Voorschakelweerstand Bobine Volvo 740

  • Reinier Verbeek
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
08-11-2018 17:05 #1450575 door Reinier Verbeek
In de tijd van de voorschakelweerstanden hadden de bougiekabels ook een hogere weerstand ik meen 1,5 kOhm, iets met 1,5? die kabels zijn niet meer te koop dus met een goed accu en 12 V bobine en nieuwe bougiekabels zou ik het hedentendage doen? Ga ik het doen in mijn 242.

Ben wel ergens halverwege deze draad de draad tussen de voorschakelweerstand, de vonkversterker en de eindtrap kwijtgeraakt en laat nog steeds niet mijn kontakt aanstaan zonder draaiende motor, ook niet in de 940

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • P.J. Bus
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-11-2018 17:28 #1450576 door P.J. Bus
Beantwoord door P.J. Bus in topic voor mij
is vonkversterker, ontstekingsmodule of eindtrap dezelfde naam voor het dit onderdeel.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Peter Beezemer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-11-2018 00:19 #1450580 door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Dat had
ik nou ook Reinier, van die draad.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-11-2018 01:57 #1450582 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic ...
Hallo Peter

Je schreef: "Het idee van de voorschakelweerstand stamt uit vroegere tijden , Dat de accu's nog maar weinig power hadden. Voor starten werd dan de volle 12 volt gepakt en voor gewoon draaien 12 volt via een weerstand. Dat betekende dan ca 9 volt."

Voorschakelweerstanden werden ingevoerd om de interne weerstand in de primaire spoel van de bobine te kunnen verkleinen. Hierdoor werkt de bobine een stuk efficienter, omdat ie minder warm werd. Bij het starten zakt de spanning altijd wat in, waardoor er meestal minder dan 12 Volt op de bobine kan komen te staan.

groetjes

Mathy

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Ton Visser (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-11-2018 09:09 #1450587 door Ton Visser (GAST)
Beantwoord door Ton Visser (GAST) in topic Maar eh,
De voorschakelweerstand op de bobine werd op vooral Engelse wagens wel degelijk ook gebruikt als bijkomend voordeel dat er tijdens het starten via het contactslot de volle accuspanning op de bobine kwam te staan voor de broodnodige sterke vonk.
Zodra de motor liep, sleutel los, dan kwam er weer 9 volt op de bobine.

Wij bouwden vroeger bij VW kevers een 6 volt blokbatterij achter het dashboard, geschakeld draadje direct op de bobine en tijdens het starten op de knop drukken.
Resultaat, volle 6 volt op de bobine en geen 4 of hooguit 4,5

Groeten,

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Peter Beezemer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-11-2018 23:06 #1450604 door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Dat idee
inderdaad Ton.
Maar die Beru gaat op MP of zo, Er liggen hier nog 4 originele Volvo Bobines.
Dus het is niet zo dat die Beru er persé in moet.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-11-2018 00:15 #1450605 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic ???
Hallo Ton

Zeg ik dan dat dat niet zo is?

groetjes

Mathy

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-11-2018 19:25 #1450909 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic V6

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD