Geen ontsteking.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-07-2020 20:15 #1109960 door V700 register
Geen ontsteking. is gemaakt door V700 register
Mijn volvo is er met opgehouden. Tijdens het rijden van het ene op het andere moment gedaan.

740 met ezk ontsteking. Carburatiemotor b230k

- Ik krijg geen vonk op mijn bougies. Ik krijg wel een vonk tussen de hoogspanningskabel van de bobijn en het blok.
- Nieuwe verdeler gestoken. De verdelerkap is ok.
- eindtrap en regeleenheid vervangen door geteste onderdelen
- stekker aan de verdeler lijkt ok. Kan ik die uitmeten ?
- de bobijn .... op aansluiting 15 meet ik 12volt, dat is die van contact als ik me niet vergis. De andere terminal, nr 1 is de massa ? Echter als ik daar de stekkertjes aftrek en meet tussen de aansluiting en het blok meet ik ook 12v ... is dit juist ?

Ik ben het spoor even bijster.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • noppen20
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-07-2020 10:49 #1462022 door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic -b23k? zal wel een b230k zijn
-b23k? zal wel een b230k zijn?
-ik krijg een vonk op mijn bougies. Zal wel géén vonk moeten zijn?

Bij een b230k is de weerstand tussen 1 en 15 0,6-0,9 ohm
Tussen 1 en hoogspanning is dit 6,5-9.0 ohm.


Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • noppen20
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-07-2020 10:53 #1462023 door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic Welke regeleenheid heb je er
Welke regeleenheid heb je er nu in zitten?
Voor de b230k:
1986 en ouder gebruiken de 1336506-9
1987 en later de 135196-3

Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-07-2020 11:07 #1462024 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic LITe
Ja sorry geen vonk..... woordje vergeten en b230k

Ik weet niet uit mijn hoofd wat de nr is van de regelunit onder het dashboard. Maar diegene die er nu inzit die heb ik werkend gedemonteerd uit DEZE auto om mijn reserve te testen die ik dan heb laten zitten. Dus daar zit het niet.

Ik heb gisteren nog een nieuwe verdelerkap en rotor gekocht alsook een nieuwe eindtrap/vonkversterker. Deze zijn met de nieuwe verdeler gekomen maar zijn naar mijn mening erg slecht van kwaliteit.... de drie vijsjes om hem te monteren zijn al vastgelopen in de bronzenbusjes waar ze doorlopen en eigenlijk toch al vrij hard ingebrand na nog geen 10.000km.

Over het monteren van de verdeler. Ik zet de eerste cilinder op BDP maar hoe weet ik dat ik mijn verdeler geen 180 graden verkeerd zet ?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • noppen20
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-07-2020 11:43 #1462027 door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic Krukas naar BDP draaien.
Krukas naar BDP draaien.
Met een lampje door de opening onder de oliedop schijnen, kijkend naar cilinder #1
Controleer dat de kleppen van #1 niet open staan (compressie slag)
Met de verdeler kap er af, controleer dat de rotor op de juist positie staat (cilinder #1)

Verdeler zelf kun je maar op 1 manier installeren door een offset van 2 armpjes die uit het midden staan van de as.






Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • noppen20
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-07-2020 11:55 #1462029 door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic Hall sensor al gecontroleerd?
Hall sensor al gecontroleerd?
Even motor starten, en kijken of je toerenteller in beweging komt.

www.volvoclub.org.uk/faq/ElectricalIgnit...#Testing_Hall_Sensor

Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Peter Beezemer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-07-2020 00:51 #1462059 door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Klopt.
Die offset zie je bijna niet, maar die belemmert verkeerde montage.
Ik heb die verdelers er altijd op gezet op de enige manier waarop ze op het asje schuiven zonder verder ergens op te letten.
Dan heb ik de motor dus ook niet getornd tussendoor. Dus Cil 1 op BDP zetten ook niet nodig dan. Zoals het eraf kwam gaat het er ook weer op. Anders lukt ook niet eens.
Hall-gever checken is een goede tip. En ook de drie draadjes naar de hall-gever checken, zijn kwetsbare dunne draadjes waarvan de isolatie (zeker bij de pré 88 modeljaren) het begeeft. (net zoals bij de rest van de motorkabelboom trouwens)

Was deze bijdrage nuttig ?

Klik hier voor ja
Klik hier voor nee

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-07-2020 13:26 #1462085 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dus... nieuwe verdeler met
Dus... nieuwe verdeler met kap en rotor gekocht. en hij doet het weer. Not amused na ergens tussen de 6000 en 10.000km. Nu wil hier wel iets kwijt over wie moet doorgaan als De referentie op Volvo 740 gebied in NL.

Ten eerste als mijn Volvo B230K niet 15 graden voorontsteking op 800t/m moet krijgen verbeter me dan maar dit staat in 2 verschillende werkplaatshandleidingen die ik heb. Nieuwe verdeler geïnstalleerd en ik geraak maar op 10 graden en dan kan ik de verdeler niet verder draaien. Ik meld dit en krijg volgende antwoorden / discussie:

" U hebt waarschijnlijk de spiebaan kapot gemaakt op de krukas waardoor de markering op de trillingsdemper niet juist staat ". Euh nee, mijn markering staan netje over elkaar op het BDP . Hoe kan ik dit in godsnaam kapot doen ? Die spie is ERG dik en ik weet zelf wel of ik kracht heb moeten zetten of niet die niet hoort. Dan heb ik voor de zekerheid met een verfstift een streep getrokken op demper van de buitenste ring naar de binnenste om te zien met de strobo of de rubber niet gescheurd is en de buitenste ring niet verdraaid als de motor draait. niet het geval.

Volgende: "15 graden ? ... dit moet 5 of 8 zijn volgens mij. Ik heb er al veel gemonteerd, nooit problemen. Zoals ik hier in het begin meld ... dit moet toch wel degelijk 15 graden zijn ?

En dan de oplossing die gegeven wordt: "Veil de banen in de verdeler uit zodat je hem verder kan draain" ... WTF ?

Dus oude verdeler er weer op en netjes op 15 graden samen met de nieuwe verdelerkap en rotor die bij de nieuwe verdeler zaten. Nu nog geen jaar verder houden die er gewoon met op en sta ik voor de eerste keer met mijn Volvo zonder een snelle fix langs de kant van de weg.

Nu zit de nieuwe verdeler er op omdat de oude toch begint te lekken langs zijn as. het plan is dat ik deze ga reviseren want het vertrouwen in die "ChinaCrap" is 0,0.

150€ down de drain + nog eens 70€ voor merkonderdelen.

Not Amused.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Reinier Verbeek
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
24-07-2020 16:17 #1462091 door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic Bosch met het goede nummer is niet meer leverbaar!?
Ik heb een B21A, die ook als een van de weinige Volvoos 15 graden hoort te hebben.

Een jaar of 15 geleden voor het aller-allerlaatst in Kuinre een vervanger kunnen scoren. Vrijwel alle ontstekingen (99%?) hebben 12 of 8 of 5. En er wordt door China natuurlijk alleen maar voor 99% gemaakt, niet voor 1%.

Wat er niet meer is kun je dus niet meer kopen, en ik meen dat ik destijds wel meer dan 150 Euro heb betaald voor een duidelijk gebruikt exemplaar.

Je zou geluk moeten hebben op en sloop, maar je stoot vaak je neus, misschien wel 99 keer?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-07-2020 16:47 #1462094 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Originel Bosch zijn nog
Originel Bosch zijn nog steeds te koop .... 350€.

Ik weet wel waar het foutloopt met deze verdeler. De signaal as zit op een as let tandjes. Zet dat een paar graden verkeerd en dit is het gevolg naar mijn mening. Ik heb wel geen zin om die er af te halen en er met te beginnen experimenteren.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD