Pieken op dagteller

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-04-2020 20:47 #1460162 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic ...
Hallo Volvisti

Ik heb een vervangende tellerunit. Da's niet het probleem. En het ligt ook niet aan het voorjaar, want toen ik het constateerde was het 's avonds zo koud dat de ruit niet wilde ontdooien (en da's vooral aan de binnenkant een probleem). Daarom zat ik in de auto met draaiende motor en daarom viel mij ook op, dat de teller "liep". Daarbij draaide het wielletje zo langzaam dat je aandachtig moest toekijken om te zien dat het draaide. Het zal dus allicht ook de kilometer teller aandrijven, maar zo lang wilde ik niet in de auto blijven zitten. Het was koud.

groetjes

Mathy

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Peter Beezemer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-04-2020 01:34 #1460166 door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Heb hier
eerder een topic gezien over dit euvel.
Weet het vrijwel zeker.
Misschien de zoekfunctie er eens op loslaten.

• Piet van der Plas
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-04-2020 07:24 #1460168 door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic Ik zou gewoon even met Erich
Ik zou gewoon even met Erich Technical Support bellen en om advies te vragen.
Beste kans dat het in de tellerbak zelf zit, een slechte condensator of zo.

Piet

• Jurriaan Nijkerk
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-04-2020 18:24 #1460192 door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic Dag en kilometerteller
Voor wat betreft een 940. De dagteller wordt net zoals de kilometerteller aangestuurd door impulsen van de gever op de achteras. Wat hier aan de hand is weet ik zo een twee drie niet.

Het zou kunnen liggen aan een sluiting op de print van de tellerbak. Je klokje loopt namelijk wel door zonder contact.. Zelf zou ik het in deze richting zoeken.

Testen? Jouw Tellerbak in een andere wagen aansluiten, piekt het dan nog dan weet je dat het in de tellerbak zit. En denk er aan, er zijn twee typen Yazaki, van vóór '93 en van ná 93.

Succes met deze ellende...

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-04-2020 23:42 #1460202 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Contact
Hallo Volvisti

Met Frans Erich heb ik al contact gehad. Hij heeft het fenomeen nog niet eerder gezien, maar vermoedt een slecht contact op de folie of een ontstoringscondensator bij de dynamo of bobine niet OK.

Vandaar dat ik hier nog eens navraag.

Maar ik zal binnenkort m'n reserveteller eens inbouwen.

groetjes

Mathy

• Jurriaan Nijkerk
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-04-2020 17:48 #1460229 door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic Tja Mathy
Frans denkt dezelfde richting uit als ik. Alleen vraag ik mij af een rimpelspanningkje van invloed kan zijn, de rimpelspanning bij een defecte ontstoorcondensator is namelijk zeer ver beneden de spanning die de dagteller normaal krijgt aangeboden en zal hooguit enkele millivolts zijn bij ca 800 pulsen per minuut. Maar zeg nooit nooit.

In eerste instantie zou ik daarom aan een foutje op de print denken.

Gelukkig ben je niet in België, daar zijn niet noodzakelijke verplaatsingen niet toegestaan. En wanneer men constateert dat je jezelf verplaatst, zelfs wanneer je stilstaat, dan zijn de patatten gaar... ;-)

• Jurriaan Nijkerk
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-04-2020 11:44 #1460298 door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic Even voor de helderheid
Bij de achteras worden de impulsen opgewekt die naat de snelheidsmeter gaan. Wanneer je epulsen simuleert zie je dat de snelheidsmeter een snelheid gaat aanwijzen. De dagteller gaat daar op mee lopen.

Stel nu dat de meter impulsen met een zeer lage frequentie binnen krijgt, bij voorbeeld vijf per seconde. Dan zal de naald net niet uitslaan, maar de dagteller gaat heel langzaam draaien. Je schreef al dat het bij stilstand en draaiende motor optreedt. Dan komen er bij draaiende motor impulsen binnen bij de meter.

Overigens heeft Erich een apparaat gebouwd dat pulsen afgeeft, hier controleert hij meters mee.

Ik vermoed dat het, ofwel een storing in de elektronica van de meter is, ofwel een storing die 'valse' pulsen op de signaaldraad veroorzaakt.

Misschien kan dit je op het goede spoor zetten. Ik denk verder, het is een interessant probleem. Ik ga ook maar eens naar de dagteller van de Dame kijken. ;-)

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-04-2020 18:38 #1460304 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Wat getalletjes
Hallo Volvisti

Ik heb het ooit gefilmd. In 4 minuten tijd komt er 200 meter bij. Da's in een uur tijd 3000 meter oftewel 3 km/h. Volgens Frans komt 120km/h overeen met 845Hz. 3km/h komt dus overeen met ongeveer 21,1 Hz.

Stationair toerental ligt in de buurt van 750 toeren per minuut of 12,5 toeren per seconde of 12,5 Hz. (Het gaat hierbij vooral om de order van grootte, dus of het toerental 600 of 900 toeren per minuut is maakt voor dit verhaal niet zo veel uit.) Een viertaktmotor heeft 1 vonk per 2 omwentelingen per cilinder (bij conventionele ontsteking), een viercilindermotor heeft dus 2 vonken per omwenteling. Is twee vonken per toer. De vonkfrequentie van een viercilinderviertaktmotor is dus bij 750 toeren 2 x 12,5 Hz = 25 Hz.

Ik zal straks nog even kijken in hoeverre "4 minuten = 200 meter" klopt.

Mocht daar een kleine meetfout in zitten en ervan uitgaande dat de dynamo niet met de snelheid van de krukas ronddraait, zou dit betekenen dat de rimpel van de ontsteking komt. Maar hoe komt ie van de ontsteking bij de teller?

groetjes

Mathy

• Yannic Nuijt
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-04-2020 20:47 #1460305 door Yannic Nuijt
Beantwoord door Yannic Nuijt in topic Toerenteller
De toerenteller krijgt “signaal” van de bobine en daar komt dus je ontsteking gerelateerde 25hz vandaan. En lijkt het er dus op dat dit signaal ergens in je bedrading of tellerbak spoken en bij je dag teller uit komt.

• Peter Beezemer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-05-2020 19:44 #1460567 door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Vraag is...
wat voor Yazaki teller er in 1993 was...?

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC