Cruise Control doet het niet als het buiten koud is...
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-03-2022 22:52 #1111158
door V700 register
Cruise Control doet het niet als het buiten koud is... is gemaakt door V700 register
940 - `94 FB230FD - LPG Automaat. 451.000
Sinds november 2021 rijd ik deze prachtige baksteen. Er was wat achterstallig onderhoud maar inmiddels ben ik bijna bij. 3 weken geleden heb ik Cruise Control ingebouwd (geleverd door Swen uit Lemelerveld), gewoon de originele die bij deze auto hoort. Hij doet het prima... als de buitentemperatuur boven de ca 7 graden is. Daar onder doet ie gewoon helemaal niets.
Volgens mij is hij goed aangesloten, want boven de 7 graden doet ie het heel strak. We gaan nu ook weer naar het goede seizoen toe, dat besef ik ook, maar helaas komt er na een mooie lange warme zomer ook weer een koude winter, en dan wil ik ook graag mijn cruise control gebruiken.
Als ik alles uitsluit kom ik op het volgende:
- Elektrisch is ie goed aangesloten, bijna alle elektrische aansluitingen zitten binnen in de auto en daar is het altijd lekker warm.
- Vacuum is goed aangesloten. Er zijn geen ernstige lekken, hij doet het immers uitstekend met hogere temperaturen.
Ik kom uit bij het pompje of het klepje in de pomp. Ik kan me voorstellen dat een oude seal wat plakt bij lage temperatuur. Kun je die ook smeren, bijvoorbeeld door teflonspray in de luchtinlaat te spuiten? Of moet ik ergens anders aan denken?
Alvast bedankt voor het meedenken.
Henk
Sinds november 2021 rijd ik deze prachtige baksteen. Er was wat achterstallig onderhoud maar inmiddels ben ik bijna bij. 3 weken geleden heb ik Cruise Control ingebouwd (geleverd door Swen uit Lemelerveld), gewoon de originele die bij deze auto hoort. Hij doet het prima... als de buitentemperatuur boven de ca 7 graden is. Daar onder doet ie gewoon helemaal niets.
Volgens mij is hij goed aangesloten, want boven de 7 graden doet ie het heel strak. We gaan nu ook weer naar het goede seizoen toe, dat besef ik ook, maar helaas komt er na een mooie lange warme zomer ook weer een koude winter, en dan wil ik ook graag mijn cruise control gebruiken.
Als ik alles uitsluit kom ik op het volgende:
- Elektrisch is ie goed aangesloten, bijna alle elektrische aansluitingen zitten binnen in de auto en daar is het altijd lekker warm.
- Vacuum is goed aangesloten. Er zijn geen ernstige lekken, hij doet het immers uitstekend met hogere temperaturen.
Ik kom uit bij het pompje of het klepje in de pomp. Ik kan me voorstellen dat een oude seal wat plakt bij lage temperatuur. Kun je die ook smeren, bijvoorbeeld door teflonspray in de luchtinlaat te spuiten? Of moet ik ergens anders aan denken?
Alvast bedankt voor het meedenken.
Henk
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Piet van der Plas
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
24-03-2022 11:45 #1470225
door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic Als de cc weer eens niet
Als de cc weer eens niet werkt, dan met een fohn de vacuumpomp voorverwarmen en kijken of dat helpt.
Zo ja, dan een ander pompje monteren.
Zo ja, dan een ander pompje monteren.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
24-03-2022 13:40 #1470226
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Afstelling pedaalschakelaars
Staan de pedaalschakelaars niet te kritisch afgesteld?
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-03-2022 15:16 #1470232
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic Remlichten controleren
De CC trekt zijn aarde via de remlichten.
Zitten er leds in bijvoorbeeld dan doet de cc het niet.
Bij slechte contacten van de remlichten ook niet.
Zitten er leds in bijvoorbeeld dan doet de cc het niet.
Bij slechte contacten van de remlichten ook niet.
- Jurriaan Nijkerk
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-03-2022 23:57 #1470227
door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic Tja, dat kan van alles zijn.
Ik zou met een föhn de onderdelen stuk voor stuk verwarmen, dan zie je vanzelf welk onderdeel er niet tegen de kou kan, dat moet het bij verwarming wel gaan doen. Vet lijkt mij geen goed plan, dit wordt namelijk hard bij kou. En het hoort er niet in thuis. Je stopt tenslotte geen olifant bij je motor wanneer de trekkracht van je pedaalemmer onvoldoende is.
- ADRIAANB234FT
-
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
26-03-2022 11:08 #1470239
door ADRIAANB234FT
Beantwoord door ADRIAANB234FT in topic "De CC trekt zijn aarde via
"De CC trekt zijn aarde via de remlichten.
Zitten er leds in bijvoorbeeld dan doet de cc het niet."
Hallo Adrian, leg dat eens uit, alsjeblieft. Ik heb al jaren overal ledverlichting. En de CC in mijn 98'er 945 heeft nog nooit kuren vertoond of gehaperd. Wist zelfs niet van negatief effect van LED op de CC. Niet wat 'kort door de bocht'?
Adriaan
Zitten er leds in bijvoorbeeld dan doet de cc het niet."
Hallo Adrian, leg dat eens uit, alsjeblieft. Ik heb al jaren overal ledverlichting. En de CC in mijn 98'er 945 heeft nog nooit kuren vertoond of gehaperd. Wist zelfs niet van negatief effect van LED op de CC. Niet wat 'kort door de bocht'?
Adriaan
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
26-03-2022 11:42 #1470240
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic Extra weerstand
Hoi Adriaan,
Indertijd hebben we het gehad over de inbouw van een extra weerstand bij het rempedaal om de stroomvoorziening van de cc over te nemen bij inbouw van leds.
Rings a Bell?
m.banggood.com/nl/4pcs-12V-25w-8_2-ohm-I...d=1&cur_warehouse=CN
In mijn auto hangt daar een oud remlicht. Die gaat dus onder het dashboard branden
bij het intrappen van het rempedaal. Werkt prima en voor niets.
Indertijd hebben we het gehad over de inbouw van een extra weerstand bij het rempedaal om de stroomvoorziening van de cc over te nemen bij inbouw van leds.
Rings a Bell?
m.banggood.com/nl/4pcs-12V-25w-8_2-ohm-I...d=1&cur_warehouse=CN
In mijn auto hangt daar een oud remlicht. Die gaat dus onder het dashboard branden
bij het intrappen van het rempedaal. Werkt prima en voor niets.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-03-2022 22:30 #1470244
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Terugkoppeling
Bedankt voor de ideeën.
- Ik heb geen LEDs, dat kan het dus niet zijn
- de afstelling is niet te kritisch, daar heb ik al mee gevarieerd en dit maakt geen verschil Hij houdt vacuum, bij intrappen verbreekt ie het contact en niet eerder en de remlichten gaan branden als je de rem echt intrapt.
- Ik zal eens met een föhn aan de slag gaan als het weer koud wordt. Bedankt voor de tip. (Eigenlijk hoop ik dat dit nog meer dan een half jaar gaat duren.
)
Ik hoopte dat dit een standaard probleem zou zijn maar dat is dus niet zo.
Groeten, Henk
- Ik heb geen LEDs, dat kan het dus niet zijn
- de afstelling is niet te kritisch, daar heb ik al mee gevarieerd en dit maakt geen verschil Hij houdt vacuum, bij intrappen verbreekt ie het contact en niet eerder en de remlichten gaan branden als je de rem echt intrapt.
- Ik zal eens met een föhn aan de slag gaan als het weer koud wordt. Bedankt voor de tip. (Eigenlijk hoop ik dat dit nog meer dan een half jaar gaat duren.

Ik hoopte dat dit een standaard probleem zou zijn maar dat is dus niet zo.
Groeten, Henk
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-04-2022 23:25 #1470347
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Vanzelf opgelost
We hebben een paar koude dagen gehad, ik heb gereden bij temperaturen onder de 0.
Hij is vanzelf beter geworden.
Ik kan proberen hier allerlei verklaringen voor te bedenken, maar ik kan ook gewoon blij zijn hiermee en dat ben ik dan maar.
Hij is vanzelf beter geworden.

Ik kan proberen hier allerlei verklaringen voor te bedenken, maar ik kan ook gewoon blij zijn hiermee en dat ben ik dan maar.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-04-2022 13:52 #1470355
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Puntjes op de i
<blockquote>
inbouw van een extra weerstand bij het rempedaal om de stroomvoorziening van de cc over te nemen bij inbouw van leds.
</blockquote>
Strikt genomen is die weerstand niet bedoeld om de stroomvoorziening over te nemen, maar om een veiligheid te overbruggen. De CC stuurt met een volt of 5 continu een klein stroompje door de gloeidraden van de remlichten. Te weinig om ze te laten branden, maar genoeg voor de CC om te zien of de remlichten niet branden. Als bij het intrappen van het rempedaal de remlichten echt gaan branden, komt er 12 V aan die kant van de gloeidraad te staan en wordt de 5 V van de CC als het ware "teruggeduwd". De CC schakelt dan uit, naast vacuümventiel en schakelaar op het rempedaal een derde veiligheidsfunctie.
Als de gloeilampen door LEDs worden vervangen werkt dat niet goed meer. Soms blijven LED remlichten zachtjes op 5 V branden of ze laten bij 5 V te weinig stroom door zodat de CC niet inschakelt.
Via zo'n extra weerstand loopt er ook bij 5 V toch voldoende stroom om de CC te laten inschakelen en door de extra belasting zullen ook de LEDs niet meer flauw oplichten. In plaats van de weerstand werkt een klein gloeilampje natuurlijk ook. Direct aan massa kan dan weer niet, want dan zou er kortsluiting optreden zodra je het rempedaal intrapt.
Met een extra weerstand of lampje wordt de derde veiligheidsfunctie dus overbrugd.
inbouw van een extra weerstand bij het rempedaal om de stroomvoorziening van de cc over te nemen bij inbouw van leds.
</blockquote>
Strikt genomen is die weerstand niet bedoeld om de stroomvoorziening over te nemen, maar om een veiligheid te overbruggen. De CC stuurt met een volt of 5 continu een klein stroompje door de gloeidraden van de remlichten. Te weinig om ze te laten branden, maar genoeg voor de CC om te zien of de remlichten niet branden. Als bij het intrappen van het rempedaal de remlichten echt gaan branden, komt er 12 V aan die kant van de gloeidraad te staan en wordt de 5 V van de CC als het ware "teruggeduwd". De CC schakelt dan uit, naast vacuümventiel en schakelaar op het rempedaal een derde veiligheidsfunctie.
Als de gloeilampen door LEDs worden vervangen werkt dat niet goed meer. Soms blijven LED remlichten zachtjes op 5 V branden of ze laten bij 5 V te weinig stroom door zodat de CC niet inschakelt.
Via zo'n extra weerstand loopt er ook bij 5 V toch voldoende stroom om de CC te laten inschakelen en door de extra belasting zullen ook de LEDs niet meer flauw oplichten. In plaats van de weerstand werkt een klein gloeilampje natuurlijk ook. Direct aan massa kan dan weer niet, want dan zou er kortsluiting optreden zodra je het rempedaal intrapt.
Met een extra weerstand of lampje wordt de derde veiligheidsfunctie dus overbrugd.
Moderators: Jerry Stam