Elektrische issues icm tellerbak
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
16-09-2019 20:01 #1109134
door V700 register
Elektrische issues icm tellerbak is gemaakt door V700 register
Momenteel heb ik volgende problemen met de elektra in mijn 940:
- De laadspanning tijdens stationair lopen is slechts 11.5V terwijl er een zo goed als nieuwe Bosch dynamo is gemonteerd (zie foto). De spanning op de dynamo is ietsje hoger dan bij de accu gemeten, maar nog steeds dik onder de 12V. Er is wel een nieuwe draad gemonteerd van de dynamo naar de accu. Deze lijkt mij aan de dunne kant maar wordt verder niet warm.
- Diverse metertjes in de tellerbak werkt niet goed. Toerenteller, snelheidsmeter, benzinemeter, temperatuurmeter en waarschuwingslampjes gaan niet aan bij het op contact zetten en starten van de motor. De cruise control doet het dan ook niet.
De klok en het lampje voor de gordel doen het wel vrolijk.
Gister tijdens een lange rit floepte de tellerbak wel weer spontaan aan.
Ik heb een vermoeden dat het een en ander aan elkaar gerelateerd is.
Overigens heb ik wel afgelopen weekend 200km gereden zonder problemen. Het probleem lijkt dus niet altijd op te treden.
Wat ik al gecontroleerd heb:
- Accupolen en kabels gecontroleerd op slecht contact. Leek allemaal in orde.
- Gevoeld of kabels en elektrische onderdelen te warm worden en dus te hoge weerstand hebben. Was niet het geval.
- Geprobeerd om de tellerbak uit het dashboard te krijgen om deze te controleren maar dit lukte ook niet. De clipjes aan de zijkant bleven maar blokkeren.
Wie zou mij hier bij kunnen helpen?
- De laadspanning tijdens stationair lopen is slechts 11.5V terwijl er een zo goed als nieuwe Bosch dynamo is gemonteerd (zie foto). De spanning op de dynamo is ietsje hoger dan bij de accu gemeten, maar nog steeds dik onder de 12V. Er is wel een nieuwe draad gemonteerd van de dynamo naar de accu. Deze lijkt mij aan de dunne kant maar wordt verder niet warm.
- Diverse metertjes in de tellerbak werkt niet goed. Toerenteller, snelheidsmeter, benzinemeter, temperatuurmeter en waarschuwingslampjes gaan niet aan bij het op contact zetten en starten van de motor. De cruise control doet het dan ook niet.
De klok en het lampje voor de gordel doen het wel vrolijk.
Gister tijdens een lange rit floepte de tellerbak wel weer spontaan aan.
Ik heb een vermoeden dat het een en ander aan elkaar gerelateerd is.
Overigens heb ik wel afgelopen weekend 200km gereden zonder problemen. Het probleem lijkt dus niet altijd op te treden.
Wat ik al gecontroleerd heb:
- Accupolen en kabels gecontroleerd op slecht contact. Leek allemaal in orde.
- Gevoeld of kabels en elektrische onderdelen te warm worden en dus te hoge weerstand hebben. Was niet het geval.
- Geprobeerd om de tellerbak uit het dashboard te krijgen om deze te controleren maar dit lukte ook niet. De clipjes aan de zijkant bleven maar blokkeren.
Wie zou mij hier bij kunnen helpen?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Lex Stax
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
16-09-2019 20:54 #1456623
door Lex Stax
Beantwoord door Lex Stax in topic Wat versta je onder een “zo
Wat versta je onder een “zo goed als nieuwe” dynamo?
Heb je getest of ie goed is of niet?
Heb je getest of ie goed is of niet?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
16-09-2019 21:04 #1456624
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Zo goed als nieuw op basis
Zo goed als nieuw op basis van het uiterlijk van de dynamo. Ik heb de auto net in bezit maar bezit geen factuur wanneer deze gemonteerd is.
Na verdere research op het internet heb ik gelezen dat het stroom waarschuwingslampje op het dashboard de dynamo aan stuurt. Is dit juist?
Na verdere research op het internet heb ik gelezen dat het stroom waarschuwingslampje op het dashboard de dynamo aan stuurt. Is dit juist?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Yannic Nuijt
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 2
16-09-2019 21:38 #1456625
door Yannic Nuijt
Beantwoord door Yannic Nuijt in topic Koolborstels
Wat betreft het waarschuwingslampje kan ik je niet helpen wat betreft je theorie.
Maar klinkt mij toch wel op een slechte dynamo/koolborstels aangezien je bij de dynamo ook al een lage spanning meet en je geen historie van de dynamo hebt.
volvo700vereniging.nl/node/37303 Check dit topic even voor hoe je deze checkt enzo.
Maar klinkt mij toch wel op een slechte dynamo/koolborstels aangezien je bij de dynamo ook al een lage spanning meet en je geen historie van de dynamo hebt.
volvo700vereniging.nl/node/37303 Check dit topic even voor hoe je deze checkt enzo.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
16-09-2019 21:39 #1456626
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Zijn de koolborstels
Zijn de koolborstels/spanningsregelaar nog goed? De tellerbak los krijgen is een koud kunstje als je maar een schroevendraaier gebruikt die echt dun genoeg is, ik heb er ook lang mee lopen stoeien voor ik doorhad hoe dun die echt moet zijn. Wat betreft dashboard verlichting die slecht werkt, dat heeft mijn Truus ook maar ik schaar het voorlopig maar onder de noemer ‘karakter’

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Gerben Mol
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
16-09-2019 22:11 #1456627
door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Klopt.
Het tellerbak accu/dynamo lampje slingert de dynamo aan. Zonder dat lampje zal 'ie niet veel doen.
Je kunt nog wel eens proberen flink gas te geven (5000rpm) soms wil de dynamo zichzelf dan wel bekrachtigen en gaat ie laden.
Groeten,
Gerben
Je kunt nog wel eens proberen flink gas te geven (5000rpm) soms wil de dynamo zichzelf dan wel bekrachtigen en gaat ie laden.
Groeten,
Gerben
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
16-09-2019 22:46 #1456628
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Tellerbak
Bedankt voor het meedenken so far. Ik heb de tellerbak er nu wel uit kunnen krijgen door met een inbussleutel ipv schroevendraaier de klem opzij te drukken. Volgende stap is om de elektra van de tellerbak na te lopen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
17-09-2019 10:20 #1456633
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dynamo
De dynamo zelf is verdachte nummer 1, lijkt mij. Als de laadspanning iets hoger is dan de accuspanning doet de dynamo wel iets. Er is dus een (klein) magnetisch veld wat genoeg zou moeten zijn om de dynamo "wakker" te maken.
Het is een kleine moeite om de dynamo te demonteren en even laten doormeten door een gespecialiseerd bedrijf. Ik weet net waar je woont, maar in het midden van het land weet ik wel een goeie. Maar misschien zie je als je de koolborstels bekijkt ook al wel genoeg...
Het is een kleine moeite om de dynamo te demonteren en even laten doormeten door een gespecialiseerd bedrijf. Ik weet net waar je woont, maar in het midden van het land weet ik wel een goeie. Maar misschien zie je als je de koolborstels bekijkt ook al wel genoeg...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Floris Schropp
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
17-09-2019 11:10 #1456634
door Floris Schropp
Beantwoord door Floris Schropp in topic je schrijft:
je schrijft:
---
Diverse metertjes in de tellerbak werkt niet goed. Toerenteller, snelheidsmeter, benzinemeter, temperatuurmeter en waarschuwingslampjes gaan niet aan bij het op contact zetten en starten van de motor.
--
dat moet ook gebeuren met een zo goed als lege accu en is onafhankelijk van de dynamo. als dat niet gebeurt en dus je acculampje ook niet brandt is de kans groot dat de veldwikkeling van de dynamo niet bekrachtigd wordt (de stroom hiervoor stroom inderdaad ook door dat acculampje in je dashboard) en daarom geen voldoende spanning kan maken om de accu bij te laden.
Eerst uitvogelen waarom je dashboard niet oplicht bij contact. Misschien is je contactslotschakelaar wel slecht.
---
Diverse metertjes in de tellerbak werkt niet goed. Toerenteller, snelheidsmeter, benzinemeter, temperatuurmeter en waarschuwingslampjes gaan niet aan bij het op contact zetten en starten van de motor.
--
dat moet ook gebeuren met een zo goed als lege accu en is onafhankelijk van de dynamo. als dat niet gebeurt en dus je acculampje ook niet brandt is de kans groot dat de veldwikkeling van de dynamo niet bekrachtigd wordt (de stroom hiervoor stroom inderdaad ook door dat acculampje in je dashboard) en daarom geen voldoende spanning kan maken om de accu bij te laden.
Eerst uitvogelen waarom je dashboard niet oplicht bij contact. Misschien is je contactslotschakelaar wel slecht.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
17-09-2019 11:13 #1456635
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Revisie?
Enkele maanden geleden kocht ik een 940'97 met ongeveer 340dk. Niet de eerste keer dat ik een 740/940 met een dergelijke kilometrage aanschafte. Het eerste wat ik deed was de dynamo inspecteren, en ja hoor: koperen sleepringen zo goed als op! Dat was al zeker de vierde auto met over 300dk die dat vertoonde. Ik zou in ieder scenario de dynamo laten reviseren (sleepringen, gelijkrichter, lagers) omdat je dan in principe 20jr/300dk geen zorgen meer hebt, behalve borstels iedere pakweg 100dk. Ik heb het reviseren zelf gedaan, de onderdelen waren goedkoop (lagers ca. 5 p/s, sleepring 11, gelijkrichter-borstels 20). Bij dit type gaat de sleepring wel makkelijk stuk bij het monteren, ik had een tweede nodig, en je moet solderen. Woon je in NH boven het NZkanaal dan weet ik een goed bedrijf in Alkmaar dat het gegarandeerd goed doet. Ik heb trouwens met het rijden met slecht ladende 7-900's in het verleden ook vaak allerlei rare verschijnselen in de tellerbak gehad.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Jerry Stam