Accu laden aangepast!

  • Lex Stax
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-06-2019 20:39 #1455066 door Lex Stax
Beantwoord door Lex Stax in topic Volkomen ontladen vindt geen
Volkomen ontladen vindt geen enkele accu fijn.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Reinier Verbeek
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
09-06-2019 22:14 #1455068 door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic van het net over onderhoudsvrij
Dus in beginsel wordt er volgen onderstaande beweringen gedurende de totale levensduur minder water verbruikt dan de marge die er in zit. Dat is wel een beetje afhankelijk van hoe je laadt. ik zou hem dan lekker op 14.4 laten laden, maar het blijft een keuze, accu op doordat het water op is, of accu op omdat ie niet voldoende doorgeladen is. Als je deze accu met 14.8 laadt zou ik de sticker er afhalen en af en toe water bijvullen. Inderdaad gewone loodacuu's laadt je (en onze Volvo dynamo's) met een maximale spanning van 14.4. en wat ik dan vroeger deed is nog een paar uur druppel laden op 14.8. en tijdig water bijvullen. De AGM waar Ton het over heeft laadt je in ieder geval op 14.8 voor het beste resultaat en kun je geen water bij doen.

Het internet stelt:

Begin jaren 70 van de vorige eeuw werd voor het eerst het antimoon vervangen door calcium. Accu's met calcium in zowel de positieve als de negatieve platen hebben als belangrijkste voordelen:

Geringe waterconsumptie (<1g/Ah Ce) Dat is zo gering dat de oorspronkelijke hoeveelheid elektrolyt voldoende is voor de gehele technische levensduur. Dit heeft ertoe geleid dat veel fabrikanten de vuldoppen achterwege laten en slechts een ladingsindicator plaatsen. De term gesloten onderhoudsvrij (Sealed Maintenance Free, SMF) kan tot verwarring leiden met AGM of Gel accu's. De elektrolyt is in dit type accu's echter niet geïmmobiliseerd. Bij lading zal water en zuurstof aan het vloeibaar elektrolyt ontsnappen en explosief knalgas vormen.
Lange standtijd door geringe zelfontlading. Een volledig geladen Ca/Ca accu zal na meer dan een jaar nog steeds voldoende startcapaciteit hebben.
Lage interne weerstand. Dat betekent dat de Ca/Ca accu niet alleen snel lading kan afgeven (lees: hoge startstroom) maar ook snel lading kan opnemen. De lage interne weerstand van de calcium accu heeft ook een keerzijde: bij zwaar cyclisch gebruik zal de ontlading heftige reacties aan de positieve plaat veroorzaken die de levensduur ernstig bekorten.

De loodcalciumlegering is zachter dan antimoonlegering. Deze eigenschap maakt het mogelijk accuplaten te stansen uit een loodstrip. Het resultaat is een geperforeerde of geslagen plaat die sneller en goedkoper kan worden vervaardigd dan de traditionele, gegoten plaat, maar desondanks een goed houvast biedt aan de actieve massa.
Loodcalciumaccu's kunnen uitsluitend gevuld en geladen worden geproduceerd. In vergelijkende grafieken en tabellen is de aanduiding PbCa/PbCa of Ca/Ca.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Piet van der Plas
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-06-2019 22:31 #1455069 door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic Dave Barton verkoopt
Dave Barton verkoopt spanningsregelaars met instelbare uitgangsspanning tot ca. 15 Volt voor de Bosch dynamo's..



<a href=" www.240turbo.com/AdjustableVoltage.html "> www.240turbo.com/AdjustableVoltage.html



Piet


Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD