Bougicord class F en E

  • Peter Borghs
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
28-11-2021 15:53 #1110985 door Peter Borghs
Bougicord class F en E is gemaakt door Peter Borghs
Weet iemand het verschil tussen bougicord class F en bougicord class E.
Bij gebruik van class F als bobinekabel en class E als bougiekabels, kunnen deze samen gebruikt worden?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Jurriaan Nijkerk
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-11-2021 23:01 #1468935 door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic oem
Gewoon bobinekabels bestellen op OEM-nummer, altijd goed.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-11-2021 23:23 #1468939 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Weerstand....
Waarschijnlijk de weerstand waarbij F de betere is?.... gok ik....

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • noppen20
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-11-2021 09:13 #1468941 door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic https://www.volvoclub.org.uk

Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Peter Borghs
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
29-11-2021 09:35 #1468943 door Peter Borghs
Beantwoord door Peter Borghs in topic Bedankt voor info
Noppen20 : Bedankt voor info. Ik had reeds een vraag gesteld, wellicht staat het antwoord reeds bij jouw link.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Peter Borghs
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
29-11-2021 10:22 #1468942 door Peter Borghs
Beantwoord door Peter Borghs in topic Weerstand
Weerstand : hoeveel weerstand mag gemeten worden bij de verschillende kabels?
Is er overigens verschil tussen een bobinekabel en een bougiekabel. Weerstand?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Reinier Verbeek
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
29-11-2021 12:26 #1468945 door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic wel of geen weerstand
Ik weet dat Volvo in het ontwerp van de verschillende uitvoeringen van de red-blocks daar verschillend op heeft ontworpen. De kabels in mijn 242 schijnen weerstand te moeten hebben. Dat ding heeft zeker 10 jaar rondgereden zonder dat ik dat wist, of de onderhoudsmonteurs van Volvo. In de 940 zit hetzelfde blok, met voorzover ik nu nog weet geen eisen aan de weerstand. Overigens werd het wel steeds moeilijker om setjes kabels te kopen met weerstand en de ene kabel is veel langer dan de ander, dus ik neem aan dat alle vier de kabels van ander materiaal waren gemaakt????

Je zou dus eigenlijk precies moeten weten wat de specificaties van de origineel geleverde kabels was en een origineel geleverde ontsteking erin moeten hebben om het precies als ontworpen te kunnen rijden.

Mijn idee is dat de red blocks het zelfs nog op elektriciteitsdraad zullen doen met een bobine uit een Renault 5?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-11-2021 21:21 #1468948 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic Mix kan
Belangrijker is de weerstand van je huidige kabels. nul is niet goed en oneindig ook niet.
Meet ieder jaar de weerstand en vervang bij grove afwijking.

Als vuistregel moet het totaal iets van 10K zijn van bobine to bougie.
E of F heeft met temperatuur te maken waaronder de kabel goed functioneert.

De lengte van de kabel bepaalt de weerstand van een nieuwe kabel.

Hoe langer hoe kleiner de weerstand.

www.abes.co.za/images/pdf/BougiCord_Igni...gue_2015_Issue_7.PDF

Op de tweede pagina zie je argumenten waarom goede kabels belangrijk zijn.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Marcel Blauw
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-11-2021 00:38 #1468950 door Marcel Blauw
Beantwoord door Marcel Blauw in topic Was het maar waar
Als een draad langer wordt is er meer weerstand.
Als jij een langere weg moet lopen kost je dat ook meer moeite.

Het energiebedrijf zou er blij mee zijn want dan zou je bij zeer lange
kabels nauwelijks nog spanningsverlies hebben.

De enige manier om een te groot spanningsverlies te voorkomen is
de doorsnede van de kabels te vergroten of door de spanning te verhogen.
Op een gegeven moment worden de kabels te dik en zouden ze bezwijken
onder hun eigen gewicht.

Er kunnen nu eenmaal meer mensen door een brede gang lopen dan
door een smalle gang.

In theorie zou dat betekenen dat de langste bougiekabel een grotere doorsnede
moet hebben maar bij dergelijke lengtes is dat te verwaarlozen.

Veder levert de bobine hoge spanning af (20 a 30.000 volt) en dan is de
kabellengte met dit soort lengtes niet meer van invloed.

Electriciteit wordt niet voor niets getransporteerd met een spanning van
380.000 volt.
Dat wordt gedaan om de kabellengtes te compenseren.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Peter Borghs
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
30-11-2021 08:01 #1468949 door Peter Borghs
Beantwoord door Peter Borghs in topic Duidelijke info
Hoe langer de kabel des te kleiner de weerstand. Is dit niet andersom.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD