Toerenteller van slag

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-01-2022 19:29 #1111047 door V700 register
Toerenteller van slag is gemaakt door V700 register
Gott nytt år!

Sinds enige tijd is de toerenteller van onze 940 bij tijd en wijle van slag.
Bij gelijkblijvend motortoerental varieert de stand van de naald van de toerenteller. Soms geeft de teller 500 toeren te weinig aan om vervolgens omhoog te kruipen en 1000 toeren teveel aan te geven.

Natuurlijk heb ik het internet en dit forum al afgezocht. Ik heb echter geen eensluidende oorzaak hiervoor kunnen vinden.
De aansluiting van de rood-witte draad op de bobine heb ik al gereinigd. Volgende stap is om het instrumentencluster los te nemen en de connector die het toerentalsignaal doorgeeft te reinigen.

Heeft iemand nog een andere suggestie?
De motor zelf loopt heel mooi stabiel ook wanneer de toerenteller een eigen leven gaat leiden. Ik verwacht dus niet dat er iets mis is met delen van de ontsteking.

Alvast bedankt.

Grt,

Martijn

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Marcel Blauw
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-01-2022 02:12 #1469376 door Marcel Blauw
Beantwoord door Marcel Blauw in topic Ik denk dan aan ETS
Zo te lezen geeft alleen je toerenteller een onjuiste stand aan.
Als het toerental daadwerkelijk hoger of lager wordt zou je dat moeten kunnen
horen lijkt mij.
Je geeft dat ook al aan in je vraagstelling.

Als al je aansluitingen goed zitten lijkt mij ETS wel aan te bevelen.
Normaal gesproken binnen de twee dagen weer terug.
De 740 reed wel zonder dashboard, alleen het laden van de accu moest je
onder de motorkap zelf regelen.
Elke keer na het starten even een verbinding maken ergens bij het dynamo.
Trucje geleerd van de ANWB wat ik helaas even kwijt ben.

www.ets1.nl/

Dan wordt gelijk je snelheidsmeter geijkt (vraag er wel om voor de zekerheid).
Mijn kilometerteller had er geen zin meer in. Ik heb toen al mijn ritten bijgehouden
en gevraagd de tellerstand op te plussen naar de werkelijkheid, wat ook gedaan is.
Ik kreeg er een keurig rapport bij waarin ook de afwijkingen van de snelheidsmeter
in te vinden waren.
Tot de 100 op de km nauwkeurig, daarboven een lichte afwijking.

Heel veel succes ermee.

• Reinier Verbeek
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
07-01-2022 11:06 #1469377 door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic ijken kilometerteller
is ook afhankelijk van je bandenmaat en zelfs van de slijtage van je banden.

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-01-2022 16:32 #1469379 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic Teller
Is standaard in de 9 door de jaren heen. Alleen diesel is anders. Makkelijk uit te wisselen.

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-01-2022 01:13 #1469391 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic 1991
Hallo Volvisti

In mijn auto (945 GLE van modeljaar 1991) spookt de toerenteller ook af en toe. Maar meestal te kort om te filmen dat de wijzer beweegt (terwijl ie dat niet zou moeten doen).

groetjes

Mathy

• Jurriaan Nijkerk
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-01-2022 14:53 #1469380 door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic BDP sensor.
Het toerental wordt bepaald door de BDP sensor. In de modellen van na ik meen 1986 werd de gevoelige en dus kwetsbare Hall sensor vervangen op de redblocks door het huidige (magnetische) model dat nu aangestuurd wordt door het vliegwiel. Hoewel er amper storingen zijn wil er nog wel eens vuil op komen hetgeen de werking niet ten goede komt. Het ding zit echter op een lastige plek achterop de motor. Tip: Magnetische dopsleutel met een lange schacht, ik meen sleutelwijdte 10 mm. Past zo op je schroefboormachine. Setje te koop bij HBM-machines voor ik meen anderhalf tientje. Dan even een borsteltje of perslucht door het gat van de opnemer. Maar het kan ook een elektrische oorzaak hebben, doorgeschuurde isolatie, vuile contacten (stekker op schutbord), andere contacten en mogelijk zelfs je tante in Australië om maar een dwarsstraat te noemen ;-) .. Contactspray doet dan vaak wonderen.

Overigens is de snelheidsmeter heel simpel te ijken door de naald anders te zetten ten opzichte van de wijzerplaat. De Yazaki's zijn uiterst nauwkeurig. Ik heb de mijne op de GPS geijkt. Wel ijken met nieuwe banden, wanneer de banden de maximale omtrek hebben. En met harde banden. Het verschil is bij nieuw en oud overigens minimaal. Normaal wordt een meter geijkt op een in principe 5% hogere waarde uit "veiligheidsoverwegingen".

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-01-2022 13:52 #1469408 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Toerentellersignaal
Het toerentellersignaal van in ieder geval de laatste serie 940 komt rechtstreeks van de bobine. Als de motor goed draait, dan zal er niets mis zijn met dat signaal maar zit het probleem waarschijnlijk in de toerenteller zelf of het instrumentenpaneel.
In die 20 jaar dat ik mijn 940 heb, geeft de toerenteller af en toe ineens 300 tpm te weinig aan. De naald springt dan ook maar zo weer terug naar de juiste stand. Ik heb er nog geen peil op kunnen trekken, al lijkt vochtiger weer iets invloed te hebben. Omdat het af en toe gebeurt en de afwijking maar klein is, betseed ik er verder geen aandacht aan. Maar als de naald -500 naar +1000 zou springen kan ik mij voorstellen dat dat sneller gaat irriteren.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-01-2022 14:19 #1469588 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Inmiddels heb ik contact
Inmiddels heb ik contact opgenomen met ETS. Zij repareren alleen het complete instrumentenpaneel, dat volgens mij verder niet defect is.

Aangezien het toerensignaal naar mijn weten direct op de toerenteller binnenkomt (weliswaar via de print van het paneel) is de toerenteller zelf voor mij de hoofdverdachte.

Hier in de buurt zit een bedrijf dat auto elektronica repareert. Ik ga daar eens vragen of ze iets met de toerenteller kunnen beginnen.

• Jerry Stam (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-01-2022 15:06 #1469589 door Jerry Stam (GAST)
Beantwoord door Jerry Stam (GAST) in topic Print
De print gaat volgens mij vaker kapot dan wat erachter zit.

Als je in de buurt van Utrecht bent, heb ik vast wel een toerenteller voor je

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-01-2022 15:27 #1469607 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Vanochtend heb ik even
Vanochtend heb ik even gekeken en de printbaan loopt direct vanaf de connector naar de toerenteller en is vrij kort (minder dan 5 cm). Daar kan m.i. weinig verkeerd aan gaan en in deze printbaan zie ik geen onregelmatigheden.

Omdat de toerenteller incidenteel teveel aanwijst durf ik de gok wel aan dat het probleem in de toerenteller zit. Daarom laat ik er ff iemand naar kijken.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC