Raamschakelaar heeft kuren

• ADRIAANB234FT
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-06-2018 09:33 #1446614 door ADRIAANB234FT
Beantwoord door ADRIAANB234FT in topic Snob
Dankjulliewel voor het meedenken. Zonder ‘power down’ valt (voorlopig) prima te leven. LED-verlichting op onze bakstenen is weliswaar niet standaard, maar biedt veel comfort. Daarnaast hecht ik wat het ledje in de raamschakelaars betreft weer erg aan ‘standaard’. Die verlichting in de deurleuning staat gewoon net wat ‘sjieker’, vindt de snob in me. In het uiterste geval kan ik altijd nog een nieuwe, verlichte power downschakelaar kopen. Zijn nog op voorraad.

Adriaan

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-06-2018 13:39 #1446619 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic Auto
Heb je powerdown, dan zit de autofunctie in het relais en in de bediening met je vinger. Niet in de schakelaar. Het relais wordt nl getriggert door een korte impuls vanaf de schakelaar. Een lange is gewoon down.

• ADRIAANB234FT
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-06-2018 14:14 #1446620 door ADRIAANB234FT
Beantwoord door ADRIAANB234FT in topic Niet het relais, maar de schakelaar
Daar ben ik me van bewust, Adrian. Echter het heeft er alle schijn van dat niet het relais, maar de schakelaar stuk is (dus aan vervanging toe is), omdat power down wél werkt, maar weer sluiten niet lukt. Ook niet na demontage van de schakelaar en reinigen van alle contacten. Met een normale schakelaar werkt omlaag én omhoog wel, maar ontbreekt uiteraard de power downfunctie (en de verlichting).

Adriaan

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-06-2018 15:28 #1446621 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Relais
Hallo Adriaan

Zoals al beschreven zit de Auto-Down funktie niet in de schakelaar, maar in een extra relais. De schakelaars zijn identiek, op het venstertje voor de verlichting en het LEDje na. Het relais zit inderdaad in de deur. Auto-Up hadden onze auto's nooit standaard, dus of het is naderhand ingebouwd door een vorige eigenaar of het zit er gewoon niet in. Het relais werkt namelijk maar in één richting. Wil je naast Auto-Down ook Auto-Up, dan zul je een tweede relais in moeten bouwen.

groetjes

Mathy

PS laten we het bij "Auto-Down" en "Auto-Up" houden, "power down" heb je sowieso want je hebt elektrisch bediende ramen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-06-2018 17:24 #1446624 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Kabelbreuk
Was het bij mij, ook dan is alle power down...

• Derk Wiegman
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-06-2018 18:41 #1446626 door Derk Wiegman
Beantwoord door Derk Wiegman in topic relais
Adriaan,

Zoals ik in mijn vorige mail al aangaf, het kan alleen een defect in het "auto up" relais zijn (maar dan moet het relais wel aanwezig zijn, betreft altijd latere inbouw).
Als je met wat voor schakelaar een "up" commando geeft, dan moet het relais zichzelf vast houden, totdat de stroom te hoog wordt (raam gesloten) en het relais zichzelf af schakelt. Als het relais zichzelf niet vasthoud, dan sluit het raam alleen door de schakelaar vast te houden. Ik heb in mijn 740 zelf de auto up en de auto down functie achteraf ingebouwd, inclusief de schakelaars met verlichting (zowel voor als achter) plus de automatische raamsluitfunctie na het vergrendelen van de deuren met de (achteraf) ingebouwde afstandsbediening.

Gr. Derk

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-06-2018 20:40 #1446627 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic Functie
Iedere schakelaar vanaf 740 heeft dezelfde functie.
In ruststand zijn beide draden naar de motor zijn met aarde verbonden.
Met up een plus op de ene draad, met down een plus op de ander.
De stroomkring wordt dus omgedraaid voor down tov up.

Met een korte tik wordt de vasthoudstand van het relais geactiveerd.
Dat werkt misschien niet goed met je vervangschakelaar. Probeer een kortere tik te geven op de schakelaar.
In de oude schakelaar werkt het contact tussen up en plus niet goed. Up zit op de zwarte draad van de schakelaar.

In 95 zijnde ledjes in de schakelaar gekomen.
In 97 de autopowerdown functie. Indeze stand gaat het raam met dubbele snelheidnaar beneden. Wordt bewerkstelligd door een extra weerstand in het relais.

Conclusies afgeleid van het schema, niet in de auto of zo gekeken. Hou me te goede.

• Piet van der Plas
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-06-2018 21:23 #1446628 door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic Hier nog een oud draadje over
Hier nog een oud draadje over dit onderwerp: volvo700vereniging.nl/node/32068

En dit is een gecombineerd auto-up / auto-down relais: www.pekatronic.de/de/Fensterhebermodule/...easy-universell.html

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-06-2018 22:40 #1446629 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Allemaal info die in dit
Allemaal info die in dit draadje helemaal niet ter zake doet, want ondanks alle reacties over de relais zit het probleem van Adriaan overduidelijk in de gewone 'up' functie van zijn schakelaar. Down en autodown werken allebei prima. Dat is wat hij in de openingspost beschrijft en meermalen heeft bevestigd, en wat ook door de prima werkende andere schakelaar wordt bevestigd.
Een goed werkende vervangende schakelaar is waarschijnlijk inmiddels gevonden, incluief verlichting en auto opschrift.

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-06-2018 23:47 #1446632 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Vertel!
Hallo Derk

Je schreef: "... plus de automatische raamsluitfunctie na het vergrendelen van de deuren met de (achteraf) ingebouwde afstandsbediening."

Kun je, in een ander draadje, uitleggen hoe je dat aangesloten hebt?

groetjes

Mathy

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC