starten volvo 780 B280F

• Marco Arts
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-07-2021 22:07 #1110808 door Marco Arts
starten volvo 780 B280F is gemaakt door Marco Arts
Beste forumleden,

Gisteren, onderweg naar vakantie, startte de 780 plotseling niet. Maakte een klik in het relais/solenoid (de voltage op de voltmeter in het dashboard ca 12 V, ik dacht dus eerst aan te weinig batterijspanning, maar het kan wellicht ook slechte aarding of andere weerstand zijn?), maar startmotor draaide niet.
Ca. 20 keer proberen met hetzelfde resultaat: niet starten. Om na 45 minuten plotseling weer wel te starten.

Ik heb zoiets met mijn rover P6 recent ook gehad, daar was het na lang zoeken de aarding van de startmotor. Bij de rover weet ik alles wel zitten, bij de volvo niet.
Waar ik aan denk om te testen (heb intussen een multimeter gevonden):
- voltage op de batterij
- aarding van het motorblok
- aarding van de startmotor
- weerstand door de startmotor bij doordraaien van contactslot

maar: heeft iemand een foto of afbeelding waar ik de startmotor in de B280F kan vinden? En is er zoiets als een starterrelais in een 780?

Het is een beetje onaangenaam om de 800 km terug te rijden en niet te weten of de auto wil starten elke keer als ik hem toch af zet...

Alvast bedankt, en met beste groeten,

marco.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Jeroen Overman
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-07-2021 14:01 #1467748 door Jeroen Overman
Beantwoord door Jeroen Overman in topic Voor wat het waard is
Vorig jaar tijdens vakantie hetzelfde gehad. Ik merkte al dat de motor soms niet wilde starten als de motor nog warm was. Even laten afkoelen en dan startte hij wel. Binnen enkele weken was het starten helemaal over en bleek de accu overleden.
De accu vervangen en sindsdien nooit meer problemen gehad.

Succes!

• Gerben Mol
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-07-2021 15:22 #1467779 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Contactslot
Het kan ook aan het contactslot liggen. Al meerdere malen beleefd bij verschillende Volvo's. Via het contactslot alleen maar een klik maar even een rechtstreekse aansturing van de startmotor via een losse draad en hij deed het meteen.

Ik heb toen een relais geplaatst tussen aansturing contactslot en de startmotor. Dat relais stuurde dan de startmotor aan IPV het contactslot en sinds die tijd altijd starten. (Relais maakte de stroomkring kleiner en het de stroom hoefde niet meer via het contactslot te lopen)

Gerben

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-07-2021 21:03 #1467780 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Klopt.
Je moet gewoon een bypass relais plaatsen
Dan ben je van alles af. Als de v6 warm wordt dan gaat hij dat doen . met dat relais er tussen is het afgelopen
Slurpje heeft het ook gehad en na het plaatsen van dat relais nooit geen last meer gehad.

• Marco Arts
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-07-2021 21:26 #1467781 door Marco Arts
Beantwoord door Marco Arts in topic dank u....
heren voor de tip!
Zal mij hier als ik terug ben eens in verdiepen, kom er wellicht nog op terug volgende week. Vreemd: heb er al veel lange reizen mee gemaakt, ene tot nu toe nooit problemen mee gehad.
De batterij is in elk geval goed, heeft een "Autowerkstatt" vandaag doorgemeten.
Proberen er mee naar huis te geraken eind van de week, dat zou dan mits rekening houden met afkoelperiode moeten lukken.

In elk geval bedankt.

beste groeten, marco.

• Marco Arts
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-08-2021 16:22 #1467882 door Marco Arts
Beantwoord door Marco Arts in topic Beschrijving bypass
Dag Henk, Gerben,

is er een omschrijving in jip-en-janneke taal die ik kan gebruiken om de bypass te maken? In de omschrijving van Henk worden er cijfercodes gebruikt die naar het werkplaatshandboek verwijzen? Of zijn de connectors op de startmotor genummerd?
Kortom: bestaat er iets voor dummies (ter illustratie: ik heb geen idee waar ik de startmotor van een 780 moet zoeken)?

met beste groeten, marco.

• Peter Beezemer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-08-2021 23:56 #1467890 door Peter Beezemer
"Vreemd: heb er al veel lange reizen mee gemaakt, ene tot nu toe nooit problemen mee gehad"

Das altijd met dingen die stuk gaan.
Voorheen deden ze het en op een gegeven moment niet meer.
;-)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-08-2021 21:08 #1467901 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Waar woon je ?
Misschien een mini meeting sleutel dagje ?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-08-2021 21:10 #1467902 door V700 register

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-08-2021 21:19 #1467903 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Voor de auto
Als je voor de 780 staat met de motorkap open dan zit de startmotor aan de linkerkant onder de uitlaatspruitstuk verstopt. Nou ja verstopt je ziet hem zo zitten .je kunt ook de dikke rode kabel die vanaf de accu loopt volgen . Deze gaat naar de startmotor en de Dynamo dan weet je ook waar de dynamo zit ;-)

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC