Benzinepomp relais aan/uit zetten

• Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-10-2022 12:38 #1471822 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Henk
Wanneer je de motor wilt sparen kun je koelvloeistof natuurlijk ook al op temperatuur brengen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Ton Visser (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-10-2022 14:34 #1471824 door Ton Visser (GAST)
Beantwoord door Ton Visser (GAST) in topic Eh,
Duwen Henk, in zijn vier en koppeling los, een rondje dorp moet het wel doen.
Of heb je automaat?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-10-2022 15:52 #1471825 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Veel nut?
Grotere motoren (+50 ltr) hebben vaak standaard een voorsmeerinrichting waarbij een electrische oliepomp vóór het opstarten alvast olie rondpompt. Als de motor langere tijd stilstaat, dan zakken krukas en de drijfstanglagers door de oliefilm heen en is er dus een metaal op metaal contact. Door vóór te smeren wordt er weer smeerolie tussen gepompt, zodat er bij het opstarten geen metaal op metaal contact meer is.
Wat jij wil is met de startmotor oliedruk opbouwen voordat de motor aanslaat en een hoger (= stationair) toerental gaat draaien. Daarmee voorkom je echter niet het metaal op metaal contact opstartmoment. Ik denk dat de extra slijtage bij deze lichte motoren allemaal wel meevalt, zeker ook omdat je maar relatief weinig koude starts maakt. Olie van goede kwaliteit en de juiste viscositeit is minstens zo belangrijk. Even stationair laten draaien voor het wegrijden lijkt mij voldoende.

• Peter Beezemer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-10-2022 23:21 #1471829 door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic eigenlijk denk ik dat ook.
De gedachte is echter te volgen vanuit behoud. Maar, die motor overleeft de eigenaar echt wel met zo weinig starts en kilometers zonder speciale voorzieningen.

Inderdaad , een overvloed aan vonkjes zonder brandstof is beter dan andersom.

• Peter Beezemer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-10-2022 23:53 #1471833 door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic deze
Deze oplossing is ook nog niet zo gek eigenlijk.
"12 V op het startrelais met een (niet) startknoppie? Rest van de auto uitlaten, lijkt mij de kortste klap. Zo heb ik jaren mijn golfie gestart, omdat het via de sleutel niet meer werkte."

Zo start ik al bijna 100000 km mijn Volvo. Nog steeds dus nadat contactslot/blokkie het begaf. Vergeet ik de sleutel in stand 1 te zetten, druk ik op die knop, wel startmotor die motor ronddraait, verder niets.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-10-2022 16:51 #1471842 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 250 tot 300 toeren per minuut op de startmotor
Volgens het zakboekje voor de 760 gle 1982/83

• Reinier Verbeek
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
27-10-2022 12:06 #1471846 door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic 250 tot 300 rpm is genoeg voor oliedrukopbouw
Maar zoals RVersteeg al zei, alles draait mee, ook zuigers en nokkenassen. Het effect wat je eigenlijk zou willen bereiken is, dat eerst de olie gaat stromen door alleen maar de oliepomp te laten draaien en dan pas de rest van de motor. Daar zou ik dan een bypass van de olieleiding aan de drukzijde voor maken en een klein elektropompje dat de olie eerst rondpompt op 12 V van de accu, of een handpompje. Niet te veel druk opbouwen of teveel olie rondpompen, want dan komt de olie door alle keerringen eruit.

Maar eigenlijk denk ik ook dat het probleem niet zo groot is en de oplossing ook weer storingsgevoelig kan zijn. Wat er niet op zit, kan ook niet stuk gaan.

• Alexander Satter
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
  • LIFE FREE OR DIE
Meer
31-10-2022 22:59 #1471886 door Alexander Satter
Beantwoord door Alexander Satter in topic Massa onderbreking
Misschien is het makkelijkst om de massa van het brandstofrelais met een schakelaar onderbreken

Volvo 940 sedan 1991 330dkm
Volvo 940 estate 1998 604dkm
Volvo 940 estate 1998 426dkm
Volvo 780 coupe 1986 in restauratie
Volvo 780 coupe 1987 428dkm
Volvo V70XC 2001 146dmiles
Volvo C70 2006 226dkm

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC