Klimaatverandering? Of buiten temp meter in de war?
- Ton Visser (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
30-05-2021 13:26 #1110697
door Ton Visser (GAST)
Klimaatverandering? Of buiten temp meter in de war? is gemaakt door Ton Visser (GAST)
Nee, ik denk niet dat het iets met klimaatverandering te maken heeft, maar het blauwe waarschuwingslampje voor vorstwaarschuwing in de buiten temperatuurmeter brandt opeens constant bij mij. Het symbooltje voor vorst dus.
Ook bij contact uit, iemand enig idee wat daarvan de oorzaak kan zijn?
De temperatuurmeter zelf doet het, zekering dus heel, of gaat dat lampje via de dashboard verlichting?
Nog even alle zekeringen gecontroleerd, allemaal heel. En het lampje gaat ook niet uit bij het verwijderen van welke zekering ook.
Groeten,
Ton.
Ook bij contact uit, iemand enig idee wat daarvan de oorzaak kan zijn?
De temperatuurmeter zelf doet het, zekering dus heel, of gaat dat lampje via de dashboard verlichting?
Nog even alle zekeringen gecontroleerd, allemaal heel. En het lampje gaat ook niet uit bij het verwijderen van welke zekering ook.
Groeten,
Ton.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
30-05-2021 14:17 #1467083
door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Sensor
Hallo Ton
Heb je de verbinding met de sensor gecontroleerd?
groetjes
Mathy
Heb je de verbinding met de sensor gecontroleerd?
groetjes
Mathy
- Ton Visser (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
30-05-2021 16:27 #1467084
door Ton Visser (GAST)
Beantwoord door Ton Visser (GAST) in topic Nee.
Nog niet naar de sensor gekeken Mathy.
Dat zou mogelijk betekenen sensor stuk, lampje aan, als waarschuwing zeg maar?
Even een paar uurtjes in de tuin gezeten, ik denk haal toch de sensor maar even los. Kijk eerst nog even naar het dashboard, lampje uit!
De wet van Mathy?
En misschien dus wel een bevestiging van sensor stuk?
Ton.
Dat zou mogelijk betekenen sensor stuk, lampje aan, als waarschuwing zeg maar?
Even een paar uurtjes in de tuin gezeten, ik denk haal toch de sensor maar even los. Kijk eerst nog even naar het dashboard, lampje uit!
De wet van Mathy?
En misschien dus wel een bevestiging van sensor stuk?
Ton.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
30-05-2021 18:35 #1467086
door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Sensor
Hallo Ton
Als de verbinding tussen sensor en meter niet goed is, is de weerstand erg hoog. Hoger dan de weerstand van de sensor.
groetjes
Mathy
Als de verbinding tussen sensor en meter niet goed is, is de weerstand erg hoog. Hoger dan de weerstand van de sensor.
groetjes
Mathy
- Ton Visser (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
30-05-2021 20:03 #1467087
door Ton Visser (GAST)
Beantwoord door Ton Visser (GAST) in topic Ok
Ik neem het zomaar van je aan Mathy, het is mijn specialiteit niet.
Feit is dat het lampje nog steeds uit is, morgen vroeg weer kijken.
Ton.
Feit is dat het lampje nog steeds uit is, morgen vroeg weer kijken.
Ton.
- Jeroen Overman
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
30-05-2021 20:46 #1467088
door Jeroen Overman
Beantwoord door Jeroen Overman in topic Juiste temperatuur
Je schreef dat de temperatuur meter zelf het doet. Geeft het display nog wel een geloofwaardige temperatuur aan? Dan zou ik niet de sensor verdenken, maar de elektronica bij het display. (Die ook het vorst lampje aan stuurt.)
- Ton Visser (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
30-05-2021 21:27 #1467089
door Ton Visser (GAST)
Beantwoord door Ton Visser (GAST) in topic Ja hoor.
De meter zelf gaf ruim zestien graden aan in de schaduw voor het huis, heel aannemelijk.
Het constant branden was bij hogere temperaturen in de zon.
Benieuwd wat er morgen gebeurt.
Ton.
Het constant branden was bij hogere temperaturen in de zon.
Benieuwd wat er morgen gebeurt.
Ton.
- Ton Visser (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
31-05-2021 13:52 #1467100
door Ton Visser (GAST)
Beantwoord door Ton Visser (GAST) in topic Nou,
Om een eind aan dit topic te maken, het lampje heeft vannacht niet gebrand, vanmorgen een ritje gemaakt, niets vreemds en temp geeft normaal aan.
De auto staat sinds elf uur in de zon, en het lampje is ergens tussen half twee en nu, tien voor twee weer aan gegaan.
Ik ga er van uit dat het in de loop van de avond weer uit gaat.
Mag ik nu wel voor zeker aannemen dat het de sensor in de voorbumper is?
Ton.
De auto staat sinds elf uur in de zon, en het lampje is ergens tussen half twee en nu, tien voor twee weer aan gegaan.
Ik ga er van uit dat het in de loop van de avond weer uit gaat.
Mag ik nu wel voor zeker aannemen dat het de sensor in de voorbumper is?
Ton.
- Jeroen Overman
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
31-05-2021 14:33 #1467101
door Jeroen Overman
Beantwoord door Jeroen Overman in topic Sensor lijkt me goed
Als de temperatuur goed wordt aangegeven, zal je sensor goed zijn lijkt mij. Of Is de waarde, nu het lampje aan is, ook niet meer goed?
Op <a href=" volvo700vereniging.nl/node/3309 ">deze pagina heeft Mathy ooit foto's geplaatst van het kastje. Hij schrijft daar de de sensor met twee draadjes is aangesloten. Dan is de sensor zeer waarschijnlijk een temperatuursafhankelijk weerstand. Deze weerstand wordt dan zowel gebruikt voor het weergeven van de temperatuur als het bepalen of het vorst lampje aan moet.
Dus als de termperatuur goed wordt weergegeven terwijl het vorst lampje brandt, zou ik niet de sensor verdenken. Wel de elektronica die bepaald of het lampje aan moet.
Op <a href=" volvo700vereniging.nl/node/3309 ">deze pagina heeft Mathy ooit foto's geplaatst van het kastje. Hij schrijft daar de de sensor met twee draadjes is aangesloten. Dan is de sensor zeer waarschijnlijk een temperatuursafhankelijk weerstand. Deze weerstand wordt dan zowel gebruikt voor het weergeven van de temperatuur als het bepalen of het vorst lampje aan moet.
Dus als de termperatuur goed wordt weergegeven terwijl het vorst lampje brandt, zou ik niet de sensor verdenken. Wel de elektronica die bepaald of het lampje aan moet.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
31-05-2021 15:33 #1467102
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Voeding
De sensor en temperatuurmeter worden gevoed door twee zekeringen, nr. 14 en 21. Beide zekeringen worden via het contactslot geschakeld en die zouden het lampje dus niet kunnen laten branden zonder de sleutel in het contactslot. Ook niet als je beide zekeringen eruit zou trekken, defecte sensor of niet.
Het lampje zelf wordt door de electronica in het display aangezet tussen ik meen -5 en +3°C. Er kan iets mis zijn in de electronica, maar dan moet nog steeds de voeding ergens vandaan komen.
Ik zie niet in hoe een defecte sensor met maar twee draden (dus met voeding vanuit de display via zekering 14) zo'n lampje zou kunnen laten branden, terwijl de temperatuuraanduiding wel aannemelijk is.
Ik denk daarom eerder aan een slechte massa of een zwerfstroompje ergens anders vandaan. Zekering 21 voedt ook iets naar de trekhaak. Beetje een long shot, maar door vocht in de stekkerdoos van de trekhaak ontstaan soms rare effecten..
Het lampje zelf wordt door de electronica in het display aangezet tussen ik meen -5 en +3°C. Er kan iets mis zijn in de electronica, maar dan moet nog steeds de voeding ergens vandaan komen.
Ik zie niet in hoe een defecte sensor met maar twee draden (dus met voeding vanuit de display via zekering 14) zo'n lampje zou kunnen laten branden, terwijl de temperatuuraanduiding wel aannemelijk is.
Ik denk daarom eerder aan een slechte massa of een zwerfstroompje ergens anders vandaan. Zekering 21 voedt ook iets naar de trekhaak. Beetje een long shot, maar door vocht in de stekkerdoos van de trekhaak ontstaan soms rare effecten..
Moderators: Jerry Stam