buitentemperatuur geeft te laag aan
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
26-01-2019 20:41 #1452497
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic tegenwind
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Peter Beezemer
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
28-01-2019 01:13 #1452522
door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic rijwind heeft echt
wel invloed op de temperatuur van materie. Net zoals bij mensen. Die bestaan ook uit materie.
Ik koel af als ik op de motor 100 km/u rijd en een sensor ook die niet onbeschermd 100 km/h voortbewogen wordt.
Dat de sensor constant moet meten wordt juist gerealiseerd doordat die uit de rijwind gemonteerd moet zitten.
Hier hangt een weersteen in de tuin.
Beweegt ie .. dan waait het.
Is ie nat dan regent het.
Is die droog dan regent het niet.
Geeft ie een schaduw dan schijnt de zon.
Is ie niet zichtbaar dan mist het.
( Herman Finkers)
Ik koel af als ik op de motor 100 km/u rijd en een sensor ook die niet onbeschermd 100 km/h voortbewogen wordt.
Dat de sensor constant moet meten wordt juist gerealiseerd doordat die uit de rijwind gemonteerd moet zitten.
Hier hangt een weersteen in de tuin.
Beweegt ie .. dan waait het.
Is ie nat dan regent het.
Is die droog dan regent het niet.
Geeft ie een schaduw dan schijnt de zon.
Is ie niet zichtbaar dan mist het.
( Herman Finkers)
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
28-01-2019 01:44 #1452523
door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Oeps
Hallo Peter
Je schreef: "Dat de sensor constant moet meten wordt juist gerealiseerd doordat die uit de rijwind gemonteerd moet zitten."
Dan heeft Volvo het verkeerd gedaan, want bij de 940/960/S90/V90 zit de sensor in de onderste grill, vol in de rijwind.
groetjes
Mathy
Je schreef: "Dat de sensor constant moet meten wordt juist gerealiseerd doordat die uit de rijwind gemonteerd moet zitten."
Dan heeft Volvo het verkeerd gedaan, want bij de 940/960/S90/V90 zit de sensor in de onderste grill, vol in de rijwind.
groetjes
Mathy
- Reinier Verbeek
-
- Senior lid
-
Minder
Meer
28-01-2019 11:43 #1452527
door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic zenuwen en bloedsomloop
@ Peter. Mensen en sensoren zijn beide van materie, dat klopt, maar zenuwen en bloedsomloop ontbreken in de temperatuur sensor. Je thermometer in de tuin geeft toch ook niet lager aan als het mist of waait, dat is nu de gevoelstemperatuur, die die thermometer dus niet aangeeft (hij geeft overigens wel een iets andere temperatuur als het mist EN waait, door verdamping en condensatie). De gevoelstemperatuur is een gemiddelde van hoe mensen bepaalde omstandigheden ervaren en staat op de site van het KNMI en die is weer niet van materie, maar virtueel en staat niet op de dash van onze Volvo's.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
28-01-2019 12:01 #1452528
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Gevoelstemperatuur
De gevoelstemperatuur geldt NIET voor sensoren. Alleen een lichaam dat warmer (of kouder) is dan de omgeving heeft een gevoelstemperatuur.
Simpel gezegd komt dat omdat je lichaam de lucht die direct tegen je huid aanzit opwarmt en er dus een "schil" van warme lucht om je heen zit. Je raakt daardoor minder energie kwijt. Als je die schil steeds wegblaast met rijwind, is er minder isolatie en ben je steeds opnieuw bezig lucht op te warmen. Je raakt zo veel warmte kwijt en het voelt daardoor kouder dan het in werkelijkheid is. Maar zelfs al zou je door de kou de pijp uitgaan, wordt je lichaam nooit kouder dan de echte buitentemperatuur.
Andersom werkt dit effect ook; blaas maar eens over je arm in de sauna...
Het koelende effect van verdampende vloeistof en luchtvochtigheid nog even buiten beschouwing gelaten.
Simpel gezegd komt dat omdat je lichaam de lucht die direct tegen je huid aanzit opwarmt en er dus een "schil" van warme lucht om je heen zit. Je raakt daardoor minder energie kwijt. Als je die schil steeds wegblaast met rijwind, is er minder isolatie en ben je steeds opnieuw bezig lucht op te warmen. Je raakt zo veel warmte kwijt en het voelt daardoor kouder dan het in werkelijkheid is. Maar zelfs al zou je door de kou de pijp uitgaan, wordt je lichaam nooit kouder dan de echte buitentemperatuur.
Andersom werkt dit effect ook; blaas maar eens over je arm in de sauna...
Het koelende effect van verdampende vloeistof en luchtvochtigheid nog even buiten beschouwing gelaten.
- noppen20
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
28-01-2019 12:13 #1452529
door noppen20
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Beantwoord door noppen20 in topic @fflunche: er zit 1 groot
@fflunche: er zit 1 groot verschil in een thermometer en mensen.
Jij als persoon wilt graag +-37 graden blijven, en een thermometer moet juist de temperatuur van de omgeving hebben.
Wind zorgt ervoor dat iets sneller afkoelt richting de omgevingstemperatuur.
Instinctief weten mensen dit eigenlijk wel; heb je hete koffie, dan gaat men blazen om het af te koelen.
Maar ik heb nog nooit iemand zien blazen om zijn bier koud te krijgen
Wanneer het harder gaat waaien dan "voelt" het voor een persoon kouder, dat is omdat je lichaamswarmte sneller wordt afgevoerd.
Tegenovergestelde is wanneer deze lucht warm/heet is, dingen warmen dan sneller op....vandaar de hete-lucht-oven.
Met als uitzondering wanneer iets nat is, dan bevorderd de wind de verdamping. En verdamping kan wel degelijk warmte onttrekken waardoor iets kouder wordt dan de omgevingstemperatuur.
Je wilt de sensor juist in de rijwind hebben, maar dan op zo'n manier dat deze niet nat wordt.
Zo heeft de sensor geen last van de motorwarmte, en reageert deze sneller op wisselende temperaturen.
Voor een verdere/beter uitleg kan ik Google adviseren...
Jij als persoon wilt graag +-37 graden blijven, en een thermometer moet juist de temperatuur van de omgeving hebben.
Wind zorgt ervoor dat iets sneller afkoelt richting de omgevingstemperatuur.
Instinctief weten mensen dit eigenlijk wel; heb je hete koffie, dan gaat men blazen om het af te koelen.
Maar ik heb nog nooit iemand zien blazen om zijn bier koud te krijgen

Wanneer het harder gaat waaien dan "voelt" het voor een persoon kouder, dat is omdat je lichaamswarmte sneller wordt afgevoerd.
Tegenovergestelde is wanneer deze lucht warm/heet is, dingen warmen dan sneller op....vandaar de hete-lucht-oven.
Met als uitzondering wanneer iets nat is, dan bevorderd de wind de verdamping. En verdamping kan wel degelijk warmte onttrekken waardoor iets kouder wordt dan de omgevingstemperatuur.
Je wilt de sensor juist in de rijwind hebben, maar dan op zo'n manier dat deze niet nat wordt.
Zo heeft de sensor geen last van de motorwarmte, en reageert deze sneller op wisselende temperaturen.
Voor een verdere/beter uitleg kan ik Google adviseren...
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
28-01-2019 14:46 #1452536
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bij mij geeft hij juist te
Bij mij geeft hij juist te hoog aan (in de file); zal wel door de warmte van de motor komen die naar de sensor 'waait'....
- Peter Beezemer
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
29-01-2019 23:00 #1452550
door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Geen nadere uitleg nodig
Volg het.
Dat laatste doet ie bij mij ook. Ik ga hem vol in de rijwind monteren.
Dat laatste doet ie bij mij ook. Ik ga hem vol in de rijwind monteren.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
02-02-2019 09:07 #1452626
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Even opschuren van de stekker
Zorgde inderdaad voor de juiste temperatuur. Geen verschil in stilstaan en rijwind (zoals het hoort)
Moderators: Jerry Stam