Voorschakelweerstand Bobine Volvo 740

  • Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-11-2018 12:07 #1450504 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic rotjes
zitten alleen op een turbo.

Heeft een bobine een voorweerstand dan beschermt deze de bobine voor een te hoog voltage bij normaal gebruik. Tijdelijk kan de bobine wel wat meer stroom hebben, maar te lang dan brandt de primaire spoel door. Indien gemonteerd, dan zit een voorweerstand in serie met de bobine en daardoor is het voltage wat er op de bobine komt te staan afgestemd met de specificatie van de bobine.

De vonkversterker van Bosch op onze auto's is ook een soort voorweerstand. Deze wordt aangestuurd door de ezk met een voltwaarde. De vonkversterker reageert hierop door de bobine een bepaalde voltwaarde door te geven(geen aarde, in een schema is de verbinding ook roodzwart getekent- variabel). De ezk laat waarschijnlijk de weerstandwaarde afhangen van starten en of motor temperatuur of van de voltwaarde tijdens starten. (Deze laatste is nl lager dan 12/14V door het verbuik van de startmotor.)

De vonkversterker van Bosch heeft 6 aansluitingen waarvan Volvo er 4 gebruikt.
aarde, mantel ezkdraad(ook aarde waarschijnlijk) , plus om te functioneren, en de signaaldraad naar de bobine voor een gedoseerde voltwaarde.

De interne logica/componenten maakt Bosch niet duidelijk. Ook niet de functie van de overige 2 poorten. Een weerstand functie zal erin zitten, waarom zit er anders koeling op.

De naam is ook al misleidend, vonksterkte regelaar zou beter zijn.

Het zijn maar een paar bedenkingen van een amateur, maar misschien heb je er iets aan.


Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Reinier Verbeek
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
06-11-2018 12:08 #1450505 door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic Mijn 240 uit 1983 had voorschakelweerstand
Zat op het schutbord bij de ruitenwissermotor, starten direct 12 V op de bobine, bij lopen 9 V, dan kreeg hij de strom via standje 2 van de sleutel, bij starten via standje 3 van de contactsleutel, ziet eruit als foto

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-11-2018 12:26 #1450506 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic de vraag
is natuurlijk: kun je die Beru of een andere bobine gebruiken?

Je meet de weerstand van de primaire spoel van een goede Volvo bobine(spannigsloos) en kijkt of deze in de buurt komt van weerstandswaarde van de andere bobine. Al of niet in combinatie met de voorweerstand. Komt deze in de buurt dan kun je de gok wagen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Peter Beezemer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-11-2018 22:35 #1450524 door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Ah
kijk.
Laatste twee postings, daar heb ik wat aan, thx
Goede tips.
En als ik een voorschale weerstand modig heb, hoe neem ik die op in de schakeling ?
Want dat legt Beru dan weer niet uit helaas in de documentatie van het ding.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Peter Beezemer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-11-2018 23:45 #1450525 door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Gemeten
Beru 1,1 Ohm
Originele Bobine 2.4 Ohm

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-11-2018 08:50 #1450526 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic Voorweerstand?
Wanneer deze ongeveer 1,3 ohm is zet je hem in serie met de bobine.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Peter Beezemer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-11-2018 18:11 #1450547 door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Nog
behoorlijk wat research gedaan maar blijf met vragen zitten.
Het idee van de voorschakelweerstand stamt uit vroegere tijden , Dat de accu's nog maar weinig power hadden. Voor starten werd dan de volle 12 volt gepakt en voor gewoon draaien 12 volt via een weerstand. Dat betekende dan ca 9 volt.
Daar hoorde een 9 volt bobine bij. Op de bobine die ik heb staat 12 V .
Die moet dus dan gewoon 12 volt constant kunnen verdragen.
Vanwaar dan toch een voorschakelweerstand ?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • P.J. Bus
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-11-2018 18:52 #1450549 door P.J. Bus
Beantwoord door P.J. Bus in topic wrsl
om de juiste vonk in Volt te krijgen in de bougie. Ik dacht ooit ergens gelezen te hebben 15kV maar pin me er niet aan vast.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • P.J. Bus
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-11-2018 18:59 #1450550 door P.J. Bus

Eindtrap
De eindtrap werkt als een elektrische schakelaar die met
behulp van ontstekingsimpulsen, afkomstig van de
stuureenheid, de primaire stroom door de bobine con-
troleerd.

De einddtrap regelt eveneens de stroom door de bobine,
zodat deze steeds 7,5 A is, ongeacht de accuspanning en
het toerental. Daardoor is de bobine altijd maximaal
geladen en zorgt daardoor dus voor een effectievere
vonk bij de bougies.

Om te verhinderen dat de bobine wordt oververhit, als
het contact bij stilstaande motor aanstaat, heeft de de eind-
trap een ruststroomuitschakeling die de stroom naar de
bobine nagenoeg geheel verbreekt, wanneer de ontste-
kingsimpulsen, afkomstig van de stuureenheid, ophouden.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-11-2018 14:17 #1450571 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic Eindtrap
Mooi die beschrijving. Dat geeft eindelijk duidelijkheid over de functie van de vonkversterker.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD