Bedrading nieuwe claxons

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-07-2021 01:30 #1110769 door Mathy van Nisselroy
Bedrading nieuwe claxons is gemaakt door Mathy van Nisselroy
Hallo Volvisti

Een tijdje geleden heb ik een nieuwe set claxons gekocht (de gele van Hella). Die wil ik via twee relais (omdat Volvo voor iedere claxon een eigen draadje heeft bedacht) aansluiten op de originele bedrading. De aansluitingen die nu nog op de originele claxons zitten, worden straks gebruikt om de relais aan te trekken. De relais worden straks, net als de claxons nu nog, aangestuurd met een geschakelde min. De nieuwe claxons worden straks aangestuurd via de relais met een geschakelde plus. De originele claxons zijn zich aan het verbinden met zuurstof uit de omgeving, dus die landen na de inbouw van de nieuwe claxons zeer waarschijnlijk in de afvalcontainer.

Nu heb ik een paar vraagjes voor de elektro-mensen:

Welke dikte heb ik qua kabel nodig, om de relais te voeden?
Welke dikte heb ik nodig om van relais naar claxon te gaan?
Is het verstandig om een willekeurig massapunt te gebruiken of sluit in de massakabels tussen massa en relais rechtstreeks aan op de accu?

Op het doosje van de claxons staat 2 x 45 W.

Ik wilde bij Rick Donders geïsoleerde kabelschoenen bestellen, maar welke? De groene, de blauwe, de felrode of de oranjerode?

groetjes

Mathy

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Peter Beezemer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-07-2021 01:46 #1467512 door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Hier is het wel te vinden
www.elektro-rama.nl/contents/nl/d2099_Kabeldikte-12V.html
Zou gewoon voor 1,5 kwadraat gaan dan. Zowel voor de sturing van het relais als de daadwerkelijke geschakelde voeding.
Massapunt lijkt me niet zo'n spannend vraagstuk. De carroserie van de auto kan vast wel 90 watt gedeeld door 12 Volt aan. Rechtstreeks naar accu kan ook.
Neem nog wel ergens zekeringen op. Per claxon 45/12 = circa 5 ampere.
Kleur connnector is maar wat je mooi vindt lijkt me.
Maar om een beetje onderscheid tussen plus en min te houden zou ik respectievelijk rood en blauw doen.

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-07-2021 01:58 #1467513 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Meer dan kleur
Hallo Peter

Ze verschillen uiteraard niet alleen qua kleur.

Even <a href=" www.rdae.nl/kabelschoenen-div/geisoleerd...en/nylon-geisoleerd/ " target="_blank">een linkje naar de kabelschoentjes op de site van Rick Donders.

groetjes

Mathy

• Jurriaan Nijkerk
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-07-2021 11:05 #1467514 door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic Gewoon een dubbel relais gebruiken.
Gewoon een dubbel relais gebruiken dat je onder de motorkap plaatst. Schakelen via de massa. Bestaande bedrading gebruiken, eventueel verlengen. Of afzien van het relais en aansluiten zoals het hoort. Eventueel nieuwe stekkertjes er aan.

In geval het van die jodelahietie-claxons zijn met alleen een plusaansluiting, het huis verbinden met de massa. En waar? Dat maakt niet uit , Volvo's hebben een hele grote massa. ;-)

En claxons hebben geen polariteit, relais ook niet. Tenzij je van die elektronische herrie wil gebruiken..

Maak het je niet moeilijk.

• Jurriaan Nijkerk
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-07-2021 11:09 #1467515 door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic Rick
En Rick heet trouwens Donkers...

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-07-2021 15:27 #1467520 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Oeps
Hallo Jur

Je schreef: "En Rick heet trouwens Donkers..."

Oeps.

De claxons spelen geen deuntje. En ze zien er ongeveer zo uit als de originele. Er komt per claxon (twee stuks) één frequentie uit. Wel 115dB. Ik had ook de rooie kunnen kiezen, daar komt 118 dB uit, maar ook een hogere frequentie. Dat vond ik niet passen bij een 940.

groetjes

Mathy

• Jurriaan Nijkerk
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-07-2021 16:28 #1467522 door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic Hoi Mathy
Je hebt gelijk met de lagere frequentie, een Volvo piept niet, die heeft een sonoor stemgeluid. Ik zou gewoon de bestaande bedrading kiezen met voor Hella passende stekkers, waarschijnlijk de standaardmaat. Zwart voor massa. De plus mag rood, maar de draden zijn allebei zwart omdat het niets uitmaakt dus kies maar een mooie kleur. Ik heb een paar jaar geleden dezelfde operatie gedaan omdat er uit een van de claxons het nieuwe geluid van de keizer kwam en de andere wat tuberculeus werd. Ik heb ze toen maar als paneermeel gebruikt.

Ik kom wel luisteren. ;-)

Jur

P.S. Ik denk dat het Rick geen donder kan schelen, bovendien lees je er in het donker toch overheen...

• Jeroen Overman
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-07-2021 22:12 #1467530 door Jeroen Overman
Beantwoord door Jeroen Overman in topic Kabelschoenen
Hoi Mathy,

Ik heb altijd begrepen dat de kleur van de kabelschoen aangeeft voor welke draaddikte deze geschikt is.

Dit vond ik op het web:
rood voor 0,5 mm2 tot en met 1 mm2,
blauw voor 1,5 mm2 tot en met 2,5 mm2 en
geel voor 4 mm2 tot en met 6 mm2.

De oranje kende ik nog niet.

1,5mm2 kwam al voorbij en lijkt mij ook ruimt voldoende. Zeker voor deze afstanden. In dat geval heb je dus de blauwe schoentjes nodig.

Succes!

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-07-2021 00:06 #1467532 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Niet Hans, wel anders
Hallo Jeroen

Ik denk dat we het over twee verschillende dingen hebben. Ik bedoel niet de standaard rood, geel of blauwe kabelschoenen, maar de geïsoleerde kabelschoenen. Die hebben een iets andere kleur en ook iets andere afmetingen. Zie link hierboven.

groetjes

Mathy

• Jurriaan Nijkerk
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-07-2021 15:02 #1467537 door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic 6,3mm
O sorry, 6,3 mm is de standaardmaat. Neem wel die volledig geïsoleerde stekkers. Bij twijfel de breedte van de lip opmeten.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC