Cruise Control doet het niet als het buiten koud is...
- ADRIAANB234FT
-
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-04-2022 19:29 #1470348
door ADRIAANB234FT
Beantwoord door ADRIAANB234FT in topic Nooit gebruikt
Hoi Adriaan, Indertijd hebben we het gehad over de inbouw van een extra weerstand bij het rempedaal om de stroomvoorziening van de cc over te nemen bij inbouw van leds. Rings a Bell?
m.banggood.com/nl/4pcs-12V-25w-8
... In mijn auto hangt daar een oud remlicht. Die gaat dus onder het dashboard branden bij het intrappen van het rempedaal. Werkt prima en voor niets.
Inderdaad Adrian, dat herinner ik me nog. Maar sinds vervanging van het standaard knipperlichtrelais door een LED-relais, werkt alles al jaren naar behoren. Ook de cruise control werkt (zo goed als) vlekkeloos. Heel, heel zelden wordt die bij gebruik van de clignoteur uitgeschakeld.
Heb hier nog wel een doos met nooit gebruikte weerstanden (50 Ohm) liggen die ik bij gelegenheid graag uitdeel
Adriaan
Inderdaad Adrian, dat herinner ik me nog. Maar sinds vervanging van het standaard knipperlichtrelais door een LED-relais, werkt alles al jaren naar behoren. Ook de cruise control werkt (zo goed als) vlekkeloos. Heel, heel zelden wordt die bij gebruik van de clignoteur uitgeschakeld.
Heb hier nog wel een doos met nooit gebruikte weerstanden (50 Ohm) liggen die ik bij gelegenheid graag uitdeel

Adriaan
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-04-2022 10:56 #1470360
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic knipperlichtrelais
Wat dit ding doet om het probleem te voorkomen is mij niet duidelijk.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-05-2023 19:24 #1472960
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Soms wel, soms niet
Er is geen peil op te trekken. Soms doet ie het een hele poos (maanden) vlekkeloos, dan hapert ie een week en dan is het maanden mis totdat ie het plotseling gewoon weer doet alsof er nooit wat aan de hand is geweest.
Koud of warm, droog of nat, er zit voor mij geen logica in.
Het lijkt wat op een massaprobleem, een stekker die niet goed contact maakt, maar ik heb volgens mij alles doorgemeten. Ik heb de massa aan de carrosserie vastgemaakt waar ook de unit aan vast zit. Zou volgens mij goed moeten zijn.
Heeft iemand nog een opmerking waardoor er een goed idee wordt getriggerd?
Henk
(940 - 1994 - Automaat)
Koud of warm, droog of nat, er zit voor mij geen logica in.
Het lijkt wat op een massaprobleem, een stekker die niet goed contact maakt, maar ik heb volgens mij alles doorgemeten. Ik heb de massa aan de carrosserie vastgemaakt waar ook de unit aan vast zit. Zou volgens mij goed moeten zijn.
Heeft iemand nog een opmerking waardoor er een goed idee wordt getriggerd?

Henk
(940 - 1994 - Automaat)
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-05-2023 00:13 #1472961
door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Rubber
Hallo Henk
Bij mijn auto zat de rubber waar de pedalen doorheen schuiven niet helemaal goed. Ik heb dat er tijdelijk uit gehaald. Het rubber zorgde ervoor dat de CC niet reageerde.
groetjes
Mathy
Bij mijn auto zat de rubber waar de pedalen doorheen schuiven niet helemaal goed. Ik heb dat er tijdelijk uit gehaald. Het rubber zorgde ervoor dat de CC niet reageerde.
groetjes
Mathy
- noppen20
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
16-05-2023 13:27 #1472967
door noppen20
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Beantwoord door noppen20 in topic De cruise control al eens
De cruise control al eens uitgelezen?
Mijn cruisecontrol heeft juist wel eens kuren bij uitzonderlijk hoge temperaturen.
Gebeurd sporadisch op vakantie... maar de oplossing in mijn geval is even koppelingspedaal omhoog te tikken. Blijkbaar is de sensor bij hoge temperaturen te kritisch afgesteld? gebeurd zo zelden dat ik me er niet aan stoor...
Maar dit sluit wel aan bij wat Mathy en Rversteeg zeggen.
Probeer het eens als die weer storing heeft, de pedalen met de voet een tikkie omhoog geven en kijken of die daarna wel op pakt...
Mijn cruisecontrol heeft juist wel eens kuren bij uitzonderlijk hoge temperaturen.
Gebeurd sporadisch op vakantie... maar de oplossing in mijn geval is even koppelingspedaal omhoog te tikken. Blijkbaar is de sensor bij hoge temperaturen te kritisch afgesteld? gebeurd zo zelden dat ik me er niet aan stoor...
Maar dit sluit wel aan bij wat Mathy en Rversteeg zeggen.
Probeer het eens als die weer storing heeft, de pedalen met de voet een tikkie omhoog geven en kijken of die daarna wel op pakt...
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
24-09-2024 07:55 #1475861
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hij doet het weer (even?)!
De oude baksteen is inmiddels al weer de 520k gepasseerd, in de afgelopen 15k heeft de cc het niet gedaan en opeens, uit het niets, doet ie het nu al weer een paar dagen alsof ie nooit geweigerd heeft!
Een paar maand geleden uitgelezen; Hij gaf als enige foutmelding dat er geen snelheidssignaal is. Dat klopt want de auto staat dan stil. Alle andere waarden waren goed. Het snelheidssignaal klopt prima want de snelheidsmeter geeft helemaal de goede waarde aan. Daar komt bij: hij doet het nu gewoon wel weer.
Het lastige voor het storingzoeken is dat hij het nu wel heel prima doet. Ik probeer het bij elke rit eigenlijk automatisch, dat zit zo op mijn systeem. Zaterdagmorgen deed ie het ineens weer toen we vanaf Leiden naar Delfzijl reden. Bij Schiphol pakte ie hem op. Alleen bij Joure stopte die, maar bij Heerenveen pakte die het weer op. Als hij het helemaal nooit deed, wisten we dat we iets moesten repareren. Nu is dat heel lastig omdat hij vanzelf weer klaar is.
Het ligt m.i niet aan het rempedaal, die heb ik in de loop van de tijd wel 100 keer opgetild, geen reactie. Nu doet ie het zonder het pedaal op te tillen.
Ik geef het op, we genieten gewoon van de keren dat ie het doet. Als ie het niet doet, ben ik gewoon zelf de cc.
Als iemand nog een goed idee heeft, houd ik me van harte aanbevolen.
Groet, Henk
940 1994 2,3 Automaat
Een paar maand geleden uitgelezen; Hij gaf als enige foutmelding dat er geen snelheidssignaal is. Dat klopt want de auto staat dan stil. Alle andere waarden waren goed. Het snelheidssignaal klopt prima want de snelheidsmeter geeft helemaal de goede waarde aan. Daar komt bij: hij doet het nu gewoon wel weer.
Het lastige voor het storingzoeken is dat hij het nu wel heel prima doet. Ik probeer het bij elke rit eigenlijk automatisch, dat zit zo op mijn systeem. Zaterdagmorgen deed ie het ineens weer toen we vanaf Leiden naar Delfzijl reden. Bij Schiphol pakte ie hem op. Alleen bij Joure stopte die, maar bij Heerenveen pakte die het weer op. Als hij het helemaal nooit deed, wisten we dat we iets moesten repareren. Nu is dat heel lastig omdat hij vanzelf weer klaar is.
Het ligt m.i niet aan het rempedaal, die heb ik in de loop van de tijd wel 100 keer opgetild, geen reactie. Nu doet ie het zonder het pedaal op te tillen.
Ik geef het op, we genieten gewoon van de keren dat ie het doet. Als ie het niet doet, ben ik gewoon zelf de cc.

Als iemand nog een goed idee heeft, houd ik me van harte aanbevolen.
Groet, Henk
940 1994 2,3 Automaat
- P.J. Bus
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
24-09-2024 19:36 #1475868
door P.J. Bus
Beantwoord door P.J. Bus in topic soms wel soms niet slecht contact
ergens in het systeem? Ik denk dan vooral om te beginnen te zoeken bij kabel naar achteras?
- Jerry Stam (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-09-2024 14:25 #1475872
door Jerry Stam (GAST)
Beantwoord door Jerry Stam (GAST) in topic TP 2701071
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
29-09-2024 21:57 #1475900
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik ken deze manual niet
Kun je me vertellen waar ik het zou kunnen zoeken?
Ben heel benieuwd.
Groet, Henk
94 2.3 Aut, 1994 521k
Ben heel benieuwd.
Groet, Henk
94 2.3 Aut, 1994 521k
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-10-2024 10:50 #1475907
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Dat de snelheidsmeter correct
Dat de snelheidsmeter correct aangeeft is geen indicatie voor het correct zijn van het snelheidssignaal naar de CC.
De snelheidsmeter kan namelijk heel aardig compenseren, en komt dus best uit met een "ongeveer" signaal. De CC echter heeft een vrijwel zuivere blokgolf nodig.
Als je het nog niet gedaan hebt, begin dan met een terdege controle van de sensor-aansluiting op de achteras: kijk zowel naar de stekker als naar haarscheurtjes in de bedrading. Dit is zo vaak kapot bij een 200/700/900, dat er kant-en-klare reparatiesetjes voor te koop zijn.
Als dat wel goed is, zou de sensor zelf nog matig kunnen zijn.
Andere gedachte: je hebt naderhand een originele CC ingebouwd. Heb je darbij eentje uit een 1997, net als de auto, of een eerdere versie? Er zijn wat verschillen in signalen.
De snelheidsmeter kan namelijk heel aardig compenseren, en komt dus best uit met een "ongeveer" signaal. De CC echter heeft een vrijwel zuivere blokgolf nodig.
Als je het nog niet gedaan hebt, begin dan met een terdege controle van de sensor-aansluiting op de achteras: kijk zowel naar de stekker als naar haarscheurtjes in de bedrading. Dit is zo vaak kapot bij een 200/700/900, dat er kant-en-klare reparatiesetjes voor te koop zijn.
Als dat wel goed is, zou de sensor zelf nog matig kunnen zijn.
Andere gedachte: je hebt naderhand een originele CC ingebouwd. Heb je darbij eentje uit een 1997, net als de auto, of een eerdere versie? Er zijn wat verschillen in signalen.
Moderators: Jerry Stam