snelheidsmeter na achteraswissel
- Derk Wiegman
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-12-2019 23:26 #1109328
door Derk Wiegman
snelheidsmeter na achteraswissel is gemaakt door Derk Wiegman
Ik ben bezig met de voorbereiding van een achteras wissel, maar nu doet zich het probleem voor dat mijn huidige achteras een 12 puls rad heeft en de beoogde vervanger een 48 puls rad. Ik heb inmiddels alle posts en de commentaren m.b.t. dit onderwerp gelezen, maar voor mij blijft één zaak nog onduidelijk. Als ik de achteras vervang kan ik dan mijn huidige snelheidsmeter vervangen door een exemplaar uit een 740 met ABS? Ik heb begrepen dat de 740 ABS modellen een 48 tands pulsrad hebben. Of gooit de ECU eventueel nog roet in het eten? Is er iemand die hier ervaring mee heeft?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- noppen20
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 17
11-12-2019 10:46 #1458129
door noppen20
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Beantwoord door noppen20 in topic Gewoon het gatenpatroon
Gewoon het gatenpatroon aanpassen van 48 naar 12 tanden.
Is eerder al wat over geschreven... moet even zoeken waar dat ook alweer stond
Is eerder al wat over geschreven... moet even zoeken waar dat ook alweer stond
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- noppen20
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 17
11-12-2019 10:48 #1458130
door noppen20
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Beantwoord door noppen20 in topic Zie link:
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-12-2019 14:32 #1458139
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Snelheidsmeters uitwisselen
Snelheidsmeters uitwisselen is ook een hele puzzel bij een 740: er zijn twee verschillende fabrikanten (VDO en Yazaki), diesel-tellers, bezninetellers, bouwjaarverschillen... Dus wat Noppen zegt is de gemakkelijke oplossing.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Derk Wiegman
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-12-2019 17:07 #1458155
door Derk Wiegman
Beantwoord door Derk Wiegman in topic Dank voor de reactie, maar dat was mijn vraag niet.
Zoals ik al aangaf heb ik alle info m.b.t. de achteras/snelheids perikelen op deze site maar ook op de buitenlandse fora al gelezen, maar nergens kom ik de oplossing van de snelheidsmeter wissel tegen. Overigens is de oplossing om het sensorwiel aan te passen redelijk simpel als het om een kooi gaat, maar als het een massief wiel betreft (zoals in mijn geval), dan is het wegslijpen van 36 tanden (inclusief de vervuiling van het diff) nog geen sinecure.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
16-12-2019 10:28 #1458200
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Als je een snelheidsmeter
Als je een snelheidsmeter-wissel wilt uitvoeren, dan is het handig als je hier post wat voor 740 je nu hebt, welk bouwjaar, en liefst welke snelheidsmeter (een fotootje van de voorkant helpt al, maar achterop de unit staat het precies).
Er zijn teveel verschillen om je in het algemeen een goed advies te kunnen geven.
Er zijn teveel verschillen om je in het algemeen een goed advies te kunnen geven.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Peter Beezemer
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 1
17-12-2019 00:07 #1458218
door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Maar dat
Zou dan impliceren Willem, dat er 740's zijn geweest met tellers die op 48 tanden "lopen" . Zijn die er geweest ?
Misschien de laatste types ?
Misschien de laatste types ?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Derk Wiegman
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-12-2019 23:53 #1458245
door Derk Wiegman
Beantwoord door Derk Wiegman in topic VDO
Hallo Willem,
Het betreft en 744 uit 88 met een VDO klokkenwinkel en een 12 puls achteras. Voor zover ik heb kunnen achterhalen hebben de 740 modellen met ABS een 48 puls achteras ( blijkbaar alle modellen met ABS). Als dat het geval is lijkt het mij niet ingewikkeld om de snelheidsmeter (of desnoods de hele klokkenwinkel) over te zetten.
Of zie ik nu toch iets over het hoofd?
Overigens heb ik nog nooit gehoord dat iemand problemen kreeg met de snelheids aanwijzing na het wisselen van het klokkenspul van een auto met ABS naar een exemplaar zonder ABS, of andersom. Dit vind ik wel vreemd.
Het betreft en 744 uit 88 met een VDO klokkenwinkel en een 12 puls achteras. Voor zover ik heb kunnen achterhalen hebben de 740 modellen met ABS een 48 puls achteras ( blijkbaar alle modellen met ABS). Als dat het geval is lijkt het mij niet ingewikkeld om de snelheidsmeter (of desnoods de hele klokkenwinkel) over te zetten.
Of zie ik nu toch iets over het hoofd?
Overigens heb ik nog nooit gehoord dat iemand problemen kreeg met de snelheids aanwijzing na het wisselen van het klokkenspul van een auto met ABS naar een exemplaar zonder ABS, of andersom. Dit vind ik wel vreemd.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- noppen20
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 17
19-12-2019 13:45 #1458248
door noppen20
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Beantwoord door noppen20 in topic Over de jaren heen is het ABS
Over de jaren heen is het ABS systeem veel en vaak veranderd.
Zo ook de manier waarop omgegaan werd met het signaal van de achteras.
Soms ging het door een "ABS signal converter", soms rechtstreeks met 1 draad richting de tellerbak, soms met 2 draden, soms met 2 draden waarvan 1 eerst door de "ABS control module" ging........
Buiten de 12 en 48 puls achteras is er ook nog een variant (ik meen in 1988) met 96 pulsen geweest.
Handig zou zijn als je greenbook TP30838 zou hebben.
Hierin staat het ABS systeem uitvoering in beschreven.
Er zweeft een variant op internet rond, maar deze heeft maar een kwart van de totale bladzijdes en uiteraard ontbreekt hieruit de info voor een 740 uit 1988.
Met alle wijzigingen in het signaal naar de snelheidsmeter toe lijkt me niet dat je straffeloos elk exemplaar (uit een ander bouwjaar) zomaar uit kan wisselen. Dat snelheidsmeters binnen het zelfde jaar, ongeacht wel/geen ABS, hetzelfde zijn zou nog wel kunnen maar bewijs of waterdichte onderbouwing hiervoor ontbreekt.
Zo ook de manier waarop omgegaan werd met het signaal van de achteras.
Soms ging het door een "ABS signal converter", soms rechtstreeks met 1 draad richting de tellerbak, soms met 2 draden, soms met 2 draden waarvan 1 eerst door de "ABS control module" ging........
Buiten de 12 en 48 puls achteras is er ook nog een variant (ik meen in 1988) met 96 pulsen geweest.
Handig zou zijn als je greenbook TP30838 zou hebben.
Hierin staat het ABS systeem uitvoering in beschreven.
Er zweeft een variant op internet rond, maar deze heeft maar een kwart van de totale bladzijdes en uiteraard ontbreekt hieruit de info voor een 740 uit 1988.
Met alle wijzigingen in het signaal naar de snelheidsmeter toe lijkt me niet dat je straffeloos elk exemplaar (uit een ander bouwjaar) zomaar uit kan wisselen. Dat snelheidsmeters binnen het zelfde jaar, ongeacht wel/geen ABS, hetzelfde zijn zou nog wel kunnen maar bewijs of waterdichte onderbouwing hiervoor ontbreekt.
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Piet van der Plas
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-12-2019 17:05 #1458252
door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic TP-30838
TP-31685
<a href="
www.pscvdplas.com/s/oB2I9i7FK3kDGpb
">TP-30838
<a href=" www.pscvdplas.com/s/2TY8hkseFbTVPX2 ">TP-31685
<a href=" www.pscvdplas.com/s/2TY8hkseFbTVPX2 ">TP-31685
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Jerry Stam