Klimaatverandering? Of buiten temp meter in de war?
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-06-2021 08:35 #1467104
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic Symbooltje voor vorst
Het is me opgevallen dat bij bepaalde zonlicht inval, het net lijkt of het lampje brandt. Dat kan gebeuren bij fel zonlicht. Houd je je hand voor de lichtinval dan is het weg.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Ton Visser (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
02-06-2021 14:05 #1467121
door Ton Visser (GAST)
Beantwoord door Ton Visser (GAST) in topic Ja hoor,
Het lampje is zojuist weer aangegaan, temp meter geeft 23 graden aan.
Daarna de sensor in de voorbumper met remreiniger bespoten, temp meter daalt naar 18 graden maar het lampje blijft branden.
Het lijkt dus geen relatie met de sensor te hebben.
Het gaat dus over het LED lampje waar het lijkt wel op gezette tijden spanning komt waarbij de temp meter zelf uit blijft.
Ik heb vanmorgen nog met de auto gereden en alle functies zijn er, geen vreemde meldingen.
Ik heb tegelijkertijd wel het idee dat het met het warme weer van de laatste dagen begonnen is, ik zie het een paar dagen aan, een LED neemt erg weinig.
Een schema lezen is ook niet mijn specialiteit, kan iemand mij zeggen waar de LED normaal de voeding van krijgt?
Ton.
Daarna de sensor in de voorbumper met remreiniger bespoten, temp meter daalt naar 18 graden maar het lampje blijft branden.
Het lijkt dus geen relatie met de sensor te hebben.
Het gaat dus over het LED lampje waar het lijkt wel op gezette tijden spanning komt waarbij de temp meter zelf uit blijft.
Ik heb vanmorgen nog met de auto gereden en alle functies zijn er, geen vreemde meldingen.
Ik heb tegelijkertijd wel het idee dat het met het warme weer van de laatste dagen begonnen is, ik zie het een paar dagen aan, een LED neemt erg weinig.
Een schema lezen is ook niet mijn specialiteit, kan iemand mij zeggen waar de LED normaal de voeding van krijgt?
Ton.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
02-06-2021 14:30 #1467122
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Voeding LED
De LED is een geïntegreerd onderdeel van de temperatuuruitleesmodule in het dashboard. Deze module krijgt twee voedingen, eentje vanaf zekering 14 en eentje vanaf zekering 21. Beide worden over het contactslot geschakeld en spanningsloos als de sleutel uit het contact is gehaald.
Zekering 21 (pin 2) zorgt voor de achtergrondverlichting en zekering 14 (pin3) voor de voeding van de module+sensor.
Mijn actie zou zijn om bij een brandende LED beide zekeringen te verwijderen. Ik zou ook proberen of het verschil maakt wanneer je aan de lichtschakelaar of lichtdimmer draait (zonder sleutel in het contact).
Zo'n LEDje trekt zo weinig stroom dat je inderdaad niet bang hoeft te zijn dat die je accu leegtrekt.
Een schema vind je op blz. 158 van dit document:
volvo700vereniging.nl/sites/default/publ..._wiring_diagrams.pdf
Zekering 21 (pin 2) zorgt voor de achtergrondverlichting en zekering 14 (pin3) voor de voeding van de module+sensor.
Mijn actie zou zijn om bij een brandende LED beide zekeringen te verwijderen. Ik zou ook proberen of het verschil maakt wanneer je aan de lichtschakelaar of lichtdimmer draait (zonder sleutel in het contact).
Zo'n LEDje trekt zo weinig stroom dat je inderdaad niet bang hoeft te zijn dat die je accu leegtrekt.
Een schema vind je op blz. 158 van dit document:
volvo700vereniging.nl/sites/default/publ..._wiring_diagrams.pdf
- Ton Visser (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
02-06-2021 14:53 #1467124
door Ton Visser (GAST)
Beantwoord door Ton Visser (GAST) in topic Ok,
Eerst even op Adrian reageren, nee, het is absoluut geen lichtval Adrian.
En dan dat van doe twee zekeringen, dat houd ik in gedachten evenals de lichtschakelaar en lichtdimmer, het lampje is nu overigens weer uit gegaan.
Even een andere aanname van mij, ik heb ook problemen wat betreft verlichting van de tellerbak.
Vanwege het Corona gedoe en een hartaanval is het er nog niet van gekomen om dat te laten repareren.
Maar, aangezien de buiten temperatuurmeter een extra was, mag ik er van uitgaan dat storing in de printplaat van de teller niet de oorzaak kan zijn?
Blijft ontzettend vreemd dat de LED ergens begin van de middag gaat branden en na een uurtje of twee weer uit gaat.
Ton.
En dan dat van doe twee zekeringen, dat houd ik in gedachten evenals de lichtschakelaar en lichtdimmer, het lampje is nu overigens weer uit gegaan.
Even een andere aanname van mij, ik heb ook problemen wat betreft verlichting van de tellerbak.
Vanwege het Corona gedoe en een hartaanval is het er nog niet van gekomen om dat te laten repareren.
Maar, aangezien de buiten temperatuurmeter een extra was, mag ik er van uitgaan dat storing in de printplaat van de teller niet de oorzaak kan zijn?
Blijft ontzettend vreemd dat de LED ergens begin van de middag gaat branden en na een uurtje of twee weer uit gaat.
Ton.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
02-06-2021 15:54 #1467125
door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Kleur
Hallo Ton
Wat mij bevreemd is dat je het hebt over een BLAUW LEDje. Ik was van mening dat er altijd een oranje LEDje in zat.
Maar als ie op de vreemdste momenten aan en weer uit gaat en de temperatuuraanduiding geeft gewoon de juiste temperatuur aan, dan kan het alleen aan de printplaat van de temperatuurmeter liggen.
groetjes
Mathy
PS dat ie koud(er) wordt als je er iets op spuit is normaal.
Wat mij bevreemd is dat je het hebt over een BLAUW LEDje. Ik was van mening dat er altijd een oranje LEDje in zat.
Maar als ie op de vreemdste momenten aan en weer uit gaat en de temperatuuraanduiding geeft gewoon de juiste temperatuur aan, dan kan het alleen aan de printplaat van de temperatuurmeter liggen.
groetjes
Mathy
PS dat ie koud(er) wordt als je er iets op spuit is normaal.
- Ton Visser (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
02-06-2021 16:17 #1467127
door Ton Visser (GAST)
Beantwoord door Ton Visser (GAST) in topic Nou,
Ik heb ook een keer rot in het schermpje gehad Mathy, toen een gebruikte van iemand gekocht en gemonteerd, misschien van een eerder of later bouwjaar.
Kan het daar in zitten?
De vreemdste momenten, dwz volgens mij alleen van plus minus 13.00 uur tot plus minus 14.30 uur. Ik heb het nog nooit in de ochtend of avond zien branden.
Ton.
Kan het daar in zitten?
De vreemdste momenten, dwz volgens mij alleen van plus minus 13.00 uur tot plus minus 14.30 uur. Ik heb het nog nooit in de ochtend of avond zien branden.
Ton.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
02-06-2021 19:06 #1467128
door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Beun de ...
Hallo Ton
Heb je de tellerunit er al eens uit gehad? Het lijkt er wel op, alsof de vorige eigenaar heeft liggen hobbyen met dat ding.
groetjes
Mathy
Heb je de tellerunit er al eens uit gehad? Het lijkt er wel op, alsof de vorige eigenaar heeft liggen hobbyen met dat ding.
groetjes
Mathy
- Ton Visser (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-06-2021 09:27 #1467167
door Ton Visser (GAST)
Beantwoord door Ton Visser (GAST) in topic Nou,
Zaterdag de tellerbak verwijderd, alle bedrading in het achter liggende gebied bekeken en absoluut geen vreemde dingen gezien.
Wel voor het uitnemen de min kabel los gemaakt, je kunt niet weten.
Van de gelegenheid gebruikt gemaakt de lampjes van de tellerverlichting te vernieuwen.
Al met al 1,5 uur bezig geweest, alles weer op de plek, accu weer aangesloten en het LEDje van de vorstwaarschuwing heeft daarna niet meer gebrand.
Wat er voor heeft gezorgd dat het opgelost lijkt, geen idee, 1,5 uur de accu los? Zegt u het maar.
In dit licht nog wel een vraag, in een ander draadje lees ik weer over het losnemen van beide accu polen en de plus en min klem even tegen elkaar houden om het hele systeem echt spanningsvrij te maken.
Wat is de meerwaarde van deze handeling zo er al een meerwaarde zou zijn, en zit er mogelijk ook een gevaar in?
Groeten,
Ton.
Wel voor het uitnemen de min kabel los gemaakt, je kunt niet weten.
Van de gelegenheid gebruikt gemaakt de lampjes van de tellerverlichting te vernieuwen.
Al met al 1,5 uur bezig geweest, alles weer op de plek, accu weer aangesloten en het LEDje van de vorstwaarschuwing heeft daarna niet meer gebrand.
Wat er voor heeft gezorgd dat het opgelost lijkt, geen idee, 1,5 uur de accu los? Zegt u het maar.
In dit licht nog wel een vraag, in een ander draadje lees ik weer over het losnemen van beide accu polen en de plus en min klem even tegen elkaar houden om het hele systeem echt spanningsvrij te maken.
Wat is de meerwaarde van deze handeling zo er al een meerwaarde zou zijn, en zit er mogelijk ook een gevaar in?
Groeten,
Ton.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-06-2021 19:28 #1467176
door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Condensatoren
Hallo Ton
Ik heb een bevriende elektrotechnisch ingenieur (ir) ooit eens gevraagd wat het doel kon zijn van het tegen elkaar aan houden van de accuklemmen. Hij zei dat in de ECU condensatoren (kunnen) zitten, die op die manier ontladen worden. Condensatoren houden van nature spanning (of eigenlijk lading) vast.
groetjes
Mathy
Ik heb een bevriende elektrotechnisch ingenieur (ir) ooit eens gevraagd wat het doel kon zijn van het tegen elkaar aan houden van de accuklemmen. Hij zei dat in de ECU condensatoren (kunnen) zitten, die op die manier ontladen worden. Condensatoren houden van nature spanning (of eigenlijk lading) vast.
groetjes
Mathy
- Jeroen Overman
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-06-2021 22:17 #1467178
door Jeroen Overman
Beantwoord door Jeroen Overman in topic Continu gebruikers
Er zijn ook een aantal gebruikers in de auto die volgens mij snel genoeg de lading van de condensatoren zullen verbruiken. Denk aan de klok, de lampjes in de deuren of de binnen verlichting. Voor die laatste twee moet natuurlijk wel je deur openstaan. Bij grote condensatoren heeft gecontroleerde ontlading, bijvoorbeeld via een lampje, ook de voorkeur ten opzichte van ontladen door kortsluiting.
In de Volvo zitten voor zo ver ik weet niet zulke grote condensatoren, dus zul je doot de accu klemmen even tegen elkaar te houden niet zoveel stuk kunnen maken. Maar ik denk niet dat het noodzakelijk is.
In de Volvo zitten voor zo ver ik weet niet zulke grote condensatoren, dus zul je doot de accu klemmen even tegen elkaar te houden niet zoveel stuk kunnen maken. Maar ik denk niet dat het noodzakelijk is.
Moderators: Jerry Stam