- Berichten: 102
tellerbakverlichting perikelen
- Pascal Kogelman
- Premium lid
-
Minder
Meer
27-05-2022 15:00 #1111261
door Pascal Kogelman
tellerbakverlichting perikelen is gemaakt door Pascal Kogelman
De originele tellerbak van Blue Monday heeft geen toerenteller, dat leek mij wel een leuke upgrade dus heb ik de afgelopen tijd 4 geleende tellerbakken uitgeprobeerd in mijn 740.
Dat had ik beter niet kunnen doen, bij geen vd 4 ruil-tellerbakken ging in mijn auto de toerenteller werken (het waren ook tellerbakken uit slopers, niet gezegd dat ze goed waren, maar altijd een poging waard). Bij eentje ging de snelheidsmeter zelfs naar de 220km/ uur: topspeed !
Lang verhaal kort: ik heb besloten van dat plan af te zien en mijn originele toerenteller terug te plaatsen.
Tot mijn verbazing werkte na terugplaatsing vd originele tellerbak (zonder toerenteller) geen enkele tellrbak en dashboard verlichting meer!
Terwijl voor die tijd alles aan lampjes werkte: ik vermoed rheostaat overleden dus via het forum (en met advies van Gerben) de bekende short-cut gemaakt om de rheostaat te omzeilen. Kabeltje tussen het blauwe draadje vh lampje vh mistachterlicht en de massa via de schakelaar vh mistachterlicht gelegd (zie: foto).
En voila: alle dashboard verlichting (schakelaars, verlichtingsknop, aanjager/verwarming etc) deed het weer. Maarrrr, .....de verlichting vd tellerbak zelf niet (wel de waarschuwingslampjes onder in de tellerbak ,met uitzondering vd groene symbooltje dat de lampen aan staan, doen het), dus het blijft donker bij de klok en snelheidsmeter. Wat heb ik inmiddels geprobeerd: ik heb een vd 4 lampjes eruit gehaald en bekeken : die zag er goed uit (zie: foto) lijkt me sterk dat ze alle vier tegelijk de geest geven en ik heb de zekeringen bekeken (al weet ik niet onder welke zekering de tellerbak valt, maar de waarschuwingslampjes onderin de bak krijgen dus wel stroom!) daar kon ik niets aan zien, ook aan de knop vd lichtsterkte regeling gedraaid (maar die functioneert volgens mij nu toch niet meer vanwege de omleiding waardoor de verlichting altijd "vol" brandt). Ik ben een mummie op elektronica gebied, maar zou wel graag de tellerbakverlichting weer brandend zien. De temp meter, klok en snelheidsmeter werken prima, alleen onverlicht.
Kortom: van een oorspronkelijk perfect functionerende tellerbak werkt na terugplaatsing de tellerbakverlichting niet meer+ het groene waarschuwingslampje "verlichting is aan" onderin werkt ook niet meer. Oorspronkelijk werkte alles dashboardverlichting niet meer na terugplaatsing, maar na een omleiding gemaakt te hebben, werkt dit nu wel weer.
Hebben jullie suggesties om dit lek boven te krijgen?
groet,
Pascal
Dat had ik beter niet kunnen doen, bij geen vd 4 ruil-tellerbakken ging in mijn auto de toerenteller werken (het waren ook tellerbakken uit slopers, niet gezegd dat ze goed waren, maar altijd een poging waard). Bij eentje ging de snelheidsmeter zelfs naar de 220km/ uur: topspeed !
Lang verhaal kort: ik heb besloten van dat plan af te zien en mijn originele toerenteller terug te plaatsen.
Tot mijn verbazing werkte na terugplaatsing vd originele tellerbak (zonder toerenteller) geen enkele tellrbak en dashboard verlichting meer!
Terwijl voor die tijd alles aan lampjes werkte: ik vermoed rheostaat overleden dus via het forum (en met advies van Gerben) de bekende short-cut gemaakt om de rheostaat te omzeilen. Kabeltje tussen het blauwe draadje vh lampje vh mistachterlicht en de massa via de schakelaar vh mistachterlicht gelegd (zie: foto).
En voila: alle dashboard verlichting (schakelaars, verlichtingsknop, aanjager/verwarming etc) deed het weer. Maarrrr, .....de verlichting vd tellerbak zelf niet (wel de waarschuwingslampjes onder in de tellerbak ,met uitzondering vd groene symbooltje dat de lampen aan staan, doen het), dus het blijft donker bij de klok en snelheidsmeter. Wat heb ik inmiddels geprobeerd: ik heb een vd 4 lampjes eruit gehaald en bekeken : die zag er goed uit (zie: foto) lijkt me sterk dat ze alle vier tegelijk de geest geven en ik heb de zekeringen bekeken (al weet ik niet onder welke zekering de tellerbak valt, maar de waarschuwingslampjes onderin de bak krijgen dus wel stroom!) daar kon ik niets aan zien, ook aan de knop vd lichtsterkte regeling gedraaid (maar die functioneert volgens mij nu toch niet meer vanwege de omleiding waardoor de verlichting altijd "vol" brandt). Ik ben een mummie op elektronica gebied, maar zou wel graag de tellerbakverlichting weer brandend zien. De temp meter, klok en snelheidsmeter werken prima, alleen onverlicht.
Kortom: van een oorspronkelijk perfect functionerende tellerbak werkt na terugplaatsing de tellerbakverlichting niet meer+ het groene waarschuwingslampje "verlichting is aan" onderin werkt ook niet meer. Oorspronkelijk werkte alles dashboardverlichting niet meer na terugplaatsing, maar na een omleiding gemaakt te hebben, werkt dit nu wel weer.
Hebben jullie suggesties om dit lek boven te krijgen?
groet,
Pascal
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Pascal Kogelman
- Premium lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 102
28-05-2022 14:58 #1470875
door Pascal Kogelman
Beantwoord door Pascal Kogelman in topic Niemand?
Weet iemand dan misschien in welk deel vd achterkant vd tellerbak de lampjes onderin van "verlichting aan" en "handrem erop" en de normale verlichting dmv de 4 lampjes worden aangestuurd? Het is een VDO tellerbak. Of door welke vd 4 stekkers op de achterkant vd tellerbak dit wordt doorgegeven? Dan kan ik kijken of er aan die verbindingen iets te zien valt. groet, Pascal
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jurriaan Nijkerk
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 2
30-05-2022 10:16 #1470884
door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic het hangt er van af.
Het zou van invloed kunnen zijn of er al een krukaspositiesensor is gemonteerd in plaats van een Hallsensor, dat gebeurde naar ik meen in 1986. En dat kan uitmaken uit bij het toerentalsignaal. Daar heb je het bedradingsschema voor nodig in plaats van profeten. ik kan kijken of ik dit in mijn verzameling heb. Ik heb alleen volgende week pas tijd. Maar\waarom zou je er geen toerenteller inzetten van bijvoorbeeld Rick Donkers. Dan ben je niet afhankelijk van de Volvoinstallatie met alle kans op fouten. Dat ding wordt geleverd met een handleiding voor het aansluiten, waarschijnlijk een aftakking via -bobine, aansluiting 1.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
30-05-2022 11:02 #1470889
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic toerentellers
beetje eigenaardig. Ik heb ook verschillende tellerbakken in mijn auto (MJ 86 230K) geprobeerd. Bij een tellerbak van het verkeerde modeljaar kan er van alles niet werken maar de toerenteller was de enige meter die het bij alle bakken altijd wel deed. onafhankelijk van bouwjaar. Is de toerenteller draad wel goed aangesloten?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- noppen20
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 17
30-05-2022 13:01 #1470891
door noppen20
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Beantwoord door noppen20 in topic Ik ben zeker niet de grootste
Ik ben zeker niet de grootste expert op het gebied van bedrading en bijbehorende scherma's, maar ik heb even snel gekeken, echter geen tijd hier echt in de duiken. Neem onderstaande info dus ook zeker niet voor waarheid aan zonder dit (zelf) te controleren.
Maar van wat ik zo snel zag, lijkt het er op dat het probleem bij de massa van de oorspronkelijke rheostaat zit.
Deze wordt gedeeld door de "achtergrond-verlichting" van de tellerbak én het lampje onderin welke het niet doet. (de andere lampjes halen hun massa elders vandaan)
Pin-1 op de 8-polige connector van de tellerbak zou de variabel weerstand van de threostaat moeten zijn, en zou een blauwe draad moeten zijn.
Pin-2 van diezelfde 8-polige connector zou de plus moeten zijn, en zou een witte draad moeten zijn.
Het lijkt er op dat ik die 2 (blauw+wit) terug zie bij de verlichting van het mistlicht.
Je geeft aan dat je blauw aan de massa van de schakelaar gehangen hebt (met het rode draadje zo te zien)
Maar ik vraag me af of je hier de goede draad te pakken hebt.
Uit de schakelaar zie ik een gele, een witte, een grijze en wat lijkt op donkergrijs? (waar rood op aangesloten zit)
De bedradingsschema's welke ik heb (86+87 gekeken) laten een geel-witte draad zien (de plus), een grijze (geschakelde draad) en een zwarte (massa) zien....
Waar het nu mis gaat... geen idee. Maar de kleuren kan ik niet helemaal plaatsen icm de schema's, en dat maakt het lastig bepalen of het allemaal correct aangesloten is.
Maar van wat ik zo snel zag, lijkt het er op dat het probleem bij de massa van de oorspronkelijke rheostaat zit.
Deze wordt gedeeld door de "achtergrond-verlichting" van de tellerbak én het lampje onderin welke het niet doet. (de andere lampjes halen hun massa elders vandaan)
Pin-1 op de 8-polige connector van de tellerbak zou de variabel weerstand van de threostaat moeten zijn, en zou een blauwe draad moeten zijn.
Pin-2 van diezelfde 8-polige connector zou de plus moeten zijn, en zou een witte draad moeten zijn.
Het lijkt er op dat ik die 2 (blauw+wit) terug zie bij de verlichting van het mistlicht.
Je geeft aan dat je blauw aan de massa van de schakelaar gehangen hebt (met het rode draadje zo te zien)
Maar ik vraag me af of je hier de goede draad te pakken hebt.
Uit de schakelaar zie ik een gele, een witte, een grijze en wat lijkt op donkergrijs? (waar rood op aangesloten zit)
De bedradingsschema's welke ik heb (86+87 gekeken) laten een geel-witte draad zien (de plus), een grijze (geschakelde draad) en een zwarte (massa) zien....
Waar het nu mis gaat... geen idee. Maar de kleuren kan ik niet helemaal plaatsen icm de schema's, en dat maakt het lastig bepalen of het allemaal correct aangesloten is.
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Pascal Kogelman
- Premium lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 102
30-05-2022 20:57 #1470892
door Pascal Kogelman
Beantwoord door Pascal Kogelman in topic bedankt voor het meedenken
Ik heb besloten niet mee voor een toerenteller te gaan, maar de auto origineel te houden met de eigen tellerbak. Die deed het voor het omwisselen perfect, maar nu na terugplaatsing opeens niet meer. Bizar.
@ Noppen: de mistlampschakelaarstekker bevat 4 draden: een witte, een gele en 2 grijze. Die 2 grijze komen samen in 1 poort (zie: bijvoegde foto hierboven in mijn openingspost).
Ik wist niet welke de massa zou zijn en heb op advies van Gerben gegokt op de grijze: sneetje gemaakt en daar gekoppeld en toen deden de lampjes in het dashboard het weer en was ik blij!
Echter deden de 4 lampjes vd tellerbak+ groene verklikkerlampje lichten aan+ rode waarschuwingslampje handrem op het niet meer.
Dat is nu dus het probleem.
Ik heb eerst geprobeerd de massa afgetakt vh zwarte draad uit de stekker vd draaiknop vd verlichting, maar dat bleek geen massa te zijn maar een plus. Met vreemde klachten tot gevolg: lichtschakelaar aan= dashboard lampen uit. Dus die verbinding weer ongedaan gemaakt. Ik heb de ballen verstand van elektronica en heb geen multimeter. Misschien is die grijze vd mistlampschakelaar ook geen goede massa?
Is er een andere plek in de buurt waar ik de massa vanaf kan halen met een langere draad?
Ik sta open voor suggesties en zou graag mijn oude tellerbak in al zijn glorie weer zien functioneren/branden.
groet,
Pascal
@ Noppen: de mistlampschakelaarstekker bevat 4 draden: een witte, een gele en 2 grijze. Die 2 grijze komen samen in 1 poort (zie: bijvoegde foto hierboven in mijn openingspost).
Ik wist niet welke de massa zou zijn en heb op advies van Gerben gegokt op de grijze: sneetje gemaakt en daar gekoppeld en toen deden de lampjes in het dashboard het weer en was ik blij!
Echter deden de 4 lampjes vd tellerbak+ groene verklikkerlampje lichten aan+ rode waarschuwingslampje handrem op het niet meer.
Dat is nu dus het probleem.
Ik heb eerst geprobeerd de massa afgetakt vh zwarte draad uit de stekker vd draaiknop vd verlichting, maar dat bleek geen massa te zijn maar een plus. Met vreemde klachten tot gevolg: lichtschakelaar aan= dashboard lampen uit. Dus die verbinding weer ongedaan gemaakt. Ik heb de ballen verstand van elektronica en heb geen multimeter. Misschien is die grijze vd mistlampschakelaar ook geen goede massa?
Is er een andere plek in de buurt waar ik de massa vanaf kan halen met een langere draad?
Ik sta open voor suggesties en zou graag mijn oude tellerbak in al zijn glorie weer zien functioneren/branden.
groet,
Pascal
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Derk Wiegman
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
30-05-2022 21:13 #1470880
door Derk Wiegman
Beantwoord door Derk Wiegman in topic Aansluitingen klokkenwinkel
Hallo Pascal, hierbij wat info die ik heb verzameld met betrekking tot de aansluitingen van het klokhuis van mijn 740 uit 1988. Misschien dat je er iets aan hebt.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Gerben Mol
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
30-05-2022 21:25 #1470894
door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Klinkt
Heeuyheey,
Als ik dit zo lees lijkt het net alsof er een bepaalde + ontbreekt ergens in het tellerbak circuit. Kan het zijn dat er ergens een breuk is ontstaan per ongeluk bij het demonteren en monteren van de tellerbak? Wat ook kan zijn is dat ereen diode defect is op de print van de tellerbak.
Oh, je bent van harte welkom in Gorredijk om het eens samen met mij uit te puzzlen.
Groetjes,
Gerben
Als ik dit zo lees lijkt het net alsof er een bepaalde + ontbreekt ergens in het tellerbak circuit. Kan het zijn dat er ergens een breuk is ontstaan per ongeluk bij het demonteren en monteren van de tellerbak? Wat ook kan zijn is dat ereen diode defect is op de print van de tellerbak.
Oh, je bent van harte welkom in Gorredijk om het eens samen met mij uit te puzzlen.
Groetjes,
Gerben
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- noppen20
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 17
31-05-2022 11:01 #1470895
door noppen20
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Beantwoord door noppen20 in topic Aangezien de bedrading niet
Aangezien de bedrading niet overeen komt met de schema's die ik van die jaren heb, wordt het een beetje gokken op afstand.
Maar in de bedradingsschema's die ik ff snel bekeken heb, is grijs niet de massa maar de geschakelde plus naar de mistlampen. Ik zou ook niet 2x een massadraad op de schakelaar verwachten, lijkt eerder alsof het 2 draden voor links+rechts zijn.
Ik zou dan ook als eerst de witte verdenken als massa...
Ik heb nog even gegoogled, en daarbij heeft iemand exact dezelfde problemen met een 740... en die was vergeten de blauwe-draad vanaf de tellerbak aan massa te hangen.
Zoals gezegd, het is gokken op afstond zonder een bedradingsschema welke overeen komt....
Maar in de bedradingsschema's die ik ff snel bekeken heb, is grijs niet de massa maar de geschakelde plus naar de mistlampen. Ik zou ook niet 2x een massadraad op de schakelaar verwachten, lijkt eerder alsof het 2 draden voor links+rechts zijn.
Ik zou dan ook als eerst de witte verdenken als massa...
Ik heb nog even gegoogled, en daarbij heeft iemand exact dezelfde problemen met een 740... en die was vergeten de blauwe-draad vanaf de tellerbak aan massa te hangen.
Zoals gezegd, het is gokken op afstond zonder een bedradingsschema welke overeen komt....
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Pascal Kogelman
- Premium lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 102
31-05-2022 17:27 #1470897
door Pascal Kogelman
Beantwoord door Pascal Kogelman in topic En er is weer licht !!!
Geluk(t) !!!
Ik heb vanmiddag doorgelust vd grijze naar de witte kabel vd mistachterlicht schakelaar (en andere kant op blauwe draadje vh lampje) en toen deed geen enkel lampje het meer, ook niet de waarschuwingslampjes onder in de tellerbak.
Ik heb hiervan nog 2 foto's toegevoegd bij mijn openingspost.
Toen nogmaals de tellerbak eruit en alle stekkers weer los en opnieuw weer goed vastgedrukt en waar mogelijk het blauwe plastic aan de achterkant aangedrukt en opnieuw geprobeerd en: alles deed het weer!
Wat nu precies de oorzaak en de oplossing is geweest: geen idee? Toch de witte draad als massa, of toch een stekker die niet helemaal goed contact gemaakt heeft? Wel heb ik nu diverse draadjes met littekens van ontbloot koperdraad, maar deze heb ik met isolatietape goed afgeschermd.
Iedereen bedankt voor het meedenken. Ik kan nu in het donker weer zien hoe hard ik rijd en hoe laat het is
groet,
Pascal
Ik heb vanmiddag doorgelust vd grijze naar de witte kabel vd mistachterlicht schakelaar (en andere kant op blauwe draadje vh lampje) en toen deed geen enkel lampje het meer, ook niet de waarschuwingslampjes onder in de tellerbak.
Ik heb hiervan nog 2 foto's toegevoegd bij mijn openingspost.
Toen nogmaals de tellerbak eruit en alle stekkers weer los en opnieuw weer goed vastgedrukt en waar mogelijk het blauwe plastic aan de achterkant aangedrukt en opnieuw geprobeerd en: alles deed het weer!
Wat nu precies de oorzaak en de oplossing is geweest: geen idee? Toch de witte draad als massa, of toch een stekker die niet helemaal goed contact gemaakt heeft? Wel heb ik nu diverse draadjes met littekens van ontbloot koperdraad, maar deze heb ik met isolatietape goed afgeschermd.
Iedereen bedankt voor het meedenken. Ik kan nu in het donker weer zien hoe hard ik rijd en hoe laat het is

groet,
Pascal
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Jerry Stam