Irritant remlicht

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-01-2018 22:06 #1107499 door V700 register
Irritant remlicht is gemaakt door V700 register
Rechter remlicht van mijn 940 werkt niet, lampje is zowel achterlicht. Achterlicht functioneert wel. Unit er al uit gehaald, lampje vervangen, draden gecontroleerd, contactpunten geschuurd. Iemand nog tips?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• René Minnebo (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
20-01-2018 08:44 #1443545 door René Minnebo (GAST)
Beantwoord door René Minnebo (GAST) in topic Ik
Ga ervan uit dat je het nieuwe lampje met de ohm meter hebt gecontroleerd. Dat zou mijn eerste actie zijn. Vervolgens meten met de voltmeter of je spanning hebt op de rem draad die de spanning naar je lampje stuurt. Ik heb zo een voltmeter die piept als je een gesloten stroomkring hebt. Makkelijk als je de meter niet kan zien. Je moet immers op de rem trappen of met zijn 2 zijn. Ik denk dat er ergens een breuk in je kabel zit die van de remschakelaar komt en naar je unit gaat. Op zich zou dit niet moeten want die kabelboom beweegt niet. En anders is het heel simpel maak een parallel bypass met de andere unit, veiligheid gaat voor alles en als ze je aanhouden met een kapotte remlicht moet je hem terplekke maken in de meeste gevallen. In jou geval zal dat niet lukken op dit moment.

Maar meten is weten in dit geval.

• Yannic Nuijt
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-01-2018 10:14 #1443548 door Yannic Nuijt
Beantwoord door Yannic Nuijt in topic Contact punten
Heb je de contact punten op de duplo fitting ook weer iets naar buiten gebogen?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-01-2018 10:24 #1443549 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bypass.....
Een bypass maken vanaf de andere lamp geeft ook een storing denk ik.
Omdat het verschil tussen links en rechts gemeten wordt voor de lampje-stuk-waarschuwingslampje op het dashboard.
Denk eerder aan slecht contact of slecht lampje.

• Reinier Verbeek
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
20-01-2018 14:19 #1443552 door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic heb (precies) hetzelfde?
Nieuw(e) lampje(s) geprobeerd. Als het licht aan staat doet het rechter achterlicht het wel, maar af en toe oranje lampje op het dashboard, ondanks dat het licht gewoon brandt. Als ik rem gaat alles (rechter remlicht en rechter achterlicht) uit en komt het oranje lichtje vrijwel altijd op. Als ik meet, meet ik geen weerstand tussen de twee gloeidraden van de lamp, maar dat komt omdat ze de min delen?

Eerst dacht ik dat het inderdaad verbogen lipjes waren, teruggebogen, geen verandering. Ook nog iets met de klepel en de klok van de cruise control afslag? kan het niet terugvinden in het electrisch schema. De cruise control werkt gewoon en als ik die uit zet veranderd er niks aan het oranje lampje.

Wie weet of het hetzelfde is en of er een usual suspect zit bij de cruise control schakelaar of ergens in de bedrading? Kortsluiting in de 7-polige aanhanger stekker?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-01-2018 14:23 #1443553 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Relais.....
Misschien het relais kapot van de lamp-stuk-lampje op het dashboard.
Probeer ook eens links en rechts een nieuw dezelfde lamp.
Misschien meet het relais toch een verschil?

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-01-2018 20:06 #1443555 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Massa
Hallo Volvisti

Controleer je massa eens. Lampen die uit- of aangaan op momenten dat andere lampen aan- of uitgaan duiden meestal op een massaverbinding die niet goed meer is. De stroom gaat dan een andere weg zoeken en dat leidt tot vreemde verschijnselen.

BTW originele achterlichtunits of imitatie?

groetjes

Mathy

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-01-2018 20:13 #1443556 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Als massa niet goed zou zijn
Als massa niet goed zou zijn dan zou het gewone achterlicht ook niet werken aangezien dit een 5/21W lamp betreft. De massa is gedeeld. Ik zou beginnen met beide gloeidraadjes eens door te meten, zou niet de eerste keer zijn dat een kapot lampje het tot in de winkel haalt. Anders met de voltmeter aan de slag om te zien tot waar je wel spanning hebt terwijl iemand (of een paar bakstenen) de rem ingeduwd houdt.

• Lex Stax
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-01-2018 12:34 #1443559 door Lex Stax
Beantwoord door Lex Stax in topic Check of de contacten
Check of de contacten gecorrodeerd zijn. Een druppie soldeer is dan voldoende.
Schuren helpt dan meestal maar kortstondig

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-01-2018 08:33 #1443606 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Mathy heeft gelijk: kijk de
Mathy heeft gelijk: kijk de massa na. Dat een achterlichtje van 5 watt nog werkt betekent niet, dat het massacontact ook voldoende is voor een vijf keer zo zwaar remlicht. Daarbij komt, dat het massacontact hier eigenlijk altijd de eerste verdachte is: komt veel vaker voor. En het hoort voldoende te zijn om alles in de unit tegelijk te laten werken, dus goed nalopen. Meestal is loshalen van de schuifstekkers op de unit, even opschuren (fijn schuurpapier) van de lipjes en opnieuw monteren al voldoende.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC