gelaccu aansluiten
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
29-04-2016 12:41 #1105348
door V700 register
gelaccu aansluiten is gemaakt door V700 register
Beste mensen ik heb een (niet Volvo) elektroporbleem.
Sinds kort een camper. De stroomvoorziening hierin wordt, voor het huishoudgedeelte, geregeld door een startaccu van 70 amp/h. Die is via een diodebrug aangesloten op de 90 amp/h dynamog van de auto en op een lader die gevoed wordt door 220 V als die aan de paal staat. Die accu is, begrijpelijk, overleden. Startaccu's zijn nu eenmaal niet geschikt als huishoudaccu. Nu heb ik een gelaccu gekocht. 12 volt/ 50 amp/h. Bij een verbruik van ongeveer 4 amp/h kom ik dus heel wat uren voorruit zonder bijlading van de gelaccu. Echter dat moment komt. Nu staat er op de gelaccu dat die max. met 7,2 amp/h mag worden bijgeladen. De autodynamo levert echter 90 amp/h. Dat gaat dus niet goed. De spanningsregelaar van de auto kan toch moeilijk 2 accu's in de gaten houden die verschillend moeten worden bijgeladen. Daarbij, voorzover als mijn kennis reikt, regelt de spanningsregelaar wel het niet/wel bijladen, niet het aantal amp. M.a.w. hij laat 90 amp wel/niet door.
M.i. moet ik een voorziening treffen om het amperage van de dynamo naar beneden te brengen NADAT de stoom de diodebrug gepasseerd is richting gelaccu, alsmede een aparte regeling tegen het overladen.
Als mijn visie juist is, hoe doe ik dat?
Graag advies van de elketrodeskundigen
Gr. en bedankt alvast.
Joop
Sinds kort een camper. De stroomvoorziening hierin wordt, voor het huishoudgedeelte, geregeld door een startaccu van 70 amp/h. Die is via een diodebrug aangesloten op de 90 amp/h dynamog van de auto en op een lader die gevoed wordt door 220 V als die aan de paal staat. Die accu is, begrijpelijk, overleden. Startaccu's zijn nu eenmaal niet geschikt als huishoudaccu. Nu heb ik een gelaccu gekocht. 12 volt/ 50 amp/h. Bij een verbruik van ongeveer 4 amp/h kom ik dus heel wat uren voorruit zonder bijlading van de gelaccu. Echter dat moment komt. Nu staat er op de gelaccu dat die max. met 7,2 amp/h mag worden bijgeladen. De autodynamo levert echter 90 amp/h. Dat gaat dus niet goed. De spanningsregelaar van de auto kan toch moeilijk 2 accu's in de gaten houden die verschillend moeten worden bijgeladen. Daarbij, voorzover als mijn kennis reikt, regelt de spanningsregelaar wel het niet/wel bijladen, niet het aantal amp. M.a.w. hij laat 90 amp wel/niet door.
M.i. moet ik een voorziening treffen om het amperage van de dynamo naar beneden te brengen NADAT de stoom de diodebrug gepasseerd is richting gelaccu, alsmede een aparte regeling tegen het overladen.
Als mijn visie juist is, hoe doe ik dat?
Graag advies van de elketrodeskundigen
Gr. en bedankt alvast.
Joop
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
29-04-2016 14:20 #1427931
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic Gel accu of iedere andere
De gel accu bepaald zelf met welk amperage deze opgeladen wordt.
De spanningsregelaar regelt alleen het voltage. Boven de 14 v stopt deze met laden.
In een fluisterboot heb ik 2 12 volts semitractie accu's van 185Ah. De zware lader vertoont dit gedrag.
De spanningsregelaar regelt alleen het voltage. Boven de 14 v stopt deze met laden.
In een fluisterboot heb ik 2 12 volts semitractie accu's van 185Ah. De zware lader vertoont dit gedrag.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
29-04-2016 15:38 #1427932
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Adrian, hieruit begrijp ik
Adrian, hieruit begrijp ik dat de "aanvoer" van 90 ampere géén probleem is. Dan blijft alleen de vraag; hoe regelt een spanningsregelaar dan twee accu's ?
Gr. Joop
Gr. Joop
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
29-04-2016 20:49 #1427937
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic stroomverbruikers
Accu's die geladen worden zijn gewoon stroomverbruikers. Net zoals ieder ander elektrische component. Zet je een lamp aan dan denk je er ook niet bij na. Het Amp getal van de dynamo is wat de dynamo max kan leveren. Hangt er meer in de auto aan apparatuur dan voer je het max amp van de dynamo op.
Bij campers heb je een spanningsscheider om te voorkomen dat wanneer je stilstaat je startaccu leeg getrokken wordt. Rijdt je dan worden beide accu's geladen. Hang je aan de kabel dan kan ook door de lader beide accu's geladen worden.
Bij campers heb je een spanningsscheider om te voorkomen dat wanneer je stilstaat je startaccu leeg getrokken wordt. Rijdt je dan worden beide accu's geladen. Hang je aan de kabel dan kan ook door de lader beide accu's geladen worden.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
29-04-2016 20:49 #1427938
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic info
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
30-04-2016 23:04 #1427965
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Allemaalbedankt voor de
Allemaalbedankt voor de moeite. Ik mis echter iets belangrijks, ook bij de NkC, nl dat een gelaccu absoluut niet zomaar op de dynamo mag worden aangesloten. Laden met een amperage dat de meeste dynamo,s afgeven betekent een kort leven voor die gelaccu.
Gr. Joop
Gr. Joop
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Ton Visser (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-05-2016 08:04 #1427967
door Ton Visser (GAST)
Beantwoord door Ton Visser (GAST) in topic Google
Goeiemorgen Joop,
Mogelijk had jij dit zelf ook al gevonden, zoniet, leesvoer:
www.accuservicefulmen.nl/documentatie/gel-accu3.pdf
Groeten,
Mogelijk had jij dit zelf ook al gevonden, zoniet, leesvoer:
www.accuservicefulmen.nl/documentatie/gel-accu3.pdf
Groeten,
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Ton Visser (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-05-2016 08:10 #1427968
door Ton Visser (GAST)
Beantwoord door Ton Visser (GAST) in topic Maar
Nog even terugkomend met een vraag, waarom heb je niet een semi-tractie accu gekocht in plaats van gel?
Groeten,
Groeten,
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-05-2016 11:00 #1427975
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hallo Ton, ik heb een gelaccu
Hallo Ton, ik heb een gelaccu omdat die me "voor de voeten liep" Overigens wijken die veel van elkaar af?
Bedankt voor het leesvoer. Altijd goed.
Ik denk dat ik de oplossing heb gevonden bij:
www.reich-web.nl/accessoires_detail.asp?id=1563
dat ding sluit je aan de laadkant aan op een laaddraad van de dynamo en via de stekker op 220. De accukant kan op de gelaccu.
Op die wijze wordt die altijd geladen, ongeacht of je rijdt of "aan de paal staat"
Iedereen bedasnkt voor het meedenken.
Gr. Joop
Bedankt voor het leesvoer. Altijd goed.
Ik denk dat ik de oplossing heb gevonden bij:
www.reich-web.nl/accessoires_detail.asp?id=1563
dat ding sluit je aan de laadkant aan op een laaddraad van de dynamo en via de stekker op 220. De accukant kan op de gelaccu.
Op die wijze wordt die altijd geladen, ongeacht of je rijdt of "aan de paal staat"
Iedereen bedasnkt voor het meedenken.
Gr. Joop
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-05-2016 11:31 #1427976
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Diode brug ?
Beste Joop,
- Zijn beide accu's aangesloten via het diodebrug?
- Heb je al eens de spanningen op de accupolen van beide accu's gemeten? (moet rond 14 Volt zijn met lopende motor).
Door de diodebrug, moet nl. de dynamo een iets hogere spanning leveren vanwege de spanningsval over de diodebrug.
Bosch heeft een RELAIS dat beide accu's van elkaar loskoppelt en alleen aan elkaar koppelt als de motor loopt zodat beide geladen worden en zodat de kamper accu niet (mede) gebruikt wordt bij het starten van de auto.
- Zijn beide accu's aangesloten via het diodebrug?
- Heb je al eens de spanningen op de accupolen van beide accu's gemeten? (moet rond 14 Volt zijn met lopende motor).
Door de diodebrug, moet nl. de dynamo een iets hogere spanning leveren vanwege de spanningsval over de diodebrug.
Bosch heeft een RELAIS dat beide accu's van elkaar loskoppelt en alleen aan elkaar koppelt als de motor loopt zodat beide geladen worden en zodat de kamper accu niet (mede) gebruikt wordt bij het starten van de auto.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Jerry Stam