Storingslampje verlichting, altijd aan bij starten
- Chris Kobes
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
29-01-2022 18:38 #1111084
door Chris Kobes
Storingslampje verlichting, altijd aan bij starten is gemaakt door Chris Kobes
Dag allen,
Bij mijn 'nieuwe' 960 is altijd het storingslampje van 'Defecte verlichting' aan bij het starten van de auto, echter wanneer ik het rempedaal intrap gaat die uit.
Nu heb ik alle lampen vervangen van de remlichten, de aarde nog een opgepoetst en even gekeken naar de overige contactjes, maar dat mocht geen soelaas bieden.
Even ter bevestiging welke lampen pakt die allemaal op dit waarschuwingslampje? Daglicht, knippers, remlicht, mistlicht...?
Iemand iets soortgelijks ooit meegemaakt of die eventueel een suggestie heeft? Niet hinderlijk, maar wel storend
Gegroet,
Chris
Bij mijn 'nieuwe' 960 is altijd het storingslampje van 'Defecte verlichting' aan bij het starten van de auto, echter wanneer ik het rempedaal intrap gaat die uit.
Nu heb ik alle lampen vervangen van de remlichten, de aarde nog een opgepoetst en even gekeken naar de overige contactjes, maar dat mocht geen soelaas bieden.
Even ter bevestiging welke lampen pakt die allemaal op dit waarschuwingslampje? Daglicht, knippers, remlicht, mistlicht...?
Iemand iets soortgelijks ooit meegemaakt of die eventueel een suggestie heeft? Niet hinderlijk, maar wel storend

Gegroet,
Chris
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Peter Beezemer
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
29-01-2022 19:19 #1469659
door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Volgens mij
is er niets aan de hand,
Dat is de normale werking. Doordat het lampje aangaat bij starten weet je dan dat 't "lamp defect systeem" werkt.
Trap je op de rem en het lampje gaat uit dan is er geen lamp defect.
Blijft het na op de rem trappen branden dan is er wel een lamp defect.
Vrees dat je voor niets al je lampjes vervangen hebt.
Volgens mij koplampen, richtingaanwijzers, stadslichtjes,
achterlichten en remlichten. Mistlicht even twijfel over.
Kentekenverlichting niet en achteruitrijverlichting niet.
Dat is de normale werking. Doordat het lampje aangaat bij starten weet je dan dat 't "lamp defect systeem" werkt.
Trap je op de rem en het lampje gaat uit dan is er geen lamp defect.
Blijft het na op de rem trappen branden dan is er wel een lamp defect.
Vrees dat je voor niets al je lampjes vervangen hebt.
Volgens mij koplampen, richtingaanwijzers, stadslichtjes,
achterlichten en remlichten. Mistlicht even twijfel over.
Kentekenverlichting niet en achteruitrijverlichting niet.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
29-01-2022 20:52 #1469664
door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Zwart of wit
Hallo Chris
Bij de 740/940 zit er een rond "lampje kapot relais" in de zekeringbak. Standaard is dat een witte of een zwarte (als je geen derde remlicht hebt). Eén van de twee vereist dat je eerst op de rem gaat staan, voor het lampje uitgaat. Waarschijnlijk is dat het witte. Hoe dat bij de 960 precies zit en of er verschil is tussen 960-I en 960-II kan ik je helaas niet zeggen.
groetjes
Mathy
Bij de 740/940 zit er een rond "lampje kapot relais" in de zekeringbak. Standaard is dat een witte of een zwarte (als je geen derde remlicht hebt). Eén van de twee vereist dat je eerst op de rem gaat staan, voor het lampje uitgaat. Waarschijnlijk is dat het witte. Hoe dat bij de 960 precies zit en of er verschil is tussen 960-I en 960-II kan ik je helaas niet zeggen.
groetjes
Mathy
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
29-01-2022 21:01 #1469665
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Er is zeker verschil tussen
Er is zeker verschil tussen 960-I en 960-II. Eerlijk gezegd geloof ik niet dat er ook maar 1 relais uitwisselbaar is tussen die twee...
Wat Fflunche en Mathy vertellen klopt helemaal. De zwarte en wittte relais zijn verder gelijk in werking, en allebei bedoeld voor auto's zonder derde remlicht.
Het groene relais is voor het derde remlicht en doet z'n werk zonder signaalfunctie en eerst rem intrappen, maar ook hiervoor bestaat een relais met de remcontrole. Ik dacht dat die blauw is, maar dat weet ik niet helemaal zeker. Is een vrij zeldzame versie.
Wat Fflunche en Mathy vertellen klopt helemaal. De zwarte en wittte relais zijn verder gelijk in werking, en allebei bedoeld voor auto's zonder derde remlicht.
Het groene relais is voor het derde remlicht en doet z'n werk zonder signaalfunctie en eerst rem intrappen, maar ook hiervoor bestaat een relais met de remcontrole. Ik dacht dat die blauw is, maar dat weet ik niet helemaal zeker. Is een vrij zeldzame versie.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
30-01-2022 00:26 #1469667
door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic En dan is er ook nog ...
Hallo Willem
Ik meen me te herinneren, dat het blauwe (en het rode) voor de Amerikaanse markt c.q. uitvoeringen is. Maar er is ook nog een geel relais. Dat heb ik ooit bij een spoiler gekregen, dus dat zou het relais kunnen zijn dat jij bedoelt.
groetjes
Mathy
PS ik heb hier het gele en een zwarte naast me in het rek staan. Het zwarte "mist" drie pinnen t.o.v. het gele: S, SL en SR.
Ik meen me te herinneren, dat het blauwe (en het rode) voor de Amerikaanse markt c.q. uitvoeringen is. Maar er is ook nog een geel relais. Dat heb ik ooit bij een spoiler gekregen, dus dat zou het relais kunnen zijn dat jij bedoelt.
groetjes
Mathy
PS ik heb hier het gele en een zwarte naast me in het rek staan. Het zwarte "mist" drie pinnen t.o.v. het gele: S, SL en SR.
- Peter Beezemer
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
30-01-2022 00:56 #1469668
door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Maar
Zijn andere relais in staat om de door Chris beschreven werking te veranderen ?
- Marcel Blauw
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
30-01-2022 02:09 #1469671
door Marcel Blauw
Beantwoord door Marcel Blauw in topic Knipperlichten zeker niet
"Volgens mij koplampen, richtingaanwijzers, stadslichtjes,
achterlichten en remlichten. Mistlicht even twijfel over"
Ze branden immers maar aan een kant tegelijk, in het algemeen.
Twee kanten tegelijk wil je liever niet, normaal gesproken.
achterlichten en remlichten. Mistlicht even twijfel over"
Ze branden immers maar aan een kant tegelijk, in het algemeen.
Twee kanten tegelijk wil je liever niet, normaal gesproken.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
30-01-2022 09:55 #1469674
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Geel, dat klopt ongetwijfeld
Geel, dat klopt ongetwijfeld Mathy!
De drie pennen vormen inderdaad het verschil tussen wel en geen remlicht: ook het groene relais heeft die drie pennen extra.
Rood ken ik wel als gordelalarm, maar dat is wat anders dan het kapotte-lampen relais. Met rood krijg je een amerikaanse 'doing doing' in plaats van het normale geluid.
Kapotte knipperlichten worden overigens via het knipperlicht-relais gesignaleerd: is er eentje stuk dan gaat het sneller knipperen.
De drie pennen vormen inderdaad het verschil tussen wel en geen remlicht: ook het groene relais heeft die drie pennen extra.
Rood ken ik wel als gordelalarm, maar dat is wat anders dan het kapotte-lampen relais. Met rood krijg je een amerikaanse 'doing doing' in plaats van het normale geluid.
Kapotte knipperlichten worden overigens via het knipperlicht-relais gesignaleerd: is er eentje stuk dan gaat het sneller knipperen.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
30-01-2022 14:55 #1469676
door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Rood
- Chris Kobes
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
30-01-2022 16:13 #1469677
door Chris Kobes
Beantwoord door Chris Kobes in topic Relais
Aha, wat een handige functie is dat *kuch* Dan weet ik i.i.g. zeker dat ik de komende tijd geen melding van het relais mag ontvangen...
Ik heb toch al een zwikkie Volvo's gehad, maar deze functie was ik nog niet tegengekomen.
Als ik het bedradingsschema bekijk van de '95 960-II, dan zou het relais 2/1 moeten zijn en is die verstopt onder het dashboard. Binnenkort maar eens kijken welke kleur deze dan heeft, vooralsnog heeft de auto een 3e remlicht en lijkt het origineel.
Ik heb gisterenavond de hoedenplank eruit gehad om daar speakers te monteren en de bekabeling lag er geplakt bij, mogelijk dus een blauwe...we shall see.
Ik heb toch al een zwikkie Volvo's gehad, maar deze functie was ik nog niet tegengekomen.
Als ik het bedradingsschema bekijk van de '95 960-II, dan zou het relais 2/1 moeten zijn en is die verstopt onder het dashboard. Binnenkort maar eens kijken welke kleur deze dan heeft, vooralsnog heeft de auto een 3e remlicht en lijkt het origineel.
Ik heb gisterenavond de hoedenplank eruit gehad om daar speakers te monteren en de bekabeling lag er geplakt bij, mogelijk dus een blauwe...we shall see.
Moderators: Jerry Stam