zijn deze Yazaki tellerbakken 1 op 1 omwisselbaar? GELUKT !!!

  • Pascal Kogelman
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
16-10-2017 13:09 #1107174 door Pascal Kogelman
Mijn huidige tellerbak is een Yazaki waar op de achterkant het nummer: 769918-281 staat, deze heeft geen turbo metertje.
Nu heb ik een tellerbak gevonden (ook uit Yazaki uit een 940 maar dan met turbo metertje) met het nummer: 769905-280.
Heeft deze tellerbak exact dezelfde aansluitingen en kan ik deze tellerbakken probleemloos omwisselen, waarbij alles blijft functioneren met als bonus dat ik een turbometer kan aansluiten?
groet,
Pascal


Het is me inmiddels gelukt (mede met info en foto's van dit forum, waarvoor dank! ), ik zal hieronder kort beschrijven hoe ik te werk ben gegaan ondersteunt met foto's:
Ik heb van de Yazaki tellerbak met turbometer uit '92 de toerenteller+printplaat eraf gehaald (plug and play: een paar schroefjes lossen, is elders hier al beschreven hoe dat eruit ziet). Daarna heb ik de printplaat van de toerenteller van mijn Yazaki teller op de toerenteller met turbodrukmeter geschroefd, hopende dat daarmee de dezelfde toeren waardes zouden blijven bestaan, dit bleek even later niet zo te zijn.
Dit zit met vier kleine moertjes+plaatjes vast (zie: foto1 midden in op de printpraat van de Yazaki uit '92).

Vervolgens een slang doorgevoerd (ik heb een slang met 5 mm buitenmaat en 3 mm binnenmaat gebruikt, stug en stevig) van de motorruimte door het schutbord het voetencompartiment in getrokken. Dat was nogal een tijdrovend klusje, vanwege de dikte vd slang en de krappe rubberen doorvoer opening in de hoek onder het motorkapscharnier. Ik heb de slang afgedopt met een moer en daaraan een ijzerdraad bevestigd en deze eerst door de opening getrokken. De rubberen opening heb ik wat ingesmeerd en opgerekt miv een schroevendraaier en uiteindelijk kon ik de kop vd slang er in wurmen en toen was het snel gepiept.
Voordat ik de slang aangesloten heb, heb ik eerst een paar ritjes gemaakt om de toerenteller te kalibreren aangezien deze een paar honderd toeren te veel aangaf in vergelijking met mijn oude toerenteller. Hiervoor kun je met een kleine schroevendraaiertje een potentiometertje die tussen de printpraat en toerenteller zit verdraaien. Om daar vanaf de zijkant met een schroevendraaiertje bij te kunnen komen heb ik een gaatje van 5 mm geboord, waar de schroevendraaier door past. (zie foto met zwarte schroevendraaier, de pot-meter is het witte ronde dingetje op de detailfoto.) Net als Pietje Precies destijds al schreef kost dit fine tunen wat tijd. Ik had ook van te voren al mijn toerentallen en snelheden van mijn oude configuratie opgeschreven en die moest ik zien terug te krijgen op deze nieuwe set up. Dus : tellerbak eruit (ronde schroevendraaier als wig gebruikt zodat de tellerbak niet in het gat valt) en rijden maar, kijken hoeveel toeren het scheelt en dan het potmetertje steeds hele kleine stukjes verdraaien. Pot-metertje klein beetje bijdraaien, rijden, testen, weer bijdraaien, rijden, testen etc. Duurt even, maar dan heb je ook wat. Uiteindelijk gaf de toerenteller weer de juiste RPM aan in combinatie met standen op de snelheidsmeter.

Nu de toerenteller de juiste waarden weer aangaf, heb ik de slang aangesloten op het inlaatspruitstuk (de middelste aansluiting; zie foto) m.b.v. een uitlaatspruitstuk nippel afkomstig uit een oude 940, klemmetje erop en de slang langs de achterkant vh motorcompartiment weggewerkt (zie foto's). Daarna de slang achterop de tellerbak aangesloten en het geheel getest. Het werkte! De turbometer staat tijdens stationair toerental ongeveer eenvierde links van het midden in het zwart (vacuüm) en loopt met vlot optrekken tot ruim een derde op in het witte deel (druk). Daarna de tellerbak weer ingebouwd en de schopplaat weer bevestigd. Job well done!
Je hebt er weinig aan, maar ik vind het leuk staan en het was een mooi klusje om te doen.
groet,
Pascal

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-10-2017 15:06 #1441386 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Omzetten kan
Omwisselen is geen probleem. Je kunt de turbo meter+snelheidsunit ook overzetten dan hou je dezelfde km-stand.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Pascal Kogelman
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
16-10-2017 16:04 #1441389 door Pascal Kogelman
Beantwoord door Pascal Kogelman in topic omzetten
Dezelfde km-stand behouden zou wel mooi zijn. Dat overzetten vd turbo+snelheidsmeter zal wel een heidens secuur karweitje zijn. Elektronica is niet mijn sterkste kant.

Ik dacht dat de Yazaki tellerbakken met turbometer van bijv. bouwjaar '94-'96 anders waren dan die van de laatste bouwjaren (andere elektronica, aansluitingen?), maar dat is dus allemaal een pot nat ?
groet,
Pascal

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-10-2017 16:39 #1441396 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Ouder
Wanneer je een ouder type tellerbak hebt dan is omwisselen niet echt mogelijk.
De stekkers zijn anders. Plaatje?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Pascal Kogelman
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
16-10-2017 17:46 #1441401 door Pascal Kogelman
Beantwoord door Pascal Kogelman in topic Plaatjes:
Onderstaande foto's zijn van mijn huidige tellerbak:
(hierna zal ik foto's vd tellerbak vd verkoper plaatsen)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Pascal Kogelman
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
16-10-2017 17:50 #1441402 door Pascal Kogelman
Beantwoord door Pascal Kogelman in topic Foto's vd turbo tellerbak
Hieronder vd tellerbak met turbometer. De vraag is dus: is dit 1 op 1 omwisselbaar? (het nummer verschilt nl: op het einde met het nummer op mijn tellerbak. Ik heb nu: 769918-281 en de turbotellerbak heeft 769905-280)
Alvast bedankt voor het meedenken.
groet,
Pascal

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Pascal Kogelman
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
16-10-2017 17:54 #1441403 door Pascal Kogelman
Beantwoord door Pascal Kogelman in topic thermometer?
Onderstaand plaatje is van de turbo tellerbak. Ik zie nu pas dat het er op lijkt dat er in de onderhoek links geen buitentemperatuur meter zit, dan zou ik er sowieso niets aan hebben. Maar helemaal goed kan ik het niet zien. Ik zal de verkoper eens vragen.
groet,
Pascal

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-10-2017 18:16 #1441405 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Niet, andere stekkers
Omwisselen van de unit gaat dus niet. Je zou nog naar de aansluitingen van de toerenteller/turbometer kunnen kijken of omwisselen kan.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Pascal Kogelman
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
16-10-2017 18:26 #1441407 door Pascal Kogelman
Beantwoord door Pascal Kogelman in topic Bedankt voor het meedenken
Bedankt voor het meedenken Timen. Hoe kan ik zien of de toerenteller incl turbometer wel over te zetten is?
Is het een kwestie van los schroeven en overzetten en past die toerenteller stekker dan meteen, of komt er ook elektronica/ soldeerwerk aan te pas?
Is er iemand die zoiets al eens gedaan heeft. Tips blijven welkom!
groet,
Pascal

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Willem Veneboer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-10-2017 20:26 #1441415 door Willem Veneboer
Beantwoord door Willem Veneboer in topic Tellerbakken
In een grijs verleden heb ik ooit met hetzelfde gezeten, maar dan vanuit een niet werkende KM teller.

Het is redelijk eenvoudig om de toerenteller met turbodrukmeter uit te wisselen. Geen soldeerwerk, gewoon een paar schroefjes.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD