snelheidsmeter na achteraswissel
- Derk Wiegman
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-12-2019 21:33 #1458256
door Derk Wiegman
Beantwoord door Derk Wiegman in topic Dank je Piet.
Ik weet niet of ik de vraag ermee kan oplossen, maar ik heb voorlopig wel weer interessant leesvoer.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-12-2019 10:52 #1458261
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic signaal - meter - ABS
De snelheidsmeter krijgt het pulse signaal van de achteras en geeft een ABS signaal als output door aan de ABS unit.
Met wijziging van de ABS unit kan het signaal van de meter ook gewijzigd zijn maar misschien ook niet.
Bij de yazaki tellers zie je ook verschillende nummers voor de meters door de bouwjaren heen. Het meterhuis heeft ook verschillende nummers voor met of zonder ECC en/of ABS, en benzine/diesel. De meters zelf hebben wel allemaaal een aansluiting voor ECC en ABS.
Er zijn dus ruimere uitwisselingsmogelijkheden. Kwestie van uitproberen en soms wat aanpassen.
volvo700vereniging.nl/electro/kilometert...-swap-yazaki-na-1990
Met wijziging van de ABS unit kan het signaal van de meter ook gewijzigd zijn maar misschien ook niet.
Bij de yazaki tellers zie je ook verschillende nummers voor de meters door de bouwjaren heen. Het meterhuis heeft ook verschillende nummers voor met of zonder ECC en/of ABS, en benzine/diesel. De meters zelf hebben wel allemaaal een aansluiting voor ECC en ABS.
Er zijn dus ruimere uitwisselingsmogelijkheden. Kwestie van uitproberen en soms wat aanpassen.
volvo700vereniging.nl/electro/kilometert...-swap-yazaki-na-1990
- noppen20
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-12-2019 13:15 #1458265
door noppen20
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Beantwoord door noppen20 in topic @Adrian; volgens mij klopt
@Adrian; volgens mij klopt het voor latere modellen dat de snelheidsmeter een signaal aan de ABS doorgeeft. Volgens mij vanaf het moment dat ABS standard werd, oude modellen echter niet.
Volgens het bedradingsschema voor een 740 (1988) uit TP31085 (Bedankt Piet!) gaat het signaal eerst door iets wat "converter, speedometer signal" genoemd wordt.
In TP30838 wordt deze "ABS signal converter" genoemd. Daarna gaat deze pas naar de ABS en Snelheidsmeter.
Wanneer ik op volvopartswebstore.com zoek naar een "speedometer" voor een 740 krijg ik maar 3 versies te zien. VDO, Yazaki en een UK model tot 1984. Geen varianten op wel/géén ABS dus.
Alles wijst er dus op dat (voor dit model/jaar) de snelheidsmeter werkt met 12-pulsen.
ABS heeft een 48 (of 96) signaal nodig.
Daar is de "converter, speedometer signal" dan weer voor... die zet het signaal om van 48 naar 12 pulsen voor de snelheidsmeter, en laat de 48 pulsen door voor ABS.
Wisselen van meter heeft dus waarschijnlijk geen zin....die verwacht gewoon 12 pulsen.
Ja kan zo'n converter-kastje van een ABS model ergens op de kop tikken die het signaal omzet en er tussen zet.
Volgens het bedradingsschema voor een 740 (1988) uit TP31085 (Bedankt Piet!) gaat het signaal eerst door iets wat "converter, speedometer signal" genoemd wordt.
In TP30838 wordt deze "ABS signal converter" genoemd. Daarna gaat deze pas naar de ABS en Snelheidsmeter.
Wanneer ik op volvopartswebstore.com zoek naar een "speedometer" voor een 740 krijg ik maar 3 versies te zien. VDO, Yazaki en een UK model tot 1984. Geen varianten op wel/géén ABS dus.
Alles wijst er dus op dat (voor dit model/jaar) de snelheidsmeter werkt met 12-pulsen.
ABS heeft een 48 (of 96) signaal nodig.
Daar is de "converter, speedometer signal" dan weer voor... die zet het signaal om van 48 naar 12 pulsen voor de snelheidsmeter, en laat de 48 pulsen door voor ABS.
Wisselen van meter heeft dus waarschijnlijk geen zin....die verwacht gewoon 12 pulsen.
Ja kan zo'n converter-kastje van een ABS model ergens op de kop tikken die het signaal omzet en er tussen zet.
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
- Piet van der Plas
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-12-2019 08:33 #1458280
door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic Op pagina 16 van TP-31085
Op pagina 16 van TP-31085 wordt bevestigd dat in 1988 96 pulsen worden gebruikt en vanaf 1989 48 pulsen.
Op pagina 20 staat het schema van een 740 uit 1988 en daarin is inderdaad een pulse converter voor de snelheidsmeter opgenomen.
Op pagina 26 staat het schema voor een 740 uit 1989 en daar is de converter weer verdwenen.
Dus zou je dan verwachten dat ze vanaf 1989 een andere snelheidsmeter zijn gaan gebruiken die met 48 pulsen kan omgaan. Maar als ik dan naar de onderdeelnummers van de snelheidsmeter in 1988 en 1989 kijk zijn die hetzelfde. Vreemd.
Er zijn wel universele pulsdelers te koop: <a href=" www.dakotadigital.com/index.cfm/page/pty...mode=prod/prd126.htm ">Pulsdeler
Piet
Op pagina 20 staat het schema van een 740 uit 1988 en daarin is inderdaad een pulse converter voor de snelheidsmeter opgenomen.
Op pagina 26 staat het schema voor een 740 uit 1989 en daar is de converter weer verdwenen.
Dus zou je dan verwachten dat ze vanaf 1989 een andere snelheidsmeter zijn gaan gebruiken die met 48 pulsen kan omgaan. Maar als ik dan naar de onderdeelnummers van de snelheidsmeter in 1988 en 1989 kijk zijn die hetzelfde. Vreemd.
Er zijn wel universele pulsdelers te koop: <a href=" www.dakotadigital.com/index.cfm/page/pty...mode=prod/prd126.htm ">Pulsdeler
Piet
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-12-2019 08:55 #1458281
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic Pulserad in het dif
Om voor de yazaki teller van mijn 740 de uitwisselbaarheid te onderzoeken, heb ik de difs in Vadis bekeken. Tot 91 kwam ik alleen maar 12 pulse rads tegen. Vanaf 91 alleen maar 48 pulse.
De vraag in dit draadje is nl de uitwisselbaarheid van de snelheidsmeter.
ABS vind ik overigens geen betrouwbare assistentie in onze auto's. Je kunt blijven sturen maar de remwerking wordt te sterk onderdrukt. Maar dat terzijde.
De vraag in dit draadje is nl de uitwisselbaarheid van de snelheidsmeter.
ABS vind ik overigens geen betrouwbare assistentie in onze auto's. Je kunt blijven sturen maar de remwerking wordt te sterk onderdrukt. Maar dat terzijde.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-01-2020 12:25 #1458685
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic niet wat TS wil maar misschien opl voor anderen
www.bneshop.com/collections/700-900-volv...1-speed-sensor-strip
Uit het draadje over het verstevigde subframe
Uit het draadje over het verstevigde subframe
Moderators: Jerry Stam