst maar de originele
Wat is de functie van het piepdunne draadje dat op de dynamo is aangesloten e met met de plusdraad in de kabelboom verdwijnt? Ik kon daar zowel met contact uit als met contact aan geen spanning op meten. De plaatselijke garagist had het over de bekrachtiging van de dynamo en een zekering die dat beveiligde. Kan ik zonder problemen dat draadje tijdelijk vervangen door een verbinding aan te leggen met de plus? Ik kwam op het forum een bijdrage tegen van iemand die schreef dat de dynamo na een paar keer toeren maken zichzelf zal bekrachtigen.
Gisteren met de Isuzu 80ah accu naar huis gereden, die vannacht aan de lader gehad (zakte van 4a naar 2a). Met deze accu wat rondgereden en naar mijn werkplaats gegaan (totaal plm 40km). En toen wees de benzinemeter alweer 0. Verder geexperimenteerd met de originele 55ah accu die in de garage was opgeladen. Onderwijl met de Isuzu de 80ah accu en de nieuwe 55ah accu opgeladen. De originele 55ah accu had nog voldoende vermogen om me thuis te brengen. Die staat nu aan de lader, zodat ik morgen met 3 volle accu's op pad kan.
180223 Oplossing gevonden!! (gistermiddag al)
Zoals je uit de diverse bijdragen kunt lezen wordt er al meer van uit gegaan dat beide dynamo’s die ik heb gebruikt wel eens defect kunnen zijn. Na de tests die ik op 18 februari uitgevoerd heb, heb ik de oorspronkelijke dynamo, nu dus gedemonteerd, meegenomen vanuit mijn werkplaats (eigenlijk een sleutelplek) om die thuis nog eens te bekijken. Na wat leeswerk op dit forum wist ik wat ik los moest schroeven om de koolborstels te kunnen bekijken en leek mij al duidelijk dat daar het probleem waarschijnlijk zijn oorsprong vond. IZie de foto volvo700vereniging.nl/sites/default/publ...oolborsels230217.jpg Ik kreeg de tip dat in Alkmaar het bedrijf Rotor mij van nieuwe koolborstels zou kunnen voorzien en een testbank had. Ik ben dus met 3 accu’s (een voorin, 2 achterin) naar Alkmaar gereden en heb de dynamo laten beoordelen. De koolborstels waren inderdaad versleten en ook de sleepringen liepen op hun einde. Op mijn aandringen werden toch maar koolborstels gemonteerd en op de testbank bleek dat de dynamo in ieder geval voorlopig weer spanning leverde. Vanuit Alkmaar is het minstens 45km naar mijn sleutelplek en dat leverde nog een andere spanning op toen bleek dat de eerste van de reserveaccu’s niet goed was opgeladen en al na 5km zonder puf stond. Bij mijn sleutelplek heb ik de “reserve’ dynamo gewisseld voor de nu geteste en goedgekeurde oorspronkelijke. Je wordt snel handiger in zo’n klusje dus na ruim een uur kon ik de oorspronkelijke accu weer op mijn auto testen en controleren. En toen bleek ik wel 14V op de B+ aansluiting van de dynamo te hebben en liep de accuspanning ook op in plaats van af.
Iedereen die mij van advies heeft gediend: van harte bedankt. De wetenschap dat mensen met je meedenken bovendien een niet onbelangrijke morele ondersteuning!
Misschien dat ik binnenkort nog even een samenvatting van mijn ervaringen met dit probleem bijvoeg zodat lotgenoten niet het gehele verhaal hoeven door te spitten.
Nu naar bed en morgen gezond weer op.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 4
16-02-2023 00:50 #1472545
door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Kortsluiting?
Hallo Jaap
Iets dat de accu zo snel leeg trekt, trekt enorm veel stroom. Dat zou kunnen leiden tot een autobrand. Ik zou de accu dan ook loskoppelen als de auto niet rijdt en er ook alleen nog maar mee naar een vakman rijden.
groetjes
Mathy
Iets dat de accu zo snel leeg trekt, trekt enorm veel stroom. Dat zou kunnen leiden tot een autobrand. Ik zou de accu dan ook loskoppelen als de auto niet rijdt en er ook alleen nog maar mee naar een vakman rijden.
groetjes
Mathy
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- noppen20
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 17
16-02-2023 09:53 #1472547
door noppen20
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Beantwoord door noppen20 in topic Gaat het accu lampje wel
Gaat het accu lampje wel branden wanneer je de auto start?
Als dat lampje defect is, dan laadt de accu niet meer bij.
Nadat je de nieuwe accu had geplaatst kon je aardig wat km's rijden (+-30km met verlichting en andere dingen aan) Dat is ook ongeveer wat ik haalde toen mijn dynamo de geest gegeven had.
Als dat lampje defect is, dan laadt de accu niet meer bij.
Nadat je de nieuwe accu had geplaatst kon je aardig wat km's rijden (+-30km met verlichting en andere dingen aan) Dat is ook ongeveer wat ik haalde toen mijn dynamo de geest gegeven had.
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
16-02-2023 09:57 #1472548
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic Voltmeter op de sigaretaanstekerplug
Dan zie je onderweg wat de dynamo doet.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
16-02-2023 11:06 #1472549
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Accuspanning
Wat noppen20 zegt snijdt wel hout. Zonder laadstroomcontrolelampje zie je niet dat de dynamo niet laadt, maar zonder lampje zal de dynamo ook niet "opstarten".
Meet de accuspanning eens voor en na het starten. Als de motor eenmaal loopt, moet je een hogere spanning meten, anders laadt de dynamo niet bij.
Als je wel een spanningsverschil meet (dynamo werkt dus), meet dan ook het spanningsverschil tussen de pluspool van de accu en de plus van de dynamo. Mocht je een extra kabel leggen, neem dan wel een voldoende dikke draad. In het ergste geval, als de originele kabel tussen dynamo - startmotor - accu het helemaal begeeft, dan loopt de volledige laadstroom (100 A) door dat ene bypass draadje en die moet dan wel dik genoeg zijn.
Rob
Meet de accuspanning eens voor en na het starten. Als de motor eenmaal loopt, moet je een hogere spanning meten, anders laadt de dynamo niet bij.
Als je wel een spanningsverschil meet (dynamo werkt dus), meet dan ook het spanningsverschil tussen de pluspool van de accu en de plus van de dynamo. Mocht je een extra kabel leggen, neem dan wel een voldoende dikke draad. In het ergste geval, als de originele kabel tussen dynamo - startmotor - accu het helemaal begeeft, dan loopt de volledige laadstroom (100 A) door dat ene bypass draadje en die moet dan wel dik genoeg zijn.
Rob
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
16-02-2023 20:48 #1472554
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic meten=weten
Hoi Adrian,
Deze suggestie is goed bedoeld maar het heeft geen zin om uit te voeren.
Na tientallen metingen die ik gisteren uitvoerde weet ik eigenlijk zeker dat zodra de motor draait de spanning over de accupolen behoorlijk snel terugloopt.
Na verloop van tijd zie je de benzinemeter teruglopen tot die op een gegeven moment op nul staat. Blijkbaar is het meten of weergeven van het benzineniveau afhankelijk van de spanning in het electrisch circuit. Dan wordt het tricky en kan ik nog plm. 5 km rijden totdat de benzinepompen onvoldoende power hebben om de benzine op druk te brengen en begint de auto te stotteren. Dan is het noodzakelijk om een om een veilige vluchtplek te hebben. Vandaag merkte ik met neerslag dat de ruitenwissers ook al lui worden, zo ongeveer op het moment dat de benzinemeter ongewoon snel begint te dalen.
Jaap
Deze suggestie is goed bedoeld maar het heeft geen zin om uit te voeren.
Na tientallen metingen die ik gisteren uitvoerde weet ik eigenlijk zeker dat zodra de motor draait de spanning over de accupolen behoorlijk snel terugloopt.
Na verloop van tijd zie je de benzinemeter teruglopen tot die op een gegeven moment op nul staat. Blijkbaar is het meten of weergeven van het benzineniveau afhankelijk van de spanning in het electrisch circuit. Dan wordt het tricky en kan ik nog plm. 5 km rijden totdat de benzinepompen onvoldoende power hebben om de benzine op druk te brengen en begint de auto te stotteren. Dan is het noodzakelijk om een om een veilige vluchtplek te hebben. Vandaag merkte ik met neerslag dat de ruitenwissers ook al lui worden, zo ongeveer op het moment dat de benzinemeter ongewoon snel begint te dalen.
Jaap
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
16-02-2023 21:10 #1472553
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic acculampje
Hoi Noppen
Als ik de auto start gaat acculampje gewoon aan om weer volgens na het starten uit te gaan zoals dat normaal gaat.
Ik heb mij nooit gerealiseerd dat een benzineauto zoveel stroom "vreet". Ik ben een (ex)dieselaar en die bleven veel langer draaien of gingen zelfs niet uit (eigen ervaring), zie verder update1
Jaap
Als ik de auto start gaat acculampje gewoon aan om weer volgens na het starten uit te gaan zoals dat normaal gaat.
Ik heb mij nooit gerealiseerd dat een benzineauto zoveel stroom "vreet". Ik ben een (ex)dieselaar en die bleven veel langer draaien of gingen zelfs niet uit (eigen ervaring), zie verder update1
Jaap
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
16-02-2023 21:11 #1472555
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Het laadstroomlampje brandt
Hoi Rversteeg
Het laadstroomlampje brandt dus wel tijdens het starten.
Accuspanning verandert niet na het starten en begint na plm 5 minuten langzaam terug te lopen, eerst met stapjes van 0,01V. later sneller denk ik.
Bij de dynamo is de spanning bij zowel stilstaande als lopende motor ongeveer gelijk aan die van de accu.
Het kan een meetfout zijn, maar ik mat tussen de pluspool van de accu en de B+ (de grote aansluiting) een weerstand van 1 bij een bereik van 200ohm. Ik denk echter dat ik de meter toen niet goed had ingesteld. Ik daarna wel heel vrolijk een 25qmm draad aangelegd tussen de accuplus en de B+. Maar dat hielp dus niets. Daarna zag ik pas dat ik de Com-connector van de meter in een verkeerde aansluiting had gestoken. Ik weet niet of dat aldoor zo geweest is bij deze weerstandsmeting. Omdat het me opviel dat ik bij het meten van de spanning over B+ en de massa aansluiting van de dynamo bij de motor heel wisselende uitslagen kreeg, maar altijd gelijk of lager dan de accuspanning. Ik heb toen de draad tussen de massa-aansluiting bij de motor en de massapool gemonteerd. Dat hielp ook niet, niet de verwachte 14V bij de B+
Jaap
Het laadstroomlampje brandt dus wel tijdens het starten.
Accuspanning verandert niet na het starten en begint na plm 5 minuten langzaam terug te lopen, eerst met stapjes van 0,01V. later sneller denk ik.
Bij de dynamo is de spanning bij zowel stilstaande als lopende motor ongeveer gelijk aan die van de accu.
Het kan een meetfout zijn, maar ik mat tussen de pluspool van de accu en de B+ (de grote aansluiting) een weerstand van 1 bij een bereik van 200ohm. Ik denk echter dat ik de meter toen niet goed had ingesteld. Ik daarna wel heel vrolijk een 25qmm draad aangelegd tussen de accuplus en de B+. Maar dat hielp dus niets. Daarna zag ik pas dat ik de Com-connector van de meter in een verkeerde aansluiting had gestoken. Ik weet niet of dat aldoor zo geweest is bij deze weerstandsmeting. Omdat het me opviel dat ik bij het meten van de spanning over B+ en de massa aansluiting van de dynamo bij de motor heel wisselende uitslagen kreeg, maar altijd gelijk of lager dan de accuspanning. Ik heb toen de draad tussen de massa-aansluiting bij de motor en de massapool gemonteerd. Dat hielp ook niet, niet de verwachte 14V bij de B+
Jaap
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 4
16-02-2023 21:24 #1472557
door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Ontsteking
Hallo Jaap
Je schreef: "Ik heb mij nooit gerealiseerd dat een benzineauto zoveel stroom "vreet". Ik ben een (ex)dieselaar en die bleven veel langer draaien of gingen zelfs niet uit (eigen ervaring)...
Een benzinemotor heeft stroom nodig voor de ontsteking. En Dieselmotor (van het oudere type, zoals bij onze modellen gebruikt) heeft geen ontsteking en loopt eigenlijk nadat ie gestart is ook zonder spanning, met uitzondering misschien van een brandstofklepje dat de brandstoftoevoer afsluit als je het contact uitzet.
De spanning bij lopende motor moet ongeveer twee volt hoger zijn dan bij stilstaande motor, resp. ruim 12 en ruim 14 Volt.
groetjes
Mathy
Je schreef: "Ik heb mij nooit gerealiseerd dat een benzineauto zoveel stroom "vreet". Ik ben een (ex)dieselaar en die bleven veel langer draaien of gingen zelfs niet uit (eigen ervaring)...
Een benzinemotor heeft stroom nodig voor de ontsteking. En Dieselmotor (van het oudere type, zoals bij onze modellen gebruikt) heeft geen ontsteking en loopt eigenlijk nadat ie gestart is ook zonder spanning, met uitzondering misschien van een brandstofklepje dat de brandstoftoevoer afsluit als je het contact uitzet.
De spanning bij lopende motor moet ongeveer twee volt hoger zijn dan bij stilstaande motor, resp. ruim 12 en ruim 14 Volt.
groetjes
Mathy
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 4
17-02-2023 00:35 #1472558
door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Niet zo ver
Hallo Jaap
M'n broer heeft ook ooit een kapotte dynamo gehad. Na de eerste keer overstarten stonden we nog wat te kletsen. Dat zal niet lang zijn geweest, want we stonden op de afrit van een snelweg hier in de buurt. Op een gegeven moment sloeg de motor af. Accu leeg. Na opnieuw overstarten is ie daarna gelijk weggereden. Om vervolgens nog zo'n 750 meter te rijden tot de motor weer afsloeg. Weer accu leeg.
groetjes
Mathy
M'n broer heeft ook ooit een kapotte dynamo gehad. Na de eerste keer overstarten stonden we nog wat te kletsen. Dat zal niet lang zijn geweest, want we stonden op de afrit van een snelweg hier in de buurt. Op een gegeven moment sloeg de motor af. Accu leeg. Na opnieuw overstarten is ie daarna gelijk weggereden. Om vervolgens nog zo'n 750 meter te rijden tot de motor weer afsloeg. Weer accu leeg.
groetjes
Mathy
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Jerry Stam