Irritant remlicht

• Jurriaan Nijkerk
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-02-2018 17:46 #1443963 door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic Contacten schuren...?
Contacten zijn (meestal) verzilverd tegen oxydatie. Dat dunne laagje schuur je er zo af en het probleem komt sneller en blijvender terug.

Maar de wijzen hebben er iets op gevonden, Dat iets wordt in de handel contactspray genoemd De beste is van Griffon (wordt ook gebruikt in de electronicareparatievakbranche). Bij een bouwmarkt of electronica-onderdelenzaak langs. Daarna langs even sprayen, stekkertjes in en uitschuiven, nergens meer last van. Ook bij de zekeringen en lampen werkt dit.

Het laat ook een dunne oliefilm achter, waardoor de behandelde oppervlakken vochtafstotend worden, maar niet zo vet dat er geen geleiding meer plaats vindt.

Gek eigenlijk dat je zo'n lang verhaal voor zoiets simpels nodig hebt... ;-)))

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-02-2018 01:09 #1444013 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Contactnee
Hallo Jur

Wat ik dan weer hoor van mensen, die veel doen met elektronica, is dat je vooral geen contactspray moet gebruiken, omdat dat maar kort werkt en daarna de problemen alleen maar erger worden.

groetjes

Mathy

• Reinier Verbeek
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
19-02-2018 09:21 #1444023 door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic Volgens mij geen WD-40
Ik hoor altijd dat je geen WD-40 in plaats van contacspray moet gebruiken omdat dat kort werkt, eigenlijk een schoonmaakmiddel is.

• Lex Stax
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-02-2018 10:27 #1444024 door Lex Stax
Beantwoord door Lex Stax in topic Het probleem van
Het probleem van VolvoVolvo940 doet me sterk denken aan wat ik had met mijn 940. Daar was het contactpunt op een of andere manier gecorrodeerd. Schuren helpt inderdaad kort. Daar ben ik het met Jur eens. Contactspray helpt helemaal niet (daar ben ik het dus niet eens met Jur). WD40 lijkt me hier totaal ongeschikt voor.

Om het corroderen op te lossen heb ik een druppie soldeer op het contactpunt gedaan. Het werkt al weer jaren prima!

Als opnieuw opschuren kortstondig weer helpt, weet je wat de oorzaak is. Dan weet je nu ook wat de oplossing is.

• Ton Visser (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-02-2018 16:29 #1444057 door Ton Visser (GAST)
Beantwoord door Ton Visser (GAST) in topic WD40
WD40, het is ooit ontwikkeld als water verdrijvende spray en is daarna uitgegroeid tot een manusje van alles in een spuitbus.
En het is inderdaad voor heel wat dingen te gebruiken maar voor allerlei klusjes zijn er specifieke middelen die veel beter werken op dat ene gebied.
Zo zijn er bijvoorbeeld contact sprays op alcoholbasis voor electronica oa speciaal voor schuifregelaars.
Daar gaat WD40 echt niet werken.
Maar het ligt wel lekker in de mond, iedereen kent het lijkt wel.

Vroeger hadden we Caramba:

www.gereedschappelijk.nl/caramba-70-mult...lti-functieolie.html

Verrek, waar ken ik die bus nou van?

Groeten,

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-02-2018 11:33 #1444064 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Afgelopen jaar heb ik ergens
Afgelopen jaar heb ik ergens bij een benzinestation nog Caramba gezien in een echte Caramba-bus. Ik was al verbaasd: had het spul zeker 20 jar nergens meer gezien. Mijn toenmalige buurman gebruikte het als vochtverdrijver om 's morgens zijn Range Rover gestart te krijgen.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC