Aansluiten originele 3e remlicht zonder voorbedrading.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
26-09-2017 18:01 #1107108
door V700 register
Aansluiten originele 3e remlicht zonder voorbedrading. is gemaakt door V700 register
Hallo liefhebbers!
Ik heb een originele 3e remlicht voor mijn 744 GLE uit '86 aangeschaft.
Normaal plug-and-play bij een GLE maar deze net weer niet natuurlijk.
Onder de hoedenplank is helaas geen voorbedraade stekker te ontdekken.......
Graag aansluit-tips gevraagd voor de aansluiting zonder dat mijn "kapotte licht" lampje begint te werken.
Ik heb een originele 3e remlicht voor mijn 744 GLE uit '86 aangeschaft.
Normaal plug-and-play bij een GLE maar deze net weer niet natuurlijk.
Onder de hoedenplank is helaas geen voorbedraade stekker te ontdekken.......
Graag aansluit-tips gevraagd voor de aansluiting zonder dat mijn "kapotte licht" lampje begint te werken.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
26-09-2017 18:12 #1440917
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Extra relais
Af fabriek werd het derde remlicht gekoppeld aan het linker remlicht. Het lamp-defect relais houdt er rekening mee dat er daardoor een hogere stroom naar links gaat lopen. Als jij het derde remlicht nu ook op het linker remlicht aansluit, dan zal je lamp-defect relais een storing aangeven.
1. Aansluiten op remlichtaansluiting van de trekhaak (voorbedraad? Latere modellen wel)
2. Aansluiten op linker remlicht en lamp-defect relais vervangen door type voor af fabriek derde remlicht
3. Aansluiten via hulprelais, aangestuurd door linker of rechter remlicht. Misschien is kleine extra belasting van het hulprelais te klein om het lamp-defect relais aan te trekken.
Ik zou aansluiten volgens 1 en het lamp-defect relais lekker laten zitten.
1. Aansluiten op remlichtaansluiting van de trekhaak (voorbedraad? Latere modellen wel)
2. Aansluiten op linker remlicht en lamp-defect relais vervangen door type voor af fabriek derde remlicht
3. Aansluiten via hulprelais, aangestuurd door linker of rechter remlicht. Misschien is kleine extra belasting van het hulprelais te klein om het lamp-defect relais aan te trekken.
Ik zou aansluiten volgens 1 en het lamp-defect relais lekker laten zitten.
- Peter Beezemer
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
26-09-2017 19:10 #1440929
door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Beetje
Out of the box gedacht. Maar als je nu de plus van zowel het linker als het rechter remlicht haalt wordt er dan geen gelijke belasting gezien door de "lamp defect installatie" en blijft het lampje op het dashboard uit daardoor. Of gaat dit niet op ?
- Peter Beezemer
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
26-09-2017 19:14 #1440930
door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Owh
Is op optie 3 zie ik nu. Maar dan zonder relais inderdaad. Lijkt mij niet nodig, Ik zou dat eerst proberen.
- Stijn Terstappen
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
26-09-2017 23:00 #1440938
door Stijn Terstappen
Beantwoord door Stijn Terstappen in topic Het gele of zwarte relais
Het gele of zwarte relais scoren ipv het groene relais. Zo heb ik het iig opgelost!
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-09-2017 00:39 #1440946
door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Kleuren
Hallo Stijn
Het groene relais is voor "+ derde remlicht", het zwarte (en het witte) voor "alleen links en rechts". Wat het verschil is tussen geel en groen weet ik nog niet.
groetjes
Mathy
Het groene relais is voor "+ derde remlicht", het zwarte (en het witte) voor "alleen links en rechts". Wat het verschil is tussen geel en groen weet ik nog niet.
groetjes
Mathy
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-09-2017 09:48 #1440956
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Optie 3
Het lamp-defect relais werkt als een ouderwetse weegschaal. Als één remlicht meer stroom trekt dan het andere (door een defecte lamp, maar ook door slecht contact!), dan slaat de "weegschaal" naar die kant uit. Dus als je het derde remlicht aan één van beide remlichten toevoegt, dan is het evenwicht verstoord.
Het groene lamp-defect relais werkt als een weegschaal met een extra gewichtje aan de rechter kant, zodat die toch in evenwicht is met een extra lamp aan de linker kant.
Een hulprelais trekt maar weinig stroom, dus zou het best kunnen zijn dat die extra belasting van zo'n relais aan één kant de weegschaal nog niet uit zijn evenwicht brengt. Het derde remlicht krijgt dan voeding van een extra aan te leggen constante 12V dat via dit hulprelais wordt geschakeld. Dat hulprelais kan bijvoorbeeld bij het linkerachterlicht worden gemonteerd.
Wel eerst proberen of het lamp-defect relais het hulprelais inderdaad accepteert. Ik heb het niet zelf bedacht, er werden op deze manier wel extra verlichting aangesloten op CAN-bus systemen. Dat soort systemen registreert ook afwijkende stroomafnames voor lamp-defect detecties.
Het groene lamp-defect relais werkt als een weegschaal met een extra gewichtje aan de rechter kant, zodat die toch in evenwicht is met een extra lamp aan de linker kant.
Een hulprelais trekt maar weinig stroom, dus zou het best kunnen zijn dat die extra belasting van zo'n relais aan één kant de weegschaal nog niet uit zijn evenwicht brengt. Het derde remlicht krijgt dan voeding van een extra aan te leggen constante 12V dat via dit hulprelais wordt geschakeld. Dat hulprelais kan bijvoorbeeld bij het linkerachterlicht worden gemonteerd.
Wel eerst proberen of het lamp-defect relais het hulprelais inderdaad accepteert. Ik heb het niet zelf bedacht, er werden op deze manier wel extra verlichting aangesloten op CAN-bus systemen. Dat soort systemen registreert ook afwijkende stroomafnames voor lamp-defect detecties.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-09-2017 10:22 #1440960
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Volgens mij is dat hetzelfde
Volgens mij is dat hetzelfde als tussen wit en zwart: bij geel moet je eerst een keertje remmen voordat het kapotte-lampen-lampje uitgaat, net als bij wit. Zwart en groen hebben die controle op het waarschuwingslampje niet.
- noppen20
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-09-2017 15:44 #1440969
door noppen20
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Beantwoord door noppen20 in topic Led?
3e remlicht ombouwen naar Led?
Gezien de geringe stroom die nodig is voor led gaat dit misschien ook wel goed, net als bij een hulprelais (optie 3)
Gezien de geringe stroom die nodig is voor led gaat dit misschien ook wel goed, net als bij een hulprelais (optie 3)
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-09-2017 20:29 #1440984
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Plus
Haal de plus rechtstreeks van de schakelaar bij het pedaal weg
Klaar !
Klaar !
Moderators: Jerry Stam