Buitentemperatuurmeter geen weergave
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-03-2020 22:02 #1109603
door V700 register
Buitentemperatuurmeter geen weergave is gemaakt door V700 register
Deze week heb ik een buitentemperatuurmeter geïnstalleerd in mijn 945 (bij 1997) en vandaag de sensor. Ik heb inmiddels begrepen dat bij een fout in de sensor of draadbreuk de waarde ‘-188’ wordt aangegeven.
Toen de sensor nog niet was aangesloten brandde het waarschuwingslampje voor vorst, maar het display, dat wel is verlicht, blijft leeg. Nadat ik de sensor had aangesloten brandde het lampje niet meer, maar nog geen weergave op de display. De display is niet rot.
Ik las een bericht van Mathy dat met beleid de unit is te openen. Wat te doen? Het gaat om een model met de zespolige stekker.
Groet,
Derk
Toen de sensor nog niet was aangesloten brandde het waarschuwingslampje voor vorst, maar het display, dat wel is verlicht, blijft leeg. Nadat ik de sensor had aangesloten brandde het lampje niet meer, maar nog geen weergave op de display. De display is niet rot.
Ik las een bericht van Mathy dat met beleid de unit is te openen. Wat te doen? Het gaat om een model met de zespolige stekker.
Groet,
Derk
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jurriaan Nijkerk
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-03-2020 23:06 #1459711
door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic Temperatuurmeter
Zoek een elektronisch vriendje. Of informeer bij Frans Erich. Ik weet hier niet zo veel van, maar weet wel dat je als leek vaak meer molt dan goed doet. In principe is alles te repareren.
Ik zal er eens induiken zo lang ik nog niet op de intensive care lig.
Ik zal er eens induiken zo lang ik nog niet op de intensive care lig.

- Jurriaan Nijkerk
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-03-2020 23:26 #1459712
door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic En toevallig...
Bij Elferink in Enter ligt een sensor, voor een tientje.
elferink.nl/Volvo/9-Serie/Temperatuursen...ten/Details/13006555
elferink.nl/Volvo/9-Serie/Temperatuursen...ten/Details/13006555
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-03-2020 13:14 #1459716
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic De sensor is nieuw (gekocht
De sensor is nieuw (gekocht bij Estate Services). Ik denk dat de sensor het wel doet en dat daarom het vorstlampje ook niet meer brandt. Ik vermoed dat het probleem ligt bij de aansturing van het display. Ik zal in ieder geval de weerstand opmeten bij de stekkerverbinding bij de tellerunit.
- Piet van der Plas
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-03-2020 14:08 #1459718
door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic Er zijn diverse versies van
Er zijn diverse versies van het temperatuurdisplay geleverd maar er zijn volgens mij altijd 5 draden: 2 draden naar de sensor, een draad naar aarde, een draad naar de plus en een draad naar de rheostaat.
Als de verlichting het doet en reageert op de rheostaat dan zijn de laatstgenoemde drie draden goed aangesloten.
Als het vorstwaarschuwingslampje weer gaat branden zodra je de sensor lostrekt dan lijkt het er op dat ook de display goed aangesloten is maar wel defect waardoor de cijfers niet zichtbaar worden.
Ik weet niet of er veel aan te repareren valt. Het kastje is op meerdere punten dichtgelijmd. Met een dunne schroevendraaier voorzichtig openwrikken, liefst bij kamertemperatuur anders is het plastic erg bros en breekbaar.
PIet
Als de verlichting het doet en reageert op de rheostaat dan zijn de laatstgenoemde drie draden goed aangesloten.
Als het vorstwaarschuwingslampje weer gaat branden zodra je de sensor lostrekt dan lijkt het er op dat ook de display goed aangesloten is maar wel defect waardoor de cijfers niet zichtbaar worden.
Ik weet niet of er veel aan te repareren valt. Het kastje is op meerdere punten dichtgelijmd. Met een dunne schroevendraaier voorzichtig openwrikken, liefst bij kamertemperatuur anders is het plastic erg bros en breekbaar.
PIet
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-03-2020 15:09 #1459719
door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Eentje meer
Hallo Piet
Er zijn meerdere versies van de temperatuurmeter. Die verschillen op details, maar de meeste versies hebben in totaal zes aansluitingen. Eén van de versies heeft er maar vijf.
groetjes
Mathy
Er zijn meerdere versies van de temperatuurmeter. Die verschillen op details, maar de meeste versies hebben in totaal zes aansluitingen. Eén van de versies heeft er maar vijf.
groetjes
Mathy
- Piet van der Plas
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-03-2020 17:14 #1459720
door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic Je hebt gelijk Mathy, Hierbij
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-03-2020 14:42 #1459725
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Gisteren heb ik voorzichtig
Gisteren heb ik voorzichtig de unit opengemaakt mbv het blad van een zakmes. Dat was goed te doen.
Ik kon niets vreemds ontdekken aan de elektronische componenten. Wel denk ik nu dat t schermpje toch rot is.
T ziet er alleen niet zo uit als op dit plaatje: volvo700vereniging.nl/node/3309 het display is vrijwel helemaal egaal. Echter de groenige kleur zoals te zien op t plaatje van Mathy is niet t zien, alleen aan de zijkant een klein beetje, de rest is donkerder (maar dan weer niet zo donker/zwart als op t fotootje in de link).
Verder valt op dat de verlichting niet reageert op de rheostaat. Ik zal de zekering 21 eens controleren. 14 had ik al gecontroleerd en die is in orde.
Ik kon niets vreemds ontdekken aan de elektronische componenten. Wel denk ik nu dat t schermpje toch rot is.
T ziet er alleen niet zo uit als op dit plaatje: volvo700vereniging.nl/node/3309 het display is vrijwel helemaal egaal. Echter de groenige kleur zoals te zien op t plaatje van Mathy is niet t zien, alleen aan de zijkant een klein beetje, de rest is donkerder (maar dan weer niet zo donker/zwart als op t fotootje in de link).
Verder valt op dat de verlichting niet reageert op de rheostaat. Ik zal de zekering 21 eens controleren. 14 had ik al gecontroleerd en die is in orde.
- Piet van der Plas
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-03-2020 15:11 #1459726
door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic Als de rheostaat het niet
Als de rheostaat het niet doet kan het toch ook zijn dat je een versie van het display hebt die niet in jouw auto hoort. Misschien gaat het daardoor ook met de voeding van het display mis.
Ik heb hier nog een schema van een versie voor de 960 uit 1994 en die is duidelijk anders. In bovenstaand schema gaat positie 1 naar de rheostaat en in onderstaand schema gaat positie 2 naar de rheostaat.
Het handigst is het denk ik als je even opgeeft welke kleuren de draden van jouw display hebben van positie 1 - 6.
In de 960MK2 van 1995 en later is een 5-draads display gebruikt. Daar heb ik geen aansluitschema van.
Ik heb hier nog een schema van een versie voor de 960 uit 1994 en die is duidelijk anders. In bovenstaand schema gaat positie 1 naar de rheostaat en in onderstaand schema gaat positie 2 naar de rheostaat.
Het handigst is het denk ik als je even opgeeft welke kleuren de draden van jouw display hebben van positie 1 - 6.
In de 960MK2 van 1995 en later is een 5-draads display gebruikt. Daar heb ik geen aansluitschema van.
- noppen20
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-03-2020 17:52 #1459731
door noppen20
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Beantwoord door noppen20 in topic 97-er heeft oorspronkelijk
97-er heeft oorspronkelijk een 6-draads aansluiting.
Maak even een fotootje van de stekker welke aan het displaykastje hangt.
En eventueel de contra-stekker van de auto waar deze op aansluit.
Aan de hand van de kleuren kan ik wel 1 en ander opzoeken
Maak even een fotootje van de stekker welke aan het displaykastje hangt.
En eventueel de contra-stekker van de auto waar deze op aansluit.
Aan de hand van de kleuren kan ik wel 1 en ander opzoeken
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Moderators: Jerry Stam