Accu laden aangepast!
- Bas Walhof
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-06-2019 19:57 #1108908
door Bas Walhof
Accu laden aangepast! is gemaakt door Bas Walhof
Hallo,
Ik heb een onderhoudsvrije accu in mijn auto.
Dat betekent dat ik geen dopjes zie om los te draaien.
Klopt het dan dat ik deze kan aansluiten op een lader en kan opladen zonder verder iets te doen aan de accu?
Er kan niks “overkoken”?
En hoe lang mag ik laden?
Ik heb een heel oude lader die misschien niet automatisch afslaat.
Graag asap reactie
.
Bedankt alvast.
Groet, Bas
Ik heb een onderhoudsvrije accu in mijn auto.
Dat betekent dat ik geen dopjes zie om los te draaien.
Klopt het dan dat ik deze kan aansluiten op een lader en kan opladen zonder verder iets te doen aan de accu?
Er kan niks “overkoken”?
En hoe lang mag ik laden?
Ik heb een heel oude lader die misschien niet automatisch afslaat.
Graag asap reactie
.
Bedankt alvast.
Groet, Bas
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Lex Stax
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-06-2019 20:15 #1455024
door Lex Stax
Beantwoord door Lex Stax in topic Ga een uurtje rijden met de
Ga een uurtje rijden met de auto en start je auto met startkabels.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-06-2019 22:23 #1455026
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Juiste lader.....
Ik zou er geen ouderwetse acculader op aansluiten.
Als je je accu wilt opladen gebruik dan de juiste acculader voor de juiste accu.
Met een ouderwetse acculader kun je de accu ook om zeep helpen.
Zelf heb ik de CTEK MXS 5.0
Prima ding. Aangeschaft voor de camper, maar ook prima voor de auto en grasmaaier.
Als je je accu wilt opladen gebruik dan de juiste acculader voor de juiste accu.
Met een ouderwetse acculader kun je de accu ook om zeep helpen.
Zelf heb ik de CTEK MXS 5.0
Prima ding. Aangeschaft voor de camper, maar ook prima voor de auto en grasmaaier.
- Bas Walhof
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-06-2019 09:18 #1455030
door Bas Walhof
Beantwoord door Bas Walhof in topic ... hoe zit het met
De onderhoudsvrije accu?
Met een ander type moet je dopjes eraf draaien.
Bij deze zie ik geen dopjes of een klep die eraf kan.
Kan niet, dus niet nodig?
Met een ander type moet je dopjes eraf draaien.
Bij deze zie ik geen dopjes of een klep die eraf kan.
Kan niet, dus niet nodig?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-06-2019 09:37 #1455031
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Niet......
Volgens mij komt dat bijna niet meer voor, een accu die je moet bijvullen met gedestileerd water.
- Reinier Verbeek
-
- Senior lid
-
Minder
Meer
09-06-2019 10:38 #1455032
door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic Dopjes onder de sticker?
Onderhoudsvrije accus bestaan nog niet. En als je geen li-ionaccu hebt zit er zuur in en verdampt er altijd iets aan water of gel. Voor de portemonnee van de producent en de handelaar is het fijn geen onderhoud aan te doen. Maar als je het merkt dat het had gemoeten is het meestal al te laat.
- Ton Visser (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-06-2019 11:08 #1455033
door Ton Visser (GAST)
Beantwoord door Ton Visser (GAST) in topic AGM
Wij hebben hier in Zweden nu al een paar jaar een AGM accu. Voorheen hadden we een semi tractie accu, twee keer zo groot in afmeting, een oude bus accu.
Deze AGM accu is veel kleiner maar wel aardig aan het gewicht en 130 Ah.
Sinds we hem hebben staat de regelunit eigenlijk alleen maar op 100%
Onder gunstige omstandigheden is er ongeveer 12 A laadstroom, vandaag is er bewolking en geeft hij hij 1 A laadstroom
Waarbij die 12 A laadstroom datgene is wat de zonnepanelen leveren, vaak gaat er dan ook maar een paar A naar de accu, vol is dan vol.
AGM is een nieuwe ontwikkeling op accugebied en in vele situaties toepasbaar. En ik zou niet weten hoe de accu te onderhouden anders dan gedurende de winter thuis een keer laden, hier doet hij gewoon vier maanden waar hij voor bedoeld is.
www.intercel.nl/faq/wat-is-een-agm-accu/
Groeten,
Ton.
Deze AGM accu is veel kleiner maar wel aardig aan het gewicht en 130 Ah.
Sinds we hem hebben staat de regelunit eigenlijk alleen maar op 100%
Onder gunstige omstandigheden is er ongeveer 12 A laadstroom, vandaag is er bewolking en geeft hij hij 1 A laadstroom
Waarbij die 12 A laadstroom datgene is wat de zonnepanelen leveren, vaak gaat er dan ook maar een paar A naar de accu, vol is dan vol.
AGM is een nieuwe ontwikkeling op accugebied en in vele situaties toepasbaar. En ik zou niet weten hoe de accu te onderhouden anders dan gedurende de winter thuis een keer laden, hier doet hij gewoon vier maanden waar hij voor bedoeld is.
www.intercel.nl/faq/wat-is-een-agm-accu/
Groeten,
Ton.
- Bas Walhof
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-06-2019 12:53 #1455036
door Bas Walhof
Beantwoord door Bas Walhof in topic Bedankt voor de reacties. Hij loopt weer....
Na 3 uur aan de oude lader was het weer starten en lopen.
Ga voor de zekerheid straks wel een uurtje rijden.
Groet, Bas
Ga voor de zekerheid straks wel een uurtje rijden.
Groet, Bas
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-06-2019 15:33 #1455049
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Zolang je een ouderwetse,
Zolang je een ouderwetse, niet-denkende lader geen uren aangsloten laat op een volle accu is er niets aan de hand. Sterker nog: die mooie dure CTEK laders doen juist niets als de accu te ver ontladen is, terwijl een 'domme' lader er dan gewoon weer lading in krijgt. We hebben al diverse accu's gekregen die vervangen waren omdat ze stuk zouden zijn, maar die met een stevige lader gewoon te regenereren waren. In onze hobbywerkplaats gebruiken we daar een Westinghouse voor, eigenlijk een soort labvoeding.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-06-2019 19:38 #1455064
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Moderne startaccu's
Moderne startaccu's zijn meestal onderhoudsvrije Calcium-Calcium accu's
Deze hebben een ietwat hogere laadspanning nodig om ze geheel tot 100% op te laden.
De aanbevolen laadspanning is 14,8 Volt.
Als je deze aan een losse lader hangt die minder spanning geeft, zal de accu nooit geheel opladen. (Ik heb een losse acculader die een speciale 'calcium stand heeft voor calcium accu's waarbij de laadspanning dan tot 14,8 volt verhoogd wordt)
In onze volvo's zit af fabriek deze calcium technologie nog niet, dus de spanningsregelaar op de dynamo zal ook geen 14,8 volt geven, maar tussen de 13,8 V en 14,4 V gok ik (correct me if i'm wrong).
Dat is genoeg om een loodaccu geheel vol te krijgen, maar niet genoeg om een calcium accu geheel tot 100% op te laden.
Ik heb gelezen dat het mogelijk is de spanningsregelaar op je dynamo te vervangen door een die 14,8 V geeft. (Weet echter niet zeker of alle componenten in de auto daar op de lange uur tegen kunnen)
Af en toe de accu geheel tot 100% opladen verlengt de levensduur van de accu.
Deze hebben een ietwat hogere laadspanning nodig om ze geheel tot 100% op te laden.
De aanbevolen laadspanning is 14,8 Volt.
Als je deze aan een losse lader hangt die minder spanning geeft, zal de accu nooit geheel opladen. (Ik heb een losse acculader die een speciale 'calcium stand heeft voor calcium accu's waarbij de laadspanning dan tot 14,8 volt verhoogd wordt)
In onze volvo's zit af fabriek deze calcium technologie nog niet, dus de spanningsregelaar op de dynamo zal ook geen 14,8 volt geven, maar tussen de 13,8 V en 14,4 V gok ik (correct me if i'm wrong).
Dat is genoeg om een loodaccu geheel vol te krijgen, maar niet genoeg om een calcium accu geheel tot 100% op te laden.
Ik heb gelezen dat het mogelijk is de spanningsregelaar op je dynamo te vervangen door een die 14,8 V geeft. (Weet echter niet zeker of alle componenten in de auto daar op de lange uur tegen kunnen)
Af en toe de accu geheel tot 100% opladen verlengt de levensduur van de accu.
Moderators: Jerry Stam