- Berichten: 4
Stekker onder hoedenplank: waar is die voor?
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-10-2020 21:29 #1463406
door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Kofferbakverlichting?
Hallo Adriaan
Is het niet de aansluiting voor de kofferbakverlichting?
groetjes
Mathy
Is het niet de aansluiting voor de kofferbakverlichting?
groetjes
Mathy
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- ADRIAANB234FT
-
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 1
11-10-2020 12:01 #1463411
door ADRIAANB234FT
Beantwoord door ADRIAANB234FT in topic Eigen voeding
Hallo Mathy,
In de kofferbak zie ik die draden niet. Die lopen via het dubbele plaatwerk (kabelgoot achter de leuning) naar beneden en zijn vanuit de kofferbak niet te volgen. Doe daar verder ook geen (onnodige) moeite voor. Vermoed dat Piet het bij het rechte eind heeft (Volvo cd-speler) want de verlichting van de kofferbak is, evenals het derde remlicht in orde. Ik laat die losliggende stekker voor wat het is. Mijn in 2002 geïnstalleerde cd-wisselaar zit vast op het luikje van het linker bagagevak achter de wielkuip en heeft een zelfgetrokken voedingsdraad etc.
Dat ik er 18 jaar later een speciale voedingsaansluiting voor vind, notabene verborgen onder de hoedenplank, zonder dat daar in de documentatie iets over terug te vinden is? Puur toeval. Overigens, na alle moeite die ik moest doen om die stekker überhaupt te ontdekken, had ik bij aansluiting van mijn cd-wisselaar er toch voor gekozen om zelf een voedingsdraad te trekken... Trouwens, cd-wisselaar?? Anno 2020 alle muziek via bluetooth. Op mijn iPhone staan ruim 500 cd’s....
Adriaan
In de kofferbak zie ik die draden niet. Die lopen via het dubbele plaatwerk (kabelgoot achter de leuning) naar beneden en zijn vanuit de kofferbak niet te volgen. Doe daar verder ook geen (onnodige) moeite voor. Vermoed dat Piet het bij het rechte eind heeft (Volvo cd-speler) want de verlichting van de kofferbak is, evenals het derde remlicht in orde. Ik laat die losliggende stekker voor wat het is. Mijn in 2002 geïnstalleerde cd-wisselaar zit vast op het luikje van het linker bagagevak achter de wielkuip en heeft een zelfgetrokken voedingsdraad etc.
Dat ik er 18 jaar later een speciale voedingsaansluiting voor vind, notabene verborgen onder de hoedenplank, zonder dat daar in de documentatie iets over terug te vinden is? Puur toeval. Overigens, na alle moeite die ik moest doen om die stekker überhaupt te ontdekken, had ik bij aansluiting van mijn cd-wisselaar er toch voor gekozen om zelf een voedingsdraad te trekken... Trouwens, cd-wisselaar?? Anno 2020 alle muziek via bluetooth. Op mijn iPhone staan ruim 500 cd’s....
Adriaan
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jurriaan Nijkerk
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 2
11-10-2020 15:13 #1463413
door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic Mystery connector
Wanneer ik naar het bedradingsschema kijk (TP 31985/1) zie ik dat midden onder de hoedenplank de aansluiting 22 zit, dit zijn de remlichten, in dit geval de aansluiting van het extra remlicht. In dit schema gaat het om een geel/zwarte en een zwarte draad. de zwarte gaat naar de massa.
Nu beken ik eerlijk dat de genoemde technische publicatie op het bouwjaar 1991 betrekking heeft. Vandaar de kleurverschillen, misschien zit er op jongere modellen een relais tussen vanwege het relais voor melding van een defecte lamp.. Maar het is eenvoudig uit te proberen Sluit een meter aan en trap op het rempedaal. Een testlamp kan ook. En wie geen beschikking heeft over een tweede persoon, sluit er maar een luchthoorn op aan. Wanneer je dan getoeter hoort wanneer je op de rem trapt weet je dat dit inderdaad de aansluiting voor het derde remlicht is.
Let er bij het aansluiten op dat het niet te veel stroom trekt en de zekering molt. Heb je inmiddels al een aansluiting voor het derde remlicht gemaakt, dan kun je de aansluiting voor iets anders moois gebruiken.Zoals een oranje zwaailicht wanneer je op de rem trapt of een verlicht bord 'HO!' Of een geluidsopname "Hou je waffel, ik zag het echt wel... Je moet tenslotte een beetje creatief zijn...
Nu beken ik eerlijk dat de genoemde technische publicatie op het bouwjaar 1991 betrekking heeft. Vandaar de kleurverschillen, misschien zit er op jongere modellen een relais tussen vanwege het relais voor melding van een defecte lamp.. Maar het is eenvoudig uit te proberen Sluit een meter aan en trap op het rempedaal. Een testlamp kan ook. En wie geen beschikking heeft over een tweede persoon, sluit er maar een luchthoorn op aan. Wanneer je dan getoeter hoort wanneer je op de rem trapt weet je dat dit inderdaad de aansluiting voor het derde remlicht is.
Let er bij het aansluiten op dat het niet te veel stroom trekt en de zekering molt. Heb je inmiddels al een aansluiting voor het derde remlicht gemaakt, dan kun je de aansluiting voor iets anders moois gebruiken.Zoals een oranje zwaailicht wanneer je op de rem trapt of een verlicht bord 'HO!' Of een geluidsopname "Hou je waffel, ik zag het echt wel... Je moet tenslotte een beetje creatief zijn...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- noppen20
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 17
12-10-2020 10:15 #1463428
door noppen20
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Beantwoord door noppen20 in topic Welk bouwjaar/modeljaar gaat
Welk bouwjaar/modeljaar gaat het om?
Denk dat ik wel weet waar die stekker voor is
Denk dat ik wel weet waar die stekker voor is
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- ADRIAANB234FT
-
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 1
12-10-2020 10:18 #1463429
door ADRIAANB234FT
Beantwoord door ADRIAANB234FT in topic Startvraag
@ Jur: ”Maar het is eenvoudig uit te proberen Sluit een meter aan en trap op het rempedaal. Een testlamp kan ook”.
Het derde remlicht zit bij mijn 960 (‘93) standaard af fabriek aangesloten. De constructie van een en ander laat daar geen twijel over bestaan. Vraag me af of Volvo vanaf 1993 standaard een derde remlicht in de 900-serie monteerde. Zoniet, dan zou de stekker eventueel kunnen zijn bedoeld voor achteraf-montage. Maar dat zou bij de 960 dan ’dubbelop‘ zijn. Niet logisch uit economische oogpunt. Als je het voorafgaande ook hebt gelezen, zul je begrijpen waarom even simpel doormeten ondoenlijk is. Mijn startvraag stelde ik overigens uit nieuwsgierigheid. En die heeft Piet meer dan bevredigend beantwoord.
Bedankt voor alle reacties.
Adriaan
Het derde remlicht zit bij mijn 960 (‘93) standaard af fabriek aangesloten. De constructie van een en ander laat daar geen twijel over bestaan. Vraag me af of Volvo vanaf 1993 standaard een derde remlicht in de 900-serie monteerde. Zoniet, dan zou de stekker eventueel kunnen zijn bedoeld voor achteraf-montage. Maar dat zou bij de 960 dan ’dubbelop‘ zijn. Niet logisch uit economische oogpunt. Als je het voorafgaande ook hebt gelezen, zul je begrijpen waarom even simpel doormeten ondoenlijk is. Mijn startvraag stelde ik overigens uit nieuwsgierigheid. En die heeft Piet meer dan bevredigend beantwoord.
Bedankt voor alle reacties.
Adriaan
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Jerry Stam