gelaccu aansluiten
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-05-2016 12:04 #1427979
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Laadstroomverdeler
Bij deze laadstroomverdeler heb je bijna geen spanningsval en dus hoef je niets aan je dynamo te doen.
Succes, Harry.
www.stroomwinkel.nl/p-2058-argo-1002-fet-2-accus-100a.aspx
Succes, Harry.
www.stroomwinkel.nl/p-2058-argo-1002-fet-2-accus-100a.aspx
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-05-2016 15:17 #1427986
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic 14,4
Handige info.
14,4V is het max waarmee je mag laden. Dat haal je niet met je dynamo. Het risicio van niet doorladen tot 100% blijft dan aanwezig. Check de specificaties van je lader of deze de juiste zijn.
Mijn semitractie accu's zijn van 2003. Het eerste jaar kon ik daar 6 uur mee varen.
Dat is geleidelijk teruggelopen tot vorig jaar 1 uur en nu niks meer.
Nu moeten er een paar nieuwe in.
Het nadeel van de semitractie is dat je bezig blijft met controleren en bijvullen van de cellen. Ook spettert er tijdens het laden regelmatig wat overheen en zwerft er als gevolg daarvan wat accuzuur door de bakken en die lozen in de boot.
Daarom wil ik naar een droog systeem. Of gel of glasvezel. Ik zal noch even nakijken
waarvoor de lader geschikt is. Gys lader, ook van 2003, met automaat die zelf overschakelt op druppelen..
14,4V is het max waarmee je mag laden. Dat haal je niet met je dynamo. Het risicio van niet doorladen tot 100% blijft dan aanwezig. Check de specificaties van je lader of deze de juiste zijn.
Mijn semitractie accu's zijn van 2003. Het eerste jaar kon ik daar 6 uur mee varen.
Dat is geleidelijk teruggelopen tot vorig jaar 1 uur en nu niks meer.
Nu moeten er een paar nieuwe in.
Het nadeel van de semitractie is dat je bezig blijft met controleren en bijvullen van de cellen. Ook spettert er tijdens het laden regelmatig wat overheen en zwerft er als gevolg daarvan wat accuzuur door de bakken en die lozen in de boot.
Daarom wil ik naar een droog systeem. Of gel of glasvezel. Ik zal noch even nakijken
waarvoor de lader geschikt is. Gys lader, ook van 2003, met automaat die zelf overschakelt op druppelen..
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-05-2016 15:18 #1427987
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic scheidingsrelis
Dat is de benaming. Even zoeken op internet. Je hebt ze voor 70 euro voor 100 Amp.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
02-05-2016 11:27 #1428030
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic laadstroomverdeler
- Harry heeft gelijk,
het door hem aangehaald voorbeeld werkt niet op basis van diodes (1,7 V spanningsval per diode) maar op basis van FET transistoren die een heel kleine spanningsval hebben.
- Een wisselstroomdynamo kan wel degelijk hogere spanningen leveren. Echter, een ingebouwde spanningsregelaar meet de geregelde spanning binnen in de dynamo. Bij een externe regelaar (komt nauwelijks meer voor in moderne auto's) kijkt de regelaar naar zijn (externe) voedingsspanning. Als je daar een extra diode tussen plaatst, dan zal de dynamo een hogere spanning leveren.
- Ook een gelijkstroom dynamo kan hogere spanningen leveren, maar daarvoor moet de (altijd) externe regelaar versteld worden.
het door hem aangehaald voorbeeld werkt niet op basis van diodes (1,7 V spanningsval per diode) maar op basis van FET transistoren die een heel kleine spanningsval hebben.
- Een wisselstroomdynamo kan wel degelijk hogere spanningen leveren. Echter, een ingebouwde spanningsregelaar meet de geregelde spanning binnen in de dynamo. Bij een externe regelaar (komt nauwelijks meer voor in moderne auto's) kijkt de regelaar naar zijn (externe) voedingsspanning. Als je daar een extra diode tussen plaatst, dan zal de dynamo een hogere spanning leveren.
- Ook een gelijkstroom dynamo kan hogere spanningen leveren, maar daarvoor moet de (altijd) externe regelaar versteld worden.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
02-05-2016 22:52 #1428044
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Scheidingsrelais of laadstromverdeler
Hier hebben ze die ook als relais,
www.stroomwinkel.nl/p-3343-cyrix-ct-1224...ligent-combiner.aspx
Succes. Harry.
www.stroomwinkel.nl/p-3343-cyrix-ct-1224...ligent-combiner.aspx
Succes. Harry.
- Jurriaan Nijkerk
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-09-2018 19:16 #1448878
door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic Gelaccu?
Gelaccu's hebben een eigen laadkarakteristiek. Altijd laden met een voor deze accusoort bestemde lader, anders geeft-ie de geest. Bovendien is oververhitting (brand) niet uitgesloten. Op het internet vind je hier ook erg veel over bij de fabrikanten. Het piepelorum dat anders predikt is beter niet te geloven...
En nooit parallel zetten met een loodaccu, de spanningen zijn verschillend.
Een lader voor een gelaccu kost je overigens de kop niet.
En nooit parallel zetten met een loodaccu, de spanningen zijn verschillend.
Een lader voor een gelaccu kost je overigens de kop niet.

- Ton Visser (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-09-2018 14:12 #1448951
door Ton Visser (GAST)
Beantwoord door Ton Visser (GAST) in topic Nou,
Om het verhaal over huishoudaccu nog completer te maken het volgende.
Wij hadden in Zweden een semi-tractie accu op een zonnepanelen systeem.
Die accu had na 14 jaar de geest gegeven. We hebben nu een 136 Ampere AGM accu, speciaal voor zonne en wind energie.
Werkelijk geweldig, wij hebben maximaal 15 Ampere lading, gemiddeld 10 tot 12.
We hebben deze zomer veel zon gehad, dat is waar, maar de regelaar heeft alleen maar op 100% gestaan.
Groeten,
Wij hadden in Zweden een semi-tractie accu op een zonnepanelen systeem.
Die accu had na 14 jaar de geest gegeven. We hebben nu een 136 Ampere AGM accu, speciaal voor zonne en wind energie.
Werkelijk geweldig, wij hebben maximaal 15 Ampere lading, gemiddeld 10 tot 12.
We hebben deze zomer veel zon gehad, dat is waar, maar de regelaar heeft alleen maar op 100% gestaan.
Groeten,
- Reinier Verbeek
-
- Senior lid
-
Minder
Meer
11-09-2018 15:46 #1448953
door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic laden gel-accu in camper
De beste mogelijkheid voor scheiding en laden met laag amperage vandaag de dag is een 12 V - 220V omvormer op een extra sigarettenaansteker (die werkt op de dynamo die met de accu gekoppeld staat tijdens het rijden, geen stroom bij contact uit) en dan een 220 V gel-accu specifieke lader (zijn tegenwoordig een kastje in een snoer, heel klein en automatisch) op het juist Amperage. Pas wel op dat het een lader is die niet de gel-accu ontlaadt als ie aangesloten is op de accu zonder spanning op de laadkant.
Succes
Succes
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-09-2018 09:01 #1448980
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Kan ik me niets bij
Kan ik me niets bij voorstellen. Je transformeert eerst van 12 naar 220, en dan weer van 220 naar 12, en DAT zou efficienter moeten zijn dan een scheidingsrelais? Het eerder genoemde bosch relais, of een cyrix, is een stuk minder verliesgevend.
Ja, je laadt dan je gelaccu met een karakteristiek voor een loodaccu. Dat betekent dat die gelaccu net niet 100% vol komt: je mist de laatste 3%. Hij zal er niet van stuk gaan, niet korter meegaan, hij krijgt alleen niet de hogere laadspanning die hij wel aan zou kunnen.
Het mooiste is natuurlijk een tweede dynamo die je van de juiste laadkarakteristiek voorziet: zo zit het op veel boten en terreinwagens.
Ja, je laadt dan je gelaccu met een karakteristiek voor een loodaccu. Dat betekent dat die gelaccu net niet 100% vol komt: je mist de laatste 3%. Hij zal er niet van stuk gaan, niet korter meegaan, hij krijgt alleen niet de hogere laadspanning die hij wel aan zou kunnen.
Het mooiste is natuurlijk een tweede dynamo die je van de juiste laadkarakteristiek voorziet: zo zit het op veel boten en terreinwagens.
- Reinier Verbeek
-
- Senior lid
-
Minder
Meer
12-09-2018 11:57 #1448999
door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic Laadkarakteristiek
Een scheidingsrelais past de karakteristiek en het amperage niet aan. Het gaat niet om die 3 %, die in de praktijk eerder 30 lijkt, maar om de levensduur van de accu.
Moderators: Jerry Stam