trekhaak kabelboom zelf maken
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-08-2018 11:29 #1108122
door V700 register
trekhaak kabelboom zelf maken is gemaakt door V700 register
Hoi,
Ik heb een paar weken geleden een trekhaak onder mijn 1996 940estate geschroefd en wil nu de trailerverlichtingsaansluiting maken.
De platte 10-polige stekker met de aanvoer van de bedrading was gemakkelijk te vinden. De meest elegante oplossing is nu vanaf die stekker (met female aansluiting) door te werken met een male stekker en male stekkerverbinders.
En daarmee een soort kabelboom te maken naar de traileraansluiting bij de trekhaak
Weet iemand wat voor type stekker ik dan nodig heb en waar ik die kan krijgen?
En wat voor stekkertjes die daar in passen? In geval van nood kan ik die ook "los" in de aanvoerstekker stoppen. Wel oppassen voor kortsluiting natuurlijk!!
Bij voorbaat dank
Jaap
Ik heb een paar weken geleden een trekhaak onder mijn 1996 940estate geschroefd en wil nu de trailerverlichtingsaansluiting maken.
De platte 10-polige stekker met de aanvoer van de bedrading was gemakkelijk te vinden. De meest elegante oplossing is nu vanaf die stekker (met female aansluiting) door te werken met een male stekker en male stekkerverbinders.
En daarmee een soort kabelboom te maken naar de traileraansluiting bij de trekhaak
Weet iemand wat voor type stekker ik dan nodig heb en waar ik die kan krijgen?
En wat voor stekkertjes die daar in passen? In geval van nood kan ik die ook "los" in de aanvoerstekker stoppen. Wel oppassen voor kortsluiting natuurlijk!!
Bij voorbaat dank
Jaap
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-08-2018 12:23 #1448353
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Traileraansluiting.
Voor mijn auto's neem in zo'n geval meestal contact op met Rick Donkers
www.rdae.nl/multistekkers/bosch-connecto...9fe34362cf61db1b111a
Succes groet ben
lidnr. 991
Succes groet ben
lidnr. 991
- Reinier Verbeek
-
- Senior lid
-
Minder
Meer
12-08-2018 13:02 #1448355
door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic Let op kleuren zijn anderz
Heb het net zelf gesaneerd. Volvo heeft als enige voorzover mij bekend eigen kleurcoderingen. Naar de stekker is het afwijkend en vanaf de stekker naar de contactdoos was het nog weer anders. Staat wel goed in de schemas op deze site. De volvo garage meet gewoon wat de verschillende aders doen, omdat de kleuren ook nog eens per bouwjaar verschilden.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-08-2018 13:05 #1448356
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bestellen?
Gewoon bestellen bij bijvoorbeeld EstateServices niet makkelijker?
- Reinier Verbeek
-
- Senior lid
-
Minder
Meer
12-08-2018 13:07 #1448357
door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic Er zitten ook nog diodes in,die bijvoorbeeld zorgen
Dat het mistachterlicht van de auto uitgaat als dat van de trailer aan gaat. Tegenwoordig moet een aanhanger een mistachterlicht hebben. Mijn 1997 Volvo was daar op voorbereid met een 7 polige stekker met 6 kleine kontaktjes eromheen en een diode in de kontrastekker En bij het linker achterlicht.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-08-2018 15:43 #1448359
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Antwoorden
Hoi,
Alvast bedankt voor jullie antwoorden.
*Het schema van de draden naar de stekker in de achterbak heb ik gevonden.
Dit is wel duidelijk en had ik anders met mijn spanningsmeter wel kunnen uitmeten.
*Rick Donkers website heb ik al gecontroleerd. Daar wordt alleen niet aangegeven van welke stekkers/contrastekkers Volvo gebruik maakt. Ik zal hem vanavond een mailtje sturen, maar hij schijnt nog op vakantie te zijn.
*Er schijnen geen kant-en-klare kabelsets meer aangeboden te worden.
En ik zie daar prijzen voor van €70-€100. Dat vind ik heeell veel voor 10 draadjes van 1 meter, een paar stekkertjes en een contactdoos.
*Bovendien "zelluf doen" geeft toch meer voldoening (en frustraties)
Jaap
Alvast bedankt voor jullie antwoorden.
*Het schema van de draden naar de stekker in de achterbak heb ik gevonden.
Dit is wel duidelijk en had ik anders met mijn spanningsmeter wel kunnen uitmeten.
*Rick Donkers website heb ik al gecontroleerd. Daar wordt alleen niet aangegeven van welke stekkers/contrastekkers Volvo gebruik maakt. Ik zal hem vanavond een mailtje sturen, maar hij schijnt nog op vakantie te zijn.
*Er schijnen geen kant-en-klare kabelsets meer aangeboden te worden.
En ik zie daar prijzen voor van €70-€100. Dat vind ik heeell veel voor 10 draadjes van 1 meter, een paar stekkertjes en een contactdoos.
*Bovendien "zelluf doen" geeft toch meer voldoening (en frustraties)
Jaap
- noppen20
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-08-2018 10:16 #1448373
door noppen20
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Beantwoord door noppen20 in topic Kijk van te voren even wat je
Kijk van te voren even wat je mistlamp precies voor gedrag vertoont.
Bij sommige auto's wordt de mistlamp aansluiting permanent voorzien van stroom.
Dat betekend dus dat zelfs met de sleutels uit de auto dat je mistlamp vrolijk blijft branden. Want vroegâh was dit helemaal geen aansluiting voor de mistlamp...
Niet zo lang geleden nog in levende lijven gezien bij een 740 van een mede forumlid.
Nu verwacht ik niet dat dit bij een '96 nog aan de hand is, maar je kan het maar beter even van te voren controleren voordat je nietsvermoedend met een lege accu staat...
Bij sommige auto's wordt de mistlamp aansluiting permanent voorzien van stroom.
Dat betekend dus dat zelfs met de sleutels uit de auto dat je mistlamp vrolijk blijft branden. Want vroegâh was dit helemaal geen aansluiting voor de mistlamp...
Niet zo lang geleden nog in levende lijven gezien bij een 740 van een mede forumlid.
Nu verwacht ik niet dat dit bij een '96 nog aan de hand is, maar je kan het maar beter even van te voren controleren voordat je nietsvermoedend met een lege accu staat...
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
- Yannic Nuijt
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-08-2018 12:48 #1448375
door Yannic Nuijt
Beantwoord door Yannic Nuijt in topic Mistlamp
Zit hier met een vergelijkbaar "probleem" wat betreft de kabelboom maken.
De mijne is namelijk nu direct afgetapt met vampier clips bij de achterlichten en hier zitten storingen in dus moet opnieuw aansluiten maar dan doe ik het gelijk via via de trekhaak stekker. En de achterlicht kabelboom weer herstellen.
Maar zag al wel dat het mistachterlicht van het auto mistlicht wordt doorgeschakeld naar de trekhaak stekker. Dus komt 1 kabel in en 1 gaat eruit bij het mistlicht in de auto. Zeg zo ff uit het hoofd een paars witte kabel bij mij.
Ff wat betreft contra deel van de stekker. Bij mij zit deze gewoon op het female deel(deel wat al bedraad is) geklikt. Moet alleen nog ff de contacten erin prikken.
De mijne is namelijk nu direct afgetapt met vampier clips bij de achterlichten en hier zitten storingen in dus moet opnieuw aansluiten maar dan doe ik het gelijk via via de trekhaak stekker. En de achterlicht kabelboom weer herstellen.
Maar zag al wel dat het mistachterlicht van het auto mistlicht wordt doorgeschakeld naar de trekhaak stekker. Dus komt 1 kabel in en 1 gaat eruit bij het mistlicht in de auto. Zeg zo ff uit het hoofd een paars witte kabel bij mij.
Ff wat betreft contra deel van de stekker. Bij mij zit deze gewoon op het female deel(deel wat al bedraad is) geklikt. Moet alleen nog ff de contacten erin prikken.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-08-2018 16:16 #1448377
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dan ben jij gelukkiger dan ik
Hoi Yannic,
Als jij het male deel van de stekker heb kunnen vinden ben jij gelukkiger dan ik.
(dus het deel wat aan de draadboom naar de trekhaakstekker zou moeten komen)
Ik heb hier 3 keer 940 staan met de voorbedraadde stekker in de wielkuip. Eentje zit zelf nog vastgetaped, dus is nooit gebruikt. Maar de contrastekker ..... Ho maar.
Weet jij wel het soort contactjes wat je in die voorbedraadde stekker kan steken?
Ik heb nog ergens een losse draadboom liggen en die zit vol met female contactjes van dat soort. Maar de male contactjes zijn er niet of nauwelijks.
Rick Donkers raadde mij aan de voorbedraadde stekker er af te knippen en die 10 losse draadjes per stuk door te verbinden. Ik denk dat het daar wel op zal uitdraaien.
Die mistachterlicht schakeling is waarschijnlijk een achteraf oplossing. De verplichting om ook de aanhanger van mistachterlicht te voorzien is waarschijnlijk jonger dan onze Volvos
*Dus mijn concrete vraag is: wat voor soort contactjes ga jij gebruiken?
Jaap
Als jij het male deel van de stekker heb kunnen vinden ben jij gelukkiger dan ik.
(dus het deel wat aan de draadboom naar de trekhaakstekker zou moeten komen)
Ik heb hier 3 keer 940 staan met de voorbedraadde stekker in de wielkuip. Eentje zit zelf nog vastgetaped, dus is nooit gebruikt. Maar de contrastekker ..... Ho maar.
Weet jij wel het soort contactjes wat je in die voorbedraadde stekker kan steken?
Ik heb nog ergens een losse draadboom liggen en die zit vol met female contactjes van dat soort. Maar de male contactjes zijn er niet of nauwelijks.
Rick Donkers raadde mij aan de voorbedraadde stekker er af te knippen en die 10 losse draadjes per stuk door te verbinden. Ik denk dat het daar wel op zal uitdraaien.
Die mistachterlicht schakeling is waarschijnlijk een achteraf oplossing. De verplichting om ook de aanhanger van mistachterlicht te voorzien is waarschijnlijk jonger dan onze Volvos
*Dus mijn concrete vraag is: wat voor soort contactjes ga jij gebruiken?
Jaap
- Yannic Nuijt
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-08-2018 19:13 #1448381
door Yannic Nuijt
Beantwoord door Yannic Nuijt in topic Contacten
www.rdae.nl/pt28-m-10-s-male-kontakt.html
Deze contacten zouden volgens mij goed moeten zijn.
Wat betreft het male deel van de connector deze heeft net als het female deel de code STD7614.14 heb al gezocht op google de connector maar helaas niks kunnen vinden. De dichtstbijzijnde lijkende connector is 6 of 14 polig wel zelfde type welke op de buitenspiegels zit of de radio.
Deze contacten zouden volgens mij goed moeten zijn.
Wat betreft het male deel van de connector deze heeft net als het female deel de code STD7614.14 heb al gezocht op google de connector maar helaas niks kunnen vinden. De dichtstbijzijnde lijkende connector is 6 of 14 polig wel zelfde type welke op de buitenspiegels zit of de radio.
Moderators: Jerry Stam