Gedeeltelijk knipperende LED

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-09-2018 21:18 #1108261 door Mathy van Nisselroy
Gedeeltelijk knipperende LED is gemaakt door Mathy van Nisselroy
Hallo Volvisti

Tot m'n verbazing zag ik vandaag, dat een deel van de LED lamp in m'n linker stadslicht knippert. De LED lamp is een BA15S, die ik lokaal gekocht heb jaren geleden. Het is ook maar een klein deel, dus niet de hele lamp. Ik heb het peertje er nog niet uit gehad, heb het fenomeen dus door het "glas" van de knipperlichtunit gezien. Een paar minuten na het starten van de motor was het knipperen voorbij, toen waren zo te zien alle LEDs van de lamp aan. Het gaat om een lampje van Pilot. Het knipperen ging met het tempo van het knipperrelais, maar het maakte niks uit of ik de gordel om had of niet.

Heeft iemand een idee wat hier aan de hand kan zijn? Is dit een los contactje dat na verloop van tijd (door het opwarmen van de lamp???) weer volledig contact maakt? Of ...?

groetjes

Mathy

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Yannic Nuijt
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-09-2018 11:56 #1449192 door Yannic Nuijt
Beantwoord door Yannic Nuijt in topic Spanning of begin van het einde
Of je spanning naar dat lampje is in het begin niet goed of het is het begin van het einde van je lampje.
Een van mijn 5s+ lampen heeft dit ook en is ook al voor de helft kapot.

• Jurriaan Nijkerk
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-10-2018 09:54 #1449969 door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic Elektronica
Het probleem zit 'm waarschijnlijk in de elektronica. Het is niet zo dat een led twee draadjes heeft waarmee het aan de 12 (14.4!) volt wordt gehangen. Er zit wat elektronica in om de spanning te regelen. De spanning waar het scharminkel aan is blootgesteld kan van van 11.7 (bijna lege accu) naar 14.4 volt (bij volledig laden) lopen. Een afwijkend LEDje in het lampje (er zitten er meer in) of een afwijkende component en je hebt de rapen gaar. De storing klinkt ook logisch en zal optreden onder een bepaalde spanning en bij een oplopende spanning ineens verdwijnen. Remedie: lampje voorzichtig in bubbeltjesfolie pakken om beschadiging tegen te gaan en daarna met een grote boog tussen het oude ijzer kwakken. Ik garandeer je dat daarna het probleem niet meer optreedt....

Het is bij LEDjes net als bij azijn. Schoonmaakazijn is niet geschikt voor consumptie, kruidenazijn wel. Gebruik in een pedaalemmer alleen automotive LED-lampen, in je zaklantaarn passen dan wél weer van die alibaba-dingen.

De eigenlijke basis van het probleem is overigens niet moeilijk te lokaliseren. De zwakke component bevindt zich vaak tussen de rugleuning en het stuur...

;-)

• Lex Stax
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-10-2018 17:36 #1449975 door Lex Stax
Beantwoord door Lex Stax in topic Heb zelf (voor een niet auto
Heb zelf (voor een niet auto toepassing) helaas slechte ervaringen met de levensduur van led-lampen. Op zich vind ik het wel interessa t om led in de 940 te zetten.

Ben benieuwd of er leden zijn die al meer dan 2 jaar zonder problemen met led in hun baksteen rijden. Dan krijgen we met elkaar inzicht in de levensuur en kwaliteit van de diverse led’s.

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-10-2018 00:45 #1449990 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Pilot
Hallo Jur

Je schreef: "Gebruik in een pedaalemmer alleen automotive LED-lampen, in je zaklantaarn passen dan wél weer van die alibaba-dingen. "

Zoals ik al schreef zijn m'n BA15s LEDs van Pilot. En dat schijnt een merk van Philips te zijn (geweest). Gewoon gekocht bij de lokale automaterialenhandel, nadat goedkope rommel uit HongKong goedkoper rommel uit HongKong bleek te zijn.

groetjes

Mathy

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-10-2018 13:17 #1450000 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Led in de baksteen
Hallo Lex,

Deze vraag kan ik beantwoorden met ja! In oktober 2016 heb ik nagenoeg alle verlichting aan de buitenzijde vervangen door LED. Het volgende probleem deed zich toen voor. Bij inschakelen groot/dimlicht gaat het remlicht aan. Aparte schakelaar voor remlicht gemonteerd. Dit werkt ok. Ook de cruise control werkt nog. Ik heb sindsdien bijna 50.000 km gereden. Alleen de lampjes in de knipperlichten aan de zijkant in het spatbord heb ik niet vervangen. Het knipperlichtrelais heb ik vervangen door een voor LED verlichting. Dit relais werkt ook met de fietsendrager waarin geen LED zit. Alle LED verlichting heb ik gekocht bij Immers.

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-10-2018 14:41 #1450001 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic ook ja
Het gaat natuurlijk om de lichtopbrengst. En die is met led veel groter. Zeker in het huidige verkeer met sterkere verlichting. Ook die nieuwe duplo achterlichten passen beter in het verlichtingsbeeld van het huidige verkeer.
In beide 940ers zitten de h4's. Niet heel veel mee gereden en bij daglicht de lampen uit. Dus niet veel branduren.

• Peter Beezemer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-10-2018 00:25 #1450078 door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic H4's
erin nu een jaar en geen centje pijn

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-10-2018 09:35 #1450082 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Knipperen
Ik heb inmiddels 50K km gereden met LED koplampen. Na ongeveer 20K km brandde van de linker koplamp nog maar de helft van de LEDjes. Daarvoor is een nieuwe ingezet.
Wel valt het mij op dat direct na het starten de linkerlamp soms even knippert. Dat moet onderspanning zijn, want zodra de motor oppakt naar stationair toerental en de dynamo stroom gaat leveren, is het over. Blijkbaar zijn de overgangsweerstanden naar de linkerkoplamp hoger dan naar de rechter, want die heeft er geen last van. Staat nog op de agenda om nog eens na te lopen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-10-2018 14:11 #1450143 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic tja
google naar led lampen en je ziet door het aanbod niet meer wat je nou moet bestellen.

Ik zou ook graag alles om willen zetten naar Led al was het alleen maar om de accu minder te belasten zodat de dynamo het ook makkelijker krijgt.

Op de bekende site's uit China en Hongkong word je genoeg aangeboden voor prijzen dat je denk kunnen ze het daarvoor maken...
Maar wat is nou een goed en betrouwbaar merk zodat zowel ik als mijn vriendin gewoon rustig op pad kan/kunnen zonder zorgen.
En welke werken zodra je ze er in steekt(dat is ook een puntje)

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC