Raamschakelaar heeft kuren
- ADRIAANB234FT
-
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-06-2018 14:27 #1107943
door ADRIAANB234FT
Raamschakelaar heeft kuren is gemaakt door ADRIAANB234FT
De 'AUTO'-schakelaar van mijn bestuurdersraam hapert. Bij openen van de ruit werkt ie zonder problemen. Zowel automatisch geheel openen als deels openen gaat prima. Maar bij het sluiten, wanneer de schakelaar geheel wordt ingedrukt gebeurt er niets. Pas wanneer de schakelaar iets minder diep wordt ingedrukt, sluit het raam haperend, maar meestal pas na minutenlang 'rommelen'. Inmiddels heb ik de schakelaar gedemonteerd en met contactspray behandeld, zonder resultaat. Heeft iemand hier een oplossing voor? Ik heb al een advertentie geplaatst voor vervanging.
Adriaan
Adriaan
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-06-2018 16:56 #1446599
door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Open?
Hallo Adriaan
Heb je de schakelaar al open gehad? Er zitten twee stalen kogeltjes in en twee koperen lipjes. Misschien dat aan die lipjes iets te zien is.
groetjes
Mathy
Heb je de schakelaar al open gehad? Er zitten twee stalen kogeltjes in en twee koperen lipjes. Misschien dat aan die lipjes iets te zien is.
groetjes
Mathy
- ADRIAANB234FT
-
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-06-2018 17:28 #1446600
door ADRIAANB234FT
Beantwoord door ADRIAANB234FT in topic Helaas, geen succes
Hallo Mathy, dank voor je reactie. Allereerst heb ik op onze site de oplossing van Lieme Huib gevonden en toegepast:
Oplossing: de contactpuntjes in de schakelaartjes zijn door vonkvorming niet meer voldoende geleidend. Schakelaartje uit de armleuning halen en met twee platte schroevendraaiertjes openpeuteren. Contactjes met een zeer fijn schuurpapiertje schoonmaken. Het kogeltje, dat het tuimelschakelaartje intern bedient eventje lichtjes met kogellagervet insmeren om bij het terug-monteren in de schakelaar op zijn plaats te houden. Succes verzekerd! Groet, Lieme Huib
Dat is inderdaad een leuk (priegel-)klusje. Alles mooi schoongemaakt, de kogeltjes met wat vet weer op de veertjes geplaatst. De tuimel-lipjes op hun plaats en de zaak weer gemonteerd. Maar helaas, geen succes (wel openen, niet sluiten). Heb er nu een reserveschakelaar in gezet. Dan kan de ruit na openen tenminste ook weer dicht. Maar daar zit niet zo'n mooi ledlampje in en de ruit kan ook niet meer automatisch met één druk op de knop worden geopend. Dus ik blijf in de markt voor een werkend exemplaar.
Adriaan
Oplossing: de contactpuntjes in de schakelaartjes zijn door vonkvorming niet meer voldoende geleidend. Schakelaartje uit de armleuning halen en met twee platte schroevendraaiertjes openpeuteren. Contactjes met een zeer fijn schuurpapiertje schoonmaken. Het kogeltje, dat het tuimelschakelaartje intern bedient eventje lichtjes met kogellagervet insmeren om bij het terug-monteren in de schakelaar op zijn plaats te houden. Succes verzekerd! Groet, Lieme Huib
Dat is inderdaad een leuk (priegel-)klusje. Alles mooi schoongemaakt, de kogeltjes met wat vet weer op de veertjes geplaatst. De tuimel-lipjes op hun plaats en de zaak weer gemonteerd. Maar helaas, geen succes (wel openen, niet sluiten). Heb er nu een reserveschakelaar in gezet. Dan kan de ruit na openen tenminste ook weer dicht. Maar daar zit niet zo'n mooi ledlampje in en de ruit kan ook niet meer automatisch met één druk op de knop worden geopend. Dus ik blijf in de markt voor een werkend exemplaar.
Adriaan
- Derk Wiegman
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-06-2018 20:01 #1446601
door Derk Wiegman
Beantwoord door Derk Wiegman in topic relais
Hallo Adriaan,
Ik zou het relais even testen, ik heb hetzelfde probleem en de oorzaak is NIET de schakelaar.
Gr. Derk
Ik zou het relais even testen, ik heb hetzelfde probleem en de oorzaak is NIET de schakelaar.
Gr. Derk
- ADRIAANB234FT
-
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-06-2018 22:00 #1446605
door ADRIAANB234FT
Beantwoord door ADRIAANB234FT in topic Mis ik iets?
Dank je, Derk. Kun je me uitleggen waarom met een goede schakelaar het betreffende raam dan wél naar behoren werkt? Die zou met een defect relais mijns inziens dan toch ook kuren moeten geven? Of zie ik iets over het hoofd? Volledigheidshalve: alle andere ramen werken normaal.
Adriaan
Adriaan
- Derk Wiegman
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-06-2018 23:25 #1446607
door Derk Wiegman
Beantwoord door Derk Wiegman in topic relais
Adriaan,
Je geeft zelf aan dat ook met de vervangende schakelaar het raam niet werkt met één druk op de knop, dat betekend volgens mij dat het "neer" relais niet vasthoud.
Derk
Je geeft zelf aan dat ook met de vervangende schakelaar het raam niet werkt met één druk op de knop, dat betekend volgens mij dat het "neer" relais niet vasthoud.
Derk
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-06-2018 23:43 #1446609
door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Twee, nul, een, vier, vijf
Hallo Adriaan
Heb je achteraf een tweede relais ingebouwd? Standaard zit er of géén of één relais in onze auto's. Behalve bij de Executive versies. Maar altijd alleen maar "Auto Down", nooit "Auto-Up". (Ben niet helemaal zeker of dat bij de Executives ook zo is)
Let trouwens op: In de bestuurdersdeur zitten schakelaars met vier pennen, in alle andere deuren zitten er schakelaars met vijf pennen. En de LEDs zijn te vervangen.
groetjes
Mathy
Heb je achteraf een tweede relais ingebouwd? Standaard zit er of géén of één relais in onze auto's. Behalve bij de Executive versies. Maar altijd alleen maar "Auto Down", nooit "Auto-Up". (Ben niet helemaal zeker of dat bij de Executives ook zo is)
Let trouwens op: In de bestuurdersdeur zitten schakelaars met vier pennen, in alle andere deuren zitten er schakelaars met vijf pennen. En de LEDs zijn te vervangen.
groetjes
Mathy
- ADRIAANB234FT
-
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-06-2018 05:56 #1446610
door ADRIAANB234FT
Beantwoord door ADRIAANB234FT in topic @Derk: de vervangschakelaar
@Derk: de vervangschakelaar is een gewoon exemplaar zónder autofunctie. Die komt uit een reservepaneeltje van een standaard 940.
@Mathy: zit het relais bij de overige relais achter de asbak? Of elders? En is er een afbeelding op onze site waar de positie van het relais staat aangegeven?
Overigens vraag ik me nog steeds af of het relais de oorzaak is nu het raam met een gewone schakelaar (zónder autofunctie) wel prima werkt.
Adriaan
@Mathy: zit het relais bij de overige relais achter de asbak? Of elders? En is er een afbeelding op onze site waar de positie van het relais staat aangegeven?
Overigens vraag ik me nog steeds af of het relais de oorzaak is nu het raam met een gewone schakelaar (zónder autofunctie) wel prima werkt.
Adriaan
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-06-2018 06:34 #1446611
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic Schema bladz 167
Wat ik in het schema zie:
De schakelaars zijn gelijk qua functie.
Heb je powerdown dan is er een relais 2/20 toegevoegd in de deur.
Je kunt dus powerdown toevoegen aan een standaard schakelaar.
Is eerder gedaan.
Wat ik zou doen:
Probeer een ander relais met gebruik van de schakelaar zonder led.
De schakelaars zijn gelijk qua functie.
Heb je powerdown dan is er een relais 2/20 toegevoegd in de deur.
Je kunt dus powerdown toevoegen aan een standaard schakelaar.
Is eerder gedaan.
Wat ik zou doen:
Probeer een ander relais met gebruik van de schakelaar zonder led.
- Daniel Wessels (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-06-2018 07:37 #1446613
door Daniel Wessels (GAST)
Beantwoord door Daniel Wessels (GAST) in topic Autodown heeft idd een extra
Autodown heeft idd een extra relais in de deur.
Deze zou geen effect mogen hebben op het sluiten dus die lijkt me niet de oorzaak.
Deze zou geen effect mogen hebben op het sluiten dus die lijkt me niet de oorzaak.
Moderators: Jerry Stam