Hulp gezocht bij elektra airco (ECC)
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-06-2020 10:51 #1461116
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic gefeliciteerd
Werkt op dezelfde manier zoals in mijn diesel uit 91 die net naar de sloop is gegaan. Ook zelfbouw in 1999.
Goed dat je nog een originele 760 fan voor de condensor hebt weten te scoren.
Deze werd in mijn diesel door de pressostaat gestuurd. Echter heeft maar een enkele keer gedraaid, niet nodig met visco fan. Is uiteindelijk vast komen te zitten en vervangen door een lichter vinnetje.
Goed dat je nog een originele 760 fan voor de condensor hebt weten te scoren.
Deze werd in mijn diesel door de pressostaat gestuurd. Echter heeft maar een enkele keer gedraaid, niet nodig met visco fan. Is uiteindelijk vast komen te zitten en vervangen door een lichter vinnetje.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jerry Stam (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-06-2020 11:19 #1461118
door Jerry Stam (GAST)
Beantwoord door Jerry Stam (GAST) in topic Dank
Ik leer snel, maar ben nog steeds geen elektro ster. Dus een plaatje doet voor mij al wonderen.
Jerry
Jerry
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-06-2020 12:08 #1461122
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic schema
- Jerry Stam (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-06-2020 13:09 #1461127
door Jerry Stam (GAST)
Beantwoord door Jerry Stam (GAST) in topic Dank
Heeft wel een beetje wat weg van de Deltamil relais die er al inzitten.
Dus misschien dat ik die kan hergebruiken.
Dus misschien dat ik die kan hergebruiken.
- Joost Ruizendaal
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
17-06-2020 20:55 #1461201
door Joost Ruizendaal
Beantwoord door Joost Ruizendaal in topic Dat zijn heel wat relais en
Dat zijn heel wat relais en verbindingen. Ik heb er maar eentje, mijn schakeling is ook wat simpeler.
De e-fan is "stand alone", d.w.z. krijgt geen signaal van de airco. Schakelen via de druksensor in de condensor is voldoende. De druk loopt immers alleen op als de compressor draait en vice versa.
Overigens is mijn schakeling exact hetzelfde als de originele zoals die ook in de officiële elektrische schema's van 1991 staat. Toen hadden ze ook dat luxe "2-snelheden relais" nog niet. En een simpel arbeidsrelais is ook nog eens goedkoper
De e-fan is "stand alone", d.w.z. krijgt geen signaal van de airco. Schakelen via de druksensor in de condensor is voldoende. De druk loopt immers alleen op als de compressor draait en vice versa.
Overigens is mijn schakeling exact hetzelfde als de originele zoals die ook in de officiële elektrische schema's van 1991 staat. Toen hadden ze ook dat luxe "2-snelheden relais" nog niet. En een simpel arbeidsrelais is ook nog eens goedkoper

- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-06-2020 09:33 #1461205
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic Relais
In het oude systeem zitten er twee om de recirculatieklepmotor te bedienen dmv omkering stroomrichting. Verder eentje compressor en eentje fan. Fan is ook standalone alleen de sensor zit in de pressostaat.
De mijne kwam uit een vroege 740 sloper.
De mijne kwam uit een vroege 740 sloper.
- Jerry Stam (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-07-2020 22:20 #1461845
door Jerry Stam (GAST)
Beantwoord door Jerry Stam (GAST) in topic Kabels
- Jerry Stam (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-07-2020 21:39 #1461852
door Jerry Stam (GAST)
Beantwoord door Jerry Stam (GAST) in topic Update
De stekkers rechtsonderin op de vorige foto zitten onder de schuine “steun” aan de bestuurderskant in de motorruimte. Ik heb ze daar vandaag netjes bijgeprikt. Van Alexander geleerd dat de compressor draad de draad is die op het motorblok in het steuntje zit. Van de week de nieuwe compressor monteren, de condensor, de droger en overal nieuwe rubbertjes. Dan zou ik er toch bijna moeten zijn
- Joost Ruizendaal
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-07-2020 20:47 #1461875
door Joost Ruizendaal
Beantwoord door Joost Ruizendaal in topic Let even op met die
Let even op met die voedingsdraad voor de compressor die daar al ligt. Die loopt niet door naar het interieur! Bij het schutbord zit 'ie opgeknoopt bij de kabelboom. Bedoeling is dat je de voedingsdraad vanaf het kachelhuis via de druksensor op de droger EN via de druksensor op de condensor, naar het stekkertje bij het schutbord leidt. Vervolgens kun je de compressor dan zo "inprikken" op de stekker die daar al ligt.
- Jerry Stam (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-07-2020 20:57 #1461876
door Jerry Stam (GAST)
Beantwoord door Jerry Stam (GAST) in topic Even voor de duidelijkheid
De groen rode draad loopt vanaf binnen bij de kacheldoorgang in het schutbord naar de motorruimte. Van daar naar de droger en wordt dan ingeplugd op de groen rode naar de stekker onder de de schuine steun aan de bestuurderszijde/ die gaat door naar de druksensor op de droger.
Maar waar ligt de opgeknoopte kabel van de compressor volgens jou dan precies?
Maar waar ligt de opgeknoopte kabel van de compressor volgens jou dan precies?
Moderators: Jerry Stam